This is an outdated version published on 2023-01-19. Read the most recent version.

Economics of Education: A Challenge for University Educational Quality

Authors

  • Jesus Ospina Gonzalez Corporación Universitaria Americana
  • Leonilde Montenegro Mendoza Universidad Simón Bolívar
  • Marianne Pulido Universidad Dr. José Gregorio Hernández

DOI:

https://doi.org/10.21803/adgnosis.11.11.540

Keywords:

Economics of education, educational efficiency, education and development, performance of education

Abstract

The main objective of this article was to analyze the
implications of the economics of education in the
management of university processes, based on authors
such as Fernández and Carbonell (2017), Ricaurte and
Pozo (2018), León González et al. (2017), Vitale et al.
(2020), Yagual et al. (2019), among others. The research
corresponds to a review article; because the essential
information on a specific topic was integrated. The
results showed that the economy has implications in the
functioning of the educational system, since it forms from
the economic dimension a means of knowledge aimed at
optimizing educational policies in order to ensure effective
management. It is concluded that it is urgent to rethink
education, which is immersed in an interdisciplinary
field, since there is a close relationship between economyeducation and therefore governments must direct their policies to the financing of education, since it is increasingly recognized that the The human factor is a key piece for the economic development of any nation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abarca, K. (mayo de 2015). Crecimiento, desarrollo económico y desarrollo humano: Significados diferentes, fines complementarios. América Economía, Disponible en: https://bit.ly/3cMaQEA

Aguado, L; Palma, Luis; Pulido P. (2017). 50 Años De Economía De La Cultura. Explorando Sus Raíces En La Historia Del Pensamiento Económico Cuadernos de Economía, vol. XXXVI, núm. 70, enero-junio, pp. 197-225 Universidad Nacional de Colombia Bogotá, Colombia.

Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. Editorial Episteme. 6ta Edición. Caracas- Venezuela.

Álvarez G. (2014), "Los límites de la economía de la educación: abrir la mirada" Revista colombiana de educación. No. 67 (2014): 19-46 Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/rcde/n67/n67a02.pdf

Batallas, P. M. (2014). La marimba como Patrimonio Cultural Inmaterial

Bustamante, E. (2017). “La comunicación desde la cultura, la cultura desde la comunicación” en De Moragas, M., Terrón, J. L. y Rincón, O. (Editores). Barcelona: InCom-UAB Publications

Busemeyer, M.(2014). Skills and inequality, partisan politics and the political economy of education reforms in western welfare states. Cambridge: Cambridge University Press

Currie, L. (2012). El desarrollo: Algunos conceptos básicos y sus interrelaciones. Políticas de crecimiento y desarrollo, Bogotá, Colombia: Banco de la República

Díaz, A. Medécigo, A., Uriel, A. (2020). Cultura: un asunto de información y comunicación Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, vol. XXVI, núm. 51, 2020, Universidad de Colima, México. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/316/31662848003/31662848003.pdf

Chiroleo, A. (2017), ¿Educación superior para todos?.Los vaivenes de la ampliación de oportunidades en tres décadas de democracia política en Argentina, Brasil y Chile Universidades, No. 74, pp. 31-40 Unión de Universidades de América Latina y el Caribe Distrito Federal, Organismo Internacional, ISSN: 0041-8935, Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37354774004

Enríquez, I. (2016). Las teorías del crecimiento económico: notas críticas para incursionar en un debate inconcluso. Revista Latinoamericana de Desarrollo Económico, (25), 73-125

Fernández, R., Carbonell, J. (2017). La relación educación-economía. Una mirada desde las Ciencias de la Educación. Núm. 64, ISNN 0864-196X, pp. 1-13. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3606/360657467014.pdf

Ganga, F., Piñones, M. (2016), Alcances Teóricos Al Concepto De Eficiencia Organizativa: Una Aproximación A Lo Universitario. evista LIDER Vol. 18, Nro. 29, 2016 ▪ pp 75-97 ISSN: 0717-0165

Garreton, M. (2002) “La transformación de la acción colectiva en América Latina “CEPAL N° 76

García, N., Urteaga, M. (2015). Cultura y Desarrollo: Una visión distinta desde los jóvenes. Buenos Aires, Argentina: Paidós

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. (6a. ed.). México D.F.: McGraw-Hill.

León González, L., García del Sol, J.A., & Chavarri González, O. (2017). La cultura económica una mirada actual. Universidad y Sociedad, 10(1), 360-364. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Martínez, A., Fernández, D. (2018). Economía de la educación. Un análisis dialógico.

Mantuano, P., García V., Lino, S. (2016). Cultura económica: importancia de su comprensión para los procesos de auditoría y control. Vol. 2, núm. pp. 472 – 482

Maccari, B., y Montiel, P. (2012). Gestión cultural para el desarrollo. Nociones, políticas y experiencias en América Latina (1a ed). Buenos Aires: Aries

Monasterio, A. ¿Qué es cultura en la economía de la cultura? Definiendo la cultura para crear modelos mensurables en economía cultural. Disponible en: http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2017.783n1007

Misas, G. (2004). La educación superior en Colombia: análisis y estrategias para su desarrollo. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia

Narodowski, P. (2009) Economía para empezar por el principio. una guía para aprender la economía y formular proyectos : desarrollo local. mitos, realidades y propuestas. v. 3, 96 ISBN 978-987-24878-7-4

Olmedo, S. (2016). Cultura como componente de los procesos de desarrollo económico y social: un análisis del estado del arte. Vol. 22 (43): 45 – 53. Disponible en: http://scielo.iics.una.py/pdf/pdfce/v22n43/2076-054X-pdfce-22-43-00045.pdf

Ortiz, M., Sánches, C., Angulo, C., Labarca, R. (2020), Desarrollo y crecimiento económico: Análisis teórico desde un enfoque cuantitativo. Revista De Ciencias Sociales, 26(1), 233-253. Disponible en https://doi.org/10.31876/rcs.v26i1.31322

Pedraza, X., Rodrígues, Y., Pérez, J. (2017), Medición De La Gestión De La Calidad Universitaria: Revisión Bibliográfica. ISSN: 2145-1389 Vol. 9, No. 1, pp. 1

Reyes, H. (2020). Artículos de Revisión. Rev. Médica. vol.148 no.1. ISSN 0034-9887. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872020000100103

Ricaurte, C., Pozo, J. (2018). Gestión, Procesos Y Calidad Universitaria: Caso Ecuatoriano, Vol.14, Núm.34 ISSN: 1857 – 7881 (Print) e - ISSN 1857- 7431. Disponible en: https://core.ac.uk/download/pdf/236412233.pdf

Sánchez, M., Rius, J., Zarlenga, M.(2012). ¿Ciudad creativa y ciudad sostenible?: Un análisis crítico del “modelo Barcelona” de políticas culturales. Revista Crífica de Ciências Sociais 99, 31–50

Sarmiento, M., Cardona, G., Sánchez, R., García, J. (2019). Elementos de Economía. Núm. 40, ISBN 978-987-1676-78-1

Rosado, L., Castaño, G. (2016), Revisión del Estado del Arte de la relación entre Educación y Desarrollo Económico. Revista de economía del caribe No. 16 ISSN: 2011-2106.

Samaniego, K. (2019). Análisis del gasto público en educación y su impacto en la producción económica entre los años 2000-2015. (Tesis de pregrado). Universidad del Azuay, Cuenca, Ecuador.

Sullivan A., Steven M. (2003). Principles in action. Upper Saddle River, New Jersey: Editorial Economics; 2003, p. 502.

UNESCO. (2015). Repensar en las políticas culturales. México Usher, E., Pajares, F. (2006). Sources of academic and self-regulatory efficacy beliefs of entering middle school students. Contemporary Educational Psychology, 31, 125-141. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2005.03.002

Vrugt, A., Zeeberg, C. (2002). Goal orientations, perceived self-efficacy and study results amongst beginners and advanced students. British Journal of Educational Psychology, 72, 385-397.

Vitale, A., Fernández E., Caberra, M. (2020), Economía de la educación, Vol. 14 No. 1. Publicaciones e Investigación. Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD de ColombiaLeón González, L., García del Sol, J.A., & Chavarri González, O.

(2017). La cultura económica una mirada actual. Universidad y Sociedad, 10(1), 360-364. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Yagual, A. M., Mite, M. T., y Proaño, S. A. (2019). Efecto del crecimiento económico del sector logístico sobre el Producto Interno Bruto en Ecuador. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXV (3), 186-199.

Worthman, S. (2018), Las políticas de equidad educativa a nivel superior: Una propuesta de marco de análisis. Revista de Ciencias Sociales. Facultad de Derecho y Ciencias Sociales. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México / E-ISSN: 2594-0716 / Nueva Época, año 14, núm. 48,, pp. 147-173.

Woolfolk, A. (2015). Psicología educativa. Madrid: Prentice hall

Downloads

Published

2022-12-13 — Updated on 2023-01-19

Versions

How to Cite

Ospina Gonzalez, J., Montenegro Mendoza, L., & Pulido, M. (2023). Economics of Education: A Challenge for University Educational Quality. AD-GNOSIS, 11(11), 1-14. https://doi.org/10.21803/adgnosis.11.11.540