Educative Scientific Direction as an agent of change for educational institutions

Authors

  • Emilio Ariel Hernández Chang Universidad Reformada.
  • Jose Ávila Toscano Universidad del Atlantico
  • Odalys Pérez Viera instituto superior pedagógico
  • Leonardo Vargas Delgado Universidad del Atlántico

DOI:

https://doi.org/10.21803/penamer.15.29.460

Keywords:

Organizational change, Participatory development, Quality of education, Leadership

Abstract

i) introduction: The different problems experienced in the current educational context demand an "educational change", a reality that increases the strategic character of educational scientific management as a relevant conception for social sciences and education; ii) objective: To analyze the challenges faced by educational scientific management and its incidence in the promotion of "educational change"; iii) reflection: Scientific educational management presents scopes and challenges regarding the construction of a more just and educated school, based on the predominance of human values, through which "educational change" is foreseen, favored and valued in all its significance and transcendence. The management relationships sustained at the different levels of the educational institution must be characterized by adequate mechanisms of communication and participation in decision-making, which increase confidence in management, recognizing the limitations and tensions emanating from a dynamic and complex educational environment; iv) conclusions: Educational change, which implies the need for a transformation of the forms and contents developed in modern educational institutions, is a process consubstantial to educational scientific management and, consequently, must be visualized, understood and promoted by all its protagonists.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, S. H. (2006). El sistema de dirección institucional: un modelo para explicar e investigar la actividad de dirección. Folletos Gerenciales, 10(1), 35. https://bit.ly/2yRwfMU

Assmán, G. (1977). Fundamentos de sociología marxista leninista. Berlín, Alemania: Editorial Dietz.

Ayvar, Z. (2016). Liderazgo pedagógico del director y evaluación del desempeño docente en las instituciones educativas del nivel secundario de la red N° 09 del distrito de Villa María Del Triunfo, Lima 2014. Logos, 6(1). http://dx.doi.org/10.21503/log.v6i1.1317

Bastida, L., & Mora, E. (2017). La dirección educacional y la dirección en la escuela: Sus especificidades. Revista Universidad y Sociedad, 9(3), 34-38.

Borges-Torres, R., Pérez-Rosell, R. V., & Rizo-Cervantes, B. I. (2017). La dirección en el sector educacional: conceptos necesarios. Santiago, 142, 106-116.

Bringas-Linares, J. A. (1999). Propuesta de un modelo de Planificación Universitaria. Tesis Doctoral en Ciencias Pedagógicas. La Habana.

Bringas-Linares, J., & Carbonell-Pérez, J. (2010). Contribución al concepto de dirección educacional. Varona, 51, 11-21. https://bit.ly/3b1keCO

Casanova, M. A., (2012). El diseño curricular como factor de calidad educativa. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), 6-20.

Clapp-Smith, R., Hammond, M. M., Lester, G. V., & Palanski, M. (2018). Promoting identity development in leadership education: A multidomain approach to developing the whole leader. Journal of Management Education, 43(1), 10-34. https://doi.org/10.1177/1052562918813190

Comisión Europea. (2009). Progress toward the Lisbon objectives in education and training: analysis of implementation at the European and national levels. Bruselas: Comisión de Comunidades Europeas. https://bit.ly/3a7mpUf

Cuevas, C., & Torres, G. (2006). Dirección Científica en Educación. Material de estudio. Soporte Digital. ISPETP.

Cuevas, C., Torres, G., Piñero, A., Arango, R., Chao, L., Rojas, L. (2002). Fundamentos de Dirección Educacional. Instituto Superior Pedagógico para la Educación Técnica y Profesional. Cuba.

Elmore, R. (2010). Mejorando la escuela desde la sala de clases. Santiago de Chile: Fundación Chile.

Fandos, M. (2006). El reto del cambio educativo: nuevos escenarios y modalidades de formación. Educar, 38, 243-258.

Fernández, L.C., Addine, R., & Guerra, M. (2014). Las relaciones de cooperación en la dirección educacional. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 5(1), 191-202.

Fullan, M. (2002). El significado del cambio educativo: un cuarto de siglo de aprendizaje. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 6(1-2). https://bit.ly/3b7UnsV

Garbanzo-Vargas, G. M. (2016). Desarrollo organizacional y los procesos de cambio en las instituciones educativas, un reto de la gestión de la educación. Revista Educación, 40(1), 67-87. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v40i1.22534

García, L., Gómez, S., & Valle, A. (1996). Los retos del cambio educativo. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Gómez, J. (2011). Principales fundamentos teóricos y metodológicos de la dirección científica en las instituciones educativas. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(31). http://www.eumed.net/rev/ced/31/jgm.html

Hermida, N., López, M., & Díaz, E. (2015). Las relaciones entre la universidad y la escuela: su contribución al aprendizaje en la formación del profesorado. Revista Universidad y Sociedad, 7(3), 32-39.

Hernández de la Torre, E., & Medina, R. (2014). Análisis de los obstáculos y barreras para el cambio y la innovación en colaboración en los centros de secundaria: un estudio de caso. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 499-512. http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.2.172041

Jiménez, J. (2017). Una mirada hacia la calidad de la educación primaria en Baja California, México: Marginación escolar y equidad en sus resultados. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(3), 35-48. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.3.002

Kragt, D., & Guenter, H. (2018). Why and when leadership training predicts effectiveness: The role of leader identity and leadership experience. Leadership & Organization Development Journal, 39(3), 406-418. https://doi.org/10.1108/LODJ-11-2016-0298

Loaiza, O., & Hincapié, D. (2016). Un estudio de las brechas municipales en calidad educativa en Colombia: 2000-2012. Ensayos sobre Política Económica, 34(79), 3-20. https://doi.org/10.1016/j.espe.2016.01.001

López, P. (2010). Variables asociadas a la gestión escolar como factores de calidad educativa. Estudios pedagógicos (Valdivia), 36(1), 147-158. http://doi.org/cbhbv9

Mena, E., & Martín, J. (2019). La innovación educativa como motor de cambio. En: A. Matas, & J., Leiva. (Coord.). Coordinación docente y TFG. Análisis y propuestas en el escenario universitario 2019. (pp. 9-22). Madrid: Dykinson S. L.

Méndez, J. R. (2006). Las Escuelas cubanas asociadas a la UNESCO. Talleres de referencia por la calidad de la educación. Seminario Sub Regional UNESCO El centro educativo como comunidad de aprendizaje; hacia la calidad de la educación. Memorias. Secretaría de Estado de Educación. República Dominicana.

Méndez, J. R. (2011). Relaciones de dirección y motivación para la participación efectiva en los procesos de cambio en el Centro Politécnico Villena - Revolución. Forum de Base. CP Villena-Revolución, Cuba.

Michavila, F. (2009). La innovación educativa. Oportunidades y barreras. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, 185(3-8). 10.3989/arbor.2009.extran1201

Montes, A., & Gamboa, A., (2018). Miradas sobre la calidad de la educación básica en Iberoamérica: Visiones de España y Colombia. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 20(31). 10.19053/01227238.8721

Organización para Cooperación y Desarrollo Económico (OCDE) (2011). Education at a glance 2011: OECD indicators. Paris: OCDE.

Parra, R. (2011). Liderazgo transformacional del director y desempeño laboral de los docentes. Revista Científica Digital del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, 2(2), 54-72.

Pérez-Rosell, R., Borges-Torres. R., & Rizo-Cervantes, B. (2017). Una nueva perspectiva acerca del enfoque sistémico de la dirección. Santiago 142, 91-105.

Pernett, J. (2004). La Gestión Educativa por Procesos. Guía para su identificación e implementación. Revista MasEducacita, 6. https://bit.ly/2VjKvph

Ramos, J., García, J., Dorta, M., & Marichal, O. (2015). Gestión de la formación permanente de directivos educacionales. Revista Iberoamericana de Educación, 69, 157-186.

Reyes, O. L. (2007). Modelo de Dirección Educacional para la práctica directiva en correspondencia con las nuevas condiciones de la escuela cubana. Tesis Doctoral en Ciencias Pedagógicas. ISPEJV.

Ritacco, M., & Amores, F. (2018). Dirección escolar y liderazgo pedagógico: un análisis de contenido del discurso de los directores de centros educativos en la Comunidad Autónoma de Andalucía (España). Educação e Pesquisa, 44, e162034. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201709162034

Thomsen, M., Karsten, S., & Oort, F.J. (2016). Distance in schools: the influence of psychological and structural distance from management on teachers’ trust in management, organisational commitment, and organisational citizenship behaviour. School Effectiveness and School Improvement, 27(4), 594-612. 10.1080/09243453.2016.1158193

Torlak, N., & Kuzey, C. (2019). Leadership, job satisfaction and performance links in private education institutes of Pakistan. International Journal of Productivity and Performance Management, 68(2), 276-295. https://doi.org/10.1108/IJPPM-05-2018-0182

Torres, G., & Cuevas, C. (2004). La dirección científica educacional. Habana, Cuba: Instituto Superior Pedagógico para la Educación Técnica y Profesional (ISPETP).

Valiente, P., González, J., & Del Toro, J. (2015). La formación especializada del director escolar. En: A., Valle, J., Carbonell, & E., Herrena. (Comp.). Dirección en educación. (pp. 204-229). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas UCP Enrique José Varona. La Habana, Cuba: Ministerio de Educación Superior.

Vázquez, R., & Angulo, F. (2006). La Caja de Pandora de la Dirección de Centros Educativos. Aportaciones de una Investigación Cualitativa. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(4), 99-112.

Valle, A. (2003). Compendio de Pedagogía. Algunas consideraciones sobre la transformación de la escuela actual. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Valle, A., Carbonell, J., & Herrena, E. (Comp.). (2015). Dirección en educación. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas UCP Enrique José Varona. La Habana, Cuba: Ministerio de Educación Superior.

Villa Sánchez, A. (2019). Liderazgo: una clave para la innovación y el cambio educativo. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 301-326. https://doi.org/10.6018/rie.37.2.365461

Viviani, F., & Zambão, G. (2015). Perfil do diretor da escola pública estadual paulista. Educação, 40(1), 201-214.

Weinstein, J., & Hernández, M. (2015). Birthpains: emerging school leadership policies in eight school systems of Latin America. International Journal of Leadership in Education, 19(3), 241-263. https://doi.org/10.1080/13603124.2015.1020344

Zorrilla, M. (2009). ¿Cuál es la aportación de la escuela secundaria mexicana en el rendimiento de los alumnos en matemáticas y español? Revista Electrónica de Investigación Educativa, 11(2), 16-45.

Published

2022-06-28 — Updated on 2024-07-05

Versions

How to Cite

Hernández Chang, E. A., Ávila Toscano, J., Pérez Viera, O., & Vargas Delgado, L. (2024). Educative Scientific Direction as an agent of change for educational institutions. Pensamiento Americano, 15(29), 169-185. https://doi.org/10.21803/penamer.15.29.460 (Original work published 2022)