Review of the digital competences of teachers and students
Keywords:
Digital competences, education, ICT, state of the art, documentary analysisAbstract
With regard to Information and Communication Technologies (ICT), significant progress is being made in the field of education, and this is currently a challenge faced by the vast majority of educational institutions in different parts of the world. The aim of this article is to determine the state of the art of digital skills among teachers and students in formal, non-formal and informal education contexts in order to adapt the student community and teaching staff to the new digital era. To achieve this end, a qualitative methodology is used, in which a state of the art analysis is carried out and documentary analysis is used as a research method with the intention of addressing a diagnosis of both competences that leads to the detection of possible gaps and inequalities and thus proposes design strategies for appropriate pedagogical actions based on the real needs of individuals. According to the Organic Law for the Improvement of Educational Quality LOMCE (Vargas-D'Uniam et al., 2014), digital competence refers to the use of digital tools to research, process data, solve problems and produce knowledge.
References
Banoy Suárez, W. & Montoya Marín, E.A. (2022). Desarrollo de Competencias Digitales en Docentes de Educación Básica y Media. Revista Resiliencia Paradigmática, 15(1). https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/306
Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R., Barroso-Osuna, J., Palacios- Rodríguez, A. (2020). Marcos de competencias digitales docentes y su adecuación al profesorado universitario y No universitario. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 4(2). 137-158. https://www.redalyc.org/pdf/7598/759879724009.
INTEF. (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://aprende.intef.es/mccdd
Garcia i Grau, F., Lázaro Cantabrana, J. L. & Valls Bautista, C. (2022). La competencia digital docente: un estudio de caso de una escuela-instituto. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. 81,35-54. file:///C:/Users/Usuario.DOCVIRTUAL03/Downloads/DocumentPrincipal.pdf
González, F. E., & Arévalo-Wierna, C. (2021). Brecha y Desigualdad Digital en la Educación Argentina. Revista Colombiana de Educación, (88), 9-34. https://revistas.upn.edu.co/index.php/RCE/article/view/13289
Malagón Vargas, A. M., Díaz Colín, E., Bustos Bastida, R., & Pineda Pineda, H. (2024). Estrategias didácticas para el desarrollo de competencias digitales a través del aprendizaje autónomo. Revista Electrónica sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 11(21). https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/314
Matamala, C. (2018). Desarrollo de alfabetización digital ¿Cuáles son las estrategias de los profesores para enseñar habilidades de información? Perfiles educativos, 40(162), 68-85. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982018000400068&lng=es&tlng=es
Miranda-Passo, J. C., Moreno, A., Benavides, L., & Sáenz, N. (2025). Fortalecimiento de la comprensión lectora por medio de recursos educativos digitales para estudiantes de grado sexto. Pedagogical Constellations, 4(2), 84-107. https://doi.org/10.69821/constellations.v4i2.107
Muralles Bautista, M.R. (2019). Estándares ISTE: integración entre tecnología, educación y contexto. En Proceedings of the Digital World Learning Conference CIEV 2019. Universidad de San Carlos de Guatemala. http://biblioteca.galileo.edu/tesario/bitstream/123456789/953/1/5.pdf
Salas Luévano, M. A. (2022). Estado del arte a nivel estatal sobre el uso de tecnologías por docentes y alumnos antes y durante el COVID-19. Astra Ediciones.
Silva Monsalve, A.M., Martínez Morales, E.M., Ortega Ferreira, S.C., Mejía Corredor, C., Maldonado Currea, A. (2021). Estudio sobre competencias digitales en programas de formación virtual y a distancia. CIENCIA ergo-sum, Revista Científica Multidisciplinaria de Prospectiva, 28(3). https://www.redalyc.org/journal/104/10467404014/html/
Toro Álvarez, R. A., & Ávila de Semprún, M. (2017). El estado del arte de las competencias del docente en la sociedad de la globalización. Una mirada en el escenario venezolano. EduTicInnova, 5(1). https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/eduticinnova/article/
view/1177?articlesBySimilarityPage=2
UNESCO. (2018). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC: Versión 3. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721
UNESCO. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024
Vargas-D’Uniam, J., Chumpitaz-Campos, L., Suárez-Díaz, G., Badia, A. (2014). Relación entre las competencias digitales de docentes de educación básica y el uso educativo de las tecnologías en las aulas Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 18(3), 361-376. https://www.redalyc.org/pdf/567/56733846020.pdf
Vargas-Murillo G. (2019). Competencias digitales y su integración con herramientas tecnológicas en educación superior. Cuadernos Hospital de Clínicas, 60(1), 88-94. http://www.scielo.org.bo/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762019000100013&lng=es
Velasco Donoso, A. P., Rosero Constante, L. A., & Centanaro Vega, V. K. (2022). Competencias digitales, pensamiento crítico e innovación: Mapeo sistemático. Revista Multidisciplinaria Universidad, Ciencia y Tecnología, 26(115). file:///C:/Users/Mileidis/Downloads/615-article-1834-1-10-20220727%20(1).pdf
Veloso Crisóstomo, A. (2012). Incorporación de las TIC en el sistema educacional chileno. Conectivismo como teoría de aprendizaje: conceptos, ideas, y posibles limitaciones Álex Veloso.
Verdú-Pina, M., Grimalt-Álvaro, C., Usart, M., & Gisbert-Cervera, M. (2024). The digital competence of teachers and students in secondary education schools. EDUTEC Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (87). https://edutec.es/revista/index.php/edutec/article/view/3061?articlesBySimilarityPage=17
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Linda Mayerlis Castillo Sánchez , Natalia Esther Julio Galarzo , Angie Paola Méndez Aguirre

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.