The future of education: reflection on the metamorphosis of pedagogy with information andcommunication technologies ICTS

Authors

  • Jennifer Arca Cantillo Corporación Universitaria Americana
  • Ingrid Rafaela Celedón Silvera Corporación Universitaria Americana
  • Poul Andersen Corporación Universitaria Americana
  • Dilia Belén Socarras Tapias Corporación Universitaria Americana
  • Ruby Paola Montaño Estrada Corporación Universitaria Americana

Keywords:

Pedagogical Innovation, ICT, Transformation of Education, Reflection

Abstract

In the current era, characterized by rapid technological advances, education is at the epicenter of a profound
transformation. The convergence of pedagogy and Information and Communication Technologies (ICT) is
shaping a new educational paradigm. To understand this metamorphosis, it is essential to have knowledge about: The Importance of ICT in Pedagogical Metamorphosis, Initiatives for the Integration of ICT in the Teaching and Learning Process, Minimum Conditions for Pedagogical Metamorphosis Integrating ICT, The Need to Adapt Educational Systems to the Demands of an Information Society and finally, the importance of developing skills and competencies that enable students to access, process, evaluate and critically use information.

References

Andino-González, P. (2023). Estudio Bibliométrico sobre Empleabilidad. Ad-Gnosis, 12(12), 1-25. https://doi.org/10.21803/adgnosis.12.12.605

Álvarez Flores, E. P., Núñez Gómez, P. y Rodríguez Crespo, C. (2017). Adquisición y carencia académica de competencias tecnológicas ante una economía digital. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 540-559. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1178

Bórquez Tepezano, B. ., González Espinoza, M. ., & Muñoz del Real, G. . (2020). Análisis sobre la percepción de la calidad y la relación con el desempeño del capital humano. Ad-Gnosis, 9(9), 11-19. https://doi.org/10.21803/adgnosis.9.9.433

Caballero Palomino, S. A., Lozano Parra, J. S., Cruz Cadena, K. Y., & Parra Cárdenas, A. (2022). Aplicación del fuero materno en los contratos de maternidad subrogada: retos y desafíos en el ordenamiento jurídico colombiano. Pensamiento Americano, 15(29), 139-151. https://doi.org/10.21803/penamer.15.29.511

Cardozo Gavilán, M.S. (2022). Uso de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje en estudiantes del primer y segundo ciclo de educación escolar básica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 8354-8371. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4002

Coy, H. (2016). Instructivo para la elaboración de artículos de reflexión para publicación en revistas de investigación. Corporación Unificada Nacional de Educación Superior. https://www.javerianacali.edu.co/sites/default/files/2022-06/Arti%CC%81culo%20de%20reflexio%CC%81n.pdf

Cruz Pérez, M. A., Pozo Vinueza, M. A., Aushay Yupangui, H. R. y Arias Parra, A. D. (2019). Las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC) como forma investigativa interdisciplinaria con un enfoque intercultural para el proceso de formación estudiantil. e-Ciencias de la Información, 9(1). doi:

https://doi.org/10.15517/eci.v1i1.33052

Cuetos Revuelta, M. J., Grijalbo, Fernández, L., Argüeso Vaca, E., Escamilla Gómez, V. y Ballesteros Gómez, R. (2020). Potencialidades de las TIC y su papel fomentando la creatividad: percepciones del profesorado. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 287-306. https://doi.org/10.5944/ried.23.2.26247

Galindo Arranz, F., Ruiz Blanco, S. y Ruiz San Miguel, F. J. (2017). Competencias digitales ante la irrupción de la Cuarta Revolución Industrial. Estudos em Comunicação, (25). DOI: 10.20287/ec.n25.v1.a01

Garcés Prettel, M., Ruíz Cantillo, R. y Martínez Ávila, D. (2014). Transformación pedagógica mediada por Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Saber, Ciencia y Libertad, 9(2). Saramaury66/Downloads/Dialnet-TransformacionPedagogicaMediadaPorTecnologiasDeLaI-5104968%20(2).pdf

González, K. G., Torres, E. R., & Espinosa, E. T. (2023). Empoderamiento de la mujer cubana en época de emergencia sanitaria. In Las ciencias sociales, de la educación y la cultura física: desafíos y responsabilidad con el desarrollo. Editorial Oriente. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9353882

Gutiérrez, M., Gil, H., Zapata, M., Parra, L. y Cardona, C. (2018). Uso de las herramientas digitales en la enseñanza y aprendizaje universitario. Una propuesta pendiente por construir. Universidad Católica de Manizales y ASCOFADE. https://repositorio.ucm.edu.co/bitstream/10839/2481/1/Uso%20herramientas%20digitales%20vf%202019.pdf

Hargreaves, A. & Fullan, M. (2012). Professional capital: Transforming teaching in every school. Teachers College Press. https://books.google.com.co/books/about/Professional_Capital.html?id=2sRWQx-BBsj4C&redir_esc=y

Delors, J. (1996). Los cuatro pilares de la educación. En La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI, (pp. 91-103). UNESCO. https://uom.uib.cat/digitalAssets/221/221918_9.pdf

Levano-Francia, L., Sanchez Diaz, S., Guillén-Aparicio, P., Tello-Cabello, S., Herrera-Paico, N. y Collantes-Inga, Z. (2019). Competencias digitales y educación. Propósitos Y Representaciones, 7(2), 569–588.

https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.329

Lewis, R. (1998). Trabajo y aprendizaje en comunidades distribuidas. En Vizcarro, C. y J. León. Nuevas Tecnologías para el aprendizaje, (pp. 191-217). Pirámide.

Lizarro Guzmán, N. (2022). Docencia universitaria: creatividad e innovación con herramientas digitales. Pensamiento Americano, 15(29), 15-29. https://doi.org/10.21803/penamer.15.29.446

Marín Escobar, J.C., Maury Mena, S.C. y Marín Benítez, A.C. (2016). La administración y la gerencia en las organizaciones educativas. Revista Tejidos Sociales, 2(1), 111-128.

Martínez García, M. C., Murillo Rivera, K. N. y Salamanca Manzano, L. G. (2021). Relación entre nuevas tecnologías y calidad de vida en los adultos mayores en Colombia. Un análisis documental de los últimos diez años. [Trabajo de Grado de pregrado, Universidad Piloto de Colombia]. repository.unipiloto.edu.

co/bitstream/handle/20.500.12277/10558/Trabajo%20de%20Grado.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Martínez-Sala, A. M. y Alemany-Martínez, D. (2022). Redes sociales educativas para la adquisición de competencias digitales en Educación Superior. RIME Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(92), 209-234.

Maury Mena, S. C., Marín Escobar, J. C. y Maury A. (2021). Competencias genéricas menos desarrolladas en estudiantes de Educación Superior. Revista Digital de Conocimiento, Investigación y Educación, 2(12). https://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/CIE/article/view/4628

Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x

Morocho Cevallos R. A., Tipan Llanos, A.M., Ríos Quiñonez, M. B., Cartuche Gualán, A. P. y Guevara Guevara, A. M. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la educación. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. 7(6). DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i6.8832

OCDE (2016). Panorama de la educación 2016: Indicadores de la OCDE. Fundación Santillana, Madrid. https://doi.org/10.1787/eag-2016-es.

Padilla de la Torre, M. R. y Patiño López, M. E. (2020). Tecnologías de la información y la comunicación para el desarrollo social: una propuesta metodológica. Paakat: Revista de Tecnología y Sociedad, 10(18), 1- 22. http://dx.doi.org/10.32870/Pk.a10n18.432

Parra Bernal, L. y Rengifo Rodríguez, K. (2021). Prácticas pedagógicas innovadoras mediadas por las TIC. Educación, 30(59), 237-254. https://dx.doi.org/10.18800/educacion.202102.012

Parra, L. y Agudelo, A. (2020). Innovación en las prácticas pedagógicas mediadas por TIC. En R. Canales y C. Herrera (eds.). Acceso, democracia y comunidades virtuales (pp. 51-64). CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm00v8.6

Prensky, M. (2006). Don’t Bother Me Mom—I’m Learning! How Computer and Video Games are Preparing Your Kids for 21st Century Success—and How You Can Help!. Biblioteca de la UOC. https://www.uoc.edu/uocpapers/5/dt/esp/prensky.html

Reyes Chávez, R. y Prado Rodríguez, A. B. (2020). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación como herramienta para una educación primaria inclusiva. Revista Educación, 44(2), 1-32. https://www.redalyc.org/journal/440/44062184011/html/

UNESCO. (2022). Marco de Competencias para Docente en materia de TIC. https://www.unesco.org/es/digital-competencies-skills/ict-cft

Downloads

Published

2024-09-25

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Arca Cantillo, J. ., Celedón Silvera, I. R. ., Andersen, P. ., Socarras Tapias, D. B. ., & Montaño Estrada, R. P. . (2024). The future of education: reflection on the metamorphosis of pedagogy with information andcommunication technologies ICTS. Americanista Revista Académica , 3(3), 45-52. https://publicaciones.americana.edu.co/index.php/amereva/article/view/816

Similar Articles

1-10 of 12

You may also start an advanced similarity search for this article.