Research actions carried out in universities in relation to the homosexual and transgender community
DOI:
https://doi.org/10.21803/penamer.14.28.428Keywords:
Sexual orientation, Gender identity, UniversityAbstract
Objective: To analyze the investigative actions carried out in universities in relation to people with homosexual sexual orientation and transgender gender identity. Methodology: Systematic review of scientific research, in which 63 were identified for analysis through the application of the PRISMA statement. In this way, a total of 56 articles were obtained that met the required inclusion criteria. Conclusions and discussions: Most of the articles found account for research carried out with the heterosexual population, inquiring about social support, attitudes and construction of meanings towards homosexual sexual orientation and transgender gender identity in the university context. On the other hand, those studies that take the homosexual and transgender population as the main actors, address the process of recognition of sexual orientation and the difficulties to which the community is exposed in the different contexts of interaction.
Downloads
References
Arboleda, J., Orejuela, C., y Varón, S. (2020). Representaciones sociales de la violencia basada en género en la formación de adolescentes futbolistas. Pensamiento Psicológico, 18(2), 1-29. doi: https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI18-2.rsvb
Barra, E. (2010). Bienestar psicológico y orientación de rol sexual en estudiantes universitarios. Terapia Psicológica, 28(1), 119-125.
Barragán, V., Berenzon, S., García, G., y del Carmen, M. (2016). Actitudes hacia la homoparentalidad: Validación psicométrica de dos escalas en una muestra de estudiantes mexicanos. MedUNAB, 19(2), 85–94.
Barrón, E., Salín, R., y Guadarrama, L. (2014). Encuesta para evaluar el conocimiento sobre las condiciones de diversidad sexo-genérica y homofobia en una muestra de alumnos universitarios. Revista Mexicana de Neurociencia, 15(5), 267–276.
Basterrechea, J., Bonilla, N., Borrero, L., Bottaro, G. y Fuentes, L. (2017). Concepciones sobre transgéneroidad en estudiantes de Medicina de la Universidad de Carabobo. Salus, 21(1), 10-15.
Batten, J., Ripley, M., Anderson, E., Batey, J., & White, A. (2020). Still an Occupational Hazard? The Relationship between Homophobia, Heteronormativity, Student Learning and Performance, and an Openly Gay University Lecturer. Teaching in Higher Education, 25, 189-204.
Benítez, D., Pereira, L., y Orta, Y. (2017). Representación social de la homosexualidad en jóvenes universitarios cubanos. Revista Chakiñan, (3), 41-58.
Braga, I., Silva, J., Santos, Y., Santos, M., y Silva, M. (2017). Rede e apoio social para adolescentes e jovens homossexuais no enfrentamento à violência. Psicologia Clínica, 29(2), 297-318.
Camejo, A., Torres, Y., y Ramírez, A. (2019). La educación de la sexualidad en la formación de los estudiantes de las escuelas pedagógicas. Opuntia Brava, 11, 108-117.
Campo, A., Lafaurie, M., y Gaitán, H. (2012). Confiabilidad y validez de la escala para homofobia en estudiantes de medicina. Revista Colombiana de Psiquiatría, 41(4), 867-880. doi: https://doi.org/10.1016/S0034-7450(14)60052-4
Campo, A., Oviedo, H., y Herazo, E. (2014). Correlación entre homofobia y racismo en estudiantes de medicina. Psicología desde el Caribe, 31(1), 25-37.
Careaga, G. (2000). La diversidad sexual un reto pendiente. En: http://www.dgespe.sep.gob.mx/public/genero/PDF/LECTURAS/S_01_30_La%20diversidad%20sexual.pdf
Castro, S., López, T., y Viveros, F. (2020). Diseño y validación de una escala de actitudes hacia personas con orientación homosexual, estudio con estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Psicología, 13 (2), 114-123.
Ceballos, A., Zambrano, C., Villalobos, F., y Guerrero, S. (2021). Reconocimiento de la homosexualidad, apoyo social, depresión e ideación suicida en personas homosexuales. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 13(1), e342120. doi: https://doi.org/10.17533/udea.rp.e342120
Chávez, M., Zapata, J., Petrzelová, J., y Villanueva, G. (2018). La diversidad sexual y sus representaciones en la juventud. Psicogente, 21(39), 62-74. doi: https://doi.org/10.17081/psico.21.39.2822
Colombia Diversa. (2018). “Pasamos de ser ciudadanos de segunda categoría a tener familias de segunda categoría”: Colombia Diversa. En: http://www.colombia-diversa.org/2015/02/comunicado-de-prensa-pasamos-de-ser.html
Colombia Diversa. (2019). El prejuicio no conoce fronteras. Homicidios de lesbianas, gay, bisexuales, trans en países de América Latina y el Caribe 2014 – 2019. Colombia: SInViolencia LGBT.
Colombia Diversa (2020). Así van las cosas Balance preliminar de la violencia contra personas LGBT en 2020. En: https://colombiadiversa.org/c-diversa/wp-content/uploads/2021/03/Asi-van-las-cosas.pdf
Comisión Interamericana de Derechos Humanos. (2015). Violencia contra Personas Lesbianas, Gay, Bisexuales, Trans e Intersexuales. Organización de Estados Americanos.
Contreras, E. (2013). El concepto de estrategia como fundamento de la planeación estratégica. Pensamiento y Gestión, (35), 152-181.
Coppari, N., Arcondo, G., Bagnoli, L., Chaves, M., Corvalán, M., Enciso, A., Melgarejo, K., y Rodríguez, X. Prejuicio y distancia social hacia la homosexualidad en universitarios de psicología de Paraguay. Salud & Sociedad, 5(3), 240-252. doi: https://doi.org/10.22199/S07187475.2014.0003.00001
D'Agostino, A. (2014). Imaginarios sociales, algunas reflexiones para su indagación. Anuario de Investigaciones, 11. 127-134.
De La Rubia, J., & Valle De La O. (2014). Predictive Models of Attitude toward Homosexuality in Heterosexual Men. Universitas Psychologica, 13(4), 1395–1407. doi: https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-4.pmah
Di Toro, M. (2020). El aislamiento y su impacto en las infancias trans. Coronapapers Argentina: Asociación Internacional de Lesbianas, Gays, Bisexuales, Trans e Intersex para América Latina y el Caribe [ILGALAC]
Escalante, E., Repetto, A., y Mattinello, G. (2012). Exploración y análisis de la actitud hacia la estadística en alumnos de psicología. Liberabit Revista Peruana de Psicología, 18(1), 15-26.
Espejo, R. (2010). Representaciones sociales sobre identidad de género, en docentes en formación como licenciados en educación básica. Entre comillas, (13), 62-80.
Estrada, S., y Pérez, G. (2009). Actitudes hacia la igualdad de género: Comparación entre mujeres y hombres estudiantes de psicología e ingeniería. Archivos Hispanoamericanos de Sexología, 15(2), 67–95.
Fernández, M., y Calderón, J. (2014). Prejuicio y distancia social hacia personas homosexuales por parte de jóvenes universitarios. Revista Puertorriqueña Psicología, 25 (1), 52-60.
Fernández, M., Tristán, G., y Heras, D. (2020). Actitudes hacia la transgeneridad y la transgéneroidad en el ámbito universitario. Un estudio preliminar. Revista Infad de Psicología, 1 (1), 393-404.
Ferreira, I., Urrutia, G., y Coello, P. (2011). Revisiones sistemáticas y metaanálisis: bases conceptuales e interpretación. Revista Española de Cardiología, 64. 68-96. doi: https://doi.org/10.1016/j.recesp.2011.03.029
Ferreira, R. (2018). Atitudes dos/as estudantes universitários/as face à homossexualidade: tradução e validação de uma escala de medida. Educar em Revista, 34, (71), 191-204. doi: 10.1590/0104-4060.58396
Fondo de Población de las Naciones Unidas (2016). Orientaciones sexuales e identidades de género no hegemónicas en la escuela. Colombia: PNUD.
Franco, F., Correa, E., Venet, M., y Pérez, S. (2016). Relación actitudes-conocimientos sobre diversidad sexual en una muestra universitaria colombiana. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 8(17), 135-156. doi: 10.11144/Javeriana.m8-16.rads
Fuentes, L. (2016). ¿Por qué se requieren políticas de equidad de género en la educación superior? Nómadas 44 (1), 65-83.
Galindo, M., Gómez, P., y Manosalva, M. (2018). Momentos de reconocimiento como sujetos de derecho de un grupo de personas jóvenes universitarias LGBT en Tunja, Boyacá. Sexualidad, Salud y Sociedad, 29, 172-194.
Gonzáles, B. (1999). Los estereotipos como factor de socialización en el género. Comunicar, 12, 79-88. doi: https://www.redalyc.org/pdf/158/15801212.pdf
Granados, J. A., Torres, C., y Delgado, G. (2009). La vivencia del rechazo en homosexuales universitarios de la Ciudad de México y situaciones de riesgo para VIH/sida. Salud Pública de México, 51(6), 482–488. doi: https://doi.org/10.1590/S0036-36342009000600006
Héctor, G. (2015). Percepción social de la homosexualidad. Revista de Ciencias Médicas de La Habana, 21(1), 75–83.
Hernández, E., y Fernández, A. (2020). Opiniones de jóvenes universitarios/as hacia colectivos en situación de discriminación. Revista Prisma Social, (30), 276-294
Huertas, M., Galindo, Gómez, P., y Manosalva, M. (2018). Momentos de reconocimiento como sujetos de derecho de un grupo de personas jóvenes universitarias LGBT en Tunja, Boyacá. Sexualidad, Salud y Sociedad, (29), 172-194. doi: https://doi.org/10.1590/1984-6487.sess.2018.29.08.a
Huttona, B., Catalá-López, F., y Moher, D. (2016). La extensión de la declaración PRISMA para revisiones sistemáticas que incorporan metaanálisis en red: PRISMA-NMA. Elsevier. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.medcli.2016.02.025
Liscano, D., y Jurado, P. (2016). Representaciones Sociales sobre las personas LGBTI en la universidad: perspectivas del profesorado y alumnado. Revista de Educación Inclusiva, 9(3), 231-249.
Lizana, V. (2009). Representaciones sociales sobre heterosexualidad y homosexualidad de los/las estudiantes de pedagogía en los contextos de formación docente inicial. Estudios pedagógicos (Valdivia), 35(1), 117-138.
Londoño, M. (2015). La producción de conocimientos en los programas de posgrado de la Universidad de Nariño: maestrías en educación y docencia Universitaria. Tesis de grado para optar al título de Doctor en Ciencias de la Educación. Universidad de Nariño.
Luján, N., y García, C. (2017). Homofobia sutil en espacios universitarios. Reencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, 28(74), 105 – 126.
Martens, R. (2012). Identidad cultural y homosexualidad: percepciones de estudiantes de la Universidad Bolivariana de Venezuela, sede Bolívar. Educere, 16(55), 345-354.
Martínez, A. y Íñiguez, L. (2017). Prácticas Discursivas y Violencia Simbólica Hacia la Comunidad LGBT en Espacios Universitarios. Paidéia, 27(1), 367-375. Available from: doi: 10.1590/1982-432727s1201701
Mavhandu, A., & Sandy, P. (2015). Religion-related stigma and discrimination experienced by lesbian, gay, bisexual and transgender students at a South African rural-based university. Culture, Health & Sexuality, 17(8), 1049–1056. doi: https://doi.org/10.1080/13691058.2015.1015614
Mesa, E., y Carvajal, M. (2016). Discapacidad y educación inclusiva en el programa de ciencias sociales de la Universidad de Nariño. Revista Rhec, 19, 19.
Moral, J. (2009). Conducta homosexual en estudiantes universitarios y aspectos diferenciales de género. La Ventana, (29), 206-235.
Moral, J., y Valle, A. (2014). Las Dos Dimensiones Del Rechazo Hacia Las Personas Homosexuales. Archivos de Medicina, (1657-320X), 14(1), 103–116. doi: https://doi.org/10.30554/archmed.14.1.256.2014
Moral, J., Valle, A. y Martínez, E. (2013). Evaluación del rechazo hacia la homosexualidad en estudiantes de medicina y psicología con base en tres escalas conceptualmente afines. Psicología desde el Caribe, 30(3), 526-550.
Morán, E., Chan, C., & Tryon, S. (2018). Bully victimization, depression, and the role of protective factors among college LGBTQ students. Journal of Community Psychology, 46(7), 871–884. doi: https://doi.org/10.1002/jcop.21978
Nieto, W., Komori, J., Alice, G., Sánchez, A., Centeno, D., Arestegui, L., y Quiñones, D. (2018). Factores asociados a la homofobia en estudiantes de Medicina de once universidades peruanas. Revista Colombiana de Psiquiatría, 48(4), 208-214. doi: https://doi.org/10.1016/j.rcp.2018.01.003
Nieves, L. (2012). Homofobia al estilo universitario. Revista Puertorriqueña de Psicología, 23, 62-16.
Okanlawon, K. (2017). Homophobic Bullying in Nigerian Schools: The Experiences of LGBT University Students. Journal of LGBT Youth, 14(1), 51-70.
Oliveira, E., Oliveira, J., Porcino, C., Campos, L., Reale, M., & Souza, M. (2019). “Male body with female gestures?”: a transvestite’s image made by nurses. Interface (Botucatu), 23, 1-14. doi: http://dx.doi.org/10.1590/interface.170562
Orcasita, L., Vera, J., Kusserow, M., y Montenegro, J. (2020). Percepciones y actitudes sobre homofobia en estudiantes universitarios. Health and Addictions, 20(2), 28-37
Padua, J. (1979). Técnicas de investigación aplicadas a las ciencias sociales. Fondo de Cultura Económica. México.
Paredes, E., y Polanski, T. (2016). Orientación sexual en una muestra de universitarios de Quito, Ecuador. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 3(1), 19-24.
Pascual, M., Frias, D., Barrientos, J., Badenes, L., Monterde, H., Cárdenas, M., & Berrios, J. (2017). Factorial Invariance of the Scale Beliefs about Children's Adjustment in Same-Sex Families in Spanish, Chilean, and Hispanic University Students. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 39(2), 238-262.
Penna, M., y Mateos, C. (2014). Los niveles de homofobia de los futuros docentes: una cuestión de derechos, salud mental y educación. Revista Iberoamericana de Educación, (66), 123-142. doi: 10.35362/rie660382
Pereira, C., y Pinheiro, M. (2018). Atitudes e crenças dos estudantes portugueses sobre a homossexualidade: implicações para a cidadania e pedagogia universitarias. Educação Por Escrito, 9(2), 232-250. doi: http://dx.doi.org/10.15448/2179-8435.2018.2.31786
Pérez, B., Rodríguez, K., Sáez, L., Alcántara, F., Castillo, M., y Guevara, M. (2019). Actitudes no homofóbicas en estudiantes villaclareños de ciencias médicas: respeto a la dignidad humana. Edumecentro, 11(2), 64-83.
Pineda, R. (2008). La concepción de ser humano en Paulo Freire. Revista Electrónica Educare, 12(1), 2008, 47-55.
Piña, J., y Aguayo, H. (2015). Homofobia en estudiantes universitarios de México. Región y Sociedad. 17(64), 5-35.
Piña, J., Aguayo, H., y Garcia, J. (2019). Representaciones sociales de estudiantes de licenciatura sobre el homosexual. Teoría y Crítica de la Psicología, 12, 185–205.
Pulido, M., Huerta, A., Muñoz, F., Mendoza, E., Pérez, P., y Saracho, S. (2013). Homofobia en universidades de la Ciudad de México. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 15(2), 93-114.
Revilla, J., y Carrillo, C. (2014). El imaginario social en jóvenes universitarios sobre la homosexualidad. Imagonautas: Revista interdisciplinaria sobre imaginarios sociales, 4(1), 59-76.
Rincón, M. (2018). Actitudes homófobas de estudiantes de psicología en Bogotá Colombia. Tesis de grado para optar al título de Doctor en Ciencias Sociales. Universidad de Almeria
Ríos, D., & Eaton, A. (2016). Perceived social support in the lives of gay, bisexual and queer Hispanic college men. Culture, Health & Sexuality, 18(10), 1093–1106. doi: https://doi.org/10.1080/13691058.2016.1150516
Rodríguez, B. (2020). Fronteras y límites, los que buscan empezar de nuevo. Coronapapers Argentina: Asociación Internacional de Lesbianas, Gays, Bisexuales, Trans e Intersex para América Latina y el Caribe [ILGALAC]
Rodríguez, L., y Peixoto, J. (2016). La percepción de la homosexualidad entre estudiantes de trabajo social en México. Imagonautas: Revista interdisciplinaria sobre imaginarios sociales, (8), 64-81.
Rodríguez, L., y Treviño, L. (2016). Sexismo y actitudes hacia la homosexualidad, la bisexualidad y la transgéneroidad en estudiantes de trabajo social mexicanos. Trabajo Social Global. Revista de Investigaciones en Intervención social, 6(11), 3-30.
Rottenbacher de Rojas, J. (2012). Conservadurismo político, homofobia y prejuicio hacia grupos transgénero en una muestra de estudiantes y egresados universitarios de Lima. Pensamiento Psicológico, 10(1). Recuperado de: https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/176
Ruiz, E., Ballester, R., Gil, M., Gimenez, C., y Nebot, J. (2020). Orientación sexual y salud mental en jóvenes universitarios españoles. Revista Infad de Psicología, 1(1), 199-206.
Saeteros, R., Sanabria, G., y Pérez, J. (2014). Imaginario sobre la homosexualidad en estudiantes de politécnicos ecuatorianos. Revista Cubana de Salud Pública, 40(4), 299–313.
Segato, R. (2003). Las estructuras elementales de la violencia (1a Ed.). Buenos Aires Argentina: Ed. Universidad Nacional de Quilmes.
Shin, K. (2019). A Comparative Analysis of Korean and American Prospective Teachers' Perceptions of LGBTQ Issues. Education as Change, 23, 20 – 29.
Soto, V. (2014). Actitudes sobre el aborto, matrimonio homosexual y otros aspectos socio sexuales en estudiantes del sexto año de medicina humana en una universidad estatal. Revista Del Cuerpo Médico Del Hospital Nacional Almanzor Aguinaga Asenjo, 7(2), 6–10.
Teixeira, K., de Oliveira Santos, J., y Fernandes, L. (2018). Representações Sociais da velhice LGBT: estudo comparativo entre universitários de Direito, Pedagogia e Psicologia. Psicogente, 21(40), 297-320. doi: 10.17081/psico.21.40.3076
Terán, G., Patete, S., Ramírez, Y., Quintero, S., Fuenmayor, A., Peñaloza, A., … Silva, N. (2015). Homofobia y sexismo en estudiantes del primer año de la carrera de Medicina de la Universidad de Los Andes, en Mérida-Venezuela. Avances en Biomedicina, 4(3), 108-117.
Ungaretti, J., Müller, M., y Etchezahar, E. (2016). El estudio psicológico del prejuicio: Aportes del autoritarismo y la dominancia social. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 12(1), 75-86.
Vargas, L. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, 4(8), 47-53.
Verdejo, M. (2020). Conocimientos y actitudes de estudiantes universitarios hacia la diversidad de género y la diversidad sexual en un contexto multicultural. Modulema. Revista científica sobre diversidad cultural, 4, 42-65.
Velásquez, A., Gutiérrez, J., y Quijano, M. (2013). Representaciones sociales sobre la homosexualidad en estudiantes heterosexuales de Psicología y de Biología: un estudio descriptivo. Teoría y crítica de la psicología, 3, 40 - 62.
Vergel, M., Martínez, J., y Zafra, S. (2016). Factores asociados al bullying en instituciones de educación superior. Revista Criminalidad, 58(2), 197-208.
Villa, M., y Jaimes, S. (2009). Relación entre género y las actitudes hacia la homosexualidad en estudiantes universitarios. Psychologia. Avances de la disciplina, 3(2), 163-183.
Williams, S. (2017). Mental Health Issues Related to Sexual Orientation in a High School Setting. Journal of School Nursing, 33, (5), 383-392.
Wilson, M., Asbridge, M., & Langille, D. (2018). School Connectedness and Protection from Symptoms of Depression in Sexual Minority Adolescents Attending School in Atlantic Canada. Journal of School Health, 88(3), 182-189.
Zambrano, C., Ceballos, A., y Ojeda, D. (2017). Reconocimiento de la orientación sexual homosexual. Revista Psicoespacios, 11(19). doi: https://doi.org/10.25057/issn.2145-2776
Zambrano, C., Hernández, P., y Guerrero, A. (2019). Proceso de reconocimiento de la orientación sexual homosexual en estudiantes de una universidad pública. Psicogente, 22(41), 1-29. doi: https://doi.org/10.17081/psico.22.41.3310
Zambrano, C., Perugache, A., y Figueroa, J. (2017). Manifestaciones de la violencia basada en género en docentes universitarios. Psicogente, 20(37), 147-160.
Zambrano, G., y Escalante, H. (2013). Grado de homofobia en estudiantes de enfermería de una universidad pública en Colombia. Revista Ciencia y Cuidado, 10(2), 115-126.
Zanata, R., Costa, M., y Miranda, R. (2019). Narrativas fora do armário: a identidade sexual de homens gays na cidade. Revista Subjetividades, 19(2), 1-14.
Downloads
Published
Versions
- 2021-12-30 (3)
- 2024-05-31 (2)
- 2021-12-30 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Pensamiento Americano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author or authors of an article accepted for publication in the Journal Pensamiento Americano will transfer all of the patrimonial rights to the American University Corporation free of charge, within which are included: the right to edit, publish, reproduce and distribute both print media as digital, in addition to include in article in international indexes and / or databases, likewise, the Editorial Seal is authorized to use the images, tables and / or any graphic material presented in the article for the design of covers or posters from the same magazine. By assuming the patrimonial rights of the article, it may not be partially or totally reproduced in any printed or digital media without its express permission.
AUTHORITY ASPECTS
For the Pensamiento Americano Journal, all the authors of an article have made substantial contributions to the research and the manuscript, and they share the responsibility when the article presents errors, fraud in some way or violations of copyright.
After submitting an article, the journal does not accept the addition, deletion or change in the order of the authors, in addition we reserve the right to release the article when it has been submitted to the journal and under no circumstances will American Thought accept the article. withdrawal of an article during any phase of the editorial process