Economic impact of Chinese imports in Colombia and their influence on local development
DOI:
https://doi.org/10.21803/adgnosis.14.15.802Keywords:
Colombia, China, Local development, Imports, Trade policiesAbstract
Introduction: China has established itself as one of Colombia's main trading partners, positioning itself as a major supplier of imports to the country. This trade relationship has had a significant impact on the economy and local development, especially in the sectors most influenced by goods and services
from that country. Objective: To analyze imports from China in the Colombian context and their impact on local economic development. Methodology: The study was framed within a quantitative approach, with an explanatory scope. A literature review was carried out, complemented with the application of surveys assessed using the Likert scale. The data obtained were processed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) software, version 29.0. The sample consisted of 154 local entrepreneurs selected by non-probabilistic convenience sampling. Results: The results revealed opportunities for improvement in terms of the competitiveness of local products vis-à-vis imported goods, underscoring the importance of articulating regulations and trade policies that make it possible to face foreign competition. It also highlighted the
need to strengthen cooperation between the public and private sectors as a key strategy for the development of the local market. Conclusion: Imports from China have generated both benefits and challenges for Colombian businessmen. It was concluded that it is essential to implement strategies that promote innovation and diversification of local products in order to compete more effectively in the global market.
Downloads
References
Acosta Calao, J. (2020). Análisis sobre la incidencia de las importaciones de origen chino el sector textil de la economía colombiana. Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria. https://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/763
Ahcar Olmos, J. R., & Osorio Medina, E. (2008). Incrementando Las Relaciones Comerciales Entre Colombia Y China. Estudios Gerenciales, 24(109), 127–165. https://doi.org/10.1016/s0123-5923(08)70056-1
Alonso, J. C., Jaramillo, L. E., & Campiño, J. E. (2013). Evolución de la Política Comercial de Colombia en el siglo XX. Apuntes de Economía No, 38, 33. http://hdl.handle.net/10906/76672
Bustamante Matoma, H. A., & Murillo Ortega, V. . (2023). Panorama del cannabis medicinal en el contexto rural integral colombiano. PODIUM, (44), 37–52. https://doi.org/10.31095/podium.2023.44.3
Bustamante Matoma, H. A., Sanchez Mendez , N., & Agudelo Ruiz , J. A. (2022). Marketing internacional como herramienta para la identificación de mercados Estudio de caso. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), 5394-5412. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.3022
Bustamante Matoma, H., & Vargas Gonzalez, J. Y. (2024). Marketing Internacional: Percepción del consumidor local en la decisión de compra debienes chinos. Ad-Gnosis, 13(13), e-725. https://doi.org/10.21803/adgnosis.13.13.725
Bustamante-Matoma, H. y Agudelo-Ruiz, J. (2024). Perspectivas locales y análisis del impacto de la migración china en el territorio nacional colombiano. Universitas XX1, 40, pp. 15-41. https://doi.org/10.17163/uni.n40.2024.01
Chaves Montero, A. (2018). La utilización de una metodología mixta en investigación social. Rompiendo Barreras En La Investigación, 164–184. Retrieved from https://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/15178
Elosua Oliden, P., & D. Zumbo, B. (2008). Coeficientes de fiabilidad para escalas de respuesta categórica ordenada. Psicothema, 20(Número 4), 896–901. https://reunido.uniovi.es/index.php/PST/article/view/8747
Escobar-Espinoza, A. A., & Romero-Torres, B. (2020). Cooperación e integración económica internacional entre China y Colombia. Cadernos PROLAM/USP, 19(37), 159–187. https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2020.169824
Gómez, L. A. G., Ramos, M. M., Chamorro, F. A. M., & Rodríguez, L. M. S. (2021). Aproximación a la teoría del comercio internacional desde el enfoque de la integración. Universidad Piloto de Colombia. https://doi.org/10.2307/j.ctv1p6hqsd
Guzmán, S. B., & Berger, M. P. (2012). Relaciones bilaterales China y Colombia: 1990-2010. Colombia Internacional, 75, 83–129. https://doi.org/10.7440/colombint75.2012.04
Ilbert, H., & Petit, M. (2009). Are geographical indications a valid property right? Global trends and challenges. Development Policy Review, 27(5), 503–528. https://doi.org/10.1111/j.1467-7679.2009.00457.x
Jiménez Miranda, B., Pérez García, Óscar, Torres Pacheco, S., & Medina Carrascal, H. J. (2018). Relaciones comerciales entre China y Colombia. Liderazgo Estratégico, 8(1), 143–150. https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/liderazgo/article/view/3338
Manting, L. (2021). El comercio entre china y américa latina-una revisión de la literatura. Ibero-América Studies, 2(1), 35–47. https://doi.org/10.55704/ias.v2i1.03
Ministerio de Relaciones Exteriores Colombia. (25 de octubre de 2023). Colombia y China suscribieron 12 instrumentos de cooperación. Cancillería. https://www.cancilleria.gov.co/newsroom/news/colombia-china-suscribieron-12-instrumentos-cooperacion
Noli Milton, S., Arrieta, L., & Meza Godoy, A. (2018). Perspectivas sobre la concertación de un acuerdo integral bilateral entre China y Colombia. Espacios , 39 (42). https://n2t.net/ark:/13683/pdef/0ck
Omaña, A., & Vanoni, G. (2023). Chinatización de Latinoamérica y el Caribe. TECHNO REVIEW. International Technology, Science and Society Review /Revista Internacional de Tecnología, Ciencia y Sociedad, 14(3), 1–10. https://doi.org/10.37467/revtechno.v14.4838
Palomino Selem, C. (2015). Economía Política para entender el crecimiento económico en China. Pensamiento Crítico, 19(1), 115. https://doi.org/10.15381/pc.v19i1.11023
Pérez-Santillán, L. (2023). Relación comercial con China e implicaciones en las estructuras productivas de América Latina. El Trimestre Económico, 90(359), 827–864. https://doi.org/10.20430/ete.v90i359.1794
Pinzón Hoyos, F. (2022). Sector comercio en Colombia. Revista Sistemas, (164), 64–79. https://doi.org/10.29236/sistemas.n164a7
Posada, E. V. (2022). La política comercial de la República Popular China y su impacto en las relaciones con Colombia. In La Transformación de China y y su impacto en Colombia (pp. 177–224). CESA-Colegio de Estudios Superiores de Administración. https://doi.org/10.2307/j.ctv2v55bkb.12
Rangel Vargas, M. G., Pinza Córdoba, J. C., Fajardo Perdomo, J. P., & Velasco Delgado, J. Y. (2019). Principales Determinantes de las Importaciones en Colombia. 2000 – 2016. Tendencias, 20(1), 130–157. https://doi.org/10.22267/rtend.192001.111
Rojas Sánchez, C., & Gómez Olaya, Á. P. (2018). Los acuerdos comerciales bilaterales: el caso Colombiano (1990-2015). Apuntes Del Cenes, 37(65), 117–149. https://doi.org/10.19053/01203053.v37.n65.2018.5961
Rueda Benavides, G. C. (2023). Integración económica entre Colombia y Asia por medio del Océano Pacifico. Ensayos Sobre Estrategia Marítima, 13, 121–129. https://doi.org/10.25062/2500-4735.2408
Salazar Cantú, J. de J., & Ortiz Gallardo, M. A. (2021). La apertura comercial de México. Revista Facultad de Ciencias Económicas, 29(2), 197–224. https://doi.org/10.18359/rfce.5522
Sempere Campello, J. (2022). ¿Ha fracasado la teoría del libre comercio? Una revisión crítica de la teoría de los tratados comerciales. Foro Internacional, 609–637. https://doi.org/10.24201/fi.v62i3.2633
Spector, PE, Cooper, CL, Poelmans, S., Allen, TD, O'Driscoll, M., Sánchez, JI,… Yu, S. (2004). Un estudio comparativo transnacional de los factores estresantes entre el trabajo y la familia, las horas de trabajo y el bienestar: China y América Latina versus el mundo anglosajón. Psicología del Personal . Blackwell Publishing Inc. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2004.tb02486.x
Torres Gaitán, R. (2013). La teoria del comercio internacional de Adam Smith. Problemas Del Desarrollo. Revista Latinoamericana de Economía, 7(28). https://doi.org/10.22201/iiec.20078951e.1976.28.41892
Torres Reina, D. (2021). La nueva teoría del comercio internacional (NTCI). In Política comercial en un contexto histórico (pp. 40–50). Editorial Utadeo. https://doi.org/10.2307/j.ctv2175h79.10
Vadell, J. A. (2019). China in Latin America: South-South Cooperation with Chinese Characteristics. Latin American Perspectives, 46(2), 107–125. https://doi.org/10.1177/0094582X18815511
Van den Bos, S. (2022). China’s Colombia Conundrum: From Warm Reception to Failure, Apathy and Prejudice. In China in the Global South: Impact and Perceptions (pp. 193–231). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-981-19-1344-0_10
Zerpa de Hurtado, S., & Hurtado Briceño, A. J. (2022). Bilateralismo preponderante entre Estados Unidos y China durante 2019-2021. Relaciones Internacionales, 154. https://doi.org/10.24215/23142766e154
Downloads
Published
Versions
- 2025-03-11 (2)
- 2025-02-03 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 AD-GNOSIS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.