Conceptual approach to colombian physical education: An initial literature review
DOI:
https://doi.org/10.21803/penamer.17.33.701Keywords:
Physical Education, Conceptual Approach, Bibliographic ReviewAbstract
Introduction: The historical conception of physical education in Colombian public primary schools has demarcated different paths that certainly converge on common goals, but distance themselves in their procedure and action. Objective: The main
objective is to establish a theoretical conceptual approach and the state of the art related to physical education in Colombia based on the development of an initial bibliographic review oriented towards the systematization of information according to some classification and analysis conditions specific to the grounded theory. and the historiographic method. Methodology: The methodological component was framed in the stages of grounded theory and the historiographic method, combined with the
procedural elements of descriptive research and the historical hermeneutic approach in orientation to the nature of the study. Results: The bibliographic references studied were identified from the implementation of the analysis and classification matrix, detailing title, author, year type of document, institution, country and main themes. Conclusions: The conceptual approach regarding physical education in the Colombian school was consolidated according to the political, pedagogical and social aspects, which ultimately contributed to the identification of three categories of analysis for the development of the problem raised in the thesis.
Downloads
References
Aisenstein, Á. (2003). Repensando la educación física escolar . México D.F.: Ediciones Novedades Educativas .
Alarcón Meneses, L. A., & Monsalvo Mendoza, E. (2012). La escuela para la ciudadanía. El discurso propagandístico del liberalismo radical sobre la instrucción pública y la ciudadanía en el caribe colombiano 1870-1879. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos , 140-170.
Alarcón Meneses, L. A., Monsalvo Mendoza, E. A., & Suárez Araméndiz, M. A. (2014 ). "La educación en marcha" El complejo establecimiento de las reformas educativas del gobierno del Alfonso López Pumarejo en el departamento del atlántico (1934-1938). Latinoamericano estudios educativos , 97-127.
Alfonso Rodríguez, D. A. (2012). Deporte y educación física en Colombia: inicio de la popularización del deporte 1916-1942. Bogotá , Colombia : Pontificia Universidad Javeriana .
Álvarez, A. (1995). Y la escuela se hizo necesaria . Bogotá : Cooperativa Editorial Magisterio .
Angrist, J., Bettinger, E., King, E., Kremer, M., & Bloom, E. (2002). Vouchers for private schooling in Colombia: Evidencie from a randomized natural experiment. The Amercian Economic Review, 1535-1558.
Árias Calderon, J., Ceballos Molano, R., Otálvaro Marín, B., Córdoba Hoyos, L., & Martínez Sander, Á. (2015). La participación ciudadana en la implementación de las políticas educativas en Colombia . Revista Cuadernos de Administración Universidad del Valle , 131-139.
Aróstegui, J. (1995). La investigación Histórica. Barcelona : Crítica .
Arvone, R. (1978). Políticas educativas durante el Frente Nacional 1958-1974. Universidad Pedagógica Nacional .
Baez Osorio, M. (2011). Pedagogía pestalozziana en escuelas normales colombianas . Historia de la Educación Latinoamericana .
Barreto González, J. I. (1996). Cultura profesional y currículum (oculto) en educación física. Reflexiones sobre las (im)posiblidades del cambio. Revista de Educación , 13-49.
Bello, L. B. (1986). La problemática de la instrucción pública y la propuesta del partido republicano en 1915. Universidad Nacional de Colombia , 189-208.
Blanco Suárez, J. O., Francesco Salcedo, G., & Machuca Camelo, I. M. (2014). Políticas de educación en Bogotá 1930-1948: espacios, orientaciones y agentes . Diálogos y saberes , 139-158.
Bloch, M. (1993). Apología para la historia o el oficio de historiador . México : Fondo Cultura Económica .
Buitrago, B. N., & Herrera Beltrán, C. X. (2009). El cuerpo del niño al interior de la organización temporal de la escuela primaria en Colombia, entre 1870 y 1890. Revista Educación y Pedagogía, 101-128.
Camacho Coy, H., Monje Mahecha, J., Castillo Lugo, E., & Ramírez López, G. M. (2007). Competencias y estándares para el área de educación física "experiencia que se construye paso a paso". Educación Física y Deporte, 1-10.
Castañeda Bernal, E. (2002). Equidad social y educación en los años 90. Buenos Aires : Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación .
Chaverra Fernández, B. E., & Uribe Pareja, I. D. (2007). Aproximaciones epistemologicas y pedagógicas a la educación física, un campo en cosntrucción. Medellín: Universidad de Antioquia .
Chin, M.-K., & Edginton, C. R. (2014). Physical education and health global perspectives and best practice. Urbana: Sagamore Publishing.
Chinchilla, V. J. (1999). Historiografía de la Educación Física en Colombia. Universidad Pedagíogica Nacional, 1-14.
Cifuentes Medina, J. E., & Camargo Silva, A. (2016). La historia de las reformas educativas en Colombia . Cultura, Educación y Sociedad , 26-37.
Coldeportes. (2011). Legislación deportiva comentada.
Congreso de la República de Colombia . (1994). Ley General de Educación. Ley 115. Bogotá , Colombia .
Cruz Fajardo, S. (2010). Antropología filosófica y su influencia en el currículo de la cultura física y afines en Colombia . Cuerpo, cultura y movimiento , 15-30.
Cuevas Campos, R., Fernández Bustos, J. G., & Pastor Vicedo, J. C. (2009). Educación física y educación intercultural: análisis y propuestas . Revista de la Facultad de Educación de Albacete , 15-23.
D´Amico, R., Yan Ho, W. K., Branislav, A., Dinold, M., Benn, T., & Holzweg, M. (2014). Voces acerca de la educación física en América Latina . Des-Encuentros, 6-14.
Del Valle, S., De la Vega, R., & Rodríguez, M. (2013). Percepción de las competencias profesionales del docente de educación física en primaria y secundaria . Revista Internacional de Medician y Ciencias de las Actividad Dísica y el Deporte , 507-526.
Delgado Noguera, M. Á. (2015). Los estilos de enseñanza de la educación física y el deporte a través de 40 años de vida profesional . Retos , 240-247.
Díaz Borbon, R. (2018). Las políticas educativas en Colombia en la era neoliberal. Bogotá : Universidad Distrital Francisco José de Caldas .
Fazio, H. (1985). Iglesia, pueblo y política. Un estudio de conflictos de intereses: Colombia 1930-1955. Universidad Javeriana.
Flores Aguilar, G., Grau Prat, M., & Soler Prat, S. (2015). La intervención pedagógica del profesorado de educación física en un contexto multicultural: prácticas, reflexiones y orientaciones . Revista Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación RETOS, 248-255.
Flores, J., Salguero, A., & Sara, M. (2008). Goal orientations and perceptions of the motivational climate in physical education classes among Colombian students. Teaching and Teacher Education, 1441-1449.
Gallo Cadavid, L. E. (2003). Cuatro hermenéuticas de la educación física en Colombia . Universidad de Antioquia , 4-17.
García Sánchez, B. Y. (2007). De la educación doméstica a la educación pública en Colombia: transiciones de la colonia a la república . Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Gaviria Cortés, F. (2016). La edcuación física en la voz de los estudiantes de secundaria. Un estudio de caso . Ciencia y Dpeorte Universidad Católica de San Antonio de Murcia , 107-118.
Gil Madrona, P., Contreras Jordán, O. R., & Gómez Barreto, I. (2008). Habilidades motrices en la infancia y su desarrollo desde una educación física animada. Revista Iberoamericana de Educación , 71-96.
Gil-Madrona, P., Gómez-Villora, S., Contreras Jordan, O., & Barreto Gómez, I. (2008). Justificación de la educación física en la educación infantil. Educación y Educadores , 157-179.
Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory. Chicago: Aldine Press.
González Calvo, G., & Barba, J. (2013). La perspectiva autobiográfica de un docente novel sobre los aprendizajes de educación física en diferentes niveles educativas . Cultura, Ciencia y Deporte, 171-181.
González Correa, A. M., & González Correa, C. H. (2010). Educación física desde la corporeidad y la motricidad . Hacia la promoción de la salud , 173-187.
Gutiérrez Osorio, R. A., & Morales Martínez, J. F. (2013). La educación física como mediadora de cuerpos en espacios de reclusión . Revista Corporeizando, 72-95.
Hardman, K. (2008). Physical education in schools; a global perspective . University of Worcester , 5-28.
Hardman, K., & Marshall, J. (2002). Update on the state and status of physical education world-wide. International Council of Sports Science and Physical Education, 1-17.
Hayes, S., Capel, S., Katene, W., & Cook, P. (2008). Corrigendum to "An examination of knowledge prioritization in secondary physical education teacher education courses". Teaching and Teacher Education , 330-342.
Helg, A. (1980). El desarrollo de la educación primaria y secundaria en Colombia 1918-1957. Universidad Pedagógica Nacional , 2-5.
Helg, A. (1980). La educación primaria y secundaria durante el primer gobierno de Alfonso López Pumarejo 1934-1938. Universidad Pedagógica Nacional, 1-23.
Helg, A. (1986). El desarrollo de la instrucción militar en Colombia en los años 20. Universidad Pedagógica Nacional, 1-18.
Herrera Beltrrán, C. X. (2008). Las prácticas corporales y la educación física en la escuela primaria entre 1870 -1913. Universidad Pedagógica Nacional , 1-12.
Herrera Cortés, M. C., & Díaz Soler, C. J. (20001). Educación y culutra política: una mirada multidisciplinaria. Bogotá : Plaza & Janés Editores .
Herrera Rivera, L. Á. (1987). Aportes para una historia de la educación física en Colombia . Revista Educación Física y Deportes , 70-75.
Herrera, M. C. (1993). Historia de la educación en Colombia: la república liberal y la modernización de la educación 1930-1946. Universidad Pedagógica Nacional , 1-22.
Jaramillo Uribe, J. (1980). Análisis decreto orgánizo de la instrucción pública 1870. Universidad Pedagógica Nacional .
Jiménez, A. (2017). Pensamiento pedagógico y político de Antanas Mockus: la comunicación y la constitución de un ciudadano contemporaneo. Universidad Pedagógica Nacional, 178-188.
Kamerman, S. (2006). A global history of early childhood education and care. Columbia: UNESCO.
Larraz Urgelés, A. (2002). Diseño del currículo de educación física escolar desde la praxiología motriz: el curríuclo de primaria . Universidad de Navarra , 2-29.
Le Goff, J. (2001). Apología para la historia o el oficio del historiador . México: Fondo Cultura Económica.
Lebret, L. J. (1960). Investigaciones sobre los aspectos humanos del desarrollo . IRFED, 2-14.
López Pastor, V. M., Brunicardi Pérez, D., Manrique Arribas, J. C., & Monjas Aguado, R. (2016). Los retos de la educación física en el siglo XXI. Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física, 182-187.
MacAuley, D. (1994). A history of physical activity, health and medicine. Journal of the Royal Society of Medicine, United Kingdom.
Madrona Onofre, P. G., Contreras Jordán, R., & Pastor Vicedo, J. C. (2007). Estilos de aprendizaje de los estudiantes de magisterio: especial consideración de los alumnos de educación física . Revista Currículum y Formación del Profesorado , 2-20.
Marín Gil, W. A., & Muñoz Gaviria, D. A. (2016). Apropiación de la educación física en Colombia: degeneración de la raza, formación del cuerpo y modernización. Revista Ciencias Sociales y Humanas Kénosis, 40-56.
Martínez Gorroño, M. E. (2004). La educación en Colombia liberal de los años 30 y 40: la transcendente contribución del exilio español consecuencia de la guerra civil 1936-1939. Revista Migraciones y Exilios , 9-30.
Medina, B. (1985). 1936-1986: 50 años formando profesionales para la educación física en Colombia. Educación Física y Deporte, 1-2.
Mejía J, M. R. (2014). La educación popular: una construcción colectiva desde el sur y desde abajo . Education Policy Analysis Archives, 01-31.
Meyer Loy, J. (1979). La educación primaria durante el federalismo: la reforma escolar de 1870. Universidad Pedagógica Nacional , 2-15.
Ministerio de Educación Nacional. (2002). Lineamientos curriculares en educación física, recreación y deportes . Bogotá, Colombia .
Ministerio Educación Nacional . (2010). Orientaciones pedagógicas para la educación física, recreación y deporte . 05-70.
Molano, A., & Vera, C. (1984). Evolución de la política educativa durante el siglo XX primera parte 1900-1957. Universidad Pedagógica Nacional .
Molina, J. D., & Peiró, C. (2008). Materiales curriuclares; clasificación y uso en educación física . Revista de Medios y Educación Universidad de Sevilla , 183-197.
Montenegro, A. (1995). An incomplete educational reform: The case of Colombia. HCO Human Capital Development and Oparations Policy, 2-30.
Mora Forero, J. (1988). La enseñanza de la historia de la educación en Colombia. Tunja : Escuela Normal Superior Santiago de Tunja.
Mora Toscano, Ó. (2010). Los dos gobiernos de de Alfonso López Pumarejo: estados y reformas económicas y sociales en Colombia (1934-1938, 1942-1945). Revista Apuntes del CENES, 151-171.
Moreno Doña, A., & Calvo Muñoz, C. (2010). Etnoeducación, educación física y escuela: transmitiendo desde la educación informal a la escuela auto organziada . Revista Ágora para la educación física y el deporte Universidad de Valladolid, 131-150.
Moreno Doña, A., Campos Vidal, M., & Almonacid Fierro, A. (2012). Las funciones de la educación física escolar: una mirada cetnrada en la justicia social y la reconstrucción del conocimiento. Revista Estudios Pedagógicos Universidad Asutral de Chile, 13-26.
Moreno Murica, J. A., & Cervelló, E. (2003). Pensamiento del alumno hacia la educación física: su relación con la práctica deportiva y el carácter del educador. Ediciones Universidad de Salamanca, 345-362.
Moreno, A., & Poblete Gálvez, C. (2015). La educación física chilena y su profesorado: proponiendo algunos retos para la investigación en el área . Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación RETOS, 291-296.
Moreno, J. A., & Hellín, P. (2006). Importancia de la educación física . Universidad de Murcia , 1-27.
Murcia Peña, N., & Jaramillo Echeverri, L. G. (2005). Imaginarios del joven colombiano ante la clase de educación física . Universidad de Caldas, 1-28.
Noguera Ramierez, C. E., Álvarez Gallego, A., & Herrera Beltran, C. X. (2015). Lecciones de historia de la pedagogía en Colombia. Escuela, maestro e infancia. Bogotá : Universidad Pedagógica Nacional .
Ossa Montoya, A. F. (2007). Nociones y conceptis de "escuela" en Colombia en la sociedad republicana 1819-1880. Revista Iberoamericana de Educación , 1-14.
Peña Castro, C. L. (2012). La educación física en el Alma Mater en Colombia . Revista Electrónica Actividad Física y Ciencias , 02-24.
Pinillos García, J. M. (2003). La educación física y el deporte en Colombia una oposición de discrusos en el periodo comprendido entre 1968 y 1991. Medellín , Colombia : Universidad de Antioquia .
Pinillos García, J. M. (2011). La constitución del campo de la educación física en Colombia en el periodo comprendido entre 1968 y 1991. Revista de Historia do Esporte.
Preciado Mora, G. (2008). Otra nueva sede... o la continucación del viacrusis. Un homenaje en los 75 años de la educación física en Colombia . Universidad Pedagógica Nacional , 145-149.
Quiceno Castrillón, H. (2003). Crónicas históricas de la educación en Colombia . Medellín : Magisterio.
Ramírez, M. T., & Salazar, I. (2007). El surgimiento de la educación en Colombia: ¿en qué fallamos? Banco de la República , 2-72.
Ramírez, W., & Vinaccia, S. (2004). El impacto de la actividad física y el deporte sobre la salud, la cognición, la socialización y el rendmiento académico: una revisión teórica . Revista Estudios Sociales , 67-75.
Renzi, G. M. (2009). Educación física y su contribución al desarrollo integral de los niños en la primera infancia . Revista Iberoamericana de educación , 02-14.
Romero Cerezo, C. (2004). Argumentos sobre la formación incial de los docentes en educación física . Revista de Cirrículum y Formación del Profesorado Universidad de Granada , 2-21.
Romero Cerezo, C. (2009). Definición de módulos y competencias del maestro con mención en educación física . Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte , 179-200.
Romero Díaz, A. (1978). A propósito de la descentralización administrativa en educación. Universidad Pedagógica Nacional .
Sáenz-López Buñuel, P., Sicilia Camacho, Á., & Manzano Moreno, J. (2010). La opinión del profesorado sobre la enseñanza de la educación física en función del género . Revista internacional de medicina y ciencias de laa actividad física y del deporte , 167-180.
Sainz Varona, R. M. (1992). Historia de la educación física . Cuadernos de Sección Eusko Ikaskuntza, 27-47.
Santos Muñoz, S. (2005). La educación física escolar ante el problema de la obesidad y el sobrepeso . Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte , 179-199.
Sicilia Camacho, Á., Sáenz-López Buñuel, P., Manzano Moreno, J. I., & Delgado Noguera, M. Á. (2009). El desarrollo curricular de la educación física en primaria y secundaria: un análsis desde la perspectiva del profesorado . Apuntes Educación Física y Deportes , 23-32.
Swanson, R. A., & Spears, B. (2002). History of sports and physical education in the United States . Washington D.C.: McGrill.
Tezanos de Mañana, A. (1981). La escuela primaria: una perspectiva etnográfica . Universidad Pedagógica Nacional .
Vaca Hernández, Á. H. (1993). Historia de la educación física en Colombia . Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Vargas Pérez, P., Orozco, V., & Rosibel. (2003). La imprtancia de la educación física en el currículo escolar . Revista de las Sedes Regionales Universidad de Costa Rica , 119-130.
Vilar, P. (1980). Iniciación al vocabulario del análisis histórico. Barcelona : Crítica.
Vygotsky, L. (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Mexico D.F.: Editorial Grijalbo.
Webb, L. D. (2003). The history of american Education: a great american experiment. Arizona: Pearson.
Weinberg, G. (1980). Modelos educativos en el desarrollo histórico de América Latina . UNESCO.
Zagalaz Sanchez, M. L., Pantoja Vallejo, A., Martinez López, E., & Romero Granados, S. (2008 ). La educación física escolar desde el punto de vista del alumnado de educación primaria y del estudiante de magisterio. Revista de Investigación Educativa , 341-370.
Zuluaga Garcés, O. L. (1999). Historia de la educación en Bogotá. Bogotá: Instituto para la investigación educativa y el Desarrollo Pedagógico IDEP.
Zuluaga Garcés, O. L. (2001). Entre Lanzaster y Pestalozzi: los manuales para la formación de los maestros en Colombia 1822-1868. Revista Educación y Pedagogía, 41-49.
Zuluaga Garcés, O. L., & Ossenbach Sauter, G. (2004). Modernización de los sistemas educativos iberoamericanos siglo XX. Bogotá : Magisterio.
Zuluaga Garcés, O. L., Saldarriaga, O., Osorio, D., Echeverri, A., & Zapata, V. (2004). Génesis y desarrollo de los sistemas educativos iberoamericanos del siglo XIX. Bogotá: Magisterio.
Downloads
Published
Versions
- 2024-05-27 (3)
- 2024-06-24 (2)
- 2024-05-27 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pensamiento Americano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author or authors of an article accepted for publication in the Journal Pensamiento Americano will transfer all of the patrimonial rights to the American University Corporation free of charge, within which are included: the right to edit, publish, reproduce and distribute both print media as digital, in addition to include in article in international indexes and / or databases, likewise, the Editorial Seal is authorized to use the images, tables and / or any graphic material presented in the article for the design of covers or posters from the same magazine. By assuming the patrimonial rights of the article, it may not be partially or totally reproduced in any printed or digital media without its express permission.
AUTHORITY ASPECTS
For the Pensamiento Americano Journal, all the authors of an article have made substantial contributions to the research and the manuscript, and they share the responsibility when the article presents errors, fraud in some way or violations of copyright.
After submitting an article, the journal does not accept the addition, deletion or change in the order of the authors, in addition we reserve the right to release the article when it has been submitted to the journal and under no circumstances will American Thought accept the article. withdrawal of an article during any phase of the editorial process