Gamification as a strategy that promotes environmental awareness through recycling with 1st -5th grade students of the San Pedro Alejandrino Santa Marta Normal School

Authors

  • Arleth Misley Martínez Herrera Corporación Universitaria Americana
  • Leidy Daniela Suárez Lizcano Corporación Universitaria Americana
  • Hary Andrea Molina Salcedo Corporación Universitaria Americana

Keywords:

Gamification, strategies, environmental awareness, pedagogical practices, recycling

Abstract

Given the importance of environmental education, this research aims to analyze the existing literature on the use of gamification as a pedagogical strategy to promote environmental awareness through recycling in primary school students at the Escuela Normal San Pedro Alejandrino. The methodology employed in the construction of this work is centered on a systematic review, directed with a descriptive approach that allows for the search and analysis of recently published articles (2016-2023) related to studies that highlight the effectiveness of pedagogical practices to generate environmental awareness and promote ecological literacy among students. Allowing the obtaining of results that respond to the idea that gamification can contribute
significantly to the involvement of students in sustainable practices and foster a deeper understanding of environmental problems, both at the individual and collective level.

References

Acosta, A., Mejía, W., & González, A. (2022). Coeficiente intelectual y rendimiento académico en un grupo de estudiantes de primer semestre de Psicología. Pensamiento Americano, 15, 153-167. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8713996.pdf

Alarcón Rojas, J. M., Opayome Montaño, M. C., y Velásquez Camacho, L. Y. (2018). El reciclaje, una estrategia de educación ambiental socialmente responsable. Perspectivas, 2(7), 60–69.

Alonzo, R. M., y Niño, Y. L. (2023). Alcance de la Conciencia Ambiental en Estudiantes de Educación Básica Elemental. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, Asunción Paraguay, 4(2), 3936. file:///C:/Users/Doc.%20Abril/Downloads/Dialnet-AlcanceDeLaConcienciaAmbientalEnEstudiantesDeEduca-9586120.pdf

Beltrán Flandoli, A. M., y Romero-Riaño, E. (2020). El papel de la gamificación en la conciencia ambiental: una revisión bibliométrica. Revista Prisma Social N°30 Juegos y Gamificación para el Desarrollo Social y Comunitario, 1 (30),161-185 https://revistaprismasocial.es/article/view/3764

Bernal, C. A. (2010). Metodología de la Investigación. Pearson. https://abacoenred.org/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf.pdf

Bonilla García, D. Y (2016). El Reciclaje como Estrategia Didáctica para la Conservación Ambiental (Proyecto en ejecución). Revista Scientific, 1(1), 36-52, 2016. https://www.redalyc.org/journal/5636/563660226004/html/

Contreras Espinosa, R. S. (2017). La gamificación en la educación debería introducirse por grupos de trabajo multidisciplinares. Educaweb. https://www.educaweb.com/noticia/2017/07/27/gamificacion-educacion-

deberia-introducirse-grupos-trabajo-multidisciplinares-15044/

Contreras Espinosa, R. S., y Eguia, J. L. (2017). Experiencias de gamificación en aulas. Instituto de la Comunicación- Universidad Autónoma de Barcelona (InCom-UAB). https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2018/188188/ebook15.pdf

Delgado Erazo, V. E. (2023). El reciclaje como herramienta didáctica para Trabajar la educación ambiental en docentes de grado 2-2 De la institución educativa municipal industrial sede uno San Vicente de pasto

[Tesis de pregrado, Universidad Santo Tomas]. Repertory USTA. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/52355

Flórez-Acuña, Z., Oyaga-Martínez, R., y Troncoso-Palacio, A. (2023). Una Estrategia Pedagógica Desde la Visión Reflexiva para la Concientización de la Gestión de Residuos Sólidos Plásticos en Comunidades Educativas: Pedagogical strategy in waste management. Boletín De Innovación, Logística Y Operaciones,

5(1), 139–148.

Garcés-Ordóñez, J. A, Gómez, JA, y Gómez, M. A. (2022). Perspectivas sobre el impacto ambiental de las actividades antropogénicas y la generación de residuos sólidos en playas del Caribe colombiano. Scielo Scientific Electronic Library Online, 8(24), 23 -45. https://revistaingenieria.univalle.edu.co/index.

php/ingenieria_y_competitividad/article/view/11365

García Cabeza, J. (2022). Gamificación como estrategia de enseñanza: alfabetización ambiental. [Tesis de pregrado, Universidad de Sevilla, Sevilla]. Repositorio institucional https://idus.us.es/handle/11441/141439

Goldar Barreiro, M. (2020). La educación ambiental por medio de la gamificación y el aprendizaje cooperativo en la asignatura de Biología y geología 4° de ESO [Tesis de maestría, Universidad Internacional de la Rioja]. Reunir. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/10255/Goldar%20Barreiro%2C%20Mar%C3%ADa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Jáquez Brito, P. del C. (2025). El proceso de enseñanza-aprendizaje interdisciplinar de las ciencias sociales: preparación del docente de primaria. Sapiendus, 1(1), e-6. https://doi.org/10.70335/sapiendus.1.1.6

Jay Vanegas, W. ., Mugno Noriega, A. ., & Luis López, J. . (2021). Educación financiera, un enfoque al crecimiento y desarrollo social. Ad-Gnosis, 10(10), 43-55. https://doi.org/10.21803/adgnosis.10.10.468

Mori Freitas, M., y Salas Mantilla, S. L. (2021). Conciencia Ambiental en Estudiantes del 4to Grado Avanzada de la Institución Educativa N° 61023 Eba-Rosa Liceña Vela Pinedo de Costa, Nauta 2020 [Trabajo de grado, Universidad Científica del Perú]. Repertorio UCP. http://repositorio.ucp.edu.pe/bitstream/

handle/UCP/1920/MORI%20FREITAS%20MARCIAL%20Y%20SALAS%20MANTILLAS%20SIDNEY%20LEYLAND%20-%20TSP.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Organización de las Naciones Unidas. (1987). Informe de la comisión mundial sobre el medio ambiente y el desarrollo nota del secretario general. https://www.ecominga.uqam.ca/PDF/BIBLIOGRAPHIE/GUIDE_LECTURE_1/CMMAD-Informe-Comision-Brundtland-sobre-Medio-Ambiente-Desarrollo.pdf

Reyes, A., Pellegrini, N., y Reyes, R. E., (2015). El reciclaje como alternativa de manejo de los residuos sólidos en el sector minas de Baruta, Estado Miranda, Venezuela. Revista de Investigación, 39(86), 157-170.

http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=376144131008

Downloads

Published

2025-03-13 — Updated on 2025-03-14

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Martínez Herrera, A. M. ., Suárez Lizcano, L. D. ., & Molina Salcedo, H. A. . (2025). Gamification as a strategy that promotes environmental awareness through recycling with 1st -5th grade students of the San Pedro Alejandrino Santa Marta Normal School. Americanista Revista Académica , 3(3), 75-86. https://publicaciones.americana.edu.co/index.php/amereva/article/view/893

Similar Articles

1-10 of 15

You may also start an advanced similarity search for this article.