Didactics and teaching of Law in universities
DOI:
https://doi.org/10.21803/pensam.v6i10.131Keywords:
Educación, Derecho, DidácticaAbstract
Este trabajo analizó la didáctica actual utilizada en la enseñanza del derecho por profesores de diversas universidades de la ciudad de Medellín, lo que implicó un análisis comparativo de las metodologías de aprendizaje y las dinámicas. Se utilizaron los métodos cuantitativo y cualitativo para el estudio teórico y la aplicación de los instrumentos necesarios para el análisis de las muestras, que generaron las alternativas que se proponen ahora frente a la utilización de los modelos de enseñanza y la implementación de los mismos con la didáctica. La investigación delimitó los modelos de enseñanza y la didáctica utilizada en la actualidad por los profesores entrevistados que enseñan derecho en las universidades de Medellín y área metropolitana. En esta primera parte, se socializarán los fundamentos histórico-filosóficos de la enseñanza del Derecho. Se busca con esta investigación establecer cuál es la metodología de aprendizaje y la didáctica utilizada por los entrevistados para la enseñanza del derecho, con miras a potencializar las habilidades de aprendizaje de los estudiantes de derecho.
Abstract
This paper analyzed the current teaching used in teaching law professors from various universities in the city of Medellin, which involved a comparative analysis of learning methodologies and dinámicas. Se used quantitative and qualitative methods for the theoretical study and the implementation of the necessary tools for the analysis of samples, generating alternatives being proposed against the use of teaching models and implement them with the teaching. Research delimited teaching models and teaching currently used by respondents law professors teaching in universities and metropolitan area of Medellín. In this first part, the historical and philosophical foundations of legal education will be socialized. This research seeks to establish what learning methodology and didactics used by respondents to the teaching of law in order to potentiate the learning skills of law students.
Downloads
References
Cardona, G. (21 de agosto de 2009). Slideshare. Recuperado el 18 de junio de 2011, de http://www.slideshare.net/tatimolina23/tendencias-educativas-para-el-siglo-xxi-educacin-virtual-online-y-learning-elementos-para-la-discusion
Comenio, J. (1998). Didáctica magna. México D.F.: Porrúa.
Corte Constitucional Colombiana. (1993). Sentencia No T-187/93. Colombia.
Faure, E., Herrera, F., Kaddoura, A.-R., López, H., Petrovski, A., Rahnema, M., y otros. (2004). Aprender a ser. La educación del futuro. Madrid: Alianza S.A y Organización de las Naciones Unidas para la educación,
la ciencia y la cultura.
Ghirardi, O. (12 de octubre de 2009). Academia Nacional de Derecho y Ciencias Sociales de Córdoba. Recuperado el 14 de abril de 2010, de https://www.google.com.co/#q=LA+CONSTITUCI%C3%93N+-DE+LOS+ATENIENSES+Los+obst%-C3%A1culos+contra+la+corrupci%-C3%B3n++n
Gómez, H. (1998). Educación: La agenda del siglo XXI, hacia un desarrollo humano. Bogotá:T/M Editores.
Habermas, J. (2004). Teoría y Praxis. Estudios Sociales. Madrid: Tecnos.
Monreal, E. (2002). El Derecho como obstáculo al cambio social. Bogotá: Siglo XXI.
Oficina en Colombia del Alto comisionado de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos. (2001). Derechos Económicos, Sociales y Culturales. Bogotá: Recuperado en www.hchr.org.co.
Witker, V. (2003). Técnicas de la enseñanza del Derecho. México D.F: PAC S.A. .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Pensamiento Americano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author or authors of an article accepted for publication in the Journal Pensamiento Americano will transfer all of the patrimonial rights to the American University Corporation free of charge, within which are included: the right to edit, publish, reproduce and distribute both print media as digital, in addition to include in article in international indexes and / or databases, likewise, the Editorial Seal is authorized to use the images, tables and / or any graphic material presented in the article for the design of covers or posters from the same magazine. By assuming the patrimonial rights of the article, it may not be partially or totally reproduced in any printed or digital media without its express permission.
AUTHORITY ASPECTS
For the Pensamiento Americano Journal, all the authors of an article have made substantial contributions to the research and the manuscript, and they share the responsibility when the article presents errors, fraud in some way or violations of copyright.
After submitting an article, the journal does not accept the addition, deletion or change in the order of the authors, in addition we reserve the right to release the article when it has been submitted to the journal and under no circumstances will American Thought accept the article. withdrawal of an article during any phase of the editorial process