Geographical education, school-community integration and teaching of geography
DOI:
https://doi.org/10.21803/pensam.v6i10.129Keywords:
Educación Geográfica, Escuela-Comunidad, Enseñanza GeográficaAbstract
Desde fines del siglo XX la discusio?n sobre la renovacio?n de la Educacio?n Geogra?fica es un tema reite- rativo. Se exige que la ensen?anza de la geografi?a desarrolle los procesos pedago?gicos y dida?cticos para explicar las condiciones ambientales, geogra?ficas y sociales de la comunidad y entender la complejidad del mundo contempora?neo. Alli? ha sido inquietud la dificultad formativa ocasionada por la vigencia de los fundamentos de la geografi?a descriptiva y de la pedagogi?a tradicional, en la actividad cotidiana del aula escolar. Esta problema?tica determino? realizar una revisio?n bibliogra?fica y estructurar un planteamiento que analiza la situacio?n de la actual Educacio?n Geogra?fica, los desafi?os que enfrenta, la exigencia de facilitar la accio?n pedago?gica desde la integracio?n escuela-comunidad, con el objeto explicar su realidad geogra?fica. Concluye que la ensen?anza de la geografi?a debe atender la complicada situacio?n geogra?fica comunitaria y gestionar una labor formativa que armonice los propo?sitos de la escuela y las dificultades del lugar, acorde con los desafi?os del mundo globalizado y en procura de la formacio?n integral de los ciudadanos.
Palabras clave:
Educacio?n Geogra?fica, Escuela-Comunidad, Ensen?anza Geogra?fica.
Abstract
Since the late twentieth century, the debate on the renewal of Geographic Education is a recurring theme. It requires the teaching of geography develops educational and teaching processes to explain the environmental, geographical and social conditions of the community and understand the complexity of the contemporary world. There has been concern formative difficulties caused by the force of the fundamentals of descriptive geography and traditional pedagogy in everyday classroom activity. This problem determined to perform a structured literature review and an approach that analyzes the current situation of Geographic Education, the challenges faced, the requirement to provide the pedagogical action from the school-community integration, in order to explain their geographical reality. Concludes that teaching must address the complicated geography community geography and manage a training workshop to harmonize the purposes of the school and the difficulties of the place, commensurate with the challenges of the globalized world and seeks the integral formation of citizens}.
Keywords :
Geographic Education, School - Community Geographic Education.
Downloads
References
Aisenberg, B. y Alderoqui, S. (1.994). Didáctica de las Ciencias Sociales. Buenos Aires. Editorial Paidós.
Anaya D., G. (1995). Neoliberalismo. México:Universidad Iberoamericana.
Ander-Egg, E. (1.980). Técnicas de Investigación Social. 14a Edición Corregida y Aumentada. Buenos Aires. El Cid Editor, S.R.L.
Araya, F. (2004). “Educación geográfica para la sustentabilidad” (2005-2014). Revista Quaderns Digital Nº 37, pp. 4-13.
Asociación de Geógrafos Españoles (2005, octubre 04). Declaración Internacional sobre Educación Geográfica para la diversidad cultural. [Disponible en: www.age.es].
Bahachille, M. (1992, septiembre 08). ¿Está en quiebra nuestro sistema educativo? Diario de Caracas, Caracas, martes 08 de septiembre de 1992. p. 18.
Benejam A., P. (1.990). “Los contenidos de ciencias sociales”. Cuadernos de Pedagogía Nº227. pp. 10-15.
Buitrago B., O.. (2005). La educación geográfica para un mundo en constante cambio. Biblio3W Revista bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales. Vol. X, Nº 561. Barcelona: España: Universidad de Barcelona.
Burk, I. (1981). Filosofía. Edición quince. Caracas: Ediciones Insula.
Claudino, S. (2009). Ensino de Geografía en Portugal. Disponible en: www.blogger.com.Geoforo Iberoamericano (http://www.geoforo.com/). [Consultado 30-06.2012].
Claval, P. (1992). La géographie d’aujourd’hui:Comment l’enseiger. L’information Géographique Nª 56, 71-82.
Cordero, S. y Svarzman, J. (2007). Hacer geografía en la escuela. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.
Cornieles, E. (2005, Noviembre 15). Educación en la globalización. Diario Panorama, p.1-4.
Damián, R. y Monteleone, A. (2002). Temas ambientales en el aula. Una mirada crítica desde las Ciencias Sociales. Buenos Aires: Editorial Paidós SAICF.
Estacio, P. (1992, julio 08). La enseñanza tradicional no garantiza el aprendizaje. Diario El Nacional, Caracas Miércoles 08-07-1992. p. C-3.
Ferrer, A. (1996). Historia de la globalización. Orígenes del orden económico mundial. Segunda Edición. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, S.A.
García G., J. y Rosales, J. (2000). Estrategias didácticas en educación Ambiental. Málaga (España): Ediciones Aljibe, S. L.
González C., F. (2000, agosto 11). “La nueva naturaleza de los lugares”. Diario El Nacional, p. A-7.
Gurevich, R. (1.994). Un desafío para la Geografía: explicar el mundo real. Didáctica de las Ciencias Sociales. Buenos Aires. Editorial Paidós.
Hernández, F. (1995). La clase como espacio de debate y construcción cultural. Revista Kikiriki, Nº 37, 4-8.
Hollman, V. C. (2008). La globalización en la geografía escolar: Continuidades y rupturas en la construcción geográfica de un contenido. Biblio 3W Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales. Universidad de Barcelona Vol. XIII, Nº 803, 25 de noviembre de 2008.
Mires, F.. (1996). La revolución que nadie soñó o la otra posmodernidad. Caracas, Editorial Nueva Sociedad.
Quinquer, D. (2001). El desarrollo de habilidades lingüísticas en el aprendizaje de las ciencias sociales. Revista Iber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, Nº 28, 9-40.
Rajadell, N. (2001). Los procesos formativos en el aula. Estrategias de enseñanza aprendizaje. Didáctica general para psicopedagogos. Madrid. UNED.
Santiago Bondel, C. (2008). Reflexiones ante discursos mediático-políticos sobre temas geográficos. Panel “La Cuestión Ambiental”. Decimo Encuentro Internacional
Humboldt. Rosario, Argentina, 13 al 17 de octubre de 2008.
Tobío, O. (2008). De la disyuntiva al dilema de la investigación en geografía: apuntes para pensar el legado disciplinar y la formación y práctica de los profesores. Ponencia en el 1er Encuentro de Graduados en geografía UBA. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.
Tovar L., R. A. (1.993). “La educación y el equilibrio del sistema sociedad-naturaleza”. Revista Geodidáctica Nº 1. Caracas. Centro de Investigaciones Geodidácticas de Venezuela.
Videla, G. (2008, octubre 31). Geografía, geógrafos y geografía. Noticias del CEDU. nchu@centrohumbolt.org.ar. [Consulta realizada: 01 de noviembre de 2008]
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Pensamiento Americano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author or authors of an article accepted for publication in the Journal Pensamiento Americano will transfer all of the patrimonial rights to the American University Corporation free of charge, within which are included: the right to edit, publish, reproduce and distribute both print media as digital, in addition to include in article in international indexes and / or databases, likewise, the Editorial Seal is authorized to use the images, tables and / or any graphic material presented in the article for the design of covers or posters from the same magazine. By assuming the patrimonial rights of the article, it may not be partially or totally reproduced in any printed or digital media without its express permission.
AUTHORITY ASPECTS
For the Pensamiento Americano Journal, all the authors of an article have made substantial contributions to the research and the manuscript, and they share the responsibility when the article presents errors, fraud in some way or violations of copyright.
After submitting an article, the journal does not accept the addition, deletion or change in the order of the authors, in addition we reserve the right to release the article when it has been submitted to the journal and under no circumstances will American Thought accept the article. withdrawal of an article during any phase of the editorial process