Financial training plan for ninth grade students of the educational Institution Los Nogales, located in the city of Montería

Authors

  • ANGI PAOLA DUQUE RAMOS INSTITUCION UNIVERSITARIA AMERICANA
  • ANYI LUCIA RESTREPO LONDOÑO INSTITUCION UNIVERITARIA AMERICANA
  • Derling Eliana Pacheco Meza INSTITUCION UNIVERITARIA AMERICANA

Keywords:

Presupuesto, HABILIDAD, EDUCACION, FINANZAS, CULTURA

Abstract

The present research project was carried out taking as a sample the ninth grade student population of the Los Nogales School located in the city of Monteria, Cordoba, a characterization of this population was made at a socioeconomic level and, also by means of a survey a diagnosis was made on the knowledge that these young people have about financial issues and the application of these to everyday life, this survey resulted that the sample of 50 students are in the category "Medium", since they recognize the basic concepts, but tend to confuse the expenses. The survey showed that the sample of 50 students are in the "Medium" category, since they recognize the basic concepts, but tend to confuse the expenses. The objective is to apply a training and improvement plan of financial skills in young students of the ninth grade of Los Nogales de Monteria so that they have the necessary tools to make the right decisions and can face the financial world with greater security. There was a limitation in the study since it was considered that it would take little time to develop the survey, data collection,
data study and execution of the training plan, but the students did not want to take the surveys due to different situations. A descriptive methodology was implemented through a qualitative approach.

References

Andrade León, J. D. (2019). La educación financiera en el Ecuador como elementos de inclusión financiera para alcanzar un mayor bienestar social período 2013-2017 (Bachelor's thesis, Universidad de Guayaquil. Facultad de Ciencias Económicas). http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/38503

Andujo Ozuna, C. A., Moreno Millanes, M. D., & Camacho Zazueta, A. G. (2021). Cultura fianciera en estudiantes universitarios de ciencias económico. http://repositorioinstitucional.unison.mx/handle/20.500.12984/6306

Arroyo Teherán, D. G., Jiménez Hernández, A. E., & Pérez Arroyo, C. J. (2022). Caracterización de la gestión de finanzas personales en los empresarios del sector de carnes del nuevo mercado de Sincelejo PH. https://repositorio.cun.edu.co/handle/cun/98

Ayala Mora, E. (2021). Educar para la Democracia. Revista Andina de Educación, 5(1). http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-28162021000300012

Bórquez Tepezano, B. ., González Espinoza, M. ., & Muñoz del Real, G. . (2020). Análisis sobre la percepción de la calidad y la relación con el desempeño del capital humano. Ad-Gnosis, 9(9), 11–19. https://doi.org/10.21803/adgnosis.9.9.433

Canto, C. B. L., Sauza-Ávila, B., Pérez-Castañeda, S. P., & Cruz-Ramírez, D. (2021). Gestión y educación financiera: clave para el manejo eficiente de las finanzas personales y empresariales. Ingenio y Conciencia Boletín Científico de La Escuela Superior Ciudad Sahagún, 8(15), 1-7 https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/sahagun/article/view/6138

Cuenca, J. (2018). Analisis del uso de instrumentos financieros en los restaurantes Pymes en el cantón Quito, Sangolqui, Ecuador: Universidad de las fuerzas Armandas. http://repositorio.espe.edu.ec/handle/21000/14054

Daniela, M. F. A. (2022). Análisis De La Importancia De Las Finanzas Personales En Las Familias Ubicadas En La Urbanización La Victoria De La Ciudad De Esmeraldas (Doctoral dissertation, Ecuador-PUCESE-Escuela de Contabilidad y Auditoría). https://repositorio.pucese.edu.ec/handle/123456789/2868

Durán, E. (2022). Aula virtual, estrategia para potenciar habilidades financieras entorno al ahorro y manejo del dinero. [Diplomado de profundización para grado]. Repositorio Institucional UNAD. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/48799

Harvey Narváez J. ., & Hernández E. L. . (2019). Diferencias intergeneracionales en el Sentido de Comunidad entre un grupo de nin?os y adultos mayores de la parcela de Cujacal en la ciudad de San Juan de Pasto–Colombia. Pensamiento Americano, 12(23). https://doi.org/10.21803/pensam.v12i22.253

Hernández Belaides, H. J. ., y Miranda passo, J. carlos. (2023). Factores determinantes en la motivación de empleados desde la responsabilidad social corporativa: estudio de caso en una empresa privada . Revista GEON (Gestión, Organizaciones Y Negocios), 10(1), e-855. https://doi.org/10.22579/23463910.855

Mancebón, M. J., Ximénez-de-Embún, D. P., & Villar-Aldonza, A. (2020). educación financiera y planificación de la vejez: un análisis a partir de la encuesta de competencias financieras. Málaga, 16, 20. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://edufinet.com/images/EdufiAcademics/WP-9-2022.pdf

Jaramillo Valencia, B. ., Borja Perlaza, A. M. ., & Ríos Ortiz, D. . (2019). Influencia del proceso de inclusión a la inversa en el contexto educativo. Pensamiento Americano, 12(24), 69–78. https://doi.org/10.21803/pensam.v12i24.311

Guerrero Díaz, J. A. Curso formativo de habilidades comerciales y financieras enfocadas al sector de las microfinanzas. https://repository.unab.edu.co/handle/20.500.12749/14580

Peñareta, M., Garcia, D., & Armas, R. (2019). Educación financiera y factores determinantes. Evidencias desde Ecuador. Revista Espacios, 40(06). https://www.revistaespacios.com/a19v40n07/19400711.html

Pacci, C. (2018). el costo del instrumento financiero en la rentabilidad de la empresa importadora yassira s.a.c. 2014 - 2016. tacna, perù: universidad privada de tacna. https://repositorio.upt.edu.pe/handle/20.500.12969/531

Solorzano Tafur, Y. A. Nivel de logro de la capacidad comprende las relaciones entre los elementos del sistema económico y financiero de los estudiantes del 5° de secundaria de las instituciones educativas del distrito de Chacas, provincia Asunción, 2019. http://repositorio.uladech.edu.pe/handle/20.500.13032/14618

Galarza Pomaleque, F. F., & Vargas Polo, J. D. (2021). Cultura financiera y el impacto de la morosidad de las tarjetas de crédito en el distrito de Comas, 2020. https://repositorio.upn.edu.pe/handle/11537/29637

Pantoja Sánchez, E. M., & Pérez Vásquez, A. A. (2021). La cultura financiera y los patrones de ahorro en los comerciantes del Mercado Central de Huaraz, 2021. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/83275

López-Lapo, J. L., Ocampo, S. E. H., Moreno, L. E. P., Castillo, G. D. P. S., Vélez, M. J. P., Jiménez, N. C. C., & Loor, J. P. S. (2022). Educación financiera en América Latina. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 3810-3826. https://www.ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/1770

Franco Areiza, C. (2020). Análisis de la percepción de la educación financiera en los estudiantes de bachillerato: estudio de caso institución educativa Alfonso Mora Naranjo de la ciudad de Medellín. tecnológico de Antioquia Institución Universitaria. https://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/646

Perucho Quintero, C. F., Ortega Mantilla, J. A., & Ariza Cartagena, M. M. (2019). Diseño de una metodología de aprendizaje de la Educación Económica y Financiera (EEF) transformativa que contribuya a un cambio en la cultura financiera en los estudiantes de educación media del colegio Mario Morales Delgado en Nuevo Girón. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-235X2017000200206&script=sci_arttext

Guevara, G., Verdesoto, A., y Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Recimundo, 4 (3), 163-173. 10.26820/ recimundo/4.(3).julio.2020.163-173 https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-235X2017000200206&script=sci_arttext

Ramirez, R. M. (2022). 19.-El valor de la investigación cualitativa y la comprensión: Un examen crítico. Revista EDUCARE-UPEL-IPB-Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(1), 389-405. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8656220

Largo Suárez, C. (2018). ¿Es necesaria la educación financiera en los colegios y universidades? http://hdl.handle.net/11520/20501

Hancco Gutierrez, H. M., & Miranda Torres, A. R. (2019). Educación Financiera en estudiantes que cursan el 5to año de Secundaria de la Gran unidad escolar José Antonio Encinas de la ciudad de Juliaca, en el año 2019. https://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/2868

Sandoval Reyes, R. ., Roncallo Pichón, A. J., Barrientos Pérez, E. ., & Landazury Villalba, L. F. (2020). Incremento en la base gravable del impuesto predial en el distrito de Barranquilla en 2018. Ad-Gnosis, 9(9), 59–68. https://doi.org/10.21803/adgnosis.9.9.437

Sinche, M. B. A., Brito, R. V. C., & Delgado, M. M. S. (2019). Programas de educación financiera implementados en américa latina. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 7(2), 23-23. https://ojs.formacion.edu.ec/index.php/rif/article/view/157

Peñareta, M., Garcia, D., & Armas, R. (2019). Educación financiera y factores determinantes. Evidencias desde Ecuador. Revista Espacios, 40(06). https://www.revistaespacios.com/a19v40n07/19400711.html

Downloads

Published

2023-08-14

Issue

Section

Artículos

How to Cite

DUQUE RAMOS, A. P., RESTREPO LONDOÑO, A. L., & Pacheco Meza, D. E. (2023). Financial training plan for ninth grade students of the educational Institution Los Nogales, located in the city of Montería. Americanista Revista Académica , 2(2), 11-22. https://publicaciones.americana.edu.co/index.php/amereva/article/view/630

Similar Articles

1-10 of 18

You may also start an advanced similarity search for this article.