Effects of training on the entrepreneurial attitude and social skills of Caucan ethnic communities
DOI:
https://doi.org/10.21803/penamer.18.36.748Keywords:
Entrepreneurship, Attitude change, Social skills, Inclusive education, Ethnic groupsAbstract
- i) Introduction: Education and training in entrepreneurship are recognized as potentials for the generation of better economic conditions both at the macro level and in people's lives, however, the results of the training programs can be questioned by not incorporating the differential approach for ethnically differentiated rural communities. ii) Objective: The research investigated the incidence of social skills on the entrepreneurial attitude in peasant, indigenous and Afro-Colombian communities of Cauca, as a result of the SENA Emprende Rural training program. iii) Methodology: Using a quantitative approach with a descriptive and correlational design, the differences between the ex-ante and ex-post moment of participation in the training program were identified. iv) Results: According to the findings, no significant changes are evidenced in response to the training and validate the correlation between entrepreneurial attitude and social skills. v) Conclusions: The above is explained by curricular designs without a differential approach and few participants in the research given the geographic isolation and connectivity difficulties where these communities live.
Downloads
References
Agarwal, S., Ramadani, V., Dana, L.-P., Agrawal, V., y Dixit, J. K. (2022). Evaluación de la importancia de los factores que afectan el crecimiento de las mujeres empresarias: estudio basado en la categorización de la experiencia. J. Entrep. Emergente. Eco. 14, 111–136. https://doi.org/10.1108/JEEE-08-2020-0313
Alanya Reque, S. B. (2012). Habilidades sociales y actitud emprendedora en estudiantes del quinto de secundaria de una institución educativa del distrito del Callao [Tesis de maestría, Universidad San Ignacio de Loyola]. Repositorio Institucional USIL. https://hdl.handle.net/20.500.14005/645
Alegre, A.; Pérez-Escoda, N. & López-Cassá, E. (2019). The Relationship Between Trait Emotional Intelligence and Personality. Is Trait EI Really Anchored Within the Big Five, Big Two and Big One Frameworks? Frontiers in Psychology, 10, 866. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00866
Álvarez Enríquez, G. F., y Delgado Arteaga, B. E. (2019). Tecnologías de la Información y la Comunicaciones en los procesos del subsistema de. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(Edición especial), 1-18. https://doi.org/10.46377/dilemas.v31i1.1002
Álvarez Fonseca, L. Y., Matiz Ávila, K. R., & Pérez Vargas, O. R. (2015). Características emprendedoras de los aprendices del SENA – CSF Una aproximación desde la perspectiva del GEM. Revista Finnova: Investigacion E Innovacion Financiera Y Organizacional, 1(1), 13–40. https://doi.org/10.23850/24629758.289
Argüello Ayala, B. (2015). Experiencia y formación en educación rural: estudio de caso del programa “Jóvenes rurales emprendedores" del Sena subregión Magdalena Medio antioqueño [Tesis de maestría, Universidad de Antioquia, Puerto Berrío]. Repositorio institucional Universidad de Antioquia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/6486
Burbano Criollo, R., Gómez Sánchez, E., & Rubiano Ovalle, O. (2016). Modelo de Dinámica de Sistemas para la Gestión del Emprendimiento, Fondo Emprender - SENA, Valle del Cauca. Informador Técnico, 80(1), 61–76. https://doi.org/10.23850/22565035.624
Castro-Sardi, X., Salazar, Y. A., & Munévar, M. M. (2020). All entrepreneurs! Subjectivity and mental health in a process of entrepreneurship training. Sociedad Y Economía, (41). https://doi.org/10.25100/sye.v0i41.8352
Cama Puma, S. M. (2017). Análisis del emprendimiento universitario y la intención emprendedora en los estudiantes de Administración de la Universidad Nacional del Altiplano-2016. [Tesis de pregrado, Universidad Nacional del Altiplano]. Repositorio Institucional UNAP. http://repositorio.unap.edu.pe/handle/20.500.14082/4549
Cervelló-Royo, R., Devece, C. & Lull, J.J. (2024) Analysis of economic growth through the context conditions that allow entrepreneurship. Review of Managerial Science, 18 (4). https://doi.org/10.1007/s11846-024-00749-x
Chiavenato, I. (2019). Gestión del talento humano (5ª.ed.). McGraw-Hill.
Consejo Regional Indígena de Cauca. (2004). ¿Qué pasaría si la escuela…? 30 años de construcción de una educación propia. Editorial Fuego Azul.
Congreso de la República de Colombia. (1993). Ley 70 o Ley de Comunidades Negras, por el cual se desarrolla el artículo transitorio 55 de la Constitución Política. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0070_1993.html
Coral Guerrero, C. A. (2018). Emprendimiento indígena, ¿Una dimensión económica del Sumak Kawsay? REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, (129), 123-141. http://doi.org/10.5209/REVE.62849
Dana, L., & Morris, M. H. (2021). "Chapter 30: Ethnic minority entrepreneurship". In World Encyclopedia of Entrepreneurship. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing. Retrieved Mar 30, 2024, from https://doi.org/10.4337/9781839104145.00037
DANE (2021) Boletín técnico. Gran Encuesta Integrada de Hogares GEIH. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/mercado-laboral/empleo-y-desempleo#empleo-y-desocupacion
De la Piedra, F*, A. M. (2019). Habilidades sociales y actitud emprendedora de estudiantes de psicología. Acta Psicológica Peruana, 3(2), 476-486. http://revistas.autonoma.edu.pe/index.php/ACPP/article/view/142
Duarte Torres, C. A., LaRota-Aguilera, M. J., Gómez, M. C., Galindo, P. A., Marulanda, J. L., Valencia, D. & Trujillo D. (2018). La estructura de la propiedad rural en el Cauca: perspectivas sobre necesidades de tierra en contextos interculturales. (1ª ed). Sello Editorial Javeriano. https://www.academia.edu/75826259/La_estructura_de_la_propiedad_rural_en_el_Cauca_perspectivas_sobre_Necesidades_de_Tierra_en_contextos_interculturales
Durán-Aponte, E., & Arias-Gómez, D. (2016). Actitud emprendedora y estilos emocionales. Contribuciones para el diseño de la formación de futuros emprendedores. Revista Gestión de la educación, 6(2), 83-102. https://doi.org/10.15517/rge.v1i2.25490
Eniola, A.A. (2020), "Cultural Identity and Entrepreneurial Performance", Ratten, V. (Ed.) Entrepreneurship as Empowerment: Knowledge Spillovers and Entrepreneurial Ecosystems, Emerald Publishing Limited, Leeds, pp. 23-44. https://doi.org/10.1108/978-1-83982-550-720201004
Farhat, S. D. (2016). La actitud conductual en las intenciones emprendedoras. Revista Empresarial, 10(38), 42-48. https://editorial.ucsg.edu.ec/ojs-empresarial/index.php/empresarial-ucsg/article/view/46
Fernández-Mesa, A., Alegre-Vidal, J. & Chiva-Gómez, R. (2012). Orientación Emprendedora, Capacidad de Aprendizaje Organizativo y Desempeño Innovador. Journal of technology management & innovation, 7(2), 157-170. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242012000200013
Fontaines-Ruiz, T., de Rivero, M. P., Velásquez, M. V., & Aguirre-Benalcázar, M. (2016). Actitud emprendedora: ¿qué es? ¿De qué se compone? Ágora De Heterodoxias, 2(1), 19-38. http://bdigital2.ula.ve:8080/xmlui/654321/4575
Formichella, M. M. & Massigoge, J. I. (2004, 4 de enero). El concepto de emprendimiento y su relación con la educación, el empleo y el desarrollo local. [Ponencia]. VII Congreso de Administración, “La Administración en un mundo complejo - La recuperación de la Competitividad, el Crecimiento y el Trabajo”, Buenos Aires, Argentina. https://www.researchgate.net/publication/281465619_El_concepto_de_emprendimiento_y_su_relacion_con_el_empleo_la_educacion_y_el_desarrollo_local
García, F. (2001). Manual del saber emprender. Edición SEBRAE
Gismero, E. (2000). EHS Escala de habilidades sociales (1ª ed). TEA Publicaciones de Psicología Aplicada.
Gismero, E. (2022). EHS. Escala de habilidades sociales (4ª Ed.). Hogrefe TEA Ediciones.
Goldstein, A. (1980). Lista de chequeo de habilidades Sociales (LCHS). Madrid: Projective Way.
Gómez, M. H. & Sánchez Ríos, L. S. (2013). Modelo teórico para potenciar el emprendimiento innovador en los estudiantes de pregrado de las universidades de Manizales. Revista Gestión & Región, 14, 63-82. https://revistas.ucp.edu.co/index.php/gestionyregion/article/view/880
Hernández Sanabria, L. A., & Sánchez Bermúdez, A. P. (2016). Concepciones sobre el enfoque diferencial: una mirada desde la Escuela Normal Superior de Villavicencio. [Tesis de pregrado, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio Institucional UPN. http://hdl.handle.net/20.500.12209/2614
Herrera Restrepo, Á. M. (2015). Actitudes emprendedoras en la población de aprendices del SENA regional Valle. [Tesis de maestría, Universidad de Manizales]. Repositorio RIDUM. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/handle/20.500.12746/2693
Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (2010). Resolución 2959 de 2010, por la cual se aprueba los Lineamientos Técnico Administrativos de Ruta de Actuaciones y Modelo de Atención para el Restablecimiento de Derechos de los Niños, Niñas y Adolescentes y Mayores de 18 Años con Discapacidad, con sus Derechos Amenazados, Inobservados o Vulnerados. https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/anexores5929rutaymodelodeatenciondefinitivo.pdf
Kangogo, D., Dentoni, D., & Bijman, J. (2021). Adoption of climate‐smart agriculture among smallholder farmers: Does farmer entrepreneurship matter? Land Use Policy, 109, 105666. https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2021.105666
Kurt, Y., Sinkovics, N., Sinkovics, R. R., y Yamin, M. (2020). The role of spirituality in islamic business networks: the case of internationalizing Turkish SMEs. J. World Bus. 55, 101034. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2019.101034
Margaça, C., Sánchez-García, J. C., Mónico, L. M., & Knörr, H. (2023). Editorial: Entrepreneurial psychological capital and spirituality: A core distinction among entrepreneurs. Frontiers in Psychology, 14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1125826
Marrero, J. F. (2017). Capital social, redes sociales y actitud emprendedora en estudiantes universitarios de República Dominicana. Ciencia y Sociedad, 42(1), 43-58. https://doi.org/10.22206/CYS.2017.V42I1.PP45-60
Masi, S. D. (2013). Factores determinantes de la actitud emprendedora investigativa en científicos del Paraguay. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad-CTS, 8(23), 67-87. https://www.revistacts.net/contenido/numero-23/sergio-duarte-masi/
Mercado Pérez, H. D. (2014). Las curvas en" S" como herramienta para evaluar el desempeño de las innovaciones en la formación del programa jóvenes rurales emprendedores-Sena. [Tesis de especialización, Universidad Pontifica Bolivariana]. Repositorio Institucional UPB. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/1393
Minotta Valencia, C., Gallo Restrepo, N. E., & Meneses Copete, Y. A. (2014). Caracterización poblacional vista desde la perspectiva del desarrollo humano y el enfoque diferencial. Investigación & Desarrollo, 22(2), 360–401. https://doi.org/10.14482/indes.22.2.5595
Moreno-Delacruz, J. A. & Rivera-Lozada, I. C. (2022). Enfoque de diseño: la respuesta de innovación social para el departamento del Cauca, Colombia. Revista KEPES, 19(26), 225-273. https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.26.8
Padilla Bautista, J. A. (2018). Análisis de relación. Pruebas Estadísticas. https://www.estadisticaconjoaquin.com/tutoriales
Peralta, V. J. (2010). El programa La Compañía y el logro de competencias emprendedoras en estudiantes de cuarto de secundaria de Ventanilla. [Tesis de maestría, Universidad San Ignacio de Loyola]. Repositorio Institucional USIL. https://hdl.handle.net/20.500.14005/690
Ramadani, V., Bexheti, A., Dana, LP., Ratten, V. (2019). Informal Ethnic Entrepreneurship: An Overview. In: Ramadani, V., Dana, LP., Ratten, V., Bexheti, A. (eds) Informal Ethnic Entrepreneurship. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-99064-4_1
Rico, A., & Santamaría, M. (2018). Caracterización de la cátedra de emprendimiento en colegios distritales de Bogotá. Voces Y Silencios. Revista Latinoamericana De Educación, 9(1), 93-113. https://doi.org/10.18175/vys9.1.2018.06
Rivera-Lozada I.C, Moreno-Delacruz, J. y Aguirre, A. (2021). Efecto del programa Sena Emprende Rural sobre la actitud emprendedora y habilidades sociales en cinco municipios del Cauca, Colombia. Revista Aglala. 12(S1). http://revistas.curnvirtual.edu.co/index.php/aglala/issue/view/105
Rivera Lozada de Bonilla, O. (2018). Actitud emprendedora y habilidades sociales en estudiantes de cuarto y quinto de secundaria de la Institución Educativa María Goretti del distrito de Comas. [Tesis de pregrado, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio Institucional UCV. https://hdl.handle.net/20.500.12692/17839
Rivera Lozada de Bonilla, O. L., Rivera Lozada, I. C., y Bonilla Asalde, C. A. (2018). Actitud emprendedora y habilidades sociales en estudiantes de una Institución Educativa Peruana. UCV-Scientia, 10(2), 131-135. https://doi.org/10.18050/RevUcv-Scientia.v10n2a6
Pérez Rivero, C. A., Fernández de Arroyabe, J. C., Ubierna Gómez, F., & Arranz Peña, N. (2016). El desarrollo de la motivación emprendedora en estudiantes de turismo. Un análisis comparado entre alumnos de grado y postgrado. ESIC Market, 47(153), 67–93. https://doi.org/10.7200/esicm.153.0471.2e
Quijano Valencia, O., Corredor Jiménez, C., & Tobar Quitiaquez, J. (2014). Desde el sur: desafiando y repensando las representaciones del desarrollo. Nómadas 40(1), 221-237.https://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/inicio/9-problemas-sociales-contemporaneos-nomadas-40/62-desde-el-sur-desafiando-y-repensando-las-representaciones-del-desarrollo
Robbins, S. P., Judge, T. A. & Enríquez Brito, J. (2017). Comportamiento organizacional (17.a ed.). Pearson Educación.
Sánchez Póvez, D. (2017). Habilidades sociales y actitud emprendedora en Estudiantes del Quinto de Secundaria del Distrito de Chilca. [Tesis de maestría, Universidad Nacional del Centro de Perú]. Repositorio Institucional UNCP. http://hdl.handle.net/20.500.12894/4473
Sánchez Preciado, D. J. (2018). Developing Technology Transfer Processes in rural contexts: The case of Cauca in Colombia. [Doctoral thesis, Halmstad University]. Halmstad University Dissertations. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1258469/ATTACHMENT01.pdf
Shane, S. & Venkataraman, S. (2000): The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25(1), 217-226. https://doi.org/10.5465/amr.2000.2791611
Schwartz, S.H. (1999): A Theory of Cultural Values and Some Implications for Work. Applied Psychology: an international review, 48 (1), 23-47. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1999.tb00047.x
Silva, H. M. D. S. D. (2016). Espíritu Emprendedor: Reto permanente de la Academia. Reflexiones sobre la experiencia del modelo de incubación de la Universidad de Pamplona. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 2(2), 19-26. https://doi.org/10.24054/01204211.v2.n2.2006.1920
Steiner, R., Rojas, N., & Millán, N. (2010). Evaluación de impacto del programa jóvenes rurales emprendedores del Servicio Nacional de Aprendizaje-SENA. Fedesarrollo. http://hdl.handle.net/11445/350
Such, J. G., García Bellido, R., Jornet, J. M., & Bakieva, M. (2010). Variables SPSS. Introducción al SPSS. Universitat de Valencia. https://www.uv.es/innovamide/spss/escalas.wiki
Talukder, S.C.; Lakner, Z. & Temesi, Á. (2024). Development and State of the Art of Entrepreneurship Education: A Bibliometric Review. Educ. Sci. 14(3), 295. https://doi.org/10.3390/educsci14030295
Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. En Viana, Tapia & Wals. (Ed). Construyendo interculturalidad crítica (75-96). Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello. https://medhc16.files.wordpress.com/2018/06/interculturalidad-crc2a1tica-y-educacic2a6n-intercultural1.pdf
Wiramihardja, K., N’dary, V., Al Mamun, A., Munikrishnan, U. T., Yang, Q., Salamah, A. A., & Hayat, N. (2022). Sustainable Economic Development Through Entrepreneurship: A Study on Attitude, Opportunity Recognition, and Entrepreneurial Intention Among University Students in Malaysia. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.866753
Zúñiga-Jara, S., Soza-Amigo, S., & Soria-Barreto, K. (2015). Dinámica del emprendimiento y el desempleo en la Patagonia Chilena. Magallania (Punta Arenas), 43(1), 103-115. https://doi.org/10.4067/S0718-22442015000100007
Zsolnai, L. (2022). Spirituality and economics. J. Study Spirit. 12, 131–145. https://doi.org/10.1080/20440243.2022.2126136
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pensamiento Americano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author or authors of an article accepted for publication in the Journal Pensamiento Americano will transfer all of the patrimonial rights to the American University Corporation free of charge, within which are included: the right to edit, publish, reproduce and distribute both print media as digital, in addition to include in article in international indexes and / or databases, likewise, the Editorial Seal is authorized to use the images, tables and / or any graphic material presented in the article for the design of covers or posters from the same magazine. By assuming the patrimonial rights of the article, it may not be partially or totally reproduced in any printed or digital media without its express permission.
AUTHORITY ASPECTS
For the Pensamiento Americano Journal, all the authors of an article have made substantial contributions to the research and the manuscript, and they share the responsibility when the article presents errors, fraud in some way or violations of copyright.
After submitting an article, the journal does not accept the addition, deletion or change in the order of the authors, in addition we reserve the right to release the article when it has been submitted to the journal and under no circumstances will American Thought accept the article. withdrawal of an article during any phase of the editorial process