Psychosocial action as praxis in psychology: Insights from professional practices
DOI:
https://doi.org/10.21803/penamer.17.33.641Keywords:
Social Transformation, Psychosocial Intervention, Social Interaction, Professional PracticeAbstract
Introduction: In recent decades psychology has transcended the ways of understanding human, so that contextual interpretation and analysis is carried out from a psychosocial perspective, which can be evidenced at the formative level in the development of
professional practices. Objective: To understand the perceptions of students and graduate psychologists around psychosocial action and praxis from the context of practices at the Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD). Methodology: Descriptive qualitative study, in which 32 people selected through a non-probabilistic sampling by convenience participated. The semi-structured interview and the focus group were used. The information processing was carried out through thematic analysis. Results: Psychosocial action is evidenced as an approach perspective characterized by interaction and the ability to transform a problematic situation where the professional exercises a horizontal role privileging subjective and collective knowledge, defined by the implementation of alternative methodologies that entail a reflexive character.
Conclusions: Psychosocial action as an interactional and transformational process enables an expansion of perspectives and imaginary conceptions on practice beyond the clinical-private sphere.
Downloads
References
Abad, A. (2022). Praxis profesional en torno a la sanación de los egresados de psicología de Uniminuto pertenecientes al resguardo de San Lorenzo del municipio de Riosucio. Cultura y Droga, 27(33), 201-222. https://doi.org/10.17151/culdr.2022.27.33.10
Anchondo, A., Porras, D. A., Villalobos, E. & Gonzáles, R. A. (2020). Prácticas Profesionales Generadora De Valor Agregado Dentro Del Sector Productivo Caso Faciatec-Uach. Revista Mexicana de Agronegocios, 47(1345-2021-170), 571-583. https://ageconsearch.umn.edu/record/308713/
Aristizábal Murillo, I. D. & Mayorga Ortegón, A. I. (2022). Acercamiento a la Acción Psicosocial. Documentos De Trabajo ECSAH. Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD. https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/wp/article/view/6169
Barreira, I. (2020). El problema del reduccionismo naturalista en la psicología y otras disciplinas. Revista de epistemología y ciencias humanas (12), 1-17. https://www.revistaepistemologia.com.ar/wp-content/uploads/2020/02/www.revistaepistemologia.com.ar-01.-ignacio-barreira-12-numero.pdf
Bernal, Z. G. G., García, M. D. C. F. & Sánchez, E. N. (2019). Evaluar las prácticas profesionales: una posibilidad de mejora para la educación superior en México. Psicumex, 9(2), 22-34. https://ageconsearch.umn.edu/record/308713/
Braun, V., Clarke, V., Hayfield, N. & Terry, G. (2019). Thematic Analysis. En P. Liamputtong (ed.), Handbook of Research Methods in Health Social Sciences (pp. 843-860). Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-10-5251-4_103
De Almeida Santos, Z. & Benevides Soares, A. (2020). The impact of social skills and coping strategies on problem solving in psychology university students. Ciencias Psicológicas, 14(2). https://doi.org/10.22235/cp.v14i2.2228
Doyle, L., McCabe, C., Keogh, B., Brady, A. & McCann, M. (2020). An overview of the qualitative descriptive design within nursing research. Journal of Research in Nursing, 25(5), 443-455. https://doi.org/10.1177/1744987119880234
Donaires, P. (2022). Visión panorámica del concepto de reificación. Revista Derecho y Cambio Social. D.L.2005-5822 https://www.derechoycambiosocial.com/anexos/MISCELANEA/2022/Vision_panoramica_del_concepto_de_reificacion.pdf
Espinosa González, A. I. (2020). Colonialidad del saber, desarrollo y decolonialidad. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/26809
Frosh, S., & Mandelbaum, B. (2019). Psychosocial histories of Psychoanalysis. Praxis Psy, (1). https://praxispsy.udp.cl/index.php/praxispsi/article/view/12/8
Galeano-Amaya, A. M. (2019). Una mirada a los saltos paradigmáticos en las Ciencias Sociales y en la Psicología para la generación de retos en la transformación de la experiencia investigativa. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 15(1), 134-157. http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/riics/article/view/592/pdf
Galeano Orozco, J. C. & Rodríguez Bustamante, A. (2014). La práctica profesional en el Programa de Psicología de la Fundación Universitaria Luis Amigó: entre el ser y el hacer. Poiésis (En línea), 1-8. https://doi.org/10.21501/16920945.1383
Gargiulo, M. (2021). Una revisión meta-teórica a la operatividad de los reduccionismos metodológicos, epistémicos y ontológicos en la investigación psico clínica en torno a la eficacia psicoterapéutica de las prácticas espirituales. Comprende revista catalana de filosofía, 23(1), 9-26. https://raco.cat/index.php/Comprendre/article/view/387280/480691
Grondona-Opazo, G. & Rodríguez-Mancilla, M. (2020). Dimensión ética y política en la psicología comunitaria: Análisis de la formación académica y la praxis profesional en Ecuador. Psykhe (Santiago), 29(1), 1-17. http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20613
Hora, M. T., Parrott, E. & Her, P. (2020). How do students conceptualise the college internship experience? Towards a student-centred approach to designing and implementing internships. Journal of Education and Work, 33(1), 48-66. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13639080.2019.1708869
Kayasheva, O. I. & Khanova, Z. G. (2019). The role of psychology students' reflexivity in securing professional success. EurAsian Journal of BioSciences, 13(2). https://www.proquest.com/docview/2330955887/fulltextPDF/7369C58A30FD4585PQ/1?accountid=48784
Kawamura, E. A. & Guzzo, R. S. L. (2020). Klaus Holzkamp y la psicología en Brasil: contribuciones para el fortalecimiento de acciones emancipadoras. Teoría y Crítica de la Psicología, 14, 133-149. http://teocripsi.com/ojs/index.php/TCP/article/view/314
Kinsella, E. A., Phelan, S. K., Park Lala, A. & Mom, V. (2015). An investigation of students’ perceptions of ethical practice: engaging a reflective dialogue about ethics education in the health professions. Advances in health sciences education, 20, 781-801. https://doi.org/10.1007/s10459-014-9566-9
Manero Brito, R. (2019). Notas sobre el acompañamiento psicosocial. Argumentos. Estudios Críticos De La Sociedad, (87), 15-34. https://argumentosojs.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1029
Marini, M., Tustanoski, G., Hojman, L. M. C. & Mazzia, V. (2015). Revisión del concepto de docta ignorancia: saber y sujeto en el tratamiento de la urgencia. In VII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXII Jornadas de Investigación XI Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-015/797
Morales, H. (2021). Aproximaciones a una Psicología Latinoamericana. PACHA. Revista de Estudios Contemporáneos del Sur Global, 2(4), 54. https://doi.org/10.46652/pacha.v2i4.54
Palacios, L. (2019). Estructura y contenido de las prácticas preprofesionales en el modelo
pedagógico de la Universidad Nacional de Educación (Ecuador). Pedagogía y Saberes,
, 187–198. http://www.scielo.org.co/pdf/pys/n50/0121-2494-pys-50-187.pdf
Palitsky, R., Kaplan, D. M., Brodt, M. A., Anderson, M. R., Athey, A., Coffino, J. A. & Stevenson, B. (2022). Systemic Challenges in Internship Training for Health-Service Psychology: A Call to Action From Trainee Stakeholders. Clinical Psychological Science, 10(5), 819-845. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/21677026211072232
Piza Burgos, N. D., Amaiquema Márquez, F. A. & Beltrán Baquerizo, G. E. (2019). Métodos y técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Conrado, 15(70), 455-459. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n70/1990-8644-rc-15-70-455.pdf
Ramírez-Elías, A. & Arbesú-García, M. I. (2019). El objeto de conocimiento en la investigación cualitativa: un asunto epistemológico. Enfermería universitaria, 16(4), 424-435. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.4.735
Rivera Holguín, M., Velázquez, T., Custodio Espinoza, E., Hildenbrand, A. & Wakeham, A. (2019). La praxis en la formación en Psicología Comunitaria: una mirada ética. Revista de Psicología (PUCP), 37(1), 31-52. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S0254-92472019000100003&script=sci_arttext
Rodríguez-Ferreyra, A. R. & López, S. M. (2020). Psicología Comunitaria e Integralidad: Una Alianza Necesaria para la Formación, la Producción de Conocimientos y la Acción Transformadora. Psykhe (Santiago), 29(1), 1-13. https://www.scielo.cl/pdf/psykhe/v29n1/0718-2228-psykhe-29-01-00103.pdf
Rolnik, S. (2019). Esferas de la insurrección. Apuntes para descolonizar el inconsciente. Buenos Aires: Tinta Limón. https://www.bibliotecafragmentada.org/wp-content/uploads/2019/09/405478879-SUELY-ROLNIK-Esferas-de-la-insurreccio-n-pdf.pdf
Sabala Moreno, M. C., Rentería Pérez, E. & Díaz Bambula, F. (2022). Tendencias en la investigación sobre las prácticas profesionales en educación superior: revisión sistemática desde la Psicología Organizacional y del Trabajo-POT. Psicogente, 25(47), 226-250. https://doi.org/10.17081/psico.25.47.4835
Sim, J., & Waterfield, J. (2019). Focus group methodology: some ethical challenges. Quality & Quantity, Springer 53(6), 3003-3022. https://link.springer.com/article/10.1007/s11135-019-00914-5
Smajdor, A. (2023). Reification and assent in research involving those who lack capacity. Journal of Medical Ethics. https://jme.bmj.com/content/medethics/early/2023/01/24/jme-2022-108710.full.pdf
Támara Garay, E. A. (2022). La Práctica Profesional del programa de Psicología. libro Naturaleza de las Prácticas Profesionales: Caso CECAR, 111-124. https://repositorio.cecar.edu.co/bitstream/handle/cecar/2969/CAP%c3%8dTULO%2008.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Triviño, L. E. R., García, C. C. C. & Cevallos, J. P. B. (2019). Competencias profesionales: Desafíos en el proceso de formación profesional. Opuntia Brava, 11(Especial 1), 1-12. https://pdfs.semanticscholar.org/f53f/1e46b8ee9f626e9a230d8d69deb62eaab7d0.pdf
Trujillo, A. & Moreno, Palacios, L. (2020). Lo psicosocial, una lectura que trascienda la unión de conceptos y relaciones. Poiésis, (39), 45-52. https://doi.org/10.21501/16920945.3751
Vilela, R. B., Ribeiro, A. & Batista, N. A. (2020). Nuvem de palavras como ferramenta de análise de conteúdo. Millenium, (11), 29-36. https://repositorio.ipv.pt/bitstream/10400.19/6637/1/3-art-NUVEM%20DE%20PALAVRAS-Rosana%20Vilela-educa%c3%a7%c3%a3o-PT.pdf
Downloads
Published
Versions
- 2024-04-29 (3)
- 2024-06-24 (2)
- 2024-04-29 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pensamiento Americano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author or authors of an article accepted for publication in the Journal Pensamiento Americano will transfer all of the patrimonial rights to the American University Corporation free of charge, within which are included: the right to edit, publish, reproduce and distribute both print media as digital, in addition to include in article in international indexes and / or databases, likewise, the Editorial Seal is authorized to use the images, tables and / or any graphic material presented in the article for the design of covers or posters from the same magazine. By assuming the patrimonial rights of the article, it may not be partially or totally reproduced in any printed or digital media without its express permission.
AUTHORITY ASPECTS
For the Pensamiento Americano Journal, all the authors of an article have made substantial contributions to the research and the manuscript, and they share the responsibility when the article presents errors, fraud in some way or violations of copyright.
After submitting an article, the journal does not accept the addition, deletion or change in the order of the authors, in addition we reserve the right to release the article when it has been submitted to the journal and under no circumstances will American Thought accept the article. withdrawal of an article during any phase of the editorial process