This is an outdated version published on 2023-07-25. Read the most recent version.

Bibliometric analysis of research on business innovation

Authors

  • Jose Valdo Acosta-Tzin Universidad Nacional Autónoma de Honduras UNAH
  • Eli Vicente Raudales-Garcia Universidad Nacional Autónoma de Honduras UNAH.
  • Pablo Alcides Aguilar-Hernández Universidad Nacional Autónoma de Honduras UNAH.

DOI:

https://doi.org/10.21803/adgnosis.12.12.614

Keywords:

innovation, entrepreneurship, research and development, business, Bibliometrics

Abstract

Introduction: Business innovation is a determining factor to achieve success in the market, it is a key element to remain competitive or disappear, this allows to improve processes in production, create new products or services. Objective: The purpose of this research was to conduct a bibliometric analysis of the scientific production related to business innovation. Methodology: This study was descriptive in scope and used the bibliometric technique to analyze the scientific production related to business innovation in the Scopus database. Boolean operators and a search equation were applied to improve the precision of the results obtained. Results: It is evidenced that, the subject of study in the course of time presents a moderate growth trend between the years 2019-2020, being the United Kingdom the country with the highest scientific production, the most cited and relevant article is the authorship; Noordhoff C.S., Kyriakopoulos K., Moorman C., Pauwels P. and Dellaert B.G.C, likewise the most prolific journal according to Bradford's analysis is the Journal Of Technology Management And Innovation. Conclusion: It is concluded that business innovation is a topic of great relevance in management disciplines for both academia and organizations since it is a crucial element for business success in an increasingly competitive environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jose Valdo Acosta-Tzin , Universidad Nacional Autónoma de Honduras UNAH

    Doctorado en Dirección Empresarial del Posgrado de la Facultad de Ciencias Económicas, Administrativas y Contables, Universidad Nacional Autónoma de Honduras, UNAH, Tegucigalpa, Honduras

  • Eli Vicente Raudales-Garcia , Universidad Nacional Autónoma de Honduras UNAH.

    Doctorado en Dirección Empresarial del Posgrado de la Facultad de Ciencias Económicas, Administrativas y Contables, Universidad Nacional Autónoma de Honduras, UNAH, Tegucigalpa, Honduras

  • Pablo Alcides Aguilar-Hernández, Universidad Nacional Autónoma de Honduras UNAH.

    Doctorado en Dirección Empresarial del Posgrado de la Facultad de Ciencias Económicas, Administrativas y Contables, Universidad Nacional Autónoma de Honduras, UNAH, Tegucigalpa, Honduras

References

Apanasovich, N., Alcalde Heras, H., & Parrilli, M. D. (2016). The impact of business innovation modes on SME innovation performance in post-Soviet transition economies: The case of Belarus. Technovation, 57-58, 30-40. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2016.05.001

Arzola, M., & Mejías, A. (2007). Modelo conceptual para gestionar la innovación en las empresas del sector servicios. Revista venezolana de Gerencia, 12(37), 66-79. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-99842007000100005

Canizales Muñoz, L. D. (2020). Elementos clave de la innovación empresarial. Una revisión desde las tendencias contemporáneas. INNOVA, 6(1), 50-69. https://doi.org/https://doi.org/10.54198/innova06.03

Castro, J. A. V., Coria, E. C., & Martínez, E. E. V. (2018). Cooperación empresarial para el fomento de la innovación en la pyme turística. Revista de Ciencias Sociales, 24(3), 9-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7025044

Cenizales Muñoz, L. D. (2020). Elementos clave de la innovación empresarial. Una revisión desde las tendencias contemporáneas. REVISTA INNOVA ITFIP, 6(1), 50-69. https://doi.org/10.54198/innova06.03

Cuevas-Vargas, H., Parga-Montoya, N., & Estrada, S. (2020). Incidencia de la innovación en marketing en el rendimiento empresarial: una aplicación basada en modelamiento con ecuaciones estructurales. 36(154), 66-79.

https://doi.org/https://doi.org/10.18046/j.estger.2020.154.3475

Florek-Paszkowska, A., Ujwary-Gil, A., & Godlewska-Dzioboń, B. (2021). Business innovation and critical success factors in the era of digital transformation and turbulent times. Journal of Entrepreneurship, Management, and Innovation, 17(4), 7–28. https://doi.org/10.7341/20211741

Gallardo Vázquez, D. G., & Sánchez-Hernández, M. I. S. (2013). Análisis de la incidencia de la responsabilidad social empresarial en el éxito competitivo de las microempresas y el papel de la innovación. UCJC Business and Society Review (formerly known as Universia Business Review), 38, 14-31. https://journals.ucjc.edu/ubr/article/view/878

Garza, A., López, V., & Vasquez, Z. (2010). Tipología de la cooperación interempresarial: Caso de la industria metalmecánica de Coahuila. Revista Internacional Administración & Finanzas (RIAF), 3(3), 91-104. https://www.researchgate.net/profile/Blanca-Garcia-Rivera/publication/256010182_El_Financiamiento_Como_Factor_de_Competitividad_para_el_Productor_de_Trigo_del_Valle_de_Mexicali_Baja_California_Mexico_in_Spanish/links/54108a410cf2f2b29a410f85/El-Financiamiento-Como-Factor-de-Competitividad-para-el-Productor-de-Trigo-del-Valle-de-Mexicali-Baja-California-Mexico-in-Spanish.pdf#page=93

Garzón, M. A., & Ibarra, A. (2013). Innovación empresarial, difusión, definiciones y tipología una revision de la literatura. Dimens. empres, 11(1), 45-60. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4714355

Gómez-Zuluaga, M. E. (2019). Emprendimiento de base tecnológica: Un reto a cumplir. TEC, 13(2), 33-44. https://doi.org/https://doi.org/10.18845/te.v13i2.4493

González Bañales, D. L. (2008). La influencia del capital relacional, innovación tecnológica y orientación al mercado. Pensamiento y Gestion, 25(1), 113-138. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1657-62762008000200007&script=sci_abstract&tlng=en

Guzmán, G. M., Castro, S. Y. P., & Carrillo, A. A. (2020). Responsabilidad social empresarial, Eco-innovación y Rendimiento sustentable en la industria automotriz de México. Revista Venezolana de Gerencia, 25(89), 189-212. https://www.redalyc.org/journal/290/29062641014/29062641014.pdf

Hernández Sampieri, R., & Fernández Collado, C. (2014). Metodología de la investigación (P. Baptista Lucio, Ed.; Sexta edición). McGraw-Hill Education.

Hidalgo, A., Idoipe, V., & Torres, M. (2008). LOS FACTORES CLAVE DE LA INNOVACIÓN TECNOLÓGICA: CLAVES DE LA COMPETITIVIDAD EMPRESARIAL. Revistadyo, 36(1), 5-22. https://doi.org/https://doi.org/10.37610/dyo.v0i36.67

Quintana, J. (2005). La innovación en las empresas familiares. CLM. Economía, 7, 103-130.

Link, A. N., & Scott, J. T. (2012). Employment growth from the Small Business Innovation Research program. Small Business Economics, 39(2), 265–287. https://doi.org/10.1007/s11187-010-9303-6

Link, A. N., Ruhm, C. J., & Siegel, D. S. (2014). Private Equity and the Innovation Strategies of Entrepreneurial Firms: Empirical Evidence from the Small Business Innovation Research Program. Managerial and Decision Economics, 35(2), 103–113. https://doi.org/10.1002/mde.2648

Madrid, H., & Vega, A. (2022). Comportamiento del Sector Agroexportadorde Honduras, Normas y Programas para financiar sus actividadesperiodo 2015-2020. Ciencia y Desarrollo, 25(1), 37. https://doi.org/10.21503/cyd.v25i1.2357

Martínez Garcés, J., & Padilla Delgado, L. (2020). Organizational innovation and business competitiveness: Aesthetic health tourism centers in Cali-Colombia. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 120-132. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7500747

Noordhoff, C. S., Kyriakopoulos, K., Moorman, C., Pauwels, P., & Dellaert, B. G. C. (2011). The Bright Side and Dark Side of Embedded Ties in Business-to-Business Innovation. Journal of Marketing, 75(5), 34–52. https://doi.org/10.1509/jmkg.75.5.34

Orfila-Sintes, F., & Mattsson, J. (2003). Determinantes de los tipos de innovación tecnológica en la actividad hotelera. XII Simposio Internacional de Turismo y Ocio. Anais. https://www.researchgate.net/profile/Francina-Orfila-Sintes/publication/239929560_DETERMINANTES_DE_LOS_TIPOS_DE_INNOVACION_TECNOLOGICA_EN_LA_ACTIVIDAD_HOTELERA/links/00463536e56ee3ec8a000000/DETERMINANTES-DE-LOS-TIPOS-DE-INNOVACION-TECNOLOGICA-EN-LA-ACTIVIDAD-HOTELERA.pdf

Orduña-Malea, E., & Costas, R. (2021). Link-based approach to study scientific software usage: The case of VOSviewer. Scientometrics, 126(9), 8153–8186. https://doi.org/10.1007/s11192-021-04082-y

Palacio-Fierro, A., Arévalo-Chávez, P., & Guadalupe-Lanas, J. (2017). Tipología de la Innovación Empresarial según Manual de Oslo. CienciAmérica, 6(1), 97-102. https://cienciamerica.edu.ec/index.php/uti/article/view/76

Parga-Dans, E., Martin-Rios, C., & Criado-Boado, F. (2013). Organizational and management innovation as a driving force of business renewal. Journal of Technology Management & Innovation, 8(2), 132-143. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242013000200011

Parrilli, M. D., Balavac, M., & Radicic, D. (2020). Business innovation modes and their impact on innovation outputs: Regional variations and the nature of innovation across EU regions. Research Policy, 49(8), 104047. https://doi.org/10.1016/j.respol.2020.104047

Perdomo-Ortiz, J., González-Benito, J., & Galende, J. (2009). The intervening effect of business innovation capability on the relationship between Total Quality Management and technological innovation. International Journal of Production Research, 47(18), 5087–5107. https://doi.org/10.1080/00207540802070934

Perianes-Rodriguez, A., Waltman, L., & Van Eck, N. J. (2016). Constructing bibliometric networks: A comparison between full and fractional counting. Journal of informetrics, 10(4), 1178–1195. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1751157716302036

Pérez Cruz, O. A. (2019). Innovación y transferencia de tecnología en México. Un análisis empírico de datos panel. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19). https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.503

Pérez, C. M. (2019). Innovación empresarial al servicio de la micro y pequeña empresa nortesantandereana: Por la competitividad regional. ECONÓMICAS CUC, 40(1), 91-104. https://doi.org/10.17981/econcuc.40.1.2019.0610.17981/econcuc.40.1.2019.06

Price, D. de S. (1976). A general theory of bibliometric and other cumulative advantage processes. Journal of the American society for Information science, 27(5), 292–306. https://asistdl.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/asi.4630270505

Rondi, E., De Massis, A., & Kotlar, J. (2019). Unlocking innovation potential: A typology of family business innovation postures and the critical role of the family system. Journal of Family Business Strategy, 10(4), 100236. https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2017.12.001

Ruiz Font, L., Gordo Monzó, M. L., Fernández Diego, M., Boza, A., Cuenca, L., Alarcón Valero, F., & Alemany Díaz, M. del M. (2015). Implementación de actividades de aprendizaje y evaluación para el desarrollo de competencias genéricas: Un caso práctico de aplicación de técnicas de Pensamiento de Diseño, y evaluación mediante rúbricas, de las competencias de Creatividad, Innovación y Emprendimiento. In-Red 2015-CONGRESO NACIONAL DE INNOVACIÓN EDUCATIVA Y DE DOCENCIA EN RED. https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/63167/Ruiz%20et%20al%20INRED2015.pdf?sequence=2

Santa María, R. M., Abando, J. C., & De la Mata, A. A. (2010). Un modelo causal de competitividad empresarial planteado desde la VBR: capacidades directivas, de innovación, marketing y calidad. Investigaciones europeas de dirección y economía de la empresa, 16(2), 165-188. https://doi.org/10.1016/S1135-2523(12)60117-8

Solís Vázquez, S. Y., Zeron Felix, m., & Sánchez Tovar, Y. (2019). Efectos de la Capacidad de Absorción en la Innovación del Sector Industrial en el Norte de México. 11(23). https://doi.org/https://doi.org/10.21640/ns.v11i23.2039

Sulistyo, H., & Ayuni, S. (2019). Competitive advantages of SMEs: The roles of innovation capability, entrepreneurial orientation, and social capital. Contaduría y Administración, 65(1), 156. https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2020.1983

Urbizagastegui Alvarado, R. (1996). Una revisión crítica de la Ley de Bradford. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 10(20). https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.1996.20.3835

Urbizagástegui Alvarado, R., & Restrepo Arango, C. (2011). La ley de Zipf y el punto de transición de Goffman en la indización automática. Investigación Bibliotecológica, 25(54), 71–92.

https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0187-358X2011000200004&script=sci_arttext

Urbizagastegui, R. (1999). La ley de Lotka y la literatura de bibliometría. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 13(27). https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.1999.27.3913

Vega-Jurado, J., Gutiérrez-Gracia, A., & Fernández-de-Lucio, I. (2008). ¿CÓMO INNOVAN LAS EMPRESAS ESPAÑOLAS?: UNA EVIDENCIA EMPIRICA. Journal of Technology Management & Innovation, 3(3). https://doi.org/10.4067/S0718-27242008000100010

Velez, C. I., Afcha, S. M., & Bustamante, M. A. (2019). Cooperación Universidad—Empresa y su efecto sobre el Desempeño Innovador Empresarial. Información Tecnológica, 30(1), 159-168. https://doi.org/10.4067/S0718-07642019000100159

Veronica, S., Alexeis, G.-P., Valentina, C., & Elisa, G. (2020). Do stakeholder capabilities promote sustainable business innovation in small and medium-sized enterprises? Evidence from Italy. Journal of Business Research, 119, 131-141. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.06.025

World Intellectual Property Organization. (2022). Índice Mundial de Innovación: Executive summary /. Unknown. https://doi.org/10.34667/TIND.46615

Xiao, L., & North, D. (2018). The role of Technological Business Incubators in supporting business innovation in China: a case of regional adaptability? Entrepreneurship & Regional Development, 30(1–2), 29–57. https://doi.org/10.1080/08985626.2017.1364789

Downloads

Published

2023-07-25

Versions

How to Cite

Acosta-Tzin , J. V., Raudales-Garcia , E. V., & Aguilar-Hernández, P. A. (2023). Bibliometric analysis of research on business innovation. AD-GNOSIS, 12(12), 1-14. https://doi.org/10.21803/adgnosis.12.12.614