Review of the digital competences of teachers and students
Keywords:
Teacher training, Educational innovation, Artificial intelligence, Information and Communication Technologies (ICT) in educationAbstract
This article analyzes the state of the art of Information and Communication Technologies (ICT) in education. It reviews current trends, challenges, and opportunities offered by ICT to improve teaching and learning processes. Through a systematic review of the literature, the main technological tools used in education are identified, as well as their impact on student academic performance. Finally, it
discusses the implications for teacher training and the need for educational policies that promote the effective integration of ICT in classrooms.
References
Albán, A. T. Q. y Tubay, F. M. (2021). Las TIC como teoría y herramienta transversal en la educación: Perspectivas y realidades. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 6(1), 156-186. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9292120
Área-Moreira, M., & Adell-Segura, J. (2021). Tecnologías digitales y cambio educativo. Una aproximación crítica. REICE. Revista Iberoamericana sobre calidad, Eficacia y cambio en educación, 19(4). https://www.researchgate.net/publication/354946112_Tecnologias_Digitales_y_Cambio_Educativo_Una_Aproximacion_Critica
Bermúdez, E. G., Quintero, F. E. P., Arango, J. M. Z., & Rodríguez, H. Y. M. (2020).
Estado del Arte de la Importancia de las Tic en la Educación en Colombia.
UNACIENCIA: Revista de Estudios e Investigaciones, 13(25), 30-37. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9151156
Castelo Barreno, L. F., Aguilar Quevedo, J. E., & Guale Tomalá, Y. J. (2024). La tecnología educativa y su influencia en la experiencia de aprendizaje y rendimiento escolar. Aula Virtual, 5(12). https://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S2665-03982024000202039&script=sci_arttext
Cedeño Cedeño, R. J., Vásquez Castro, P. del C., & Maldonado Palacios, I. A. (2023). Impacto de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en el rendimiento académico: Una revisión sistemática de la literatura. Ciencia Latina Internacional, 7(4), 7732–7754. https://www.ciencialatina. org/index.php/cienciala/article/view/7732
COLPRENSA. (2023, 4 octubre). Estudio señala que el 79,8 % de colegios rurales en Colombia no tiene internet. El Colombiano.
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approach. Sage publications.
Gomez Romo, M. del C., López Gómez, A. F., & Totoy Sinalin, E. V. (2023). El capital intelectual en el sector de confección textil. Un estudio explicativo de la rentabilidad. Ad-Gnosis, 12(12), 1-21. https://doi.org/10.21803/adgnosis.12.12.635
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=335ZDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT16&dq=Creswell,+J.+W.,+%26+Creswell,+J.+D.+2018).+Research+design:+Qualitative,+quantitative,+and+mixed+methods+approaches+5th+ed.).+Sage+Publications.&ots=YEwQKPAmnK&sig=loiukqy-DkygSQ1s_ptJAmDNy2vM
Jáquez Brito, P. del C. (2025). El proceso de enseñanza-aprendizaje interdisciplinar de las ciencias sociales: preparación del docente de primaria. Sapiendus, 1(1), e-6. https://doi.org/10.70335/sapiendus.1.1.6
Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage publications. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=nE1aDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=Krippendorff,+K.+(2018).+Content+analysis:+An+introduction+to+its+methodology+4th+ed.).+Sage+Publications.&ots=y_bfXumP6B&sig=7aDkSZVHj9LvR3g9cLkuezaCoeU
Mora Mera, M. M., Ochoa González, C. R., Cango Zhinín, M. Á., & Gutiérrez Bastidas, J. O. (2024). Innovación Educativa en la Universidad: Uso de Tic e Inteligencia Artificial para Mejorar la Enseñanza y Evaluación. Reincisol, 3(6), 6409–6427. https://doi.org/10.59282/reincisol.V3(6)6409-6427
Miranda-Passo, J. C., Moreno, A., Benavides, L., & Sáenz, N. (2025). Fortalecimiento de la comprensión lectora por medio de recursos educativos digitales para estudiantes de grado sexto. Pedagogical Constellations, 4(2), 84-107. https://doi.org/10.69821/constellations.v4i2.107
Moreno Cely, G. A., & Gutiérrez Rodríguez, R. E. (2020). Estudio prospectivo de la tecnología en la educación superior en Colombia al 2050. Revista Universidad y Empresa, 22(38), 160-182. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0124-46392020000100160&script=sci_arttext
Niño Martínez, A. M., Ospina González, B. N., Espinosa Rojas, D. (2023). Estado del arte de la enseñanza del pensamiento computacional en preescolar y educación primaria. Revista Dialogus, (10), 94–118. https://repositorio.ciedupanama.org/handle/123456789/467
Silva, M., Correa, R., & Mc-Guire, P. (2024). Metodologías activas con inteligencia artificial y su relación con la enseñanza de la matemática en la educación superior en Chile: estado del arte. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (37). https://sedici.unlp.
edu.ar/handle/10915/168188
Soto-Varela, R., Boumadan, M., Ortega-Rodríguez, P. J., & Poyatos-Dorado, C. (2023). La Inclusión de Proyectos de Innovación Educativa con base TIC en los centros de Educación Primaria, y su Impacto en el Rendimiento Académico del Alumnado. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 26(1), 41-53. https://revistas.um.es/reifop/article/view/545011
Betancourth Zambrano, S., Martínez Daza, V., Tabares Díaz, Y. A., & Castillo Leyton, A. (2021). Efectos de un programa de intervención sobre el desarrollo del pensamiento crítico en universitarios chilenos. Pensamiento Americano, 14(27), 125-136. https://doi.org/10.21803/penamer.14.27.375
García Arango, D. A. ., Henao Villa, F. ., Aguirre Mesa, E. D., & Henao Villa, C. F. . (2021). Gestión del conocimiento: big data como estructuradora de información. InGente Americana, 1(1), 47-52. https://doi.org/10.21803/ingecana.1.1.411
Peláez, O. A., Echeverri, L. F., & Castrillón, E. F. (2022). La percepción instrumentalizada del inglés para la competitividad: un caso de estudio. Pensamiento Americano, 15(29), 45-57. https://doi.org/10.21803/penamer.15.29.416
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jaime Rodríguez, Sebastián Mejía, Joseb Bujato

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.