Psychosocial action as praxis in psychology: Insights from professional practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21803/penamer.17.33.641

Keywords:

Social Transformation, Psychosocial Intervention, Social Interaction, Professional Practice

Abstract

Introduction: In recent decades psychology has transcended the ways of understanding human, so that contextual interpretation and analysis is carried out from a psychosocial perspective, which can be evidenced at the formative level in the development of
professional practices. Objective: To understand the perceptions of students and graduate psychologists around psychosocial action and praxis from the context of practices at the Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD). Methodology: Descriptive qualitative study, in which 32 people selected through a non-probabilistic sampling by convenience participated. The semi-structured interview and the focus group were used. The information processing was carried out through thematic analysis. Results: Psychosocial action is evidenced as an approach perspective characterized by interaction and the ability to transform a problematic situation where the professional exercises a horizontal role privileging subjective and collective knowledge, defined by the implementation of alternative methodologies that entail a reflexive character.
Conclusions: Psychosocial action as an interactional and transformational process enables an expansion of perspectives and imaginary conceptions on practice beyond the clinical-private sphere.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abad, A. (2022). Praxis profesional en torno a la sanación de los egresados de psicología de Uniminuto pertenecientes al resguardo de San Lorenzo del municipio de Riosucio. Cultura y Droga, 27(33), 201-222. https://doi.org/10.17151/culdr.2022.27.33.10

Anchondo, A., Porras, D. A., Villalobos, E. & Gonzáles, R. A. (2020). Prácticas Profesionales Generadora De Valor Agregado Dentro Del Sector Productivo Caso Faciatec-Uach. Revista Mexicana de Agronegocios, 47(1345-2021-170), 571-583. https://ageconsearch.umn.edu/record/308713/

Aristizábal Murillo, I. D. & Mayorga Ortegón, A. I. (2022). Acercamiento a la Acción Psicosocial. Documentos De Trabajo ECSAH. Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD. https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/wp/article/view/6169

Barreira, I. (2020). El problema del reduccionismo naturalista en la psicología y otras disciplinas. Revista de epistemología y ciencias humanas (12), 1-17. https://www.revistaepistemologia.com.ar/wp-content/uploads/2020/02/www.revistaepistemologia.com.ar-01.-ignacio-barreira-12-numero.pdf

Bernal, Z. G. G., García, M. D. C. F. & Sánchez, E. N. (2019). Evaluar las prácticas profesionales: una posibilidad de mejora para la educación superior en México. Psicumex, 9(2), 22-34. https://ageconsearch.umn.edu/record/308713/

Braun, V., Clarke, V., Hayfield, N. & Terry, G. (2019). Thematic Analysis. En P. Liamputtong (ed.), Handbook of Research Methods in Health Social Sciences (pp. 843-860). Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-10-5251-4_103

De Almeida Santos, Z. & Benevides Soares, A. (2020). The impact of social skills and coping strategies on problem solving in psychology university students. Ciencias Psicológicas, 14(2). https://doi.org/10.22235/cp.v14i2.2228

Doyle, L., McCabe, C., Keogh, B., Brady, A. & McCann, M. (2020). An overview of the qualitative descriptive design within nursing research. Journal of Research in Nursing, 25(5), 443-455. https://doi.org/10.1177/1744987119880234

Donaires, P. (2022). Visión panorámica del concepto de reificación. Revista Derecho y Cambio Social. D.L.2005-5822 https://www.derechoycambiosocial.com/anexos/MISCELANEA/2022/Vision_panoramica_del_concepto_de_reificacion.pdf

Espinosa González, A. I. (2020). Colonialidad del saber, desarrollo y decolonialidad. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/26809

Frosh, S., & Mandelbaum, B. (2019). Psychosocial histories of Psychoanalysis. Praxis Psy, (1). https://praxispsy.udp.cl/index.php/praxispsi/article/view/12/8

Galeano-Amaya, A. M. (2019). Una mirada a los saltos paradigmáticos en las Ciencias Sociales y en la Psicología para la generación de retos en la transformación de la experiencia investigativa. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 15(1), 134-157. http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/riics/article/view/592/pdf

Galeano Orozco, J. C. & Rodríguez Bustamante, A. (2014). La práctica profesional en el Programa de Psicología de la Fundación Universitaria Luis Amigó: entre el ser y el hacer. Poiésis (En línea), 1-8. https://doi.org/10.21501/16920945.1383

Gargiulo, M. (2021). Una revisión meta-teórica a la operatividad de los reduccionismos metodológicos, epistémicos y ontológicos en la investigación psico clínica en torno a la eficacia psicoterapéutica de las prácticas espirituales. Comprende revista catalana de filosofía, 23(1), 9-26. https://raco.cat/index.php/Comprendre/article/view/387280/480691

Grondona-Opazo, G. & Rodríguez-Mancilla, M. (2020). Dimensión ética y política en la psicología comunitaria: Análisis de la formación académica y la praxis profesional en Ecuador. Psykhe (Santiago), 29(1), 1-17. http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20613

Hora, M. T., Parrott, E. & Her, P. (2020). How do students conceptualise the college internship experience? Towards a student-centred approach to designing and implementing internships. Journal of Education and Work, 33(1), 48-66. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13639080.2019.1708869

Kayasheva, O. I. & Khanova, Z. G. (2019). The role of psychology students' reflexivity in securing professional success. EurAsian Journal of BioSciences, 13(2). https://www.proquest.com/docview/2330955887/fulltextPDF/7369C58A30FD4585PQ/1?accountid=48784

Kawamura, E. A. & Guzzo, R. S. L. (2020). Klaus Holzkamp y la psicología en Brasil: contribuciones para el fortalecimiento de acciones emancipadoras. Teoría y Crítica de la Psicología, 14, 133-149. http://teocripsi.com/ojs/index.php/TCP/article/view/314

Kinsella, E. A., Phelan, S. K., Park Lala, A. & Mom, V. (2015). An investigation of students’ perceptions of ethical practice: engaging a reflective dialogue about ethics education in the health professions. Advances in health sciences education, 20, 781-801. https://doi.org/10.1007/s10459-014-9566-9

Manero Brito, R. (2019). Notas sobre el acompañamiento psicosocial. Argumentos. Estudios Críticos De La Sociedad, (87), 15-34. https://argumentosojs.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1029

Marini, M., Tustanoski, G., Hojman, L. M. C. & Mazzia, V. (2015). Revisión del concepto de docta ignorancia: saber y sujeto en el tratamiento de la urgencia. In VII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXII Jornadas de Investigación XI Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-015/797

Morales, H. (2021). Aproximaciones a una Psicología Latinoamericana. PACHA. Revista de Estudios Contemporáneos del Sur Global, 2(4), 54. https://doi.org/10.46652/pacha.v2i4.54

Palacios, L. (2019). Estructura y contenido de las prácticas preprofesionales en el modelo

pedagógico de la Universidad Nacional de Educación (Ecuador). Pedagogía y Saberes,

, 187–198. http://www.scielo.org.co/pdf/pys/n50/0121-2494-pys-50-187.pdf

Palitsky, R., Kaplan, D. M., Brodt, M. A., Anderson, M. R., Athey, A., Coffino, J. A. & Stevenson, B. (2022). Systemic Challenges in Internship Training for Health-Service Psychology: A Call to Action From Trainee Stakeholders. Clinical Psychological Science, 10(5), 819-845. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/21677026211072232

Piza Burgos, N. D., Amaiquema Márquez, F. A. & Beltrán Baquerizo, G. E. (2019). Métodos y técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Conrado, 15(70), 455-459. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n70/1990-8644-rc-15-70-455.pdf

Ramírez-Elías, A. & Arbesú-García, M. I. (2019). El objeto de conocimiento en la investigación cualitativa: un asunto epistemológico. Enfermería universitaria, 16(4), 424-435. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.4.735

Rivera Holguín, M., Velázquez, T., Custodio Espinoza, E., Hildenbrand, A. & Wakeham, A. (2019). La praxis en la formación en Psicología Comunitaria: una mirada ética. Revista de Psicología (PUCP), 37(1), 31-52. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S0254-92472019000100003&script=sci_arttext

Rodríguez-Ferreyra, A. R. & López, S. M. (2020). Psicología Comunitaria e Integralidad: Una Alianza Necesaria para la Formación, la Producción de Conocimientos y la Acción Transformadora. Psykhe (Santiago), 29(1), 1-13. https://www.scielo.cl/pdf/psykhe/v29n1/0718-2228-psykhe-29-01-00103.pdf

Rolnik, S. (2019). Esferas de la insurrección. Apuntes para descolonizar el inconsciente. Buenos Aires: Tinta Limón. https://www.bibliotecafragmentada.org/wp-content/uploads/2019/09/405478879-SUELY-ROLNIK-Esferas-de-la-insurreccio-n-pdf.pdf

Sabala Moreno, M. C., Rentería Pérez, E. & Díaz Bambula, F. (2022). Tendencias en la investigación sobre las prácticas profesionales en educación superior: revisión sistemática desde la Psicología Organizacional y del Trabajo-POT. Psicogente, 25(47), 226-250. https://doi.org/10.17081/psico.25.47.4835

Sim, J., & Waterfield, J. (2019). Focus group methodology: some ethical challenges. Quality & Quantity, Springer 53(6), 3003-3022. https://link.springer.com/article/10.1007/s11135-019-00914-5

Smajdor, A. (2023). Reification and assent in research involving those who lack capacity. Journal of Medical Ethics. https://jme.bmj.com/content/medethics/early/2023/01/24/jme-2022-108710.full.pdf

Támara Garay, E. A. (2022). La Práctica Profesional del programa de Psicología. libro Naturaleza de las Prácticas Profesionales: Caso CECAR, 111-124. https://repositorio.cecar.edu.co/bitstream/handle/cecar/2969/CAP%c3%8dTULO%2008.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Triviño, L. E. R., García, C. C. C. & Cevallos, J. P. B. (2019). Competencias profesionales: Desafíos en el proceso de formación profesional. Opuntia Brava, 11(Especial 1), 1-12. https://pdfs.semanticscholar.org/f53f/1e46b8ee9f626e9a230d8d69deb62eaab7d0.pdf

Trujillo, A. & Moreno, Palacios, L. (2020). Lo psicosocial, una lectura que trascienda la unión de conceptos y relaciones. Poiésis, (39), 45-52. https://doi.org/10.21501/16920945.3751

Vilela, R. B., Ribeiro, A. & Batista, N. A. (2020). Nuvem de palavras como ferramenta de análise de conteúdo. Millenium, (11), 29-36. https://repositorio.ipv.pt/bitstream/10400.19/6637/1/3-art-NUVEM%20DE%20PALAVRAS-Rosana%20Vilela-educa%c3%a7%c3%a3o-PT.pdf

Published

2024-04-29 — Updated on 2024-04-29

Versions

How to Cite

Arenas, A. del P., & Mayorga Ortegón, A. I. (2024). Psychosocial action as praxis in psychology: Insights from professional practices. Pensamiento Americano, 17(33), e-641. https://doi.org/10.21803/penamer.17.33.641