Psychosocial Educational Guidance Center as a retention and permanence strategy
DOI:
https://doi.org/10.21803/penamer.17.33.629Keywords:
psychological intervention, pedagogical orientation, university student, psychology of education, school performanceAbstract
- Introduction: In the CCAV de Facatativá Virtual Care Community Center of the National Open and Distance University (UNAD), students with difficulties in their academic process have been identified, reflected in low historical average, repetitive loss of courses, long stay at the institution with little progress in their studies making it difficult to complete their professional
training; Therefore, the need arises to create a Retention and Permanence strategy that allows support for students from the academic and personal spheres, which is why the Psychosocial Educational Guidance Center (COPE) was created. Objective: Create COPE as a retention and permanence strategy where timely attention is provided regarding the difficulties presented in the development of the educational process of CCAV de Facatativá students. Methodology: Qualitative research, with action research design, protocols, contact formats, semi-structured interviews, field notes and questionnaires were used to collect information. Results: Of the 49 users, 16 % were first-time students who continued their professionalization project with the university; 84 % corresponded to former students, of whom 81 % continued their academic process, and finally, 2 % of users decided to give up their academic training. Conclusions: It contributed to the promotion of personal reflection of users, and the potentialization of their personal resources, favoring the change of thoughts, emotions and/or behaviors in favor of
greater academic and personal well-being.
Downloads
References
Altare, A., Granados-García, A., Parra-Murillo, M. F., Santacoloma-Giraldo, A., Moreno-Luna, S., & SilvaMartin, L. M. (2020). Diseño de un cuestionario de caracterización psicosocial y de motivos de consulta en Centros de Atención Psicológica Universitarios. Universitas Psychologica, 19, 1-12. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy19.dccp
Barreto Osma, D. A., Celis Estupiñan, C. G. y Pinzón Arteaga, I. A. (2019). Estudiantes universitarios que trabajan: subjetividad, construcción de sentido e in-satisfacción. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (58), 96-115. doi: https://doi.org/10.35575/rvucn.n58a4
Castagnetta, O. (2014), Estrategias de afrontamiento: ¿qué son y cómo pueden ayudarnos? Psicología y mente. https://psicologiaymente.com/psicologia/estrategias-afrontamiento
Castañeda, A., y Niño, J. (2005). Procesos y procedimientos de orientación vocacional / profesional / laboral desde una perspectiva sistémica. Hallazgos, (4), 144-165. https://www.redalyc.org/pdf/4138/413835163013.pdf
Garbanzo, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior. Revista Educación, 31(1), 43-63. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44031103
García, F. (2013). Terapia sistémica breve. Fundamentos y aplicaciones. (1a ed.) RIL editores. https://www.researchgate.net/profile/Felipe_Garcia14/publication/275463971_Terapia_Sistemica_Breve_Fundamentos_y_Aplicaciones/links/58b5946daca27261e516599d/Terapia-Sistemica-Breve-Fundamentos-y- Aplicaciones.pdf
Gómez Sánchez, D.; Oviedo Marin, R.; Martínez López, E. I. (2011). Factores que influyen en el rendimiento académico del estudiante universitario. Tecnociencia, vol. 5, n.o 2, pp. 90-97. https://vocero.uach.mx/index.php/tecnociencia/article/view/699
Gutiérrez, I; Arce, R. (2015). Investigación Acción una Estrategia de Reflexión participativa para fortalecer las academias del Docente Universitario en UAN. Universidad Autónoma de Nayarit. https://www.ecorfan.org/proceedings/CDU_V/CDUV_6.pdf
Herrera, J. I., Guevara, G., y García, Y., (2014). La orientación educativa para la estimulación de proyectos de vida en estudiantes universitarios. Gaceta Médica Espirituana, 16(2), 155-166. http://scielo.sld.cu/pdf/gme/v16n2/gme16214.pdf
Hornillos, I. (2018). La Práctica de la Terapia Sistémica. (Ed.). Desclée De Brouwer, Bilbao, 442 páginas. https://www.revistaclinicacontemporanea.org/archivos/1989_9912_cc_10_2_e14.pdf
Jaen, P., y Garido, M., (2005). Psicoterapia de parejas. (2a Ed) Editorial CCS
Leal Soto, F., (2005). Lo Psicosocial en contextos educativos: consideraciones conceptuales y empíricas a partir de una experiencia en Liceos de alta vulnerabilidad. Límite. Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, 1(12), 51- 104. https://www.redalyc.org/pdf/836/83601203.pdf
Martínez-Rizo, F. (2004). La educación, la investigación y la psicología. En S. Castañeda (Ed.), Educación, aprendizaje y cognición. Teoría en la práctica (pp. 49-74). Manual Moderno.
Medina, R., Laso, E., y Hernández, E. (2014). Pensamiento sistémico. Nuevas perspectivas y contextos de intervención. Lítteris. http://redesdigital.com.mx/index.php/redes/article/viewFile/71/167
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2016). Lineamientos de política de bienestar para instituciones de educación superior. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-360314_recurso.pdf
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2021). El Ministerio de Educación presenta el nuevo Modelo de Evaluación de la Calidad para los Escenarios de Prácticas Formativas en la relación Docencia – Servicio de los Programas de Educación Superior del área de la Salud. https://www.mineducacion.gov.co/portal/salaprensa/Comunicados/407283:El-Ministerio-de-Educacion-presenta-el-nuevo-Modelo-de-Evaluacion-de-la-Calidad-para-los-Escenarios-de-Practicas-Formativas-en-la-relacion-Docencia-Servicio-de-los-Programas-de-Educacion-Superior-del-area-de-la-Salud
Moreno, B. y Báez, C. (2010). Factores y riesgos psicosociales, formas, consecuencias, medidas y buenas prácticas. Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo, 1-188. https://www.insst.es/InshtWeb/Contenidos/Documentacion/PUBLICACIONES%20PROFESIONALES/factores%20riesgos%20psico.pdf
Moris, E. (2016). Sistema De Orientación Psicosocial: Evolución del Modelo de Atención Estudiantil hacia una estrategia proactiva. Congresos CLABES. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1184
Nani Alvarado, D. F., (2012). La Investigación-Acción: Cartografía de su epistemología y cientificidad cualitativas. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, (53), 1-22. https://www.redalyc.org/pdf/4959/495950249004.pdf
Ortiz, D. (2008) Terapia familiar sistémica. (1a Ed.). Abya-Yala. http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/6096 Perinat, A., Corral, A., Crespo, I., y Domènech, E., (2003). Los adolescentes en el siglo XXI. Un enfoque psicosocial. UOC.
Quintero, I. (2016). Análisis de las causas de deserción universitaria. Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/6253/23783211.pdf;jsessionid=16B441EFEBCA 69BAD4C88805A8FFBA4B.jvm1?sequence=1
Redondo, S. (2015). Manual para el tratamiento psicológico de los delincuentes. Pirámide. https://www.tagusbooks.com/leer?isbn=9788436833669&li=1&idsource=3001
Tomás, J. M. & Gutiérrez, M. (2019). Aportaciones de la teoría de la autodeterminación a la predicción de la satisfacción académica en estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 471-485. https://doi.org/10.6018/rie.37.2.328191
Tuckman, B. & Monetti, D. (2011). Psicología educativa. México: CENGAGE Learning.
Universidad de Cataluña, (2020). Diplomado en técnicas terapéuticas. Enfoque Sistémico, Universidad de Cataluña.
Universidad de Colima. (2023). Investigación-Acción. https://recursos.ucol.mx/tesis/investigacion_accion.php
Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD. (s.f). Eje de educación Inclusiva. https://informacion.unad.edu.co/index.php/atencion-psicosocial
Vallejo- Ruiloba, J. (2015). Introducción a la psicopatología y la psiquiatría: (8a. ed.). Elsevier.
Velázquez, Y., y González, M., (2017). Factores asociados a la permanencia de estudiantes universitarios: Caso UAMM-UAT. Revista de la educación superior, 46(184), 117-138. https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.11.003
Downloads
Published
Versions
- 2024-04-10 (3)
- 2024-06-24 (2)
- 2024-04-10 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pensamiento Americano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author or authors of an article accepted for publication in the Journal Pensamiento Americano will transfer all of the patrimonial rights to the American University Corporation free of charge, within which are included: the right to edit, publish, reproduce and distribute both print media as digital, in addition to include in article in international indexes and / or databases, likewise, the Editorial Seal is authorized to use the images, tables and / or any graphic material presented in the article for the design of covers or posters from the same magazine. By assuming the patrimonial rights of the article, it may not be partially or totally reproduced in any printed or digital media without its express permission.
AUTHORITY ASPECTS
For the Pensamiento Americano Journal, all the authors of an article have made substantial contributions to the research and the manuscript, and they share the responsibility when the article presents errors, fraud in some way or violations of copyright.
After submitting an article, the journal does not accept the addition, deletion or change in the order of the authors, in addition we reserve the right to release the article when it has been submitted to the journal and under no circumstances will American Thought accept the article. withdrawal of an article during any phase of the editorial process