Effects of training on the entrepreneurial attitude and social skills of Caucan ethnic communities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21803/penamer.18.36.748

Keywords:

Entrepreneurship, Attitude change, Social skills, Inclusive education, Ethnic groups

Abstract

  1. i) Introduction: Education and training in entrepreneurship are recognized as potentials for the generation of better economic conditions both at the macro level and in people's lives, however, the results of the training programs can be questioned by not incorporating the differential approach for ethnically differentiated rural communities. ii) Objective: The research investigated the incidence of social skills on the entrepreneurial attitude in peasant, indigenous and Afro-Colombian communities of Cauca, as a result of the SENA Emprende Rural training program. iii) Methodology: Using a quantitative approach with a descriptive and correlational design, the differences between the ex-ante and ex-post moment of participation in the training program were identified. iv) Results: According to the findings, no significant changes are evidenced in response to the training and validate the correlation between entrepreneurial attitude and social skills. v) Conclusions: The above is explained by curricular designs without a differential approach and few participants in the research given the geographic isolation and connectivity difficulties where these communities live.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agarwal, S., Ramadani, V., Dana, L.-P., Agrawal, V., y Dixit, J. K. (2022). Evaluación de la importancia de los factores que afectan el crecimiento de las mujeres empresarias: estudio basado en la categorización de la experiencia. J. Entrep. Emergente. Eco. 14, 111–136. https://doi.org/10.1108/JEEE-08-2020-0313

Alanya Reque, S. B. (2012). Habilidades sociales y actitud emprendedora en estudiantes del quinto de secundaria de una institución educativa del distrito del Callao [Tesis de maestría, Universidad San Ignacio de Loyola]. Repositorio Institucional USIL. https://hdl.handle.net/20.500.14005/645

Alegre, A.; Pérez-Escoda, N. & López-Cassá, E. (2019). The Relationship Between Trait Emotional Intelligence and Personality. Is Trait EI Really Anchored Within the Big Five, Big Two and Big One Frameworks? Frontiers in Psychology, 10, 866. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00866

Álvarez Enríquez, G. F., y Delgado Arteaga, B. E. (2019). Tecnologías de la Información y la Comunicaciones en los procesos del subsistema de. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(Edición especial), 1-18. https://doi.org/10.46377/dilemas.v31i1.1002

Álvarez Fonseca, L. Y., Matiz Ávila, K. R., & Pérez Vargas, O. R. (2015). Características emprendedoras de los aprendices del SENA – CSF Una aproximación desde la perspectiva del GEM. Revista Finnova: Investigacion E Innovacion Financiera Y Organizacional, 1(1), 13–40. https://doi.org/10.23850/24629758.289

Argüello Ayala, B. (2015). Experiencia y formación en educación rural: estudio de caso del programa “Jóvenes rurales emprendedores" del Sena subregión Magdalena Medio antioqueño [Tesis de maestría, Universidad de Antioquia, Puerto Berrío]. Repositorio institucional Universidad de Antioquia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/6486

Burbano Criollo, R., Gómez Sánchez, E., & Rubiano Ovalle, O. (2016). Modelo de Dinámica de Sistemas para la Gestión del Emprendimiento, Fondo Emprender - SENA, Valle del Cauca. Informador Técnico, 80(1), 61–76. https://doi.org/10.23850/22565035.624

Castro-Sardi, X., Salazar, Y. A., & Munévar, M. M. (2020). All entrepreneurs! Subjectivity and mental health in a process of entrepreneurship training. Sociedad Y Economía, (41). https://doi.org/10.25100/sye.v0i41.8352

Cama Puma, S. M. (2017). Análisis del emprendimiento universitario y la intención emprendedora en los estudiantes de Administración de la Universidad Nacional del Altiplano-2016. [Tesis de pregrado, Universidad Nacional del Altiplano]. Repositorio Institucional UNAP. http://repositorio.unap.edu.pe/handle/20.500.14082/4549

Cervelló-Royo, R., Devece, C. & Lull, J.J. (2024) Analysis of economic growth through the context conditions that allow entrepreneurship. Review of Managerial Science, 18 (4). https://doi.org/10.1007/s11846-024-00749-x

Chiavenato, I. (2019). Gestión del talento humano (5ª.ed.). McGraw-Hill.

Consejo Regional Indígena de Cauca. (2004). ¿Qué pasaría si la escuela…? 30 años de construcción de una educación propia. Editorial Fuego Azul.

Congreso de la República de Colombia. (1993). Ley 70 o Ley de Comunidades Negras, por el cual se desarrolla el artículo transitorio 55 de la Constitución Política. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0070_1993.html

Coral Guerrero, C. A. (2018). Emprendimiento indígena, ¿Una dimensión económica del Sumak Kawsay? REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, (129), 123-141. http://doi.org/10.5209/REVE.62849

Dana, L., & Morris, M. H. (2021). "Chapter 30: Ethnic minority entrepreneurship". In World Encyclopedia of Entrepreneurship. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing. Retrieved Mar 30, 2024, from https://doi.org/10.4337/9781839104145.00037

DANE (2021) Boletín técnico. Gran Encuesta Integrada de Hogares GEIH. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/mercado-laboral/empleo-y-desempleo#empleo-y-desocupacion

De la Piedra, F*, A. M. (2019). Habilidades sociales y actitud emprendedora de estudiantes de psicología. Acta Psicológica Peruana, 3(2), 476-486. http://revistas.autonoma.edu.pe/index.php/ACPP/article/view/142

Duarte Torres, C. A., LaRota-Aguilera, M. J., Gómez, M. C., Galindo, P. A., Marulanda, J. L., Valencia, D. & Trujillo D. (2018). La estructura de la propiedad rural en el Cauca: perspectivas sobre necesidades de tierra en contextos interculturales. (1ª ed). Sello Editorial Javeriano. https://www.academia.edu/75826259/La_estructura_de_la_propiedad_rural_en_el_Cauca_perspectivas_sobre_Necesidades_de_Tierra_en_contextos_interculturales

Durán-Aponte, E., & Arias-Gómez, D. (2016). Actitud emprendedora y estilos emocionales. Contribuciones para el diseño de la formación de futuros emprendedores. Revista Gestión de la educación, 6(2), 83-102. https://doi.org/10.15517/rge.v1i2.25490

Eniola, A.A. (2020), "Cultural Identity and Entrepreneurial Performance", Ratten, V. (Ed.) Entrepreneurship as Empowerment: Knowledge Spillovers and Entrepreneurial Ecosystems, Emerald Publishing Limited, Leeds, pp. 23-44. https://doi.org/10.1108/978-1-83982-550-720201004

Farhat, S. D. (2016). La actitud conductual en las intenciones emprendedoras. Revista Empresarial, 10(38), 42-48. https://editorial.ucsg.edu.ec/ojs-empresarial/index.php/empresarial-ucsg/article/view/46

Fernández-Mesa, A., Alegre-Vidal, J. & Chiva-Gómez, R. (2012). Orientación Emprendedora, Capacidad de Aprendizaje Organizativo y Desempeño Innovador. Journal of technology management & innovation, 7(2), 157-170. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242012000200013

Fontaines-Ruiz, T., de Rivero, M. P., Velásquez, M. V., & Aguirre-Benalcázar, M. (2016). Actitud emprendedora: ¿qué es? ¿De qué se compone? Ágora De Heterodoxias, 2(1), 19-38. http://bdigital2.ula.ve:8080/xmlui/654321/4575

Formichella, M. M. & Massigoge, J. I. (2004, 4 de enero). El concepto de emprendimiento y su relación con la educación, el empleo y el desarrollo local. [Ponencia]. VII Congreso de Administración, “La Administración en un mundo complejo - La recuperación de la Competitividad, el Crecimiento y el Trabajo”, Buenos Aires, Argentina. https://www.researchgate.net/publication/281465619_El_concepto_de_emprendimiento_y_su_relacion_con_el_empleo_la_educacion_y_el_desarrollo_local

García, F. (2001). Manual del saber emprender. Edición SEBRAE

Gismero, E. (2000). EHS Escala de habilidades sociales (1ª ed). TEA Publicaciones de Psicología Aplicada.

Gismero, E. (2022). EHS. Escala de habilidades sociales (4ª Ed.). Hogrefe TEA Ediciones.

Goldstein, A. (1980). Lista de chequeo de habilidades Sociales (LCHS). Madrid: Projective Way.

Gómez, M. H. & Sánchez Ríos, L. S. (2013). Modelo teórico para potenciar el emprendimiento innovador en los estudiantes de pregrado de las universidades de Manizales. Revista Gestión & Región, 14, 63-82. https://revistas.ucp.edu.co/index.php/gestionyregion/article/view/880

Hernández Sanabria, L. A., & Sánchez Bermúdez, A. P. (2016). Concepciones sobre el enfoque diferencial: una mirada desde la Escuela Normal Superior de Villavicencio. [Tesis de pregrado, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio Institucional UPN. http://hdl.handle.net/20.500.12209/2614

Herrera Restrepo, Á. M. (2015). Actitudes emprendedoras en la población de aprendices del SENA regional Valle. [Tesis de maestría, Universidad de Manizales]. Repositorio RIDUM. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/handle/20.500.12746/2693

Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (2010). Resolución 2959 de 2010, por la cual se aprueba los Lineamientos Técnico Administrativos de Ruta de Actuaciones y Modelo de Atención para el Restablecimiento de Derechos de los Niños, Niñas y Adolescentes y Mayores de 18 Años con Discapacidad, con sus Derechos Amenazados, Inobservados o Vulnerados. https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/anexores5929rutaymodelodeatenciondefinitivo.pdf

Kangogo, D., Dentoni, D., & Bijman, J. (2021). Adoption of climate‐smart agriculture among smallholder farmers: Does farmer entrepreneurship matter? Land Use Policy, 109, 105666. https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2021.105666

Kurt, Y., Sinkovics, N., Sinkovics, R. R., y Yamin, M. (2020). The role of spirituality in islamic business networks: the case of internationalizing Turkish SMEs. J. World Bus. 55, 101034. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2019.101034

Margaça, C., Sánchez-García, J. C., Mónico, L. M., & Knörr, H. (2023). Editorial: Entrepreneurial psychological capital and spirituality: A core distinction among entrepreneurs. Frontiers in Psychology, 14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1125826

Marrero, J. F. (2017). Capital social, redes sociales y actitud emprendedora en estudiantes universitarios de República Dominicana. Ciencia y Sociedad, 42(1), 43-58. https://doi.org/10.22206/CYS.2017.V42I1.PP45-60

Masi, S. D. (2013). Factores determinantes de la actitud emprendedora investigativa en científicos del Paraguay. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad-CTS, 8(23), 67-87. https://www.revistacts.net/contenido/numero-23/sergio-duarte-masi/

Mercado Pérez, H. D. (2014). Las curvas en" S" como herramienta para evaluar el desempeño de las innovaciones en la formación del programa jóvenes rurales emprendedores-Sena. [Tesis de especialización, Universidad Pontifica Bolivariana]. Repositorio Institucional UPB. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/1393

Minotta Valencia, C., Gallo Restrepo, N. E., & Meneses Copete, Y. A. (2014). Caracterización poblacional vista desde la perspectiva del desarrollo humano y el enfoque diferencial. Investigación & Desarrollo, 22(2), 360–401. https://doi.org/10.14482/indes.22.2.5595

Moreno-Delacruz, J. A. & Rivera-Lozada, I. C. (2022). Enfoque de diseño: la respuesta de innovación social para el departamento del Cauca, Colombia. Revista KEPES, 19(26), 225-273. https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.26.8

Padilla Bautista, J. A. (2018). Análisis de relación. Pruebas Estadísticas. https://www.estadisticaconjoaquin.com/tutoriales

Peralta, V. J. (2010). El programa La Compañía y el logro de competencias emprendedoras en estudiantes de cuarto de secundaria de Ventanilla. [Tesis de maestría, Universidad San Ignacio de Loyola]. Repositorio Institucional USIL. https://hdl.handle.net/20.500.14005/690

Ramadani, V., Bexheti, A., Dana, LP., Ratten, V. (2019). Informal Ethnic Entrepreneurship: An Overview. In: Ramadani, V., Dana, LP., Ratten, V., Bexheti, A. (eds) Informal Ethnic Entrepreneurship. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-99064-4_1

Rico, A., & Santamaría, M. (2018). Caracterización de la cátedra de emprendimiento en colegios distritales de Bogotá. Voces Y Silencios. Revista Latinoamericana De Educación, 9(1), 93-113. https://doi.org/10.18175/vys9.1.2018.06

Rivera-Lozada I.C, Moreno-Delacruz, J. y Aguirre, A. (2021). Efecto del programa Sena Emprende Rural sobre la actitud emprendedora y habilidades sociales en cinco municipios del Cauca, Colombia. Revista Aglala. 12(S1). http://revistas.curnvirtual.edu.co/index.php/aglala/issue/view/105

Rivera Lozada de Bonilla, O. (2018). Actitud emprendedora y habilidades sociales en estudiantes de cuarto y quinto de secundaria de la Institución Educativa María Goretti del distrito de Comas. [Tesis de pregrado, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio Institucional UCV. https://hdl.handle.net/20.500.12692/17839

Rivera Lozada de Bonilla, O. L., Rivera Lozada, I. C., y Bonilla Asalde, C. A. (2018). Actitud emprendedora y habilidades sociales en estudiantes de una Institución Educativa Peruana. UCV-Scientia, 10(2), 131-135. https://doi.org/10.18050/RevUcv-Scientia.v10n2a6

Pérez Rivero, C. A., Fernández de Arroyabe, J. C., Ubierna Gómez, F., & Arranz Peña, N. (2016). El desarrollo de la motivación emprendedora en estudiantes de turismo. Un análisis comparado entre alumnos de grado y postgrado. ESIC Market, 47(153), 67–93. https://doi.org/10.7200/esicm.153.0471.2e

Quijano Valencia, O., Corredor Jiménez, C., & Tobar Quitiaquez, J. (2014). Desde el sur: desafiando y repensando las representaciones del desarrollo. Nómadas 40(1), 221-237.https://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/inicio/9-problemas-sociales-contemporaneos-nomadas-40/62-desde-el-sur-desafiando-y-repensando-las-representaciones-del-desarrollo

Robbins, S. P., Judge, T. A. & Enríquez Brito, J. (2017). Comportamiento organizacional (17.a ed.). Pearson Educación.

Sánchez Póvez, D. (2017). Habilidades sociales y actitud emprendedora en Estudiantes del Quinto de Secundaria del Distrito de Chilca. [Tesis de maestría, Universidad Nacional del Centro de Perú]. Repositorio Institucional UNCP. http://hdl.handle.net/20.500.12894/4473

Sánchez Preciado, D. J. (2018). Developing Technology Transfer Processes in rural contexts: The case of Cauca in Colombia. [Doctoral thesis, Halmstad University]. Halmstad University Dissertations. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1258469/ATTACHMENT01.pdf

Shane, S. & Venkataraman, S. (2000): The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25(1), 217-226. https://doi.org/10.5465/amr.2000.2791611

Schwartz, S.H. (1999): A Theory of Cultural Values and Some Implications for Work. Applied Psychology: an international review, 48 (1), 23-47. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1999.tb00047.x

Silva, H. M. D. S. D. (2016). Espíritu Emprendedor: Reto permanente de la Academia. Reflexiones sobre la experiencia del modelo de incubación de la Universidad de Pamplona. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 2(2), 19-26. https://doi.org/10.24054/01204211.v2.n2.2006.1920

Steiner, R., Rojas, N., & Millán, N. (2010). Evaluación de impacto del programa jóvenes rurales emprendedores del Servicio Nacional de Aprendizaje-SENA. Fedesarrollo. http://hdl.handle.net/11445/350

Such, J. G., García Bellido, R., Jornet, J. M., & Bakieva, M. (2010). Variables SPSS. Introducción al SPSS. Universitat de Valencia. https://www.uv.es/innovamide/spss/escalas.wiki

Talukder, S.C.; Lakner, Z. & Temesi, Á. (2024). Development and State of the Art of Entrepreneurship Education: A Bibliometric Review. Educ. Sci. 14(3), 295. https://doi.org/10.3390/educsci14030295

Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. En Viana, Tapia & Wals. (Ed). Construyendo interculturalidad crítica (75-96). Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello. https://medhc16.files.wordpress.com/2018/06/interculturalidad-crc2a1tica-y-educacic2a6n-intercultural1.pdf

Wiramihardja, K., N’dary, V., Al Mamun, A., Munikrishnan, U. T., Yang, Q., Salamah, A. A., & Hayat, N. (2022). Sustainable Economic Development Through Entrepreneurship: A Study on Attitude, Opportunity Recognition, and Entrepreneurial Intention Among University Students in Malaysia. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.866753

Zúñiga-Jara, S., Soza-Amigo, S., & Soria-Barreto, K. (2015). Dinámica del emprendimiento y el desempleo en la Patagonia Chilena. Magallania (Punta Arenas), 43(1), 103-115. https://doi.org/10.4067/S0718-22442015000100007

Zsolnai, L. (2022). Spirituality and economics. J. Study Spirit. 12, 131–145. https://doi.org/10.1080/20440243.2022.2126136

Downloads

Published

2025-01-21 — Updated on 2025-01-23

How to Cite

Rivera-Lozada, I. C., Moreno-Delacruz, J. A., & Hoyos Garcés, G. E. (2025). Effects of training on the entrepreneurial attitude and social skills of Caucan ethnic communities. Pensamiento Americano, 18(36), e-748. https://doi.org/10.21803/penamer.18.36.748