Knowledge, attitude, practice, and teaching context regarding educational inclusion in religious higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21803/penamer.18.38.957

Keywords:

Teacher attitudes, pedagogical practices, inclusive education, institutional context, faith-based institution, teacher knowledge

Abstract

Objective: This study aimed to determine the level of knowledge, attitudes, practices, and perceptions of the context related to inclusive education among teachers at a religious higher education institution in Colombia. Methodology: A quantitative approach was applied, with a cross-sectional analytical design and non-probability convenience sampling. A total of 214 active teachers from the Medellín and Bucaramanga campuses participated. Data collection was carried out using a validated 65-item questionnaire, distributed in four dimensions, and administered through Google Forms. Results: The results showed that teachers presented predominantly moderate to high levels of knowledge (46.7% moderate, 22.4% high) and broadly favorable attitudes (61.2% high, 29% very high). However, a significant gap in inclusive practices was identified, with 83.6% at low levels. The perception of the institutional context was positive, with 50% at a high level and 43.5% at a moderate level. A statistically significant difference was found between gender and the practical dimension (p = .044), which was weakly associated. Conclusions: Although there is a favorable attitude and a supportive environment, a critical gap persists between teacher disposition and its effective application, which requires sustained training and structural interventions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar-Parra, J. C., Reasco-Garzón, B. C., & Coello-Vásquez, V. J. (2024). La inclusión educativa en la educación superior: Desafíos y perspectivas en Ecuador. Revista InveCom, 4(2), 1–13. https://doi.org/10.5281/zenodo.10558676

Álvarez-Mendieta, T.-E., Barros-Albuja, F. M., Ramones-Villavicencio, L. B., Barros-Morales, F. M., & Astudillo-Álvarez, E. M. (2024). Las Actitudes y Conocimientos de los Docentes frente a la Educación Inclusiva. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(6), 5683–5698. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i6.15278

Aramendi-Jauregui, P., Cruz-Iglesias, E., Altuna-Urdin, J., & Luzarraga-Martín, J. M. (2023). Sensibilización docente y atención a la diversidad en la formación profesional básica: Cooperar para incluir. Siglo Cero, 54(1), 25–42. https://doi.org/10.14201/scero202354128592

Arboleda-Martínez, D. V., Anchundia-Aristega, Y.-X., Guamangallo-Alvarado, J. L., Abril-Parra, L. E., & Barragán-Márquez, M.-S. (2024). Formación docente en inclusión educativa y su incidencia en la enseñanza aprendizaje de Básica Superior. Polo del Conocimiento, 9(10), 938–955. https://doi.org/10.23857/pc.v9i10.8154

Arredondo-Guevara, M. P., Cuéllar-Moreno, E., Espinosa-Flechas, J. M., & Santana-Cortés, L. O. (2012). Inclusión dilema de la educación superior [Trabajo de Maestría, Universidad San Buenaventura]. http://hdl.handle.net/10819/2718

Atanasova, D., & Papen, U. (2025). UK University teachers on inclusive education: Conceptualizations, practices, opportunities and challenges. Studies in Higher Education, 1–12. https://doi.org/10.1080/03075079.2025.2455431

Azorín-Abellán, C. M., & Martínez-Montes, C. (2023). Educación inclusiva en tiempos de pandemia. Revista complutense de educación, 34(1), 57–69. https://doi.org/10.5209/rced.76761

Barletta, C. M. (2023). Inclusión y accesibilidad en la Educación Superior: Estrategias para promover un entorno educativo inclusivo. Trayectorias Universitarias, 9(16), 1–10. https://doi.org/10.24215/24690090e129

Barón-Mora, A. T., Cuevas-Martínez, C. A., Rojas-Sáenz, P. A., Moreno-Cely, C. P., & Romero-Barón, A. M. (2020). Experiencias de procesos de educación inclusiva. Educación y Ciencia, 24, 1–17. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e11007

Brito, S., Basualto-Porra, L., & Reyes-Ochoa, L. (2019). Inclusión Social/Educativa, en Clave de Educación Superior. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 157–172. https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000200157

Carrillo-Sierra, S.-M., Ramírez-Ramírez, E.-M., Sanabria-Medina, A.-S., Forgiony-Santos, J., & Rivera-Porras, D. (2022). Psychometric properties of the questionnaire of educational inclusion (CIE) for university contexts. Gaceta Médica de Caracas, 130(3), 577–587. https://doi.org/10.47307/GMC.2022.130.s3.12

Castillo-Gutiérrez, M. C., Montoya-Ramírez, J.-C., & Castillo-Gutiérrez, L. C. (2018). La Educación una mirada desde el conflicto social en Colombia. Educación y Humanismo, 20(34), 216–232. https://doi.org/10.17081/eduhum.20.34.2868

Colmenero, M.-J., Pegalajar, M.-C., & Pantoja, A. (2019). Teachers’ perception of inclusive teaching practices for students with severe permanent disabilities. Cultura y Educación, 31(3), 542–575. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1630952

Congreso de Colombia. (2022). Ley 2216 de 2022—Por medio de la cual se promueve la educación inclusiva y el desarrollo integral de niñas, niños, adolescentes y jóvenes con trastornos específicos de aprendizaje [Diario Oficial No. 52074]. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=188289

Echeita-Sarrionandia, G., & Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho: Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo: Revista de Didáctica de la Lengua y la literatura, 12, 26–46. https://repositorio.uam.es/handle/10486/661330

Fernández-Morales, F. H., & Duarte, J. E. (2016). Challenges to Academic Inclusion of Disabled People at a Public Colombian University. Formación universitaria, 9(4), 95–104. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000400011

Filippou, K., Acquah, E. O., & Bengs, A. (2025). Inclusive policies and practices in higher education: A systematic literature review. Review of Education, 13(1), 1–30. https://doi.org/10.1002/rev3.70034

Fundación Saldarriaga Concha & Ministerio de Educación Nacional. (2016). Índice de Inclusión para Educación Superior (INES). Ministerio de Educación Nacional de Colombia.

García-Leiva, S., & Romero-López, M. a A. (2024). Competencias para la promoción de una educación inclusiva en el aula universitaria: Un análisis de las habilidades y conocimientos docentes. European Public & Social Innovation Review, 9, 1–19. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-1601

Gómez-López, M., & Gómez-Vitola, D. (2020). Formación docente en educación superior inclusiva [Tesis doctoral, Universidad de Antioquia]. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/17858/15/GomezMilady_2020_FormaciondocenteInclusion.pdf

Hernández-Izquierdo, L., & Marchesi, Á. (2021). Actitudes de los maestros ante la inclusión educativa en Colombia, Guatemala y España. Ciencia y Educación, 5(1), 7–24. https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i1.pp7-24

Hernández-Llanten, M. L., Loaiza-Flórez, Y. I., & Salazar-Ramírez, M. del M. (2020). Actitudes y prácticas pedagógicas de docentes frente a la educación inclusiva de niños sordos en la IETI José María Carbonell de la ciudad de Cali [Trabajo de grado, Fundación Universitaria Católica Lumen Gentium]. https://repository.unicatolica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12237/2109/ACTITUDES_PRACTICAS_PEDAGOGICAS_DOCENTES_FRENTE_EDUCACION_INCLUSIVA_NI%C3%91OS_SORDOS_IETI_JOSE_MARIA_CARBONELL_CIUDAD_CALI%20.pdf?sequence=1

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza-Torres, C. P. (2023). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (2a ed.). McGraw Hill.

Llorent, V. J., Zych, I., & Varo-Millán, J.-C. (2020). University academic personnel’s vision of inclusive education in Spanish universities. Culture and Education, 32(1), 147–181. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1705593

Mamani-Soto, E. S. (2023). Actitudes docentes y el conocimiento de la educación inclusiva en los estudiantes con necesidades educativas especiales de las IIEE del distrito de Espinar, 2021 [Tesis doctoral, Universidad Nacional San Agustín de Arequipa]. https://hdl.handle.net/20.500.12773/16724

Manghi, D., Saavedra, C., & Bascuñan, N. (2018). Prácticas Educativas en Contextos de Educación Pública, Inclusión Más Allá de las Contradicciones. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(2), 21–39. https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000200021

Marchesi, Á., & Hernández, L. (2019). Cinco Dimensiones Claves para Avanzar en la Inclusión Educativa en Latinoamérica. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 45–56. https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000200045

Medina-García, M. (2017). Principales problemas para hacer efectiva la educación inclusiva. Revista de Educación Inclusiva, 9(1), 196–206. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/80

Ministerio de Educación Nacional. (2013). Lineamientos Política de Educación Superior Inclusiva. Ministerio de Educación Nacional de Colombia.

Murillo-Parra, L. D., Ramos-Estrada, D. Y., García-Cedillo, I., & Sotelo-Castillo, M. A. (2019). Estrategias educativas inclusivas y su relación con la autoeficacia de docentes en formación. Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 168–195. https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.40060

Nimante, D., & Kokare, M. (2022). Perspective of Teachers on Their Competencies for Inclusive Education. Acta Paedagogica Vilnensia, 49, 8–22. https://doi.org/10.15388/ActPaed.2022.49.1

Owojori, O. M., Mulaudzi, R., & Edokpayi, J. N. (2022). Student’s Knowledge, Attitude, and Perception (KAP) to Solid Waste Management: A Survey towards a More Circular Economy from a Rural-Based Tertiary Institution in South Africa. Sustainability, 14(3), 1–23. https://doi.org/10.3390/su14031310

Palomino-Condo, L. M., Tarco-Sánchez, A., & Sosa-Hernández, M. del P. (2023). Perspectiva del docente en la educación inclusiva. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(30), 2006–2019. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i30.645

Paredes-Floril, P. R., Méndez-Maldonado, M. G., & Maldonado-Méndez, G. J. (2023). Asociación de factores sociodemográficos y laborales con la actitud de los docentes hacia la inclusión de estudiantes con discapacidades. Páginas de educación, 16(2), 134–155. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9271404

Paz-Maldonado, E., Flores-Girón, H., & Silva-Peña, I. (2022). Prácticas inclusivas del profesorado universitario en el aula de clases: Una revisión de la literatura. Revista Universidad y Sociedad, 14(6), 246–255. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202022000600246&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Pedrozo-González, L. M. (2023). Educación superior, avanzando hacia la inclusión efectiva. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 9761–9774. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.5175

Peláez-Miguitama, L. P., Peláez-Arévalo, R. M., Ruiz-Medina, J. M., Cáceres-Cartagena, G. E., Sosa-Barragán, S. M., & Pinto-Nicolalde, D. E. (2025). Implementación del Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA) en Modelos Curriculares Inclusivos: Un Enfoque Contextualizado en la Educación Básica. Revista Veritas de Difusão Científica, 6(1), 835–859. https://doi.org/10.61616/rvdc.v6i1.438

Peña-Loaiza, G. X., Peñaloza-Peñaloza, W. L., & Carrillo-Minchalo, M. J. (2018). La educación inclusiva en el proceso de formación docente. Conrado, 14(65), 194–200. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442018000500194&lng=es&nrm=iso&tlng=en

Poveda-Zúñiga, J., Tigrero-Vaca, J., & Sornoza-Zavala, G. A. (2022). Incidencia de la formación profesional de docentes hacia la inclusión educativa. Revista Iberoamericana de Psicología, 15(1), 69–78. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8438511

Presidente de la República. (2017). Decreto 1421 de 2017—Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad [Diario Oficial No. 50340]. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=87040

Quintero-Ayala, L. E. (2020). Educación inclusiva: Tendencias y perspectivas. Educación y Ciencia, 1(24), 1–17. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e11423

Ramírez-Ramírez, E.-M., Sanabria-Medina, A.-S., Rivera-Porras, D., Carrillo-Sierra, S.-M., & Forgiony-Santos, J. (2020). Políticas, actitudes, conocimientos, contexto y prácticas de los profesores frente a la inclusión educativa en contextos universitarios. En Panorama actual de la educación inclusiva (pp. 157–190). Ediciones Universidad Simón Bolívar. https://hdl.handle.net/20.500.12442/7753

Rebouças-Andrade, R., Zanatta, C., & Gonçalves-Cordeiro, S. do R. (2023). Las Creencias de Autoeficacia y la Autorregulación del Aprendizaje en el Contexto de la Educación Inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 17(1), 41–57. https://doi.org/10.4067/s0718-73782023000100041

Reina-Ávila, K. G., & Lara-Buitrago, P. A. (2020). Reflexiones sobre la educación inclusiva en Colombia: Estado de la cuestión. Educación y Ciencia, 24, 1–16. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e11381

República de Colombia. (1991). Constitución Política de Colombia 1991. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=4125

Rodríguez-Fuentes, A., Gallego-Ortega, J. L., Navarro-Rincón, A., & Caurcel-Cara, M.-J. (2021). Perspectivas actitudinales de docentes en ejercicio y en formación hacia la educación inclusiva. Psicoperspectivas, 20(1), 18–30. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol20-issue1-fulltext-1892

Rojas-Rojas, L. M., Arboleda-Toro, N., & Pinzón-Jaime, L. J. (2018). Characterization of a Population with Visual, Auditory, Speech and Motor Disabilities, for Their Linking to Undergraduate Programs at a University in Colombia. Revista Electrónica Educare, 22(1), 1–28. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.6

Sanahuja, A., Benet Gil, A., & Nieto, R. (2020). Training on inclusion in higher education: Prepared to work within the inclusive model? Culture and Education, 32(1), 1–12. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1705595

Sevilla-Santo, D. E., Martín-Pavón, M. J., & Jenaro-Río, C. (2018). Actitud del docente hacia la educación inclusiva y hacia los estudiantes con necesidades educativas especiales. Innovación educativa, 18(78), 115–141. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1665-26732018000300115&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Solís-García, P., & Arroyo-Resino, D. (2022). Actitudes docentes hacia alumnos con discapacidad, punto de partida para la educación inclusiva: Una perspectiva de sexo, edad y experiencia previa. Espiral. Cuadernos del profesorado, 15(30), 72–81. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8211527

Svendby, R. B. (2024). Inclusive Teaching in Higher Education: Challenges of Diversity in Learning Situations from the Lecturer Perspective. Social Sciences, 13(140), 1–9. https://doi.org/10.3390/socsci13030140

Téllez-Ruíz, H., Tuay-Sigua, R. N., & Durán-Camelo, V. H. (2024). Estado de la investigación sobre las prácticas pedagógicas del personal docente en contextos de educación inclusiva. Revista Electrónica Educare, 28(3), 1–24. https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18628

UNESCO. (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en la educación.

UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000177849_spa

vz

Downloads

Published

2025-10-15

How to Cite

Martines, P., Ramos-Caballero, E. J., Castro-Parra, M. L., & Ortega-Pineda, S. A. (2025). Knowledge, attitude, practice, and teaching context regarding educational inclusion in religious higher education. Pensamiento Americano, 18(38), e-957. https://doi.org/10.21803/penamer.18.38.957