Challenges and teacher competencies in the inclusive education approach in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.21803/penamer.17.34.679Keywords:
Inclusive education, Teacher training, Assistive technology for people with disabilities, Educational policy, School environmentAbstract
Introduction: In the contemporary context, inclusive education has acquired significant relevance at a global level, seeking to guarantee access to an excellent education for each student, regardless of their abilities, and promoting an inclusive and diverse environment in educational establishments. Objetive: The central purpose of this review article is to expose some public policies, the use of technology in educational processes, approaches, strategies and methodologies used by teachers to promote inclusive education in Colombia. Method: A methodology based on the interpretive paradigm with a qualitative approach was applied. An exhaustive review of recent literature related to inclusive education was carried out and data recording sheets were used as an instrument for collecting information. Results: Among the findings, the importance of teacher training and interprofessional collaboration stands out to guarantee an inclusive education adapted to the demands of students with disabilities. Conclusion: It is concluded that the strengthening of pedagogical, technological, scientific and ethical competencies in teachers is essential to implement inclusive strategies and promote a respectful and equitable educational environment.
Downloads
References
Aristizábal, K. (2021). Cuando hablamos de discapacidad, ¿de qué hablamos? Civilizar: Ciencias Sociales y Humanas, 21(40), 59-72. https://doi.org/ 10.22518/jour.ccsh/2021.1a05.
Azorín, C. (2018). The Journey towards Inclusion: Exploring the Response of Teachers to the Challenge of Diversity in Schools. Revista Colombiana de Educación, (75), 39–58. https://doi.org/10.17227/rce.num75-8100.
Cely, B., & Abreus, A. (2022). Challenges and advances in inclusive education in Colombia: a comparative analysis. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 5(2), 178-187. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/514.
Cisternas, T., & Lobos, A. (2019). Profesores nóveles de enseñanza básica: Dilemas, estrategias y obstáculos para abordar los desafíos de una educación inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(1), 37-53. https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000100037.
Cruz, R. (2019). Educación inclusiva, profesores y estudiantes con discapacidad: una mirada desde lo relacional. Revista Sinéctica, 53(2), 1-28. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/964/1080.
Curry, K., Olsen, J., Harris, E., Garnett, C., & Danderson, D. (2024). Inclusive settings in Belizean primary schools: A focus on teacher practices. Journal of Global Education and Research, 8(1), 1-18. https://www.doi.org/10.5038/2577-509X.8.1.1263.
David, R., & Brown, K. (2022). Disability, Inclusion and Language-in-Education Policy in the Global South: The Colombian Context. Center for Educational Policy Studies Journal, 12 (4), 13-33. https://doi.org/10.26529/cepsj.1441.
Decreto 366 de 2009. Por medio del cual se reglamenta la organización del servicio de apoyo pedagógico para la atención de los estudiantes con discapacidad y con capacidades o con talentos excepcionales en el marco de la educación inclusiva. Recuperado en: https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma_pdf.php?i=35084.
Delgado, K., Barrionuevo, L., & Essomba, M. (2021). La educación inclusiva en el nivel inicial. Estudio de caso. Revista Espacios, 42(3), 27-41, https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42v03p03.
Díaz, A, Bravo, C, & Sierra, G. (2020). Inclusive education in context: Reflections upon the implementation of the decree 1421 of 2017. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 22(34). https://doi.org/10.19053/01227238.9823.
Duk, C., Cisternas, T., & Ramos, L. (2019). Formación Docente desde un Enfoque Inclusivo. A 25 Años de la Declaración de Salamanca, Nuevos y Viejos Desafíos. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 91-109. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782019000200091.
Erazo, N., Guacales, M., Huertas, D., Insuasti, D., & Lasso, R. (2021). Educación inclusiva: ¿están o no preparadas las instituciones educativas para este reto? Revista Huellas, 7(1). https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/article/view/6302.
Fernández, G., Arcos, G., & Guerrero, L. (2023). Computadores de acceso universal para generar competencias digitales que coadyuben a una inclusión laboral en personas con capacidades especiales. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 12361-12376. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4258.
Frontado de Villamizar, M. (2020). Importancia de la comunicación en la relación familia-escuela y el proceso educativo. Revista Scientific, 5(18), 345–357. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.18.345-357.
Garrido, R., & Silva, M. (2023). Breve revisión bibliográfica sobre el aprendizaje de lenguas extranjeras en el alumnado con discapacidad visual. RED Visual: Revista Especializada em Discapacidad Visual, 81, 28-53. https://doi.org/10.53094/VPRH4528.
Garzón, C. (2020). Educación inclusiva en las instituciones de educación superior que ofertan programas por ciclos propedéuticos en Bogotá 2010-2020: revisión de la literatura. Revista Boletín Redipe, 9(7), 71–90. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i7.1019.
Gómez, A., & Quijada, K. (2021). Buenas prácticas de docentes de educación básica durante la pandemia COVID-19. Revista Innova Educación, 3(4), 7–27. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.04.001.
Guevara, L., & Vélez, L. (2020). Primeras aproximaciones sobre la realidad de la inclusión en la educación en Colombia. Revista Boletín Redipe, 9(3), 85–100. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i3.933.
Herrera, J., & Guevara, G. (2022). Psychopedagogical Diagnosis: From Classifying Students to Identifying Barriers to Learning and Participation. Revista Electrónica Educare, 26(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.24.
Herrera, J. (2020). Evaluación de la calidad en la educación básica y media en Colombia. Cultura Educación y Sociedad, 11(2), 125–144. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.08.
Jimpikit, L., Aguilar, W., & Naranjo, B. (2023). Diagnóstico de discapacidad intelectual. Una propuesta de automatización. Revista Boletín Redipe, 12(4), 110–127. https://doi.org/10.36260/rbr.v12i4.1957.
Khanna, R., Kareem, J. (2021). Creating inclusive spaces in virtual classroom sessions during the COVID pandemic: An exploratory study of primary class teachers in India. International Journal of Educational Research Open. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2021.100038.
Lastre, K., Anaya, F., & Martínez, L. (2019). Índices de inclusión en una institución pública de Colombia. Revista Espacios, 40(33), 16-22. http://www.revistaespacios.com/a19v40n33/a19v40n33p16.pdf.
Ley 762 de 2022. Por medio de la cual se aprueba la "Convención Interamericana para la Eliminación de todas las Formas de Discriminación contra las Personas con Discapacidad", suscrita en la ciudad de Guatemala, Guatemala, el siete (7) de junio de mil novecientos noventa y nueve (1999). https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma_pdf.php?i=8797.
Londoño, E., Roldán, N., Puerta, C., Tobón, E., & Vélez, R. (2023). Reflexiones sobre la articulación de enfoques pedagógicos y mediaciones pedagógicas en educación universitaria virtual. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (69), 276–305. https://doi.org/10.35575/rvucn.n69a11.
Londoño, S., Gómez, G., & González, V. (2019). Percepción de los docentes frente a la carga laboral de un grupo de instituciones educativas colombianas del sector público. Revista Espacios, 40(2), 1-9. https://www.revistaespacios.com/a19v40n02/a19v40n02p26.pdf.
López, M., Vidal, M., & Gómez, S. (2022). Tendencias actuales sobre estrategias para la inclusión educativa de alumnado con Trastorno del Espectro Autista (TEA). MLS Inclusion and Society Journal, 2(1). https://doi.org/10.56047/mlsisj.v2i1.1318.
Lorduy, G., & Ocampo, A. (2022). Marco normativo como dimensión macro –pedagógica: una mirada crítica hacia la educación inclusiva en Colombia. Revista Palobra “palabra que obra”, 22(2), 125-138. https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/palobra/article/view/3707/3308.
Luna, N., & Jácome, M. (2019). Limitaciones sociales en los derechos a la sexualidad de las personas con síndrome de Down. Sexualidad, Salud y Sociedad - Revista Latinoamericana, 0(33), 101-117. https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/SexualidadSaludySociedad/article/view/44008.
Martínez, C., & Rosas, R. (2022). Estudiantes con discapacidad e inclusión educacional en Chile: avances y desafíos. Revista Médica Clínica Las Condes, 33(5), 512-519. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2022.08.002.
Massouti, A. (2019). Rethinking Teacher Education for Inclusion: A Literature Review. The Canadian Journal for New Scholars in Education, 10(1), 160-168. https://journalhosting.ucalgary.ca/index.php/cjnse/article/view/63024.
Matre, M. (2022). Speech-to-Text Technology as an Inclusive Approach: Lower Secondary Teachers’ Experiences. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 8. https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3436.
Mendoza, M., & Cárdenas, J. (2023). Importancia de la participación familiar en la educación de los estudiantes del nivel inicial. Estudios Del Desarrollo Social: Cuba Y América Latina, 10(2). Recuperado en: https://revistas.uh.cu/revflacso/article/view/3421.
Minsalud. (2017). Ley estatutaria 1618 de 2013 por medio de la cual se establecen las disposiciones para garantizar el pleno ejercicio de los derechos de las personas con discapacidad. Recuperado en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/PS/documento-balance-1618-2013-240517.pdf.
Murudumbay, G. (2020). Concepto de inclusión educativa y social de los estudiantes con necesidades educativas especiales asociadas o no a la discapacidad construido desde la perspectiva de los docentes de la unidad educativa fiscomisional “Mariana de Jesús”. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/19688/1/UPS-CT008927.pdf.
Naciones Unidas. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Asamblea General. 1-40. https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf.
Namanyane, T., & Shaoan, Md. (2021). Inclusive Education: A Literature Review on Definitions, Attitudes and Pedagogical Challenges. V. 358-365. : https://dx.doi.org/10.47772/IJRISS.2021.5324.
Ní Bhroin, O., & King, F. (2020) Teacher education for inclusive education: a framework for developing collaboration for the inclusion of students with support plans, European Journal of Teacher Education, 43(1), 38-63, https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1691993.
Pacheco, A., & Mera, R. (2023). Diagnóstico psicosocioeducativo de estudiantes con diversidad funcional de la Universidad Técnica de Manabí (Ecuador). SAPIENTIAE Revista de Ciências Sociais, Humanas e Enghenerias, 8(2), 227-240. https://www.ajol.info/index.php/sapientiae/article/view/240449.
Paseka, A., & Schwab, S. (2020). Parents’ attitudes towards inclusive education and their perceptions of inclusive teaching practices and resources, European Journal of Special Needs Education, 35(2), 254-272, https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1665232.
Perlado, I., Muñoz, Y., & Torrego, J. (2019). Implicaciones de la formación del profesorado en aprendizaje cooperativo para la educación inclusiva. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 23(4), 128–151. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i4.9468.
Pozas, M., & Letzel, V. (2023). Teacher collaboration, inclusive education and differentiated instruction: A matter of exchange, co-construction, or synchronization? Cogent Education, (10), 1-13. https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2240941.
Quintero, C., Gil, V., Arbeláez, K., Castañeda, L., González, C., & Meneses, L. (2021). Aproximación al aprendizaje pedagógico en la discapacidad intelectual leve. Poiésis, (41), 157-173. https://doi.org/10.21501/16920945.4190.
Quintero, J., Baldiris, S., Rubira, R., Cerón J., & Velez G. (2019). Augmented Reality in Educational Inclusion. A Systematic Review on the Last Decade. Frontiers in Psychology, 10, 1-14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01835.
Quintero, L. (2020). Educación inclusiva: tendencias y perspectivas. Educación y Ciencia, (24), e11423. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e1142.
Reina, K., & Lara, P. (2020). Reflexiones en torno a la educación inclusiva en Colombia: estado de la cuestión. Educación y Ciencia, (24), e11381. https:// doi.org/10.19053/0120-7105. eyc.2020.24.e11381.
Rincón, Y., Perea, G., Garcés, D., Correa, L., & Gallego, C. (2019). Estrategia educativa en salud bucal para niños y niñas con diversidad funcional a nivel auditivo. Rev Nac Odontol, 15(28), 1-11. https://doi.org/10.16925/2357-4607.2019.01.04.
Rivas, M. (2019). La sistematización de experiencias en educación inclusiva en Colombia una alternativa de investigación. Revista Perspectivas Educativas, 8, 137–147. https://revistas.ut.edu.co/index.php/perspectivasedu/article/view/1897.
Sahani, R., & Patel, H. (2023). Inclusive Education: Meaning, Concept & Objectives. International Journal of Emerging Technologies and Innovative Research, 10(4), 684-695. http://www.jetir.org/papers/JETIR2304592.pdf.
Sánchez, D., Romero, R., & Padrón, J. (2019). Inclusión de personas con discapacidades auditivas y visuales en la investigación. Revista Telos, 21(1), 221-241. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99357718031.
Sanz, M. (2023). La inclusión de las personas con discapacidad a las actividades físico-recreativas turísticas en villa clara. Ciencia y Actividad Física, 5(2), 36–47. http://revistaciaf.uclv.edu.cu/index.php/revista/article/view/74.
Serrano, M., Pérez, D., Jaimes, A., Estupiñán, J. & Torres, J. (2019). Condiciones de cumplimiento de accesibilidad incluyente: realidad encontrada en Santiago de Cali. Educación y Humanismo, 21(37), 86-103. https://doi.org/10.17081/eduhum.21.37.3444.
Stuart, W., Umesh, S., Pearl, S., Elizabeth, H. (2022). Teacher self-efficacy and inclusive education practices: Rethinking teachers’ engagement with inclusive practices, Teaching and Teacher Education, (117), 1-12. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103802.
UNESCO. (2005). Guidelines for inclusion: Ensuring Access to Education for All. París: UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001402/140224e.pdf.
Viloria, M. (2022). Inclusión educativa: un análisis desde el enfoque de matriz sectorial. Revista electrónica En educación Y pedagogía, 6(11), 166-183. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061112.
Wildemeersch, D., & Koulaouzides, G. (2023). The paradox of exclusion through inclusion: Interpreting inclusion from a critical pedagogical perspective. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 14(3), 307–323. https://doi.org/10.3384/rela.2000-7426.4525.
Zaenul, A. (2022). Inclusive education curriculum management with modification humanistic design. Journal of Social Studies Education Research, 13(3), 150-173. https://jsser.org/index.php/jsser/article/view/4401.
Downloads
Published
Versions
- 2024-09-09 (2)
- 2024-07-16 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pensamiento Americano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author or authors of an article accepted for publication in the Journal Pensamiento Americano will transfer all of the patrimonial rights to the American University Corporation free of charge, within which are included: the right to edit, publish, reproduce and distribute both print media as digital, in addition to include in article in international indexes and / or databases, likewise, the Editorial Seal is authorized to use the images, tables and / or any graphic material presented in the article for the design of covers or posters from the same magazine. By assuming the patrimonial rights of the article, it may not be partially or totally reproduced in any printed or digital media without its express permission.
AUTHORITY ASPECTS
For the Pensamiento Americano Journal, all the authors of an article have made substantial contributions to the research and the manuscript, and they share the responsibility when the article presents errors, fraud in some way or violations of copyright.
After submitting an article, the journal does not accept the addition, deletion or change in the order of the authors, in addition we reserve the right to release the article when it has been submitted to the journal and under no circumstances will American Thought accept the article. withdrawal of an article during any phase of the editorial process