English culture to strengthen the learning of english as a second language in the 4th grade of the districtEducational Institution La Magdalena in Barranquilla, Colombia

Authors

  • Marianella Cantillo Corporación Universitaria Americana
  • Karina polo Corporación Universitaria Americana

Keywords:

Bilingualism, Culture, Interculturality, Multiculturality, Second language

Abstract

The objective of this project is to analyze the influence of cultural factors in the teaching of a second
language, specifically English, in the sociocultural context of Colombia. The main objective is to promote the study of the English language in the country, taking into account the cultural elements that can improve language learning. The project will focus on issues such as multiculturalism, interculturalism and the acquisition of a second language, with the aim of awakening interest and fostering meaningful learning in fourth grade students of the Institución Educativa Distrital La Magdalena. It is based on the hypothesis that, by teaching aspects and experiences related to the culture of English-speaking countries, in addition to the usual contents, higher levels of interest, motivation and attention will be generated in the students, which will translate into better performance and learning. To support this hypothesis, previous research related to the topic has been taken into account, as well as the use of different research methods, including interviews, focus groups, observation and questionnaires, in order to collect data and obtain meaningful results.

References

Altamar Rondón, W. (2015). La cultura como herramienta para la enseñanza del español como lengua extranjera. 4to encuentro internacional de español como lengua extranjera. Enseñanza, aprendizaje y evaluación. https://spanishincolombia.caroycuervo.gov.co/encuentro-lengua-extranjera/ponencias/Altamar%20Rond%C3%B3n%20Wajibe%20y%20Nelson%20Hern%C3%A1n%20Giraldo%20Sanguino.pdf

Álvarez-Castillo, A. (2019). La enseñanza del inglés como lengua extranjera: formación de la identidad cultural y la competencia intercultural. Revista Cedotic 4(1) http://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/CEDOTIC/article/view/2212

Barrera-Luna, R. (2013). El concepto de la Cultura: definiciones, debates y usos sociales. Revistas clases historia. (2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5173324

Bilbao, C. E. (2017). ¿Cómo el interés y la motivación influyen en el aprendizaje de una lengua extranjera?. Revista interamericana de investigación, educación y pedagogía. 10(2), 25-36. https://www.redalyc.org/journal/5610/561059354003/html/

Centro Virtual Cervantes (s.f.). Diccionario de términos clave de ELE. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/

Cuadros Manchego, N. y Santos Jiménez, O. C. (2023). Aplicación del audio Lingual Eclectic Method para la enseñanza – Aprendizaje del idioma inglés en estudiantes de estudios generales, Senati-sede Pisco. Igobernanza, 6(23), 207–236. https://doi.org/10.47865/igob.vol6.n23.2023.294

Dimas Bueno, S. (2021). El componente cultural artístico para la enseñanza del inglés en educación primaria, [Tesis de pregrado, Universidad de Valladolid]. Repositorio documental. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/49149?show=full

Garzón León, J. S., Martínez Parra, M. F., Barreto Pinzón, S. A. y Cely Betancourt, B. L. (2024). Causas de las Bajas Competencias Comunicativas en inglés Como Lengua Extranjera: Consideraciones y Reflexiones. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 4827-4845. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9820

Klymenchuk, A. (2021). Bilingüismo y desarrollo del lenguaje. Departament de Psicología Evolutiva y de la Educación [Tesis de pregrado, Universitat d eles Illes Balears]. Archivo digital. https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/159734/Klymenchuk_Klymencuk_Aliona.pdf?sequence=1

Lozano Jódar, M. C. (2020). Relaciones lengua-cultura en el proceso de aprendizaje de ELE: revisión bibliográfica. [Tesis de Maestría, Universidad de Jaén]. Archivo digital. https://crea.ujaen.es/bitstream/10953.1/12213/1/LozanoJdarMaraCarmen_TFM_1920.pdf

Moreno García, K., De La Cruz Villegas, V. y Arias Ovando, J., C. (2020). El idioma inglés en el contexto de la educación. Formación profesional en un mundo globalizado. Perspectivas Docentes, 30(71).

Ortega-Auquilla, D., Hidalgo-Camacho, C., Siguenza-Garzón, P. & Cherres-Fajardo, S. (2020). La motivación como factor para el aprendizaje del idioma inglés en el contexto universitario ecuatoriano: Antecedentes,

resultados y propuestas. Revista Publicando, 7(24), 9- 20. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/2063

Peláez, O. A., Echeverri, L. F., & Castrillón, E. F. (2022). La percepción instrumentalizada del inglés para la competitividad: un caso de estudio. Pensamiento Americano, 15(29), 45-57. https://doi.org/10.21803/penamer.15.29.416

Rodríguez Torres, E., Marichal Guevara, O. C. & Meneses Martin, Z. (2022). Teorías del liderazgo y su impacto en los dirigentes y estudiantes universitarios. Estrategia Y Gestión Universitaria, 10(2), 66–79.

https://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/2255

Roman-Acosta, D., &; Barón Velandia, B. (2023). Del conocimiento individual a la sinergia colectiva: potenciando la colaboración en las redes de investigación. Estrategia Y Gestión Universitaria, 11(2), 221–251. https://doi.org/10.5281/zenodo.100852

Rueda Cataño, M. C. y Wilburn Dieste, M. (2014). Enfoques teóricos para la adquisición de una segunda lengua desde el horizonte de la práctica educativa. Perfiles educativos, 36(143), 21-28. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982014000100018&lng=es&tlng=es.

Salazar Tetzagüic, M. (2009). Multiculturalidad e interculturalidad en el ámbito educativo Experiencias de países latinoamericanos. Instituto Interamericano de Derechos Humanos.

Santos Cuichan, N. K. (2022). La inmersión cultural en el proceso de enseñanza de las lenguas extranjeras. [Tesis de pregrado, Universidad Central Del Ecuador]. Repositorio Institucional Universidad Central del Ecuador. https://www.dspace.uce.edu.ec/entities/publication/c378db89-986f-405f-b597-d7fca3293d25

Torres-Flórez, D., & Pachón-Pérez, Y. (2021). Las competencias digitales en los profesores universitarios de las ciencias económico administrativas . Pensamiento Americano, 14(28), 77-93. https://doi.org/10.21803/penamer.14.2

Downloads

Published

2024-10-07

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Cantillo, M. ., & polo, K. (2024). English culture to strengthen the learning of english as a second language in the 4th grade of the districtEducational Institution La Magdalena in Barranquilla, Colombia. Americanista Revista Académica , 3(3), 54-66. https://publicaciones.americana.edu.co/index.php/amereva/article/view/823