The female proyection of the russian musical pedagogy in Latin America: tradition and creativity
DOI:
https://doi.org/10.21803/pensam.v7i12.109Keywords:
pedagogía, música, instrumentos de cuerdasAbstract
La pedagogi?a rusa deja sus huellas de extraordinario valor en el desarrollo cultural de las Ame?ricas. La metodologi?a y la experiencia trasmitida para organizar la actividad docente y arti?sticamuestran frutos indiscuti- bles. Este trabajo reconoce la experiencia pra?ctica de la ensen?anza del violi?n y la viola a partir de la migracio?n de pedagogas rusas formadoras de instrumentistas en Cuba y Me?xico. Desde el punto de vista metodolo?gico, se desarrolla un hilo conductor centrado en mi experiencia pedago?gica y de intercambio arti?stico con artistas-pedagogas rusas que han dedicado su vida al arte: las Maestras Viera Bori?sova, Natalia Gvozdetskaya; GuelaDubrova; Tatiana Kotcherguina y Mari?a Vdovina.
Palabras clave: pedagogi?a, mu?sica, instrumentos de cuerdas.
Abstract
The Russian pedagogy leaves its traces of extraordinary value in the cultural development of the Americas. The methodology and experience transmitted to organize the teaching and artistic activity show indisputable results. This work recognizes the practical experience of teaching violin and viola, resulting from the migration of Russian pedagogues which have formed instrumentalists in Cuba and Mexico. From the methodological viewpoint, a guiding thread arises focused on my teaching experience and artistic exchange with Russian artists-pedagogues who have dedicated their lives to music: the professors Viera Borisova, Natalia Gvozdetskaya; GuelaDubrova; Tatiana Kotcherguina and Maria Vdovina.
Keywords: pedagogy, music, stringed instruments.
Downloads
References
Arango, J. (s.f.). Las migraciones internacionales en un mundo globalizado. Recuperado el
de septiembre de 2014, de
Borísova, V. N. (julio de 2014). Entrevista vía correo electrónico. (M. L. Juan Carvajal, Entrevistador)
Carreras, O. (1985). Apuntes sobre el arte violinístico. Ensayo. La Habana: Letras cubanas.
Dubrova, G. (noviembre de 2010). Entrevista personal. (M. L. Juan Carvajal, Entrevis- tador)
Gvozdetskaya, N. (8 de julio de 2014). Entrevista personal realizada en Zacatecas. (M. L. Juan Carvajal, Entrevistador)
INEGI. (s.f.). Extranjeros en México. Recuperado el 12 de septiembre de 2014, de Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática:
Kotcherguina, T. (julio de 2014). Entrevista por internet. (M. L. Juan Carvajal, Entrevistador)
Locatelli, A. M. (1985). Raíces musicales. En I. A. (relatora), América Latina en su música (págs. 35-52). Unesco.
Martí, J. (2002). Transculturación, globalización y músicas de hoy. Boletín de Música Casa de las Américas(8), 3-21. Recuperado el 18 de septiembre de 2014
Migración. (s.f.). Recuperado el 18 de septiembre de 2014, de Sin fronteras: http://www.sinfronteras.org.mx/index.php/es/hablemosde/migracion
Ponsoda, Alina L.; Dolores F. Rodríguez y María de los A. Córdova. (2013). Nuevas perspectivas para la enseñanza musical: surgimiento de un perfil profesoral. Ensayo. Revista de ciencias sobre arte y cultura(1), 42-57. Recuperado el 18 de septiembre de 2014
Posada, A. (2005). Proyección de la nueva música en la América Latina: globalización y periferia. Boletín de Música Casa de las Américas (15-16), 57-68. Recuperado el 18 de septiembre de 2014
Ronkin, Semyon and Gary Ronkin. (2005). Technical fundamentals of the Soviet Masters.New York: GSG Publications.
Vdovina, M. (julio de 2014). Entrevista personal. (M. L. Juan Carvajal, Entrevistador)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Pensamiento Americano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author or authors of an article accepted for publication in the Journal Pensamiento Americano will transfer all of the patrimonial rights to the American University Corporation free of charge, within which are included: the right to edit, publish, reproduce and distribute both print media as digital, in addition to include in article in international indexes and / or databases, likewise, the Editorial Seal is authorized to use the images, tables and / or any graphic material presented in the article for the design of covers or posters from the same magazine. By assuming the patrimonial rights of the article, it may not be partially or totally reproduced in any printed or digital media without its express permission.
AUTHORITY ASPECTS
For the Pensamiento Americano Journal, all the authors of an article have made substantial contributions to the research and the manuscript, and they share the responsibility when the article presents errors, fraud in some way or violations of copyright.
After submitting an article, the journal does not accept the addition, deletion or change in the order of the authors, in addition we reserve the right to release the article when it has been submitted to the journal and under no circumstances will American Thought accept the article. withdrawal of an article during any phase of the editorial process