Female market: The challenge for mechanical services

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21803/adgnosis.10.10.467

Keywords:

Behavior, Marketing, Female market, Mechanic workshop

Abstract

This document is a theoretical reflection on the changes
and updates faced by two actors, on the one hand, the
mechanical workshop and on the other hand, the female
market, of which a documentary analysis is made with
respect to their behavior, which was carried out through
the review of the consumer behavior and business
marketing approaches. The workshop's position is
presented with a strong focus on the male market, and the
one taken by the woman who takes the and the one taken
by women to require and purchase mechanical services.
Finally, ideas are discussed and suggested to influence the
competitiveness of prevention, maintenance and vehicle
repair shops in Tijuana, Baja California.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banks, P., & Castillo, D. (2017). Girls Auto Clinic Glove Box Guide. Simon and Schuster, 2017. https://books.google.com.mx/books?id=pkk1DwAAQBAJ&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false

Bettman, J. R. (1979). Issues in Research on Consumer Choice. ACR North American Advances, NA-06, Pages: 214-217. http://acrwebsite.org/volumes/9555/volumes/v06/NA-06

Busse, M. R., Israeli, A., & Zettelmeyer, F. (2017). Repairing the Damage: The Effect of Price Knowledge and Gender on Auto Repair Price Quotes. Journal of Marketing Research (JMR), 54(1), 75–95. https://doi.org/10.1509/jmr.13.0291

CESVI. (2018). La reparación del futuro. Revista 52 [Autobodymagazine]. Revista 52. http://www.autobodymagazine.com.mx/revista/revistadigital/revista50/

Cetină, I., Munthiu, M.-C., & Rădulescu, V. (2012). Psychological and Social Factors that Influence Online Consumer Behavior. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 62, 184–188. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.029

Chávez, L. M. (2016). Marketing en productos y servicios.: Vol. 140 p (La Caracola). http://cimogsys.espoch.edu.ec/direccion-publicaciones/public/docs/books/2019-09-17-224443-marketing%20en%20productos%20y%20servicios-comprimido.pdf

Clarke, D. (2007). Driving Women: Fiction and Automobile Culture in Twentieth-Century America. JHU Press. The Johns Hopkins University Press.

Córdoba, P. D. A., & Rivera, S. J. S. (2013). Los estereotipos como estrategia seductora de la psicología de marketing. Poiésis, 1(26). https://doi.org/10.21501/16920945.998

CUAED, U. (s/f). Toma de decisión en las organizaciones. Completar Enunciado Arrastrando V2. Recuperado el 10 de diciembre de 2019, de https://programas.cuaed.unam.mx/repositorio/moodle/pluginfile.php/1008/mod_resource/content/1/contenido/evaluacion/completar_arrastrando/index.html

De la Cruz Almanza, S. . (2018). Teorías de desarrollo económico y desarrollo económico regional: un enfoque conceptual. Revista ADGNOSIS, 7(7). https://doi.org/10.21803/adgnosis.v7i7.295

Dennis, C., Brakus, J. J., Ferrer, G. G., McIntyre, C., Alamanos, E., & King, T. (2018). A Cross-National Study of Evolutionary Origins of Gender Shopping Styles: She Gatherer, He Hunter? Journal of International Marketing, 26(4), 38–53. https://doi.org/10.1177/1069031X18805505

Díaz, D. D. (2005). Toma de decisiones: El imperativo diario de la vida en la organización moderna. ACIMED, 13(3), 1–1. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1024-94352005000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Diputados.gob.mx, & INEGI. (2016). Estadísticas a proposito del dia del mecánico. Datos nacionales (p. 18). Instituo Nacional de Estadistica y Geografía. http://www.diputados.gob.mx/sedia/biblio/usieg/comunicados/25ene19/economia/17_diadelmecanico_230118-17.pdf

Figueroba, A. (2017, marzo 31). La teoría de la racionalidad limitada de Herbert Simon. https://psicologiaymente.com/inteligencia/teoria-racionalidad-limitada-herbert-simon

Galeana, P. (2016). La cultura patriarcal impera en México | Ameco Press. http://www.amecopress.net/spip.php?article14207

Hofstede. (2018). Country Comparison. Hofstede Insights. https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/

ILO. (1997). Definición de la transversalización de la perspectiva de género. https://www.ilo.org/public/spanish/bureau/gender/newsite2002/about/defin.htm

INDESOL. (2018). Ley General para la Igualdad entre Mujeres y Hombres (Marco Normativo). gob.mx. http://www.gob.mx/indesol/documentos/ley-general-para-la-igualdad-entre-mujeres-y-hombres-24-03-2016

INEGI. (2014, enero 1). Directorio Nacional de Unidades Económicas. DENUE. Censos Económicos 2014. https://www.inegi.org.mx/app/mapa/denue/#

INEGI. (2015). Número de habitantes. Cuéntame de México. http://cuentame.inegi.org.mx/poblacion/habitantes.aspx?tema=P

Isac, N. (2016). Consumer behavior. Reference element for market trend of automobiles in Romania. Consumer Behavior, 8.

Jiménez, S. J. Elías. (2006). Un análisis del sector automotriz y su modelo de gestión en el suministro de las autopartes. 288. https://imt.mx/archivos/Publicaciones/PublicacionTecnica/pt288.pdf

Munguía, F. S., & Baca, T. N. (2014). Transversalización de la perspectiva de género en la Universidad Autónoma del Estado de México (UAEM). http://ri.uaemex.mx/handle/20.500.11799/62712

Parkin, K. J. (2017). Women at the Wheel: A Century of Buying, Driving, and Fixing Cars. University of Pennsylvania Press. https://books.google.com.mx/books?hl=en&lr=&id=KEw0DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR9&dq=woman+buying+mechanic+services&ots=6AZT7Vyny5&sig=xEXlqcGfLgaLweRyMPIVHXdEsfw&redir_esc=y#v=onepage&q=mechanic%20services&f=false

Portalautomotriz.com. (2016). Estadísticas a propósito del Día del Mecánico Automotor. https://www.portalautomotriz.com/noticias/economia-y-finanzas/estadisticas-a-proposito-del-dia-del-mecanico-automotor

Rendichicas. (2018). Rendichicas. https://rendichicas.com/

Rivas, J. A., & Grande, I. E. (2004). El nuevo diccionario del Marketing (5ta ed.). ESIC Editorial.

Rubio, L., & Baz, V. (2015). El poder de la Competitividad (Primera edición 200). Fondo de Cultura Económica.

Ruiz de Maya, S. (2001). El comportamiento del consumidor en marketing. Del método científico a su posición en la empresa. Cuadernos de Administración, 17(26), 35–58. https://doi.org/10.25100/cdea.v17i26.152

Ruta 401. (s/f). ¿Tienes idea de cuándo aparecieron los primeros talleres de coches de la historia? Recuperado el 19 de diciembre de 2019, de https://blog.reparacion-vehiculos.es/los-primeros-talleres-de-coches-de-la-historia

Saad, M., & Metawie, M. (2015). Store Environment, Personality Factors and Impulse Buying Behavior in Egypt: The Mediating Roles of Shop Enjoyment and Impulse Buying Tendencies. Journal of Business and Management Sciences, 3(2), 69–77. https://doi.org/10.12691/jbms-3-2-3

Salamanca, E. J., Uribe, C. A. & Mendoza, L. M. (2017). ¿Cómo desarrollar un nuevo mercado donde la competencia no tiene ninguna? Dictamen Libre, (20), 107-120. https://bit.ly/2Mv1UuO

Solomon, M., Gary, B., Askegaard, S., & Hogg, M. K. (2006). Consumer Behavior Solomon (Third Edition). Prentice-Hall, Inc. https://www.academia.edu/31295505/Consumer_Behavior_Solomon

Urdiain, R., & Entrepreneur. (2006, octubre 6). De medio tiempo-2958. Entrepreneur. https://www.entrepreneur.com/article/255924

Urueña, O. L. Q. (2016). Memoria de los consumidores expuestos a la publicidad. https://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/12162/Urue%F1a_TG2_161.pdf;jsessionid=13D753A569320969ABF1BB5A1D6A7D2C?sequence=1

Vijayalakshmi, S., & Mahalakshmi, V. (2014). A Study on Consumer’s Ownership, Acquire and Usage of Home Appliances in Chennai. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/328233028_A_Study_on_Consumer's_Ownership_Acquire_and_Usage_of_Home_Appliances_in_Chennai

Weibell, C. J. (2011, diciembre 6). Behaviorism (John B. Watson – 1913). Principles of Learning. https://principlesoflearning.wordpress.com/dissertation/chapter-3-literature-review-2/the-behavioral-perspective/behaviorism-john-b-watson-1913/

Yadav, R., & Pathak, G. S. (2017). Determinants of Consumers’ Green Purchase Behavior in a Developing Nation: Applying and Extending the Theory of Planned Behavior. Ecological Economics, 134, 114–122. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2016.12.019

Published

2021-12-01 — Updated on 2021-12-01

Versions

Issue

Section

Research Articles

How to Cite

Izquierdo-De Dios, R. ., Verjan Quiñonez, R. ., & Ruiz Andrade, J. G. (2021). Female market: The challenge for mechanical services. AD-GNOSIS, 10(10), 29-42. https://doi.org/10.21803/adgnosis.10.10.467