Semiotic transformations to analyze interpretation and representation problem solving strategie
DOI:
https://doi.org/10.21803/penamer.17.33.602Keywords:
Conversion, Interpretation and representation, Treatment, Semiotic representationsAbstract
Introduction: The theory of registration of semiotic representations establishes that the use of sign systems, which allow the cognitive activities of formation, conversion and treatment, is essential to have access to mathematical objects or processes. Objective: This research aims to analyze the strategies used by eleventh-grade students to solve problems of interpretation and representation through treatment and conversion activities. Methodology: A questionnaire was selected with questions of the type Saber tests, in which the competence of interpretation and representation is evaluated. Also, to show what each student does and says when answering the questions, video recordings and transcriptions are made. Results: An a priori analysis is proposed per question, to analyze and interpret the cognitive treatment and conversion activities used by the students, as well as an a posteriori analysis where the results obtained are analyzed and the hypotheses are verified. Conclusions: It shows how students associate the significant units of a problem posed in a representation register to another register, to find either a contrast of the information or a relationship in the information, , taking into account the semantic correspondence and semantic univocity.
Downloads
References
Berrío, J., Valbuena, S. y Sánchez, R. (2017). Simulación de composición de simetrías en Geogebra para simplificar la teoría de los diamantes en la práctica del billar. Revista Pensamiento Americano, 10(19), 55-67. https://doi.org/10.21803/pensam.v10i19.29
Berrío, J., González, A., Meriño, V. y Valbuena, S. (2022). ¿Cómo interpretan noticias sobre el covid-19 los estudiantes de un programa de formación de profesores de matemáticas?. En J. Solorzano y D. Suárez (comps.), Miradas y perspectivas de la educación matemática desde la formación, la inclusión y la tecnología (pp. 146-173). Sello Editorial Coruniamericana. https://repositorio.americana.edu.co/entities/publication/7cc1477e-c900-489e-9ba4-489c93d9f2b3
Duval, R. (1991). Structure du raisonnement déductif et apprentissage de la demonstration. Educational Studies in Mathematics, 22(3), 233-261.
Duval, R. (1999). Los problemas fundamentales en el aprendizaje de las matemáticas y las formas superiores del desarrollo cognitivo. Cali-Colombia: Universidad del Valle (Traducido por Mirian Vega).
Duval, R. (2000).Ecriture, raisonnement et découverte de la démonstration en mathématiques. Recherches en didactique des mathématiques, 20(2). 135-170.
Duval, R. (2004). Semiosis y pensamiento humano. Registros semióticos y aprendizajes intelectuales ((Traducido por M. Vega Restrepo) ed.). Cali-Colombia: Universidad del Valle.
Duval, R. (2006). Un tema crucial en la educación matemática: La habilidad para cambiar el registro de representación. España: La Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española.
Duval, R. (2011). El aprendizaje del algebra y el problema cognitivo de la designación de objetos: Traducción comentada. Cali-Colombia: (Traducido por Mirian Vega) Universidad del Valle.
Hernández, R., Fernández, C. y Batista, P. (2014). Metodología de la investigación, 6ta edición. McGraw-Hill Interamericana.
ICFES. (2014). Análisis descriptivo y pedagógico de los resultados de las pruebas Saber 3°,5° y 9° (2009, 2012 y 2013) y Saber 11 (2014). Bogotá-Colombia: Repositorio de educación.
Hoyos Estrada, S. . (2019). La influencia de los discounter en el cambio de hábitos de consumo de los colombianos.
Ad-Gnosis, 8(8). https://doi.org/10.21803/adgnosis. v8i8.366
ICFES. (2018). Guía introductoria al diseño centrado en evidencias. Bogotá-Colombia: Gobierno de Colombia-Ministerio de Educación Nacional.
Lemos, K., y Herrera, N. (2015). ). Análisis del proceso de conversión de problemas escritos en lengua natural a un sistema de ecuaciones lineales. Santiago de Cali-Colombia: Universidad del Valle.
Charris, M. y Muñoz, C. (2019). Transformaciones semióticas en la resolución de problemas de interpretación y representación en estudiantes de undécimo grado. [Trabajo de grado de pregrado]. Universidad del Atlántico.
Morales, Z. (2013). Análisis de las transformaciones de las representaciones Semióticas en el estudio de la función logarítmica en la educación escolar. [Trabajo de grado de maestría]. Universidad Católica del Perú.
Orús, P., y Pitarch, I. (2005). Análisis didáctico de un cuestionario en el marco de la Teoría de las Situaciones. Coruña-España: Actas del VIII Simposio de Investigación en Educación Matemática.
Ospina, D. (2012). Las representaciones semióticas en el aprendizaje del concepto función lineal. [Trabajo de grado de maestría]. Universidad Autónoma de Manizales.
Peña, Z.F. y Berrío-Valbuena, J. D. (2022). Creencias acerca de las matemáticas y su aprendizaje en la modalidad virtual en tiempos de pandemia Covid-19 en estudiantes de bachillerato. Números, revista de didáctica de las matemáticas, 100(1), 7-24.
Peña, Z.F. y Berrío-Valbuena, J. D. (2023). Desmitificar las matemáticas: cómo las creencias afectan el proceso de enseñanza-aprendizaje y qué estrategia podemos seguir. En A. M. Rosas (Ed.). Avances en matemática educativa el alumno desde la teoría N°14 (pp. 33-47). Lectorum
Rich, P., & Hannafin, M. (2009). Video Annotation Tools Technologies tu Scaffold. United States: Sage Publications. University of Georgia.
Sánchez G., V. (2023, 2 de enero). Colombia se ha mantenido en últimos lugares de prueba Pisa en recientes ediciones. La República. https://www.larepublica.co/globoeconomia/colombia-se-ha-mantenido-en-los-ultimos-puestos-de-la-prueba-pisa-durante-ultimas-ediciones-3517806.
Sánchez, M. y Revuelta, F. (2005). El proceso de transcripción en el marco de la metodología de investigación cualitativa actual. Enseñanza, 23, 367-386.
Strauss, A. (1987). Qualitative Analysis for Social Scientists. Cambridge-Reino Unido: Cambridge University Press.
Valbuena, S., Muñiz, L. y Berrío, J. (2020). El rol del docente en la argumentación matemática de estudiantes para la resolución de problemas. Revista Espacios, 41(9), 1-15.
Valbuena-Duarte, S., Tamara-Gutiérrez, Y. y Berrío-Valbuena, J. (2021). Intervención didáctica tecnológica para el estudio de las secciones cónicas basada en el potencial semiótico. Formación Universitaria, 14(1), 181-194. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000100181
Downloads
Published
Versions
- 2024-05-29 (3)
- 2024-06-24 (2)
- 2024-05-29 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pensamiento Americano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author or authors of an article accepted for publication in the Journal Pensamiento Americano will transfer all of the patrimonial rights to the American University Corporation free of charge, within which are included: the right to edit, publish, reproduce and distribute both print media as digital, in addition to include in article in international indexes and / or databases, likewise, the Editorial Seal is authorized to use the images, tables and / or any graphic material presented in the article for the design of covers or posters from the same magazine. By assuming the patrimonial rights of the article, it may not be partially or totally reproduced in any printed or digital media without its express permission.
AUTHORITY ASPECTS
For the Pensamiento Americano Journal, all the authors of an article have made substantial contributions to the research and the manuscript, and they share the responsibility when the article presents errors, fraud in some way or violations of copyright.
After submitting an article, the journal does not accept the addition, deletion or change in the order of the authors, in addition we reserve the right to release the article when it has been submitted to the journal and under no circumstances will American Thought accept the article. withdrawal of an article during any phase of the editorial process