This is an outdated version published on 2021-12-30. Read the most recent version.

Digital competencies in university professors of economic and administrative sciences

Authors

  • Dagoberto Torres-Flórez Universidad de los Llanos
  • Yeison Pachón-Pérez Universidad de los Llanos

DOI:

https://doi.org/10.21803/penamer.14.28.447

Keywords:

Digital literacy, ICT, Teacher training, Villavicencio

Abstract

Introduction. Teachers today must appropriate digital skills that contribute to their teaching work based on the evaluation of 4 dimensions (information; communication and collaboration; use of digital devices and tools; and content creation) Objective. With the purpose of analyzing relationships between variables that contribute to the design of educational digital literacy plans. Methodology. For this, the Test to Diagnose the Teaching Competences in Digital Knowledge of Professors in Higher Education was applied to the professors of the faculties of economic sciences of the Institutions of Higher Education IES of Villavicencio Results. Finding that the information dimension is in a medium-high degree of appropriation, while the other dimensions are in an intermediate degree. On the other hand, it is established that said literacy plans must be designed differently with respect to the age range and degree of training of the teachers. Conclution. The variables are directly related to the degree of appropriation of digital skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta Barros, L. M. (2010). El tratamiento de la información y competencia digital (TICD) en la enseñanza-aprendizaje de la historia en bachillerato. Catharum: Revista de Ciencias y Humanidades N° 11, 57-67. Obtenido de file:///C:/Users/Prestamo-22/Downloads/Dialnet-ElTratamientoDeLaInformacionYCompetenciaDigitalTIC-3769780.pdf

Alonso Garcia, C., & Gallego Gil, D. (2002). Tecnologías de la Información y la Comunicación. Revista de educación, 181-206. Obtenido de http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:b4229dc8-92ed-4475-a1ff-a659bcc839cc/re3291011165-pdf.pdf

Arenas Castellanos, M., & Fernández de Juan, T. (2009). Formación pedagógica docente y desempeño académico de alumnos en la facultad de Ciencias Administrativas de la UABC. Revista de la educación superior, 38(150), 7-18. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v38n150/v38n150a1.pdf

Busquet Duran, J., Medina Cambron, A., & Ballano Macías, S. (2013). El uso de las TIC y el choque cultural en la escuela. Encuentros y desencuentros entre maestros y alumnos. Revista Mediterránea de Comunicación, vol. 4(nº 2), 115-135. doi:10.14198/MEDC

Bustos Sánchez, A., & Coll salvador, C. (2010). Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis. Revista mexicana de investigación educativa, 44, 163-184. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662010000100009

Carneiro, R., Toscano, J. C., & Diaz, T. (2015). Los desafíos de las TIC para el Cambio Educativo. España, Madrid: Fundación Santillana. Obtenido de http://www.ciec.edu.co/wp-content/uploads/2016/06/LIBRO-LOS-DESAFI%CC%81OS-DE-LAS-TIC-PARA-EL-CAMBIO-EDUCATIVO.-FUNDACIO%CC%81N-SANTILLANA.pdf

Castaño Garrido, C. M., Maiz Olazabalaga, I., Palazio Arko, G., & Villarroel Villamor, J. D. (2008). Prácticas educativas en entornos web 2.0. Madrid: Sintesis.

Cruz Rodríguez, E. D. (2019). Importancia del manejo de competencias tecnológicas en las prácticas docentes de la Universidad Nacional Experimental de la Seguridad (UNES). Revista de Educación, 43(1), 1- 22. doi:https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.27120

Espinoza García, C., & Fernandez Batanero, J. (2014). Importancia del software estadístico en la enseñanza y aprendizaje en la universidad de Carabobo (Venezuela). Aula de Encuentro, 16(1), 89-102. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5710121

García-Valcárcel, A. (2018). Las competencias digitales en el ámbito educativo. Recuperado el 19 de 08 de 2020, de Gestión del Repositorio Documental de la Universidad de Salamanca: https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/130340/Las%20competencias%20digitales%20en%20el%20ambito%20eductivo.pdf?sequence=1

Gros, B., & Contreras, D. (2006). La alfabetización digital y el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Iberoamericana de Educación 2006, 103 - 125. Obtenido de https://rieoei.org/historico/documentos/rie42a06.pdf

Guizado , O. F., Menacho Vargas, I., & Salvatierra Melgar, A. (2019). Competencia digital y desarrollo profesional de los docentes de dos instituciones de educación básica regular del distrito de Los Olivos, Lima-Perú. Hamut’ay Vol. 6(1). Enero-abril., 54 - 70. doi:http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v6i1.1574

Hernández, H. A., & Pascual Barrera, A. E. (17 de 12 de 2018). Validación de un instrumento de investigacion para el diseño de una metodología de autoevaluación del sistema de gestión ambiental. Revista De Investigación Agraria Y Ambiental,, 9, 157 - 164. doi:https://doi.org/10.22490/21456453.2186

ISTE. (2008). Eduteka. Obtenido de http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/estandaresestux

Karam Rozo, J. M., Buitrago Martin, A., Fagua Fagua, A. P., & Romero Ávila, Y. D. (2013). Estrategias de gamificación aplicadas al diagnostico de la incorporación pedagogica de las TIC en una comunidad académica. Cultura, Educación y Sociedad - Universidad Los Libertadores, 55 - 74. Obtenido de https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/download/972/pdf_192/

Lévano Francia, L., Sanchez Diaz, S., Guillen Aparicio, P., Tello Cabello , S., Herrera Paico , N., & Collantes Inga, Z. (2019). Competencias Digitales y Educación. Propósitos y Representaciones Vol. 7, N° 2, 569 - 588. doi:http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.329

Marques Graells, P. (2011). Las competencias digitales de los docentes. Obtenido de Pere Marques - Pangea: http://peremarques.pangea.org/docentes.htm#inicio

Morales Espíndola, M., Moreno Cortés, K., Romano Cadena, M., & García Alarcón, M. (2020). Gestión del conocimiento, a través de plataformas y herramientas digitales de aprendizaje ante la migración de clases presenciales a en linea. Revista Gestión, Organizaciones y negocios - GEON, 7, 1-19. doi:https://doi.org/10.22579/23463910.217

Moya López, M. (2013). De las TICs a las TACs: la importancia de crear contenidos educativos digitales. Didáctica, Innovación y Multimedia(27), 1 - 13. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/259219604_De_las_TICs_a_las_TACs_la_importancia_de_crear_contenidos_educativos_digitales

Ocaña Fernández, Y., Valenzuela Fernández, L. A., & Garro Aburto, L. L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y Representaciones, [S.l.], v. 7, n. 2,, 536-568. doi:http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274

Peñalosa Castro, E. A., & Rangel Baca, A. (2013). Alfabetización digital en docentes de educación: construcción y prueba empírica de instrumento de evaluación. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación. Nº 43., 9 - 23. doi:http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2013.i43.01

Pozuelo, J. (2014). ¿Y si enseñamos de otra manera? Competencias digitales para el cambio metodológico. Caracciolos, II(1), 1 - 21. Obtenido de http://www3.uah.es/caracciolos/index.php/caracciolos/article/view/17/27

Rangel Baca, A., & Peñalosa Castro, E. (2013). Alfabetización digital en docentes de educación superior: construcción y prueba empírica de un instrumento de evaluación. Píxel-Bit. Revista De Medios Y Educación,, 43, 9-23. doi:https://doi.org/10.12795/pixelbit.2013.i43.01

Rosario, J. (2006). TIC: Su uso como Herramienta para el Fortalecimiento. Obtenido de Observatorio para la: https://ddd.uab.cat/pub/dim/16993748n8/16993748n8a6.pdf

Segura, M. (2002). Las TIC en la educación: panorama internacional y situación española. XXII Semana Monográfica de la Educación: Las tecnologías de la información y comunicación en la educación: retos y posibilidades (págs. 11 - 19). Madrid: Santillana. Obtenido de http://www.fundacionsantillana.com/PDFs/xxii_semana_monografica.pdf

Thompson, A., Gamble, J. J., Peteraf, M., & Strickland, A. (2004). Administración estratégica : teoría y casos. México: McGraw Hill.

UNESCO. (Agosto de 2005). Hacia las sociedades del conocimiento. Obtenido de es.unesco.org: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139028_spa

Villaroel, J., & Castaño, C. (2008). Prácticas educativas en entornos web 2.0. Revista Síntesis. Obtenido de https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/51509/1/24025-72132-1-PB.pdf

Viñals Blanco, A., & Cuenca, A. J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 30, núm. 2, 2016, 103-114. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/274/27447325008.pdf

Vivancos, J. (2008). Tratamiento de la información y competencia digital. Madrid: Alianza Editorial.

Zempoalteca Durán, B., Barragán Lopez, J., Gonzalez Martínez, J., & Guzman Flores, T. (2017). Formación en TIC y competencia digital en la docencia en instituciones públicas de educación superior. Apertura (Guadalajara, Jal.), 9, 80 - 96 . doi:https://doi.org/10.32870/ap.v9n1.922

Downloads

Published

2021-12-30

Versions

Issue

Section

Research Articles

How to Cite

Torres-Flórez, D., & Pachón-Pérez, Y. (2021). Digital competencies in university professors of economic and administrative sciences. Pensamiento Americano, 14(28), 77-93. https://doi.org/10.21803/penamer.14.28.447