This is an outdated version published on 2024-07-04. Read the most recent version.

Perception of entrepreneurship among students of a Business School in an IES in Querétaro, México

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21803/adgnosis.13.13.745

Keywords:

education, employment, Company, youths, opportunities

Abstract

Introduction: Encouraging entrepreneurship in business students enhances innovation, creativity, and preparation for business and social challenges; Objective: To analyze the perception of entrepreneurship among students of a Business School in a Higher Education Institution (HEI) in Querétaro, Mexico; Methodology: the study is quantitative with a cross-sectional descriptive approach, four research variables were established: business context, interest and capacity for entrepreneurship, in addition to perception of frustration. The study involved 1,128 participants. Descriptive statistics were applied for its analysis; Results: The perception of entrepreneurship among students of the Faculty of Business was obtained. This research showed that there is great interest in creating ventures that generate value and propitiate an ecosystem of creation, formalization, and business consolidation; Conclusions: the research achieved its objective by revealing the perception of young people regarding the factors that influence the decision to undertake in the business world taking into account their commercial vision. The entrepreneurial capacity among students reveals an encouraging outlook, demonstrating a significant willingness to acquire knowledge, skills, abilities, and competencies necessary for the business world of the present and future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Karla Isabel Barrera González , Universidad Autónoma de Querétaro

    Licenciada en Administración por la Facultad de Contaduría y Administración UAQ, Estudiante de la Maestría en Administración de la Facultad de Contaduría y Administración UAQ. Analista de la Secretaría de Finanzas de la Universidad Autónoma de Querétaro.

  • Juan Camilo Cardona Castaño, Universidad Autónoma de Querétaro

    Administrador Ambiental y de los Recursos Naturales de la Facultad de Ciencia y Tecnología por la Universidad Santo Tomas (Colombia).

    Estudiante de Doctorado en Ciencias Ambientales en el Centro de Ciencia de Desarrollo Regional de la Universidad Autónoma de Guerrero (México).

    Profesor por honorarios de la Facultad de Contaduría y Administración Campus Cadereyta de la Universidad Autónoma de Querétaro (México)

  • Juan Alberto Solís Lozano, Universidad Autónoma de Querétaro

    Licenciado en Contador Público de la Facultad de Contaduría y Administración UAQ, Maestro en Administración con área terminal en Finanzas ´de la Facultad de Contaduría y Administración UAQ y Doctorado en Administración de la Facultad de Contaduría y Administración UAQ.

    Profesor tiempo libre de la Facultad de Contaduría y Administración - Universidad Autónoma de Querétaro (México).

    Investigador Nivel Candidato del CONAHCYT - México

  • José Fernando Vasco Leal, Universidad Autónoma de Querétaro

    Ingeniero Agroindustrial por la Universidad La Gran Colombia Seccional Armenia (Colombia)

    Maestro en Producción Sustentable en Bioenergéticos por el Colegio de Postgraduados Campus San Luís Potosí (México)

    Doctor en Gestión Tecnológica e Innovación por la Facultad de Contaduría y Administración de la Universidad Autónoma de Querétaro (México).

    Profesor de tiempo completo de la Facultad de Contaduría y Administración de la Universidad Autónoma de Querétaro (México).

    Investigador Nivel I - Sistema Nacional de Investigadores CONAHCYT (México)

     

References

Alonso, P., Barrera, P., Barrón, S., Berrelleza, M., Carbajal, M., Cortés, J., ... & Rehák, J. (2019). El emprendimiento en el estado de Querétaro: análisis de los datos del Global Entrepreneuship Monitor 2019/2020. Instituto Tecnológico de Monterrey.

Acosta-Tzin, J. V., Raudales-Garcia, E. V., & Aguilar-Hernández, P. A. (2023). Análisis bibliométrico de la investigación sobre innovación empresarial. Ad-Gnosis, 12(12). https://doi.org/10.21803/adgnosis.12.12.614

Adame-Rodríguez, L., Villanueva-Pimentel, M., & Alvarado-López, A. (2024). Propuesta teórica metodológica de emprendimiento social y productividad comunitaria en la región lacustre de Pátzcuaro, Michoacán. Vinculatégica EFAN, 10(2). https://doi.org/10.29105/vtga10.2-481

Aguilar, D. A. B., & Paredes, S. E. R. (2022). El potencial emprendedor en los egresados universitarios. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), 117-138. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1868

Arrieta-Valderrama, E. J. ., Cabarcas Velasquez, M. ., & Rodríguez-Arias, C. A. . (2019). Análisis de las necesidades de bienestar laboral de los empleados de universidades en la región caribe: Caso barranquilla. Ad-Gnosis, 8(8). https://doi.org/10.21803/adgnosis.v8i8.365

Carrión, S. L., Baena, M. A. R., & Ramírez, C. C. R. (2021). Factores asociados al fracaso en los emprendedores de la ciudad de Medellín durante el periodo 2019-2020. Revista CIES Escolme, 12(2).

Cora, R. J. H. (2021). Factores asociados al temprano fracaso de los emprendimientos. Convergencia Empresarial, 8(1), 44-53.

Cvetkovic-Vega, A., Maguiña, J. L., Soto, A., Lama-Valdivia, J., & López, L. E. C. (2021). Estudios transversales. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 21(1), 179-185. https://doi.org/10.25176/rfmh.v21i1.3069

Fabregas Rodado, C. J. . (2020). El líder transformador

y el líder rutinario: sus manifestaciones en

hombre y mujer. Ad-Gnosis, 9(9), 97-100. https://

doi.org/10.21803/adgnosis.9.9.440

García, C. M., Valderrama, A. M., & Casallas, J. F. R. (2015). Formación para el emprendimiento en estudiantes de Administración de Empresas. Educación y Humanismo, 17(28). https://doi.org/10.17081/eduhum.17.28.1166

García, M. L. S. (2020). El desempleo juvenil en Latinoamérica y el emprendimiento de estudiantes universitarios. Tendencias, 21(2). https://doi.org/10.22267/rtend.202102.151

Gutiérrez, M. F. O.-, Henao, A. M. G.-, Rodríguez, P. D. V.-, Peña, A. V. C.-, & Leguizamo, J. D. D.-. (2021). Teoría del desarrollo organizacional: Ineficiencia laboral y organizativa. Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, 14(14). https://doi.org/10.22463/24221783.3162

Herrera, J., Vásquez, M. del C., & Ochoa, E. (2020). La evolución de la responsabilidad social empresarial a través de las teorías organizacionales. Visión de futuro, 24(2), 0-0. https://doi.org/10.36995/j.visiondefuturo.2020.24.02.003.es

Londoño Montoya, S., & Álvarez Giraldo, C. M. (2021). Emprendimiento e innovación social: Experiencia de jóvenes rurales en Caldas - Colombia. Revista de ciencias sociales, 27(Extra 4), 108-126.

Luna, H., Avendaño Castro, W. R., & Rueda Vera, G. (2020). Perfil emprendedor de un grupo de estudiantes universitarios de administración de empresas. Revista espacios, 41(23.(2020)), 305-318.

Maca Urbano, D. Y., Rentería Pérez, E., Maca Urbano, D. Y., & Rentería Pérez, E. (2020). Una mirada al emprendimiento a partir de una revisión de la literatura. Psicología desde el Caribe, 37(1), 107-136. https://doi.org/10.14482/psdc.37.1.001.42

Ramos-Enríquez, V., Duque, P., & Salazar, J. A. V. (2021). Responsabilidad Social Corporativa y Emprendimiento: Evolución y tendencias de investigación. Desarrollo Gerencial, 13(1). https://doi.org/10.17081/dege.13.1.4210

Sánchez Sánchez, R. (2021). El tema de validez de contenido en la educación y la propuesta de Hernández-Nieto. Latin-American Journal of Physics Education, 15(3), 9.

Santander-Salmon, E., Ibáñez- Jácome, S., Chamorro-Quiñónez, J., & Bedoya-Flores, M. (2024). ⁠Emprendimiento Joven: Una Revisión Teórica sobre Factores Determinantes y Efectos Socioeconómicos | Código Científico Revista de Investigación. https://www.revistacodigocientifico.itslosandes.net/index.php/1/article/view/280

Sigüenza-Orellana, S. C., Álava-Atiencie, N. G., Pinos-Ramón, L. D., & Peralta-Vallejo, X. K. (2022). Percepción de estudiantes universitarios frente al ecosistema emprendedor y la intención emprendedora social. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 12(24), 248-266. https://doi.org/10.17163/ret.n24.2022.04

Solano, A. P., & Álvarez, L. A. (2017). Estructuras organizacionales: Nuevas tendencias. Ad-Gnosis, 6(6). https://doi.org/10.21803/adnogsis.v6i6.192

Valdiviezo, M. A. V., & Gallardo, R. U. (2020). Emprendimiento: Factores esenciales para su constitución. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 709-720.

Valenzuela-Keller, A. A., Gálvez-Gamboa, F. A., Silva-Aravena, E., & Moreno-Villagra, M. (2021). Actitudes emprendedoras de estudiantes universitarios de primer año en Chile. Formación universitaria, 14(4), 103-112. https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000400103

Vargas, S. L., Mata, I. M., & Vargas, A. E. L. (2022). La percepción estudiantil sobre las competencias de egreso. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 3006-3019. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.3749

Ynzunza Cortés, C. B., Izar Landeta, J. M., Ynzunza Cortés, C. B., & Izar Landeta, J. M. (2021). Las motivaciones, competencias y factores de éxito para el emprendimiento y su impacto en el desempeño empresarial. Un análisis en las MIPyMES en el estado de Querétaro, México. Contaduría y administración, 66(1). https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2021.2327

Zárate Rueda, R., Amado Aguillón, A. A., Parra Suárez, S., Zárate Rueda, R., Amado Aguillón, A. A., & Parra Suárez, S. (2022). Design Thinking para el emprendimiento social: Una revisión de literatura. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 30(1), 113-130. https://doi.org/10.18359/rfce.5907

Downloads

Published

2024-07-04

Versions

How to Cite

Barrera González , K. I. ., Cardona Castaño, J. C., Solís Lozano, J. A. ., & Vasco Leal, J. F. (2024). Perception of entrepreneurship among students of a Business School in an IES in Querétaro, México. AD-GNOSIS, 13(13), e-745. https://doi.org/10.21803/adgnosis.13.13.745