The internationalization of higher education from the perspective of university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21803/penamer.17.34.672

Keywords:

Attitudes, International education, Higher education, Professional personnel

Abstract

Introduction: Corporación Universitaria del Caribe-CECAR has been interested in creating internationalization spaces from academy, transforming its teaching-learning processes regarding the demands of the globalized world; this has allowed to develop and to strengthen, in these future professionals, the competences and abilities that fit the labor and social needs from the context they will work in. Objective: The current study aims at identifying practicum students’ perceptions towards higher education internationalization and describing the benefits of internationalization in such processes. Method: The applied methodology had a mixed descriptive approach; the data collection tools were the Likert scale to measure CECAR’s internationalization and the documentary revision. Results: Within results, it was evidenced that, in 2021-2, the 79% of practicum students has a positive attitude and only the 21% has a rejection attitude with regard to internationalization processes. Regarding its main benefits, is highlighted the critical thinking aspect that is developed on professionals which allow them to communicate assertively throughout diverse contexts and generating international academic networks. Conclusions: To conclude, undergraduates are interested in making part of internationalization activities, letting them to articulate their academic process with international experiences in their practicum requirement, in which they can strengthen their professional skills and competences

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Liliana Patricia Álvarez Ruíz, Corporación Universitaria del Caribe

    Vicerrectora de Extensión y Relaciones Interinstitucionales de la Corporación Universitaria del Caribe (CECAR) e Investigadora de la misma institución, integrante del grupo de investigación: Investigadores de Educación a Distancia IDEAD, con la línea de investigación: Educación superior, en el contexto internacional. Docente catedrática de la misma universidad. Más de 20 años de experiencia profesional en cargos académicos, administrativos y directivos en el sector de la Educación Superior. Miembro completo de la OWSD Colombia. Administradora de empresas, especialista en gerencia de recursos humanos, magister en administración de la Universidad del Norte de Barranquilla – Colombia. Estudiante de Doctorado de la Universidad Nacional de Rosario Argentina.

  • Patricia Mendivil Hernández, Corporación Universitaria del Caribe

    Estudiante de Doctorado en Desarrollo Regional y Local. Coordinadora Institucional de Práctica Profesional, Corporación Universitaria del Caribe- CECAR

  • Mónica Isabel Herazo Chamorro, Corporación Universitaria del Caribe
    Psicóloga, Especialista en Investigación Aplicada a la Educación, Magíster en Ciencias de la Educación, Docente de tiempo completo del programa Licenciatura en Pedagogía Infantil, docente investigadora y de proyección social.   
  • Marisela Restrepo Ruíz, Corporación Universitaria del Caribe

    Docente universitaria, Magister en enseñanza del inglés. Autora del libro de investigación: Improving EFL Teaching Methodology; It’s research, not a guide. Actualmente es la Coordinadora de área de la Licenciatura en Inglés de CECAR.

  • Eduardo González Sánchez, Corporación Universitaria del Caribe

    Estudiante de Doctorado en Desarrollo Regional y Local. Director de Proyección Social y Prácticas, Corporación Universitaria del Caribe- CECAR. Sincelejo, Colombia CECAR.

References

Altbach, P. (2002). Perspectives on internationalizing higher education. International Higher Education, 27.

Aguilar D. & Riveros, A. (2015). Gestión de la internacionalización de la Universidad de Costa Rica y su vínculo con Centroamérica y el Caribe. Revista Gestión de la Educación, 12(2), 99-135. http://dx.doi.org/10.15517/rge.v5i2.19968

Avolio De Cols, A. & Iacolutti, M. (2006). Enseñar y evaluar en formación por competencias laborales. Conceptos y orientaciones metodológicas. Buenos Aires: Banco Interamericano de Desarrollo.

Brandenburg, U., Jones, E., & Leask, B. (2019). Internationalisation in higher education for society – A new agenda for future research in international education. EAIE Forum, pp. 9–11.

Briñol, P., Falces, C., & Becerra, A. (2007). Psicología Social. Madrid, España. Obtenido de https://www.uam.es/otros/persuasion/papers/Actitudes.pdf

Cardoso, X. (2009). Hacia la Internacionalización de la educación superior. página wed mineducacion.gov.co. recuperado de Informe No. 1 (mineducacion.gov.co)

Castellanos, A. (2008). Desarrollo de la práctica profesional, para una integración formativa. Disponible en: http://www.cvss.udg.mx/cvss/files/File/practicas_anarosa.pdf

Corporación Universitaria del Caribe – CECAR. (2022). Proyecto Educativo Institucional. Recuperado en: https://drive.google.com/file/d/1IJtTWaQx6ov1dICXve5qAR3GvDGI77yF/view

Coordinación Institucional de Práctica profesional y Pasantía – CECAR (2019). Lineamiento de la práctica profesional. CECAR.

de Wit, H. (2018). Internationalization of higher education, historical perspective. In P. N. Teixeira, & J. C. Shin, The International Encyclopedia of Higher Education Systems and Institutions. Dordrecht: Springer.

de Wit, H., & Altbach, P. G. (2021). Internationalization in higher education: Global trends and recommendations for its future. Policy Reviews in Higher Education, 5(1), 28–46.

de Wit, H., Hunter, F., Howard, L., & Egron-Polak, E. (2015). Internationalisation of higher education. European Union.

Escalante, E., Repetto, A., & Mattinello G. (2011). Exploración y análisis de la actitud hacia la estadística en alumnos de psicología Liberabit. Revista de Psicología, vol. 18, núm. 1, pp. 15-26. https://www.redalyc.org/pdf/686/68623931003.pdf

Fernández, I., Ubillos, S., Zubieta, E., Paez, D., & Mayordomo, S. (2004). Psicología social, cultural y educación. España: Pearson Educación.

Farfán, M. & Durán, E. (2016). Informe de percepción sobre Internacionalización en el área Económico Administrativa. Foro Internacional de Innovación Docente (pp. 75-103). México: Red Innova Cesal, Recuperado de https://goo.gl/dDRLN8

Fernández, J. (2004). La transversalidad curricular en el contexto universitario: un puente entre el aprendizaje académico y el natural. Revista Fuentes, 5, 1-12. Recuperado de https://goo.gl/xzZ6Ua

Ferreiro, R. (2006). El reto de la educación del siglo XXI: la generación N. Apertura. Revista de Innovación Educativa, 6(5), 72-85. Recuperado de https://goo.gl/SV7mZn

González, J. (2007). Internacionalización de la educación superior. Universidades, (33), 3-10. Recuperado de https://goo.gl/9gC5dX

Guido, E. & Guzmán, A. (2012). Criterios para internacionalizar el currículo universitario Revista Actualidades Investigativas en Educación, 12 (1), 1-25. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v12i1.10253

Henríquez-Fuentes, G. ., Higuera-Ojito, V. H. ., Rosano Reyes, E. ., Robles, N. ., & Aragaki, A. . (2019). Estrategias de formación en busca de una Universidad socialmente responsable. Pensamiento Americano, 12(24), 180-197. https://doi.org/10.21803/pensam.v12i2

Knight, Jane (1994). Internationalization of Canadian Universities. PhD Thesis, Michigan State University.

Knight, Jane (2005). "An Internationalization Model: Responding to New Realities and Chellenges: The International Bank for Reconstruction and Development/The World Bank". In Hans de Wit, Isabel Christina Jaramillo,

Jaramillo Valencia, B. ., Borja Perlaza, A. M. ., & Ríos Ortiz, D. . (2019). Influencia del proceso de inclusión a la inversa en el contexto educativo. Pensamiento Americano, 12(24), 69-78. https://doi.org/10.21803/pensam.v12i24.3114.335

Jocelyne Gacel–Avila and Jane Knight(Eds) Higher Education in Latin America. Washington, The World Bank. Recuperado en: https://documents1.worldbank.org/curated/ar/857841468091483395/pdf/343530PAPER0LA101OFFICIAL0USE0ONLY1.pdf#page=31

López, R. (2018). Propuesta de internacionalización desde las estrategias didácticas universitarias. Alteridad, 13(2), 239-250. https://doi.org/10.17163/alt.v13n2.2018.07.

Ministerio de Educación Nacional – MEN. (2019). Decreto 1330 de 2019. Recuperado en: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-387348_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional – MEN. (2009). Internacionalización de la educación superior.

Moctezuma, P., & Navarro, A. (2011). Internacionalización de la educación superior: aprendizaje institucional en Baja California. Revista de la Educación Superior, 40(3), 47-66. Recuperado de https://goo.gl/65hLLu

Moreno, T. (2011). Didáctica de la Educación Superior: nuevos desafíos en el siglo XXI Perspectiva educacional. Formación de profesores, 50(2), 26-54. Recuperado de https://Goo.gl/uEXH1v

Oleksiyenko, A.V., Ros, V. (2023). Human agency and legacy-innovation tensions in the internationalization of higher education: Re-orientations managed by internationally-educated scholars of Central Asia, International Journal of Educational Development, 97, art. no. 102716. Recuperado de: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85145739350&doi=10.1016%2fj.ijedudev.2022.102716&partnerID=40&mDOI: 10.1016/j.ijedudev.2022.102716

Priego, H. (2016). Estrategias de internacionalización educativas en el ámbito de las Ciencias de la Salud. Foro Internacional de Innovación Docente. Red Innova Cesal, México. 37-47. Recuperado de https://goo.gl/EYrmTz

QIANG, Z. (2003). Internationalization of higher education: a conceptual framework. Policy Features in Education, 1(2), 248-270. Recuperado de https://goo.gl/XpaaRw

Quintana Zavala, M.O., & Paravic Klijn, T. (2011). Internacionalización de la Educación en Enfermería y sus desafíos. Enfermería Global, 10(24)https://dx.doi.org/10.4321/S1695-61412011000400017

Rodríguez, A. (2014). Internacionalización curricular en las universidades latinoamericanas. Revista Argentina de Educación Superior, 6(8), 149-168. Recuperado de https://goo.gl/9Tcer1

Sittenfeld, A. & Muñoz, M. (2012). El componente de la internacionalización en el régimen académico de la Universidad de Costa Rica Revista Actualidades Investigativas en Educación, 12(1), 1-19. https://doi.org/10.15517/aie.v12i1.10255

Trigos, L. (2016). La internacionalización como estrategia de formación en la educación superior. Foro Internacional de Innovación Docente (pp. 4-20). México: Red Innova Cesal. Recuperado de https://goo.gl/rvh3kS

Zolfaghari, A., Sabran, M., & Zolfaghari, A. (2009). Internationalization of higher education: challenges, strategies, policies and programs. US-China Education Review, 6(5), 1-9. Recuperado de https://goo.gl/XNo7iG

Downloads

Published

2024-06-25 — Updated on 2024-08-06

Versions

How to Cite

Álvarez Ruíz, L. P., Mendivil Hernández, P., Herazo Chamorro, M. I., Restrepo Ruíz, M., & González Sánchez, E. (2024). The internationalization of higher education from the perspective of university students. Pensamiento Americano, 17(34), e-672. https://doi.org/10.21803/penamer.17.34.672 (Original work published 2024)