Philosophical foundations of bioethics in research analysis of children with diagnosis: attention deficit disorder and hyperactivity (ADHD)
DOI:
https://doi.org/10.21803/pensam.v5i9.144Keywords:
Medicalización en la escuela, Dilemas Bioéticos, Discurso EducativoAbstract
Resumen
La investigación emprendida se realizó en 9 colegios de la ciudad de Medellín, Colombia, de diferentes estratos sociales y distintos modelos pedagógicos, la integraron 97 niños con diagnóstico de hiperactividad, de los cuales 51 reciben medicación autorizada por sus padres. Sin pretenderlo, las instituciones educativas y los padres de estos niños los estigmatizan con señalamientos sobre su conducta: “no se quedan quietos, hablan todo el tiempo, son indisciplinados y no atienden instructivos”. Por lo cual se hace difícil su incursión en la escuela, en especial por la influencia del significado de la dialéctica existente entre los conceptos de “normalidad-anormalidad” que subyace en el discurso educativo contemporáneo. Se abordó la investigación cualitativa,indagando por el conocimiento y tratamiento del TDAH en instituciones públicas y privadas con enseñanza básica. Este trabajo involucró a padres de familia y maestros en la configuración de dilemas sobre la medica-lización y calidad de vida de los menores diagnosticados. Mediante el ejercicio racional de la hermenéutica filosófica, se analizaron y se interpretaron las creencias de los padres, las posturas de los maestros y de las directivas de los colegios, como también la investigación y manejo del TDAH por parte de las neurociencias. Se preguntó por las implicaciones de la pedagogía en esta problemática y se hizo un estudio bioético sobre las implicaciones morales de la medicalización en la escuela y su influencia en la familia.
Abstract
The research undertaken was performed in 9 schools of the city of Medellin, Colombia, from different social strata and different pedagogical models integrated 97 children diagnosed with hyperactivity, of which 51 are authorized by their parent's medication. Unintentionally, educational institutions and parents of these children stigmatize with accusations about his conduct “does not stand still, talk all the time, are undisciplined and do not address instructional“. Therefore it is difficult to foray into school, especially the influence of the meaning of the dialectic between the concepts of “normality - abnormality” that underlies the contemporary educational discourse. Qualitative research was discussed, investigating the knowledge and treatment of ADHD in public and private institutions with basic education. This work involved parents and teachers in shaping dilemmas medicalization and quality of life of children diagnosed. By the rational exercise of philosophical hermeneutics, analyzed and beliefs of parents, teachers, and positions of the directors of the schools, as well as research and management of ADHD by the neurosciences, were interpreted. He wondered about the implications of this pedagogy in bioethical problems and study the moral implications of medicalization in school and their influence in the family did.
Downloads
References
Cámara de Comercio Medellín . (2002). Hiperactividad: realidad, mitos y realidades del trastorno Hiperactivo . Medellín.
Cantillo, J. (1995). Los dilemas morales. Un método para la educación en valores. Valencia: NaulLibres.
Etcheparoborda, M., Paiva, H., & Abad. (2009). Ventajas de las baterías de exploración neuropsicológica en el trastorno por déficit de atención/hiperactividad. Revista de Neurología, 89-93.
Gómez, C., & Espinosa, M. (2005). Hiperactividad: una revisión a la luz de la teoría psicoanalítica CD ROM. Medellín: Trabajo de grado.
Higuita, C., & Carmona, E. (2004). Una revisión del trastorno de Hiperactividad: perspectivas teóricas, diagnóstico e intervención clínica a la luz de la teoría psicodinámica de relaciones objetales. Medellín: Trabajo de Grado.
Kohlberg, L. (1981). The philosophy of moral development. Moral stages and the idea of justice. San francisco : Harper&Row.
Piaget, J. (1987). El criterio moral en el niño. Barcelona: Martínez Roca.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Pensamiento Americano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author or authors of an article accepted for publication in the Journal Pensamiento Americano will transfer all of the patrimonial rights to the American University Corporation free of charge, within which are included: the right to edit, publish, reproduce and distribute both print media as digital, in addition to include in article in international indexes and / or databases, likewise, the Editorial Seal is authorized to use the images, tables and / or any graphic material presented in the article for the design of covers or posters from the same magazine. By assuming the patrimonial rights of the article, it may not be partially or totally reproduced in any printed or digital media without its express permission.
AUTHORITY ASPECTS
For the Pensamiento Americano Journal, all the authors of an article have made substantial contributions to the research and the manuscript, and they share the responsibility when the article presents errors, fraud in some way or violations of copyright.
After submitting an article, the journal does not accept the addition, deletion or change in the order of the authors, in addition we reserve the right to release the article when it has been submitted to the journal and under no circumstances will American Thought accept the article. withdrawal of an article during any phase of the editorial process