Iconographic analysis of pictorial type, as a nation builder in Argentina during the first half of the nineteenth century (1810 - 1852)

Authors

  • Deiner Palta Flaker Universidad Santiago de Cali

DOI:

https://doi.org/10.21803/penamer.15.29.357

Keywords:

Pictorial art, Argentina, Customs, Identity, Iconographic Analysis

Abstract

This article analyzes representative examples of pictorial art in Argentina during the first half of the 19th century through the study of iconographic representations, which, when compared with written sources, reveal allegories, symbols and national identities. These show the socio-cultural transitions of political type, which were portrayed by foreign and native artists in the visual imaginary comprised by two periods 1810- 1829 and 1830 - 1852. In the first period, the beginnings of modern Argentine pictorial art express in their works the heroic legacy left by the liberation campaigns and the heroes of the country, within the framework of neoclassicism that will be reflected throughout the first half of the 19th century. In the second period the themes and symbols change to reflect a nationalism that gained strength through the image as a visual discourse by means of the dictatorial regime of General Juan Manuel de Rosas.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abad, B. F. (2017). El Arte de América Latina en el siglo XIX. En M. Ugarte, Atlas Histórico de América Latina y el Caribe (págs. 621-742). Remedios de Escalada Lanús. REUN.

Amigo, R. (2013) Carlos Morel. El costumbrismo federal. Caiana. Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte. (3). 25-44. https://es.scribd.com/document/256658696/Amigo-Morel-Costumbrismo-Federal

Annino, A. y Guerra. F. (2003). Inventando la nación. Iberoamérica. Siglo XIX. Fondo de Cultura Económica.

Barni, R. (2019). El recuerdo de Maipú, la batalla decisiva para impulsar la independencia de América del Sur. TN. https://

tn.com.ar/sociedad/el-recuerdo-de-maipu-la-batalla-decisiva-para-impulsar-la-independencia-de-america-del-sur_953031/

Capasso, V. (2012). El discurso visual durante el régimen rosista: imbricaciones entre lo público y lo privado. pp. 1-10. VI jornadas de investigación en disciplinas artísticas y proyectuales (La Plata). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/40943

Domínguez, A. J. (2003). El enemigo unitario en el discurso rosista. Anuario de Estudios Americanos.60(2). 557-579. https://doi.org/10.3989/aeamer.2003.v60.i2.158

Gericault, T. (1819). Batalla de Maipú [litografía]. Buenos Aires, Museo Histórico Nacional de Buenos Aires. http://bp3.blogger.com/

Giordano, M. (2009). Nación e Identidad en los Imaginarios Visuales. ARBOR Ciencia Pensamiento y Cultura, 185(740). 1-16.

Ministerio de Educación (Argentina). (2010). Bicentenario "las fiestas mayas". Buenos Aires gobierno de la ciudad. http://

www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL002062.pdf

Monvoisin, R. (1842) Retrato Juan Manuel de Rosas [pintura]. Buenos Aires, museo de Bellas Artes de Buenos Aires. https://

www.bellasartes.gob.ar/coleccion/obra/1913/

Morel, C. (1844) El mercado de carretas en la plaza Monserrat [pintura]. Buenos Aires, museo de Bellas Artes de Buenos Aires. http://carlosraulrisso-escritor.blogspot.com/2015/04/carlos-morel-el-del-criollo-pincel.html

Panofsky, E. (1979). Iconografía e iconología: introducción al estudio del arte del Renacimiento. El significado en las artes visuales (pp. 9-387). Alianza Forma.

Pellegrini, C. (1841). Fiestas Mayas [pintura]. Buenos Aires, museo de Bellas Artes de Buenos Aires. http://ilustracionhistoricaargentina.

blogspot.com/2017/05/fiestas-mayas.html

Revisionistas. (2008). Plaza Monserrat. http://www.revisionistas. com.ar/?p=7771

Viñuales, R. G. (2003). Síntesis histórica del arte en la Argentina (1776-1930) Granada. https://www.ugr.es/~rgutierr/PDF2/LIB%20007.pdf

Waldo, A. (1981). La forja de un dictador. El caso Juan Manuel de Rosas. Crítica & Utopía. Latinoamericana de Ciencias Sociales (No. 5)

Published

2022-05-20 — Updated on 2024-07-05

Versions

How to Cite

Palta Flaker, D. (2024). Iconographic analysis of pictorial type, as a nation builder in Argentina during the first half of the nineteenth century (1810 - 1852). Pensamiento Americano, 15(29), 59-70. https://doi.org/10.21803/penamer.15.29.357 (Original work published 2022)