Knowledge, attitude, practice, and teaching context regarding educational inclusion in religious higher education
DOI:
https://doi.org/10.21803/penamer.18.38.957Keywords:
Teacher attitudes, pedagogical practices, inclusive education, institutional context, faith-based institution, teacher knowledgeAbstract
Objective: This study aimed to determine the level of knowledge, attitudes, practices, and perceptions of the context related to inclusive education among teachers at a religious higher education institution in Colombia. Methodology: A quantitative approach was applied, with a cross-sectional analytical design and non-probability convenience sampling. A total of 214 active teachers from the Medellín and Bucaramanga campuses participated. Data collection was carried out using a validated 65-item questionnaire, distributed in four dimensions, and administered through Google Forms. Results: The results showed that teachers presented predominantly moderate to high levels of knowledge (46.7% moderate, 22.4% high) and broadly favorable attitudes (61.2% high, 29% very high). However, a significant gap in inclusive practices was identified, with 83.6% at low levels. The perception of the institutional context was positive, with 50% at a high level and 43.5% at a moderate level. A statistically significant difference was found between gender and the practical dimension (p = .044), which was weakly associated. Conclusions: Although there is a favorable attitude and a supportive environment, a critical gap persists between teacher disposition and its effective application, which requires sustained training and structural interventions.
Downloads
References
Aguilar-Parra, J. C., Reasco-Garzón, B. C., & Coello-Vásquez, V. J. (2024). La inclusión educativa en la educación superior: Desafíos y perspectivas en Ecuador. Revista InveCom, 4(2), 1–13. https://doi.org/10.5281/zenodo.10558676
Álvarez-Mendieta, T.-E., Barros-Albuja, F. M., Ramones-Villavicencio, L. B., Barros-Morales, F. M., & Astudillo-Álvarez, E. M. (2024). Las Actitudes y Conocimientos de los Docentes frente a la Educación Inclusiva. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(6), 5683–5698. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i6.15278
Aramendi-Jauregui, P., Cruz-Iglesias, E., Altuna-Urdin, J., & Luzarraga-Martín, J. M. (2023). Sensibilización docente y atención a la diversidad en la formación profesional básica: Cooperar para incluir. Siglo Cero, 54(1), 25–42. https://doi.org/10.14201/scero202354128592
Arboleda-Martínez, D. V., Anchundia-Aristega, Y.-X., Guamangallo-Alvarado, J. L., Abril-Parra, L. E., & Barragán-Márquez, M.-S. (2024). Formación docente en inclusión educativa y su incidencia en la enseñanza aprendizaje de Básica Superior. Polo del Conocimiento, 9(10), 938–955. https://doi.org/10.23857/pc.v9i10.8154
Arredondo-Guevara, M. P., Cuéllar-Moreno, E., Espinosa-Flechas, J. M., & Santana-Cortés, L. O. (2012). Inclusión dilema de la educación superior [Trabajo de Maestría, Universidad San Buenaventura]. http://hdl.handle.net/10819/2718
Atanasova, D., & Papen, U. (2025). UK University teachers on inclusive education: Conceptualizations, practices, opportunities and challenges. Studies in Higher Education, 1–12. https://doi.org/10.1080/03075079.2025.2455431
Azorín-Abellán, C. M., & Martínez-Montes, C. (2023). Educación inclusiva en tiempos de pandemia. Revista complutense de educación, 34(1), 57–69. https://doi.org/10.5209/rced.76761
Barletta, C. M. (2023). Inclusión y accesibilidad en la Educación Superior: Estrategias para promover un entorno educativo inclusivo. Trayectorias Universitarias, 9(16), 1–10. https://doi.org/10.24215/24690090e129
Barón-Mora, A. T., Cuevas-Martínez, C. A., Rojas-Sáenz, P. A., Moreno-Cely, C. P., & Romero-Barón, A. M. (2020). Experiencias de procesos de educación inclusiva. Educación y Ciencia, 24, 1–17. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e11007
Brito, S., Basualto-Porra, L., & Reyes-Ochoa, L. (2019). Inclusión Social/Educativa, en Clave de Educación Superior. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 157–172. https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000200157
Carrillo-Sierra, S.-M., Ramírez-Ramírez, E.-M., Sanabria-Medina, A.-S., Forgiony-Santos, J., & Rivera-Porras, D. (2022). Psychometric properties of the questionnaire of educational inclusion (CIE) for university contexts. Gaceta Médica de Caracas, 130(3), 577–587. https://doi.org/10.47307/GMC.2022.130.s3.12
Castillo-Gutiérrez, M. C., Montoya-Ramírez, J.-C., & Castillo-Gutiérrez, L. C. (2018). La Educación una mirada desde el conflicto social en Colombia. Educación y Humanismo, 20(34), 216–232. https://doi.org/10.17081/eduhum.20.34.2868
Colmenero, M.-J., Pegalajar, M.-C., & Pantoja, A. (2019). Teachers’ perception of inclusive teaching practices for students with severe permanent disabilities. Cultura y Educación, 31(3), 542–575. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1630952
Congreso de Colombia. (2022). Ley 2216 de 2022—Por medio de la cual se promueve la educación inclusiva y el desarrollo integral de niñas, niños, adolescentes y jóvenes con trastornos específicos de aprendizaje [Diario Oficial No. 52074]. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=188289
Echeita-Sarrionandia, G., & Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho: Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo: Revista de Didáctica de la Lengua y la literatura, 12, 26–46. https://repositorio.uam.es/handle/10486/661330
Fernández-Morales, F. H., & Duarte, J. E. (2016). Challenges to Academic Inclusion of Disabled People at a Public Colombian University. Formación universitaria, 9(4), 95–104. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000400011
Filippou, K., Acquah, E. O., & Bengs, A. (2025). Inclusive policies and practices in higher education: A systematic literature review. Review of Education, 13(1), 1–30. https://doi.org/10.1002/rev3.70034
Fundación Saldarriaga Concha & Ministerio de Educación Nacional. (2016). Índice de Inclusión para Educación Superior (INES). Ministerio de Educación Nacional de Colombia.
García-Leiva, S., & Romero-López, M. a A. (2024). Competencias para la promoción de una educación inclusiva en el aula universitaria: Un análisis de las habilidades y conocimientos docentes. European Public & Social Innovation Review, 9, 1–19. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-1601
Gómez-López, M., & Gómez-Vitola, D. (2020). Formación docente en educación superior inclusiva [Tesis doctoral, Universidad de Antioquia]. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/17858/15/GomezMilady_2020_FormaciondocenteInclusion.pdf
Hernández-Izquierdo, L., & Marchesi, Á. (2021). Actitudes de los maestros ante la inclusión educativa en Colombia, Guatemala y España. Ciencia y Educación, 5(1), 7–24. https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i1.pp7-24
Hernández-Llanten, M. L., Loaiza-Flórez, Y. I., & Salazar-Ramírez, M. del M. (2020). Actitudes y prácticas pedagógicas de docentes frente a la educación inclusiva de niños sordos en la IETI José María Carbonell de la ciudad de Cali [Trabajo de grado, Fundación Universitaria Católica Lumen Gentium]. https://repository.unicatolica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12237/2109/ACTITUDES_PRACTICAS_PEDAGOGICAS_DOCENTES_FRENTE_EDUCACION_INCLUSIVA_NI%C3%91OS_SORDOS_IETI_JOSE_MARIA_CARBONELL_CIUDAD_CALI%20.pdf?sequence=1
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza-Torres, C. P. (2023). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (2a ed.). McGraw Hill.
Llorent, V. J., Zych, I., & Varo-Millán, J.-C. (2020). University academic personnel’s vision of inclusive education in Spanish universities. Culture and Education, 32(1), 147–181. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1705593
Mamani-Soto, E. S. (2023). Actitudes docentes y el conocimiento de la educación inclusiva en los estudiantes con necesidades educativas especiales de las IIEE del distrito de Espinar, 2021 [Tesis doctoral, Universidad Nacional San Agustín de Arequipa]. https://hdl.handle.net/20.500.12773/16724
Manghi, D., Saavedra, C., & Bascuñan, N. (2018). Prácticas Educativas en Contextos de Educación Pública, Inclusión Más Allá de las Contradicciones. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(2), 21–39. https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000200021
Marchesi, Á., & Hernández, L. (2019). Cinco Dimensiones Claves para Avanzar en la Inclusión Educativa en Latinoamérica. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 45–56. https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000200045
Medina-García, M. (2017). Principales problemas para hacer efectiva la educación inclusiva. Revista de Educación Inclusiva, 9(1), 196–206. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/80
Ministerio de Educación Nacional. (2013). Lineamientos Política de Educación Superior Inclusiva. Ministerio de Educación Nacional de Colombia.
Murillo-Parra, L. D., Ramos-Estrada, D. Y., García-Cedillo, I., & Sotelo-Castillo, M. A. (2019). Estrategias educativas inclusivas y su relación con la autoeficacia de docentes en formación. Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 168–195. https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.40060
Nimante, D., & Kokare, M. (2022). Perspective of Teachers on Their Competencies for Inclusive Education. Acta Paedagogica Vilnensia, 49, 8–22. https://doi.org/10.15388/ActPaed.2022.49.1
Owojori, O. M., Mulaudzi, R., & Edokpayi, J. N. (2022). Student’s Knowledge, Attitude, and Perception (KAP) to Solid Waste Management: A Survey towards a More Circular Economy from a Rural-Based Tertiary Institution in South Africa. Sustainability, 14(3), 1–23. https://doi.org/10.3390/su14031310
Palomino-Condo, L. M., Tarco-Sánchez, A., & Sosa-Hernández, M. del P. (2023). Perspectiva del docente en la educación inclusiva. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(30), 2006–2019. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i30.645
Paredes-Floril, P. R., Méndez-Maldonado, M. G., & Maldonado-Méndez, G. J. (2023). Asociación de factores sociodemográficos y laborales con la actitud de los docentes hacia la inclusión de estudiantes con discapacidades. Páginas de educación, 16(2), 134–155. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9271404
Paz-Maldonado, E., Flores-Girón, H., & Silva-Peña, I. (2022). Prácticas inclusivas del profesorado universitario en el aula de clases: Una revisión de la literatura. Revista Universidad y Sociedad, 14(6), 246–255. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202022000600246&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Pedrozo-González, L. M. (2023). Educación superior, avanzando hacia la inclusión efectiva. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 9761–9774. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.5175
Peláez-Miguitama, L. P., Peláez-Arévalo, R. M., Ruiz-Medina, J. M., Cáceres-Cartagena, G. E., Sosa-Barragán, S. M., & Pinto-Nicolalde, D. E. (2025). Implementación del Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA) en Modelos Curriculares Inclusivos: Un Enfoque Contextualizado en la Educación Básica. Revista Veritas de Difusão Científica, 6(1), 835–859. https://doi.org/10.61616/rvdc.v6i1.438
Peña-Loaiza, G. X., Peñaloza-Peñaloza, W. L., & Carrillo-Minchalo, M. J. (2018). La educación inclusiva en el proceso de formación docente. Conrado, 14(65), 194–200. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442018000500194&lng=es&nrm=iso&tlng=en
Poveda-Zúñiga, J., Tigrero-Vaca, J., & Sornoza-Zavala, G. A. (2022). Incidencia de la formación profesional de docentes hacia la inclusión educativa. Revista Iberoamericana de Psicología, 15(1), 69–78. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8438511
Presidente de la República. (2017). Decreto 1421 de 2017—Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad [Diario Oficial No. 50340]. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=87040
Quintero-Ayala, L. E. (2020). Educación inclusiva: Tendencias y perspectivas. Educación y Ciencia, 1(24), 1–17. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e11423
Ramírez-Ramírez, E.-M., Sanabria-Medina, A.-S., Rivera-Porras, D., Carrillo-Sierra, S.-M., & Forgiony-Santos, J. (2020). Políticas, actitudes, conocimientos, contexto y prácticas de los profesores frente a la inclusión educativa en contextos universitarios. En Panorama actual de la educación inclusiva (pp. 157–190). Ediciones Universidad Simón Bolívar. https://hdl.handle.net/20.500.12442/7753
Rebouças-Andrade, R., Zanatta, C., & Gonçalves-Cordeiro, S. do R. (2023). Las Creencias de Autoeficacia y la Autorregulación del Aprendizaje en el Contexto de la Educación Inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 17(1), 41–57. https://doi.org/10.4067/s0718-73782023000100041
Reina-Ávila, K. G., & Lara-Buitrago, P. A. (2020). Reflexiones sobre la educación inclusiva en Colombia: Estado de la cuestión. Educación y Ciencia, 24, 1–16. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e11381
República de Colombia. (1991). Constitución Política de Colombia 1991. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=4125
Rodríguez-Fuentes, A., Gallego-Ortega, J. L., Navarro-Rincón, A., & Caurcel-Cara, M.-J. (2021). Perspectivas actitudinales de docentes en ejercicio y en formación hacia la educación inclusiva. Psicoperspectivas, 20(1), 18–30. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol20-issue1-fulltext-1892
Rojas-Rojas, L. M., Arboleda-Toro, N., & Pinzón-Jaime, L. J. (2018). Characterization of a Population with Visual, Auditory, Speech and Motor Disabilities, for Their Linking to Undergraduate Programs at a University in Colombia. Revista Electrónica Educare, 22(1), 1–28. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.6
Sanahuja, A., Benet Gil, A., & Nieto, R. (2020). Training on inclusion in higher education: Prepared to work within the inclusive model? Culture and Education, 32(1), 1–12. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1705595
Sevilla-Santo, D. E., Martín-Pavón, M. J., & Jenaro-Río, C. (2018). Actitud del docente hacia la educación inclusiva y hacia los estudiantes con necesidades educativas especiales. Innovación educativa, 18(78), 115–141. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1665-26732018000300115&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Solís-García, P., & Arroyo-Resino, D. (2022). Actitudes docentes hacia alumnos con discapacidad, punto de partida para la educación inclusiva: Una perspectiva de sexo, edad y experiencia previa. Espiral. Cuadernos del profesorado, 15(30), 72–81. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8211527
Svendby, R. B. (2024). Inclusive Teaching in Higher Education: Challenges of Diversity in Learning Situations from the Lecturer Perspective. Social Sciences, 13(140), 1–9. https://doi.org/10.3390/socsci13030140
Téllez-Ruíz, H., Tuay-Sigua, R. N., & Durán-Camelo, V. H. (2024). Estado de la investigación sobre las prácticas pedagógicas del personal docente en contextos de educación inclusiva. Revista Electrónica Educare, 28(3), 1–24. https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18628
UNESCO. (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en la educación.
UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000177849_spa
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pensamiento Americano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author or authors of an article accepted for publication in the Journal Pensamiento Americano will transfer all of the patrimonial rights to the American University Corporation free of charge, within which are included: the right to edit, publish, reproduce and distribute both print media as digital, in addition to include in article in international indexes and / or databases, likewise, the Editorial Seal is authorized to use the images, tables and / or any graphic material presented in the article for the design of covers or posters from the same magazine. By assuming the patrimonial rights of the article, it may not be partially or totally reproduced in any printed or digital media without its express permission.
AUTHORITY ASPECTS
For the Pensamiento Americano Journal, all the authors of an article have made substantial contributions to the research and the manuscript, and they share the responsibility when the article presents errors, fraud in some way or violations of copyright.
After submitting an article, the journal does not accept the addition, deletion or change in the order of the authors, in addition we reserve the right to release the article when it has been submitted to the journal and under no circumstances will American Thought accept the article. withdrawal of an article during any phase of the editorial process




