Bussiness internacionalization according innovation strategies: Tecnoglass case

Authors

  • Neil Del Valle Villarreal Politécnico de la Costa Atlántica

DOI:

https://doi.org/10.21803/adgnosis.13.13.722

Keywords:

Tecnoglass, business internationalization, economic openness, competitive advantage, innovation, Colombian Caribbean

Abstract

Introduction: In Colombia, business internationalization has been a slow process given the marked economic primarization. In 1991, the government tried to implement the Economic
Opening program, a moment in which the national economy tried, based on the International Trade Agreements signed by the government, to insert itself into the New International Economic Order. However, Tecnoglass managed to penetrate the international market through a strong innovation strategy applied to glass manufacturing. Objective: Analyze the business internationalization process in the country based
on the case of Tecnoglass, a Colombian company located in Barranquilla. The above based on his innovations and the entrepreneurial spirit characteristic of the Arab immigrant from the Caribbean Coast. Methodology: The starting point is the study of the Economic Opening policies, implemented in Colombia since 1991, and other works are selected regarding the company’s participation in international markets under a mixed research approach. Results: It is concluded that the success of its internationalization strategy is essentially focused on innovation. Conclusions: The success of Tecnoglass does not lie in the prerogatives or benefits of the FTA signed with the United States.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acero Moreno, A. M., Ordoñez Paredes, B. A., Toloza Guardias, H. P. y Vega Palmera, B. (2023). Análisis estratégico para la empresa Imbocar, seccional Valledupar – Colombia. Región Científica, 2(2), 202395. https://doi.org/10.58763/rc202395

Albis Salas, N., Mora Holguín, H., Villarreal, N. F. y Lucio-Arias, D. (2014) Internacionalización empresarial, innovación y productividad

en la industria manufacturera colombiana [conferencia]. Congreso Iberoamericano de Indicadores de Ciencia y Tecnología. https://

colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Estudios%20Econmicos/2015jul23-2%20Internacionalizaci%C3%B3n%20empresarial%20innovaci%C3%B3n%20y%20productividad%20en%20la%20industria.pdf

Asmar Soto, S. (2021, 21 de agosto). Acción de Tecnoglass subió 3,9%, luego de su segundo campanazo en Nasdaq. La República. https://www.larepublica.co/finanzas/luego-de-su-segundo-campanazo-en-nasdaq-la-accion-de-tecnoglass-subio-3-9-3220276

Bernal López, J. L. y Alpuche de la Cruz, E. (2023). La responsabilidad social empresarial como estrategia organizacional: Un análisis empírico para la región oriente del Estado de México. Ciencia ergo-sum: Revista científica multidisciplinaria de la Universidad Autónoma del Estado de México, 30(1). https://cienciaergosum.uaemex.mx/article/view/16596

Departamento Nacional de Planeación. (1990, 29 de octubre). Documento Conpes 2494. Decisiones sobre el programa de apertura económica.

Gómez Celi, J. F. (2021). Descentralización fiscal y apertura económica en Colombia, 1990-2020. El Ágora USB, 21(1), 299-321. https://

doi.org/10.21500/16578031.5572

Hoyos Chavarro, Y. A., Melo Zamudio, J. C. y Sánchez Castillo, V. (2022). Sistematización de la experiencia de circuito corto de comercialización estudio de caso Tibasosa, Boyacá. Región Científica, 1(1), 20228. https://doi.org/10.58763/rc20228

Ibarra Consuegra, O., Gómez Araujo, E. y Zambrano Pérez, M. (dirs.) (2021). Historia empresarial de Barranquilla (1880-1980) (vol. 2).

Universidad del Norte.

Igirio Gamero, K. I. (2008). El legado de los inmigrantes árabes y judíos al desarrollo económico de la Costa Caribe colombiana y a la conformación de su empresariado entre 1850-2000. Clío América, 2(4), 300-328. https://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/368/332

Informa. (s. f.). Tecnoglass S A S. https://www.informacolombia.com/directorio-empresas/informacion-empresa/tecnoglass-sa

Meisel Roca, A. (1989). Evolución de la industria manufacturera de Barranquilla, 1953-1988. Revista del Banco de la República, 62(735), 16-34. https://publicaciones.banrepcultural.org/index.php/banrep/article/view/13352/13743

Meisel Roca, A. (2008). La fábrica de Tejidos Obregón de Barranquilla, 1910-1957. Cuadernos de Historia Económica y Empresarial, 21.

https://www.banrep.gov.co/sites/default/files/publicaciones/archivos/chee_21.pdf

Porter, M. E. (1985). The competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. Free Press.

Ramírez Carrillo, L. A. (2018). Identidad persistente y nepotismo étnico: Movilidad social de inmigrantes libaneses en México. Nueva

Antropología, 31(89), 9-23. https://www.scielo.org.mx/pdf/na/v31n89/0185-0636-na-31-89-9.pdf

Schumpeter, J. A. (1983). Theories of economic development. Transaction Books.

Silva Villavicencio, L. A. (2023). Diseño de un plan estratégico de marketing digital para posicionar a Faiclima Slim en los estratos socioeconómicos A y B a través de campañas con contenido de valor en un periodo de un año [tesis de maestría, Universidad de las Américas]. https://dspace.udla.edu.ec/bitstream/33000/14991/1/UDLA-EC-TMMED-2023-02.pdf

Sunkel, O. y Zuleta, G. (1990). Neoestructuralismo versus neoliberalismo en los años noventa. Revista de la Cepal, 42. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/2539b239-47cf-41dd-b955-1f5bb9bae350/content

Tecnoglass: Made in Colombia. (2018, 27 de marzo). Semana. https://especiales.semana.com/empresas-que-mas-aportan/2017-2018/tecnoglass.html

Tecnoglass. (2017). Informe anual de sostenibilidad. https://www.tecnoglass.com/pdf/Informe%20de%20Sostenibilidad%20Tg%20

Inc%20_%202017.pdf

Vidrios anti huracanes de Tecnoglass son producidos desde Colombia. (2022, 29 de septiembre). Valora Analitik. https://www.

valoraanalitik.com/2022/09/29/vidrios-antihuracanes-de-tecnoglass-son-producidos-desde-colombia/

Viloria de la Hoz, J. (2003). Lorica: Una colonia árabe a orillas del río Sinú. Cuadernos de Historia Económica y Empresarial, 10. https://www.banrep.gov.co/sites/default/files/publicaciones/archivos/chee_10.pdf

Downloads

Published

2024-04-09 — Updated on 2024-04-30

How to Cite

Del Valle Villarreal, N. (2024). Bussiness internacionalization according innovation strategies: Tecnoglass case. AD-GNOSIS, 13(13), e-722. https://doi.org/10.21803/adgnosis.13.13.722