Perception of entrepreneurship among students of a Business School in an IES in Querétaro, México
DOI:
https://doi.org/10.21803/adgnosis.13.13.745Keywords:
education, employment, Company, youths, opportunitiesAbstract
Introduction: Encouraging entrepreneurship in business students enhances innovation, creativity, and preparation for business and social challenges; Objective: To analyze the perception of entrepreneurship among students of a Business School in a Higher Education Institution (HEI) in Querétaro, Mexico; Methodology: the study is quantitative with a cross-sectional descriptive approach, four research variables were established: business context, interest and capacity for entrepreneurship, in addition to perception of frustration. The study involved 1,128 participants. Descriptive statistics were applied for its analysis; Results: The perception of entrepreneurship among students of the Faculty of Business was obtained. This research showed that there is great interest in creating ventures that generate value and propitiate an ecosystem of creation, formalization, and business consolidation; Conclusions: the research achieved its objective by revealing the perception of young people regarding the factors that influence the decision to undertake in the business world taking into account their commercial vision. The entrepreneurial capacity among students reveals an encouraging outlook, demonstrating a significant willingness to acquire knowledge, skills, abilities, and competencies necessary for the business world of the present and future.
Downloads
References
Alonso, P., Barrera, P., Barrón, S., Berrelleza, M., Carbajal, M., Cortés, J., ... & Rehák, J. (2019). El emprendimiento en el estado de Querétaro: análisis de los datos del Global Entrepreneuship Monitor 2019/2020. Instituto Tecnológico de Monterrey.
Acosta-Tzin, J. V., Raudales-Garcia, E. V., & Aguilar-Hernández, P. A. (2023). Análisis bibliométrico de la investigación sobre innovación empresarial. Ad-Gnosis, 12(12). https://doi.org/10.21803/adgnosis.12.12.614
Adame-Rodríguez, L., Villanueva-Pimentel, M., & Alvarado-López, A. (2024). Propuesta teórica metodológica de emprendimiento social y productividad comunitaria en la región lacustre de Pátzcuaro, Michoacán. Vinculatégica EFAN, 10(2). https://doi.org/10.29105/vtga10.2-481
Aguilar, D. A. B., & Paredes, S. E. R. (2022). El potencial emprendedor en los egresados universitarios. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), 117-138. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1868
Arrieta-Valderrama, E. J. ., Cabarcas Velasquez, M. ., & Rodríguez-Arias, C. A. . (2019). Análisis de las necesidades de bienestar laboral de los empleados de universidades en la región caribe: Caso barranquilla. Ad-Gnosis, 8(8). https://doi.org/10.21803/adgnosis.v8i8.365
Carrión, S. L., Baena, M. A. R., & Ramírez, C. C. R. (2021). Factores asociados al fracaso en los emprendedores de la ciudad de Medellín durante el periodo 2019-2020. Revista CIES Escolme, 12(2).
Cora, R. J. H. (2021). Factores asociados al temprano fracaso de los emprendimientos. Convergencia Empresarial, 8(1), 44-53.
Cvetkovic-Vega, A., Maguiña, J. L., Soto, A., Lama-Valdivia, J., & López, L. E. C. (2021). Estudios transversales. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 21(1), 179-185. https://doi.org/10.25176/rfmh.v21i1.3069
Fabregas Rodado, C. J. . (2020). El líder transformador
y el líder rutinario: sus manifestaciones en
hombre y mujer. Ad-Gnosis, 9(9), 97-100. https://
doi.org/10.21803/adgnosis.9.9.440
García, C. M., Valderrama, A. M., & Casallas, J. F. R. (2015). Formación para el emprendimiento en estudiantes de Administración de Empresas. Educación y Humanismo, 17(28). https://doi.org/10.17081/eduhum.17.28.1166
García, M. L. S. (2020). El desempleo juvenil en Latinoamérica y el emprendimiento de estudiantes universitarios. Tendencias, 21(2). https://doi.org/10.22267/rtend.202102.151
Gutiérrez, M. F. O.-, Henao, A. M. G.-, Rodríguez, P. D. V.-, Peña, A. V. C.-, & Leguizamo, J. D. D.-. (2021). Teoría del desarrollo organizacional: Ineficiencia laboral y organizativa. Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, 14(14). https://doi.org/10.22463/24221783.3162
Herrera, J., Vásquez, M. del C., & Ochoa, E. (2020). La evolución de la responsabilidad social empresarial a través de las teorías organizacionales. Visión de futuro, 24(2), 0-0. https://doi.org/10.36995/j.visiondefuturo.2020.24.02.003.es
Londoño Montoya, S., & Álvarez Giraldo, C. M. (2021). Emprendimiento e innovación social: Experiencia de jóvenes rurales en Caldas - Colombia. Revista de ciencias sociales, 27(Extra 4), 108-126.
Luna, H., Avendaño Castro, W. R., & Rueda Vera, G. (2020). Perfil emprendedor de un grupo de estudiantes universitarios de administración de empresas. Revista espacios, 41(23.(2020)), 305-318.
Maca Urbano, D. Y., Rentería Pérez, E., Maca Urbano, D. Y., & Rentería Pérez, E. (2020). Una mirada al emprendimiento a partir de una revisión de la literatura. Psicología desde el Caribe, 37(1), 107-136. https://doi.org/10.14482/psdc.37.1.001.42
Ramos-Enríquez, V., Duque, P., & Salazar, J. A. V. (2021). Responsabilidad Social Corporativa y Emprendimiento: Evolución y tendencias de investigación. Desarrollo Gerencial, 13(1). https://doi.org/10.17081/dege.13.1.4210
Sánchez Sánchez, R. (2021). El tema de validez de contenido en la educación y la propuesta de Hernández-Nieto. Latin-American Journal of Physics Education, 15(3), 9.
Santander-Salmon, E., Ibáñez- Jácome, S., Chamorro-Quiñónez, J., & Bedoya-Flores, M. (2024). Emprendimiento Joven: Una Revisión Teórica sobre Factores Determinantes y Efectos Socioeconómicos | Código Científico Revista de Investigación. https://www.revistacodigocientifico.itslosandes.net/index.php/1/article/view/280
Sigüenza-Orellana, S. C., Álava-Atiencie, N. G., Pinos-Ramón, L. D., & Peralta-Vallejo, X. K. (2022). Percepción de estudiantes universitarios frente al ecosistema emprendedor y la intención emprendedora social. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 12(24), 248-266. https://doi.org/10.17163/ret.n24.2022.04
Solano, A. P., & Álvarez, L. A. (2017). Estructuras organizacionales: Nuevas tendencias. Ad-Gnosis, 6(6). https://doi.org/10.21803/adnogsis.v6i6.192
Valdiviezo, M. A. V., & Gallardo, R. U. (2020). Emprendimiento: Factores esenciales para su constitución. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 709-720.
Valenzuela-Keller, A. A., Gálvez-Gamboa, F. A., Silva-Aravena, E., & Moreno-Villagra, M. (2021). Actitudes emprendedoras de estudiantes universitarios de primer año en Chile. Formación universitaria, 14(4), 103-112. https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000400103
Vargas, S. L., Mata, I. M., & Vargas, A. E. L. (2022). La percepción estudiantil sobre las competencias de egreso. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 3006-3019. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.3749
Ynzunza Cortés, C. B., Izar Landeta, J. M., Ynzunza Cortés, C. B., & Izar Landeta, J. M. (2021). Las motivaciones, competencias y factores de éxito para el emprendimiento y su impacto en el desempeño empresarial. Un análisis en las MIPyMES en el estado de Querétaro, México. Contaduría y administración, 66(1). https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2021.2327
Zárate Rueda, R., Amado Aguillón, A. A., Parra Suárez, S., Zárate Rueda, R., Amado Aguillón, A. A., & Parra Suárez, S. (2022). Design Thinking para el emprendimiento social: Una revisión de literatura. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 30(1), 113-130. https://doi.org/10.18359/rfce.5907
Downloads
Published
Versions
- 2024-07-04 (2)
- 2024-07-04 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 AD-GNOSIS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.