Analysis of experiential Marketing in customer satisfaction in the gastronomic sector of Guayaquil

Authors

  • Aldo Milenko Cristellot Paredes Universidad Politécnica Salesiana
  • Jorge Cueva Estrada Universidad Politécnica Salesiana
  • Nicolas Sumba Nacipucha Universidad Politécnica Salesiana

DOI:

https://doi.org/10.21803/adgnosis.13.13.664

Keywords:

Experiential marketing, gastronomy, satisfaction, customer, restaurant

Abstract

Introduction: Gastronomy in Ecuador has become a key economic engine of the country. Therefore, experiential marketing appears in the gastronomic industry, seeking to transform the visit to a restaurant into an unforgettable experience, strengthening
the connection between establishments and their customers; Objective: to analyze experiential marketing in customer satisfaction in the gastronomic sector of Guayaquil, Ecuador; Methodology: an empirical, non-experimental research design was developed, with a descriptive approach and of a cross- sectional nature. Observation was used as a scientific tool to identify the experience marketing strategies being employed
by restaurants; and an ad-hoc questionnaire was designed and applied to 384 consumers of theme restaurants to determine their perception of the various strategies implemented by the restaurants; Results: The gastronomic diversity of Guayaquil, enriched by multiple cultures, stands out. Consumers value experiential marketing strategies, mainly emotional and sensory.
Conclusions: It is recommended to innovate in strategies, such as menu customization and use of digital technology, and to adopt sustainable practices. The findings, although focused on Guayaquil, may have relevance in similar cities, suggesting the need for future quantitative research

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Author Biographies

  • Aldo Milenko Cristellot Paredes, Universidad Politécnica Salesiana

    Licenciado en administración de empresas por la Universidad Politécnica Salesiana

  • Jorge Cueva Estrada , Universidad Politécnica Salesiana

    Editor en jefe Ecuador revista Retos. Docente de la Universidad Politécnica Salesiana - Ecuador. Integrante de los grupos de investigación: Grupo de Innovación Educativa Mejorando las Prácticas Áulicas (GIE-MPA), Grupo de Investigación en Enseñanza - Aprendizaje de Las Ciencias Para la Ingeniería (GIEACI). Máster en Administración de Empresas.

  • Nicolas Sumba Nacipucha, Universidad Politécnica Salesiana

    Docente de la carrera Administración de Empresas desde 2014, de la Universidad Politécnica Salesiana. Editor adjunto de Revista Retos desde 2019 editada por la Universidad Politécnica Salesiana. Miembro investigador de los Grupos de Investigación en Enseñanza-Aprendizaje de las Ciencias de la Ingeniería (GIEACI) Grupo de Innovación Educativa Mejorando las Prácticas Áulicas GIE-MPA.

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Published

2024-02-26 — Updated on 2024-04-30

How to Cite

Cristellot Paredes, A. M., Cueva Estrada , J., & Sumba Nacipucha, N. (2024). Analysis of experiential Marketing in customer satisfaction in the gastronomic sector of Guayaquil. AD-GNOSIS, 13(13), e-664. https://doi.org/10.21803/adgnosis.13.13.664