Approach to cognitive rehabilitation in people with intellectual disabilities through the use of computerized programs: a review of the concept of intellectual disability

Authors

  • Alvaro Alejandro Acosta Echavarria Corpocacion Universitaria Minuto de Dios, Seccional Bello, Antioquia
  • Cecilia María Díaz Soto Universidad de San Buenaventura, Seccional Medellín https://orcid.org/0000-0001-7287-4987

DOI:

https://doi.org/10.21803/penamer.18.38.914

Keywords:

Learning, Intellectual disability, Cognitive intervention, Neuroscience

Abstract

Introduction: This article discusses the concept of intellectual disability from its origins to its current conception, raising concepts related to epidemiology, etiology and computerized cognitive intervention, and finally presents a reflection on the role of neuroscience in relation to intellectual disability. Aim: To analyze the different scientific studies that seek to understand how people with intellectual disabilities develop new learning. Methodology: Qualitative-descriptive, a reflective review and critical analysis of the different theoretical positions on the concept of intellectual disability was carried out through a manual search of articles indexed in different databases, 28 articles were selected (11 on intellectual disability, 11 on cognitive training programs for people with intellectual disability and 6 on the etiology of intellectual disability) Conclusions: Today the appropriate term is intellectual disability, cognitive interventions with technological tools used in people with intellectual disability have positive effect on learning processes, which affects the quality of life of these people, therefore it is sought to increase the item of research of experimental or quasi-experimental cut in people with intellectual disability.

Keywords: Intellectual disability, cognitive intervention, neuroscience, learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alaqeel, A. & Aldoghmy, O. (2018). A literature review on effectiveness of computerized training programs on working memory capacity and reading ability of students with disabilities. European Journal of Special Education Research, 3(3). https://doi.org/10.5281/ZENODO.1239057

Altermark, N., & Nyberg, L. (2018). Neuro-problems: Knowing politics through the brain. Culture Unbound Journal of Current Cultural Research, 10(1), 31-48. https://doi.org/10.3384/cu.2000.1525.181031

Bruns, G., Ehl, B., & Grosche, M. (2019). Verbal Working Memory Processes in Students With Mild and Borderline Intellectual Disabilities: Differential Developmental Trajectories for Rehearsal and Redintegration. Frontiers in Psychology, 9, 2581. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02581

Carpio, M. Á. (2012). La tecnología asistiva como disciplina para la atención pedagógica de personas con discapacidad intelectual. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 12(2), 1-27. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/10286

Changeux, J.-P. (2005). El hombre de verdad (V. Aguirre, trad.). Fondo de Cultura Económica.

Comité Departamental de Discapacidad. (2015). Política pública de discapacidad e inclusión social departamento de Antioquia 2015 - 2025. Gobernación de Antioquia. https://www.dssa.gov.co/images/documentos/politicapublicadiscapacidad.pdf

Cubillos Alzate J. C., Matamoros Cárdenas, M. y Perea Caro S. A. (junio de 2020). Boletines Poblacionales: Personas con Discapacidad -PCD1 Oficina de Promoción Social. MinSalud. https://acortar.link/K6ETze

De La Torre-Salazar, D., Galvis, A. Y., Lopera-Murcia, Á. M. y Montoya-Arenas, D. A. (2017). Función ejecutiva y entrenamiento computarizado en niños de 7 a 12 años con discapacidad intelectual. Revista Chilena de Neuropsicología, 12(2), 14-19. http://doi.org/10.5839/rcnp.2017.12.02.03

Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (30 de noviembre de 2020). Panorama general de la discapacidad en Colombia. DANE. https://acortar.link/BeZr86

Flórez, J. (2016). Discapacidad intelectual y Neurociencia. Revista Síndrome de Down, 32(24), 2-13. http://riberdis.cedid.es/bitstream/handle/11181/4937/Discapacidad_intelectual_y_Neurociencia.pdf?sequence=1&rd=0031832676787132

Fuentes-García, A., Sánchez, H., Lera, L., Cea, X. y Albala, C. (2013). Desigualdades socioeconómicas en el proceso de discapacidad en una cohorte de adultos mayores de Santiago de Chile. Gaceta sanitaria, 27(3), 226–232. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2012.11.005

Galvis Restrepo, A. Y. y Lopera Murcia, A. M. (2018). Recursos informáticos y discapacidad intelectual: Aplicaciones en el contexto escolar. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 11(3), 73-83. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6992447

García-Alba, J., Rubio-Valdehita, S., Sánchez, M. J., García, A. I. M., Esteba-Castillo, S., & Gómez-Caminero, M. (2022). Cognitive training in adults with intellectual disability: Pilot study applying a cognitive tele-rehabilitation program. International Journal of Developmental Disabilities, 68(3), 301-308. https://doi.org/10.1080/20473869.2020.1764242

Gómez, J. C., & Calvache, J. A. (2018). The reflection paper. Colombian Journal of Anesthesiology, 46, 1-2.

Kim, S.-C., & Lee, H.-S. (2021). Effect of game-based cognitive training programs on cognitive learning of children with intellectual disabilities. Applied Sciences (Basel, Switzerland), 11(18), 8582. https://doi.org/10.3390/app11188582

Kirk, H. E., Gray, K., Riby, D. M. & Cornish, K. M. (2015). Cognitive training as a resolution for early executive function difficulties in children with intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 38, 145-160. http://doi.org/10.1016/J.RIDD.2014.12.026

Livelli, A., Orofino,G. C., Calcagno, A., Farenga, M., Penoncelli, D., Guastavigna, M., Carosella, S., Caramello, P. & Pia, L. (2015). Evaluation of a cognitive rehabilitation protocol in HIV patients with associated neurocognitive disorders: efficacy and stability over time. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 9, 306. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnbeh.2015.00306/full

Luckasson, R., Borthwick-Duffy, S., Buntix, W., Coulter, D., Craig, E., Reeve, A., ... & Tassé, M. J. (2002). Retraso mental: definición, clasificación y sistemas de apoyo. Alianza Editorial.

Márquez-Caraveo, M. E., Zanabria-Salcedo, M., Pérez-Barrón, V., Aguirre-García, E., Arciniega-Buenrostro, L. y Galván-García, C. S. (2011). Epidemiología y manejo integral de la discapacidad intelectual. Salud mental, 34(5), 443-449. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252011000500008

Más Colombia. (4 de noviembre de 2021). En Colombia, el 10% de la población más rica recibe 11 veces más ingresos que el 10% más pobre: Banco Mundial. https://acortar.link/l41SDj

Mattioli, F., Bellomi, F., Stampatori, C., Provinciali, L., Compagnucci, L., Uccelli, A., Lattuada, A., Montomoli, C., Corso, B., Gallo, P., Riccardi, A., Ghezzi, A., Roscio, M., Tola, M., Calanca, C., Baldini, D., Trafficante, D. & Capra, R. (2016). Two years follow up of domain specific cognitive training in relapsing remitting multiple sclerosis: a randomized clinical trial. Frontiers in behavioral neuroscience, 10, 28. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnbeh.2016.00028/full

Meuwese-Jongejeugd, A., Vink, M., van Zanten, B., Verschuure, H., Eichhorn, E., Koopman, D., Bernsen, R., & Evenhuis, H. (2006). Prevalence of hearing loss in 1598 adults with an intellectual disability: cross-sectional population based study. International Journal of Audiology, 45(11), 660–669. https://doi.org/10.1080/14992020600920812

Ministerio de Salud y Protección Social Oficina de Promoción Social. (junio de 2018). Sala situacional de las Personas con Discapacidad (PCD). MinSalud. https://acortar.link/lQJpD

Molero Aranda, T., Lázaro Cantabrana, J. L., Vallverdú González, M. y Gisbert Cervera, M. (2021). Tecnologías Digitales para la atención de personas con Discapacidad Intelectual. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 24(1), 265-283. https://www.redalyc.org/journal/3314/331464460013/331464460013.pdf

Organización Mundial de la Salud. (2011). Informe Mundial sobre la Discapacidad. OMS. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/75356/9789240688230_spa.pdf?sequence=1

Pagán Delgado, M. (1997). El retardo en el desarrollo y la síntesis experimental del comportamiento. Revista Latinoamericana de psicología, 29(3), 475-485. https://www.redalyc.org/pdf/805/80529305.pdf

Peredo Videa, M.d. A. (2016). Comprendiendo la discapacidad intelectual: datos, criterios y reflexiones. Revista de investigación psicológica, (15), 101-122. http://www.scielo.org.bo/pdf/rip/n15/n15_a07

Portafolio. (27 de octubre de 2021). Colombia, el segundo país más desigual en América Latina. https://acortar.link/DO1dbu

Portuondo Sao, M. (2004). Evolución del concepto social de discapacidad intelectual. Revista cubana de salud pública, 30(4). https://acortar.link/628Vav

Salmerón Vílchez, P. (2002). Evolución de los conceptos sobre inteligencia. Planteamientos actuales de la inteligencia emocional para la orientación educativa. Educación XX1, 5(1). http://e-spacio.uned.es/revistasuned/index.php/educacionXX1/article/view/385

Verdugo Alonso, M. Á. (2003a). Análisis de la definición de discapacidad intelectual de la asociación americana sobre retraso mental de 2002. Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 34, 5-19

Verdugo Alonso, M. Á. (2003b). Aportaciones de la definición de retraso mental (AAMR, 2002) a la corriente inclusiva de las personas con discapacidad. Universidad de Salamanca. Donostia–San Sebastián (documento de trabajo). https://www.academia.edu/download/36566823/verdugo.pdf

Verdugo Alonso, M. Á. (2010). Últimos avances en el enfoque y concepción de las personas con discapacidad intelectual. Revista española sobre discapacidad intelectual, 41(4), 7-21.

Verdugo, M. S. R., Schalock, R. L., & Collage, H. (2011). Últimos avances en el enfoque y concepción de las personas con discapacidad intelectual Instituto Universitario de Integración en la Comunidad. Revista Española sobre Discapacidad Siglo Cero, 41(4).

Vik, B. M. D., Skeie, G. O., Vikane, E., & Specht, K. (2018). Effects of music production on cortical plasticity within cognitive rehabilitation of patients with mild traumatic brain injury. Brain injury, 32(5), 634-643. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02699052.2018.1431842

ff

Downloads

Published

2025-10-14

How to Cite

Acosta Echavarria, A. A., & Díaz Soto, C. M. (2025). Approach to cognitive rehabilitation in people with intellectual disabilities through the use of computerized programs: a review of the concept of intellectual disability. Pensamiento Americano, 18(38), e-914. https://doi.org/10.21803/penamer.18.38.914