Review of the digital competences of teachers and students

Authors

  • Linda Mayerlis Castillo Sánchez Corporación Universitaria Americana
  • Natalia Esther Julio Galarzo Corporación Universitaria Americana
  • Angie Paola Méndez Aguirre Corporación Universitaria Americana

Keywords:

Digital competences, education, ICT, state of the art, documentary analysis

Abstract

With regard to Information and Communication Technologies (ICT), significant progress is being made in the field of education, and this is currently a challenge faced by the vast majority of educational institutions in different parts of the world. The aim of this article is to determine the state of the art of digital skills among teachers and students in formal, non-formal and informal education contexts in order to adapt the student community and teaching staff to the new digital era. To achieve this end, a qualitative methodology is used, in which a state of the art analysis is carried out and documentary analysis is used as a research method with the intention of addressing a diagnosis of both competences that leads to the detection of possible gaps and inequalities and thus proposes design strategies for appropriate pedagogical actions based on the real needs of individuals. According to the Organic Law for the Improvement of Educational Quality LOMCE (Vargas-D'Uniam et al., 2014), digital competence refers to the use of digital tools to research, process data, solve problems and produce knowledge.

References

Banoy Suárez, W. & Montoya Marín, E.A. (2022). Desarrollo de Competencias Digitales en Docentes de Educación Básica y Media. Revista Resiliencia Paradigmática, 15(1). https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/306

Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R., Barroso-Osuna, J., Palacios- Rodríguez, A. (2020). Marcos de competencias digitales docentes y su adecuación al profesorado universitario y No universitario. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 4(2). 137-158. https://www.redalyc.org/pdf/7598/759879724009.

pdf

INTEF. (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://aprende.intef.es/mccdd

Garcia i Grau, F., Lázaro Cantabrana, J. L. & Valls Bautista, C. (2022). La competencia digital docente: un estudio de caso de una escuela-instituto. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. 81,35-54. file:///C:/Users/Usuario.DOCVIRTUAL03/Downloads/DocumentPrincipal.pdf

González, F. E., & Arévalo-Wierna, C. (2021). Brecha y Desigualdad Digital en la Educación Argentina. Revista Colombiana de Educación, (88), 9-34. https://revistas.upn.edu.co/index.php/RCE/article/view/13289

Malagón Vargas, A. M., Díaz Colín, E., Bustos Bastida, R., & Pineda Pineda, H. (2024). Estrategias didácticas para el desarrollo de competencias digitales a través del aprendizaje autónomo. Revista Electrónica sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 11(21). https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/314

Matamala, C. (2018). Desarrollo de alfabetización digital ¿Cuáles son las estrategias de los profesores para enseñar habilidades de información? Perfiles educativos, 40(162), 68-85. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982018000400068&lng=es&tlng=es

Miranda-Passo, J. C., Moreno, A., Benavides, L., & Sáenz, N. (2025). Fortalecimiento de la comprensión lectora por medio de recursos educativos digitales para estudiantes de grado sexto. Pedagogical Constellations, 4(2), 84-107. https://doi.org/10.69821/constellations.v4i2.107

Muralles Bautista, M.R. (2019). Estándares ISTE: integración entre tecnología, educación y contexto. En Proceedings of the Digital World Learning Conference CIEV 2019. Universidad de San Carlos de Guatemala. http://biblioteca.galileo.edu/tesario/bitstream/123456789/953/1/5.pdf

Salas Luévano, M. A. (2022). Estado del arte a nivel estatal sobre el uso de tecnologías por docentes y alumnos antes y durante el COVID-19. Astra Ediciones.

Silva Monsalve, A.M., Martínez Morales, E.M., Ortega Ferreira, S.C., Mejía Corredor, C., Maldonado Currea, A. (2021). Estudio sobre competencias digitales en programas de formación virtual y a distancia. CIENCIA ergo-sum, Revista Científica Multidisciplinaria de Prospectiva, 28(3). https://www.redalyc.org/journal/104/10467404014/html/

Toro Álvarez, R. A., & Ávila de Semprún, M. (2017). El estado del arte de las competencias del docente en la sociedad de la globalización. Una mirada en el escenario venezolano. EduTicInnova, 5(1). https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/eduticinnova/article/

view/1177?articlesBySimilarityPage=2

UNESCO. (2018). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC: Versión 3. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721

UNESCO. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

Vargas-D’Uniam, J., Chumpitaz-Campos, L., Suárez-Díaz, G., Badia, A. (2014). Relación entre las competencias digitales de docentes de educación básica y el uso educativo de las tecnologías en las aulas Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 18(3), 361-376. https://www.redalyc.org/pdf/567/56733846020.pdf

Vargas-Murillo G. (2019). Competencias digitales y su integración con herramientas tecnológicas en educación superior. Cuadernos Hospital de Clínicas, 60(1), 88-94. http://www.scielo.org.bo/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762019000100013&lng=es

Velasco Donoso, A. P., Rosero Constante, L. A., & Centanaro Vega, V. K. (2022). Competencias digitales, pensamiento crítico e innovación: Mapeo sistemático. Revista Multidisciplinaria Universidad, Ciencia y Tecnología, 26(115). file:///C:/Users/Mileidis/Downloads/615-article-1834-1-10-20220727%20(1).pdf

Veloso Crisóstomo, A. (2012). Incorporación de las TIC en el sistema educacional chileno. Conectivismo como teoría de aprendizaje: conceptos, ideas, y posibles limitaciones Álex Veloso.

Verdú-Pina, M., Grimalt-Álvaro, C., Usart, M., & Gisbert-Cervera, M. (2024). The digital competence of teachers and students in secondary education schools. EDUTEC Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (87). https://edutec.es/revista/index.php/edutec/article/view/3061?articlesBySimilarityPage=17

Downloads

Published

2025-09-12

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Castillo Sánchez , . L. M., Julio Galarzo , N. E., & Méndez Aguirre, . A. P. (2025). Review of the digital competences of teachers and students. Americanista Revista Académica , 4(4), 21-30. https://publicaciones.americana.edu.co/index.php/amereva/article/view/978

Similar Articles

1-10 of 16

You may also start an advanced similarity search for this article.