The island of the forgotten: the teachers and the educational model by competences in technological higher education
DOI:
https://doi.org/10.21803/pensam.v11i21.157Keywords:
Modelo educativo, retos docentes, interpretación docente, competenciasAbstract
En el presente arti?culo se abordan los puntos que ha afrontado en su implementacio?n el “Modelo Educativo para el Siglo XXI: Formacio?n y Desarrollo de Competencias Profesionales” en la educacio?n superior tecnolo?gica. Dicho modelo surge en el 2013 para dar un cambio a la educacio?n que imparten los Institutos Tecnolo?gico-descentralizados (ITS) en Me?xico. El trabajo es de tipo descriptivo y se utilizo? un estudio de caso, en un tecnolo?gico de Jalisco para conocer la percepcio?n de los docentes sobre el mismo. Se aplico? una entrevista semi-estructurada a un grupo de 20 docentes de diferentes departamentos del ITS en Zapopan, Jalisco. La tarea fue analizar la interpretacio?n que tienen los docentes sobre el proceso de implementacio?n del modelo educativo y sus consecuencias. Se parte de la idea de conocer ¿cua?l es la interpretacio?n y percepcio?n que tienen los docentes sobre la implementacio?n del modelo educativo por competencias? Los resultados se plasman en un cuadro interpretativo sobre los cambios realizados y los objetivos alcanzados. Como conclusiones se puede observar que los cambios no han sido claros y los docentes llevan a cabo el modelo, pero sin conocer lo que implica el cambio curricular y las nuevas estrategias de ensen?anza-aprendizaje.
Palabras clave: Modelo educativo, retos docentes, interpretacio?n docente, competencias.
Abstract
The present article addresses the points that have been faced in its implementation of the “Educational Model for the XXI Century: Training and Development of Professional Competencies” in higher technological education. This model emerged in 2013 to give a change to the education provided by the decentralized Technological Institutes (ITS) in Mexico. The work is of a descriptive type and a case study was used, in a technological of Jalisco to know the perception of teachers about it. A semi-structured interview was applied to a group of 20 teachers from different ITS departments in Zapopan, Jalisco. The task was to analyze the interpretation that teachers have about the process of implementation of the educational model and its consequences. It starts with the idea of knowing what is the interpretation and perception that teachers have about the implementation of the educational model by competencies? The results are reflected in an interpretative table about the changes made and the objectives achieved. As conclusions, it can be observed that the changes have not been clear and the teachers carry out the model, but without knowing what the curricular change implies and the new teaching-learning strategies.
Keywords: educational model, teaching challenges, teacher interpretation, competences.
Resumo
Na presente article se abordam os pontos os quais se confrontou em sua implementac?a?o o “Modelo Educativo para o se?culo XXI: Formac?a?o e Desenvolvimento de Compete?ncias profissionais”, na educac?a?o superior tecnolo?gica. Dito modelo surge em 2013 para realizar uma mudanc?a na educac?a?o que efetuam os Institutos Tecnolo?gicos Descentralizados (ITS) no Me?xico. O trabalho e? de tipo descritivo e se utilizou um estudo de caso, em um tecnolo?gico de Jalisco para conhecer a percepc?a?o dos professores sobre o mesmo.
Se aplicou uma entrevista semi-estruturada a um grupo de 20 professores de diferentes departamentos do ITS em Zapopan, Jalisco. A tarefa foi analisar a interpretac?a?o que os docentes possuem sobre o processo de implementac?a?o do modelo educativo e suas conseque?ncias. Se parte da ideia de conhecer qual e? a interpretac?a?o e a percepc?a?o que te?m os docentes sobre a implementac?a?o do modelo educativo por compete?ncias? Os resultados se plasmam em um quadro interpretativo sobre as mudanc?as realizadas e os objetivos alcanc?ados. Como concluso?es se pode observar que as mudanc?as na?o foram claras e os docentes terminam o modelo proposto, mas sem conhecer o que implica a mudanc?a curricular e as novas estrate?gias de ensino-aprendizagem.
Palavras-chave: Modelo educativo, retos docentes, interpretacio?n docente, competencias.
Downloads
References
Cordero, O., Contreras, F., Fernandez, J., & Hernández, A. (2016). La formación por competencias en la educación superior: alcances y limitaciones desde referentes de México, España y Chile. México: TH ebook.
Díaz-Barriga, F. R. (1997). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: Mc Graw-Hill.
Díaz Barriga, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (2a. ed.). México: McGraw Hill.
Escudero Muñoz, J. M. (1981). Modelos didácticos: planificación sistemática y autogestión educativa. España: Oikos.
Escudero, E., & Martínez, V. (2017). Adopción del modelo educativo por competencias, desde la categoría de campus. Actualidades de la investigación en educaión, 1-22.
García-Valcácer, A. (2002). Tecnologia educativa: CAracteristicas y evolución de una disciplina. Revista Educación y pedagogia. 14(33). Universidad de Salamanca.
García Fraile, A., Tobón, S., & López Rodríguez, N. (2008). Los proyectos formativos: una estrategias didácticas para la formación por competencias. Lima: A.B.
García, J. (2011). Modelo educativo basado en competencias: importancia y necesidad. Actualidades investigativas en educación, 11(3), 1-24.
García, M., Junyent, M., & Fonolleda, M. (2017). How to assess professional competencies in Education for Sustainability?: An approach from a perspective of complexity. International Journal of Sustainability in Higher Education, 18(5), 772-797.
Garzón, C. (2016). Implicaciones curriculares del enfoque por competencias en educación superior. Boletín virtual, 1-25.
Gonczi, A., & Athanasou, J. (1996). Intrumentación de la educación basada en competencias. Perspectiva de la teoría y la práctica en Australia. México: Limusa.
González, G. I. (2014). La implementación de un modelo educativo tecnológico desde la interpretación docente. El caso de las políticas del Instituto Tecnológico Superior de Zapopan. Tesis de maestría. Jalisco, México.
ITSZapopan. (2016). Sitio oficial. Obtenido de http:// www.itszapopan.edu.mx/
Lasnier, F. (2000). La formación por competencias. Madrid: Guerin.
Ortega, F. (2017). Principios e implicaciones del nuevo modelo educativo. RIIEE, XLVII(1), 43-62.
Senge, P. (2002). Escuelas que aprenden. Un manual de la Quinta disciplna para educadores, padres de familia y todos lo que se interesen en la educación. (Norma, Ed.) 17-71.
SEP. (2013). Sistema Nacional de Informaciòn Educativa. Obtenido de
http://www.snie.sep.gob.mx/indicadores_x_entidad_federativa.html
SES. (2013). Portal principal DGEST.
http://www.snit.mx/informacion/sistema-nacional-de-educacion-superior-tecnologica.
SNEST. (2013). Modelo Educativo para el Siglo XXI. México: SEP.
SNIT. (2003). Modelo educativo para el tercer milenio. México: SEP.
Stan, J. (2017). Competence” and occupational standards: observations f rom six European countries”. Education+Training, 59(2), 23-39.
Stan, L., Koniotaki, A., & Religa, J. (2018). ComProCom: a revised model of occupational competence. Emerald Publishing, 40(4), 290-302.
TecNM. (2015). Manual de operaciones Académico- Administrativo del Tecnológico Nacional de México. México: SEP.
TecNM. (2017). Pagina principal TecNM. Obtenido de
http://www.tecnm.mx/informacion/sistema-nacional-de-educacion-superior-tecnologica
Villagrán, S., Jasso, D., Aldaba, M. & Rodríguez, M. (2017). Mobbing: impacto psicológico en docentes universitarios, repercusiones en el sentido de pertenencia y permanencia laboral. Pensamiento Americano, 10(18), 77-95.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Pensamiento Americano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author or authors of an article accepted for publication in the Journal Pensamiento Americano will transfer all of the patrimonial rights to the American University Corporation free of charge, within which are included: the right to edit, publish, reproduce and distribute both print media as digital, in addition to include in article in international indexes and / or databases, likewise, the Editorial Seal is authorized to use the images, tables and / or any graphic material presented in the article for the design of covers or posters from the same magazine. By assuming the patrimonial rights of the article, it may not be partially or totally reproduced in any printed or digital media without its express permission.
AUTHORITY ASPECTS
For the Pensamiento Americano Journal, all the authors of an article have made substantial contributions to the research and the manuscript, and they share the responsibility when the article presents errors, fraud in some way or violations of copyright.
After submitting an article, the journal does not accept the addition, deletion or change in the order of the authors, in addition we reserve the right to release the article when it has been submitted to the journal and under no circumstances will American Thought accept the article. withdrawal of an article during any phase of the editorial process