Vocational guidance programs in technical secondary education in Colombia: scoping review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21803/penamer.18.38.935

Keywords:

vocational guidance, education and employment, occupational choice, secondary education, prevocational education

Abstract

Introduction: Technical secondary education should address labor market demands and develop the talent required by Colombian industry. Vocational guidance plays a key role in achieving a close correspondence between these areas. Although studies have been conducted at the national level, there remains a need to determine whether educational programs reflect the real needs of each region. Objective: To describe Colombia’s technical secondary vocational guidance programs, considering their pedagogical, curricular, contextual, and labor foundations, as well as their potential impact on regional economic competitiveness. Methodology: A search of international electronic databases was conducted for articles published since 2020. Sixty-seven studies were identified, of which seven met the inclusion criteria. Results: The programs integrate various theories and approaches, primarily
vocational development theory, action research, and life project methodology. Although aligning training programs with production demands enhances employment opportunities and regional development, only three studies addressed this variable. Most of the programs analyzed were implemented in urban institutions. Across studies, vocational guidance was shown to involve educational, socioeconomic, family, and psychological factors. Conclusion: The findings highlight the need for curricular reforms to expand and institutionalize vocational guidance as a transversal and longitudinal axis in secondary education, as well as the importance of adapting strategies to regional diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Leidy Luz Hadechini-Meza, Institución Universitaria Mayor de Cartagena

    Leidy Luz Hadechini Meza. Investigadora Junior, estudiante del Doctorado Sociedad y Cultura Caribe de la Universidad Simón Bolívar. Docente de planta en la Institución Universitaria Mayor de Cartagena, con formación en Trabajo Social, Especialista en Pedagogía y Docencia, Magíster en Intervención Social de las Sociedades del Conocimiento y Auditora certificada con la norma ISO 9001:2015. En el campo laboral se ha desempeñado en su ejercicio disciplinar como Trabajadora Social en la Institución Educativa San José del Municipio de Sincelejo Sucre, Joven Investigadora Innovadora Mariscal Sucre, Líder de Sistematización de experiencias de apropiación de las TIC en los currículos del Departamento de Sucre. Así mismo, ha ocupado cargos de Coordinación de Investigación, Dirección de Gestión de Proyectos y Supervisión de prácticas profesionales en la Institución Universitaria Mayor de Cartagena.

    Es de su interés el trabajo en las siguientes líneas de investigación: Gobernanza, Industrias creativas y culturales, competitividad regional, educación y perfil profesional, desigualdad en contextos de alta vulnerabilidad sociocultural.

References

Arias, Y. (2022). El emprendimiento desde la innovación curricular en la educación secundaria y media vocacional. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. https://doi.org/10.1000/xyz

Avellaneda Garzón, A. A., Cardona Osorio, E. J., Mendoza Contreras, J. A., Parra Urrea, D. M., & Pulido Camargo, M. A. (2022). Eficacia de los procesos de orientación profesional desarrollados en la Institución Educativa San Simón de Ibagué (Tesis). Politécnico Grancolombiano.

Banagiri, R., Kumar, A., & Pandey, A. (2021). Use of ICT in teaching vocational subjects. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 17(4), 148-158. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1335793.pdf

Cárdenas-Huérfano, N. G. (2021). Incorporación de la realidad aumentada como herramienta en procesos de orientación vocacional: caso de estudio en los colegios distritales de la localidad de Suba, Bogotá [Tesis de maestría, Universidad EAN]. Repositorio Institucional Universidad EAN. https://repository.universidadean.edu.co/server/api/core/bitstreams/7d06a020-a5e5-47fe-93c0-df9c78346544/conten

Castilla-Atencia, A.., Barrera Ramírez, B. Y., & Díaz Cárcamo, I. T. (2022). Proyecto de vida como estrategia pedagógica para la orientación vocacional en estudiantes de la educación media. )Tesis). Fundación Universitaria Los Libertadores.

Castro, C., Varela, L., & Herrera, J. (2024). Emprendimiento en el contexto educativo colombiano. Revista Venezolana de Gerencia, 29(Especial 11), 155–169. https://doi.org/10.52080/rvgluz.29.e11.9

Castro-Aceros, Y. L., Granados Granados, L. P., & Luna Ceballos, M. C. (2020). Orientación vocacional a estudiantes de undécimo grado de un colegio del municipio de Floridablanca. Universidad Cooperativa de Colombia

Chaparro, N., & Bernal, J. (2023). Orientación vocacional en la educación media técnica rural: un elemento rezagado del sistema educativo colombiano. Línea Imaginaria, 13(6). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.vi13.1600

Cordero, S. A. (2023). Conducta vocacional del estudiantado de la carrera de Orientación de la Universidad de Costa Rica. Actualidades Investigativas en Educación, 23(2), 1–35. https://doi.org/10.15517/aie.v23i2.52964

Corredor-Ruiz, A. P., Bravo, M., & Ernesto, I. (2020). Análisis del ABP como estrategia dentro de los procesos de orientación vocacional en la educación media. (Tesis). Universidad Nacional Abierta y a Distancia, UNAD.

Cuásquer Viveros, M. (2024). Orientación vocacional y proyecto de vida a través de estrategias STEAM. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 9682-9710. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.12111

Cuervo, H. (2023). Emprendimiento en la educación media vocacional: una revisión sistemática. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(1), 950–974. https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.309

Cueto, R. (2024). Aplicabilidad de estrategia metodológica en el programa orientación vocacional de la educación media-técnica. Revista de Ciencias Sociales y Económicas, 8(1) https://doi.org/10.1000/xyz

Deza-Loyaga, W. F., Aparicio-Ballena, J. A., Pérez-Arboleda, P. A., & Hidalgo-Lama, J. A. (2021). Competencias de emprendimiento en estudiantes universitarios en Perú: metodología para su desarrollo. Revista Venezolana de Gerencia, 26(96), 1172–1188. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.96.11

Díaz, C. (2023). Orientación vocacional en la educación media técnica profesional desde las direcciones de grupo en zonas rurales colombianas. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. http://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/581/533

Ertelt, B., Frey, A., Hochmuth, M., Ruppert, J., & Seyffer, S. (2021). Apprenticeships as a unique shaping field for the development of an individual future-oriented “vocationality.” Sustainability, 13(4), 2279. https://doi.org/10.3390/su13042279

Fawaz-Yissi, M. J., & Vallejos-Cartes, R. (2020). Exploring the Linkage Between Secondary Technical and Vocational Education System, Labor Market and Family Setting. A Prospective Analysis from Central Chile. Educational Studies, 56(2), 186–207. https://doi.org/10.1080/00131946.2019.1703115

Franco, E., Ocete, C., & Hernández-Franco, V. (2021). Vocational value profiles of students with preferential vocational interest in sport and their relationship with personal and academic wellbeing. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(22), 11872. https://doi.org/10.3390/ijerph182211872

García, L., Álvarez-Maestre, A. J., Pérez-Fuentes, C. A., Rodríguez, C. C., & Aguilar-Barreto, A. J. (2022). Revisión sistemática: criterios de calidad en el proyecto de programas de orientación vocacional. Psicología Escolar E Educacional, 26. https://doi.org/10.1590/2175-35392022-235549

Geurts, E. M., Reijs, R. P., Leenders, H. H., Jansen, M. W., & Hoebe, C. J. (2025). Promoting student voice by involving vocational education students and staff in citizenship education development: a participatory action research study. Journal of Educational Change, 1-19. https://doi.org/10.1007/s10833-024-09523-y

González-Tejerina, S., & Vieira, M. (2021). La formación en emprendimiento en Educación Primaria y Secundaria: una revisión sistemática. Revista Complutense de Educación, 32(1), 99–111. https://doi.org/10.5209/rced.68073

Jiménez-Vargas, H. A., Mesa Herazo, C. A., & Reyes Anaya, K. L. (2022). Desarrollo del pensamiento crítico y reflexivo en estudiantes de educación media a través de la transformación de la práctica pedagógica en tres Instituciones del Zodes Dique, en el departamento de Bolívar. (Tesis). Universidad de Cartagena. https://repositorio.unicartagena.edu.co/entities/publication/a5fd1c54-498d-47a1-88fd-1b117377e899

Küçükaydın, M. A. (2024). Modeling the relationship between academic self-efficacy, metacognitive thinking skills, career plan, and academic motivation. Quality & Quantity, 58(2), 1113-1130. https://doi.org/10.1007/s11135-023-01691-y

López, I. C., & Rodríguez-López, B. (2020). The relevance of transversal competences in vocational education and training: a bibliometric analysis. Empirical Research in Vocational Education and Training, 12(1). https://doi.org/10.1186/s40461-020-00100-0

Lucas, J., & García, G. (2024). Estrategia de orientación vocacional para la motivación hacia el estudio de profesiones de perfil técnico en los hijos de familias disfuncionales del Bachillerato. 593 Digital Publisher CEIT, 9(3), 121–136. https://doi.org/10.33386/593dp.2024.3.2336

Machado, J., & Franco, L. D. (2021). Caracterización del sector productivo local asociado a el programa de tecnología en contabilidad sistematizada: revisión teórica. Revista Científica Anfibios, 4(1), 96-102. https://doi.org/10.37979/afb.2021v4n1.85

Martínez-Toro, R. A., & Rentaría-Gamboa, K. (2021). Incidencia del uso de realidad aumentada en el proceso de orientación vocacional para la media técnica en desarrollo de software con estudiantes de grado noveno (Tesis). Universidad de Santander.

Belando-Montoro, M. R., Fernández-Salinero, C., Virgós-Sánchez, M., & Naranjo-Crespo, M. (2025). The decision-making of students in post-compulsory education: influence of personal, academic, family, and socioeconomic dimensions on the choice of Vocational Education and Training. Quality & Quantity, 59(2), 1739-1766. ttps://doi.org/10.1007/s11135-024-02026-1

Navarro, M., Palacios, S. B., & Leones, R. M. (2023). La toma de decisiones para la elección de Carrera Universitaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 3811–3830. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5612

Orduz, R. Y. (2021). La cultura de emprendimiento hacia una integración sociolaboral en la educación básica secundaria y media vocacional. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. http://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/298

Ormaza-Mejía, P. (2019). Educación: Orientación vocacional y profesional, garantía de derechos y construcción de proyectos de vida. Revista Ciencia UNEMI, 12. (30), 87-102. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7067113

Pezo, E. (2020). Competitividad regional y su impacto en el desarrollo humano en la región San Martín, periodo 2012-2019. (Tesis). Universidad Cesar Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/102157

Rafiq, A. A., Triyono, M. B., & Djatmiko, I. W. (2023). The integration of inquiry and problem-based learning and its impact on increasing the vocational student involvement. International Journal of Instruction, 16(1), 659-684. https://e-iji.net/ats/index.php/pub/article/view/221/307

Reino, B., Solórzano, M., Del Rocío Carchi, R., León, C., Albán, A., & Barros, T. (2024). Educación y trabajo: preparando a los estudiantes para el mercado laboral. South Florida Journal of Development, 5(9), e4426. https://doi.org/10.46932/sfjdv5n9-050

Rincón, A. G., Moreno, S. B., Cala-Vitery, F., & Segovia-García, N. (2022). Deserción en la educación superior rural: análisis de causas desde el pensamiento sistémico. Qualitative Research in Education, 11(2), 118–150. https://doi.org/10.17583/qre.10048

Roa, N. & Solano, N. (2023). Orientación vocacional en la educación media técnica rural: un elemento rezagado del sistema educativo colombiano. Línea Imaginaria, 13. https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.vi13.1600

Lv, Y., Wu, M., & Shouse, R. C. (2022). Impact of organizational culture, occupational commitment and industry-academy cooperation on vocational education in China: Cross-sectional Hierarchical Linear Modeling analysis. PloS One, 17(2), e0264345. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0264345

Segovia-Nieto, L. M., Arrubla-Jiménez, L. J., & González-Villada, M. Y. (2022). Desde la orientación vocacional tradicional hacia la orientación socio-ocupacional: Programa Orientación Vocacional del POLI: Línea temática: Innovación pedagógica y didáctica. Sociedad, cultura y creatividad, 1(1), 55-57.

Sepúlveda, L. (2024). Decisiones vocacionales tempranas de estudiantes de educación secundaria técnico-profesional en Chile. Un estudio sobre sus aspiraciones. Revista De Ciencias Sociales, 37(54). https://doi.org/10.26489/rvs.v37i54.4

Silitonga, P. (2021). Competency-based education: a multi-variable study of tourism vocational high school graduates. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 21(1), 72-90. https://doi.org/10.1080/15313220.2020.1820427

Slot, E. M., Bronkhorst, L. H., Akkerman, S. F., & Wubbels, T. (2020). Vocational interest profiles in secondary school: Accounting for multiplicity and exploring associations with future-oriented choices. Journal of Educational Psychology, 113(5), 1059–1071. https://doi.org/10.1037/edu0000475

Solis, Y. S., Torres, E., Loarte, E. a. S., Campos, Y., & Vilcapoma, L. (2021). Entorno económico y niveles de competitividad de las regiones menos competitivas del Perú. Revista Publicando, 8(30), 1–13. https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2195

Stoll, G., Rieger, S., Nagengast, B., Trautwein, U., & Rounds, J. (2020). Stability and change in vocational interests after graduation from high school: A six-wave longitudinal study. Journal of Personality and Social Psychology, 120(4), 1091–1116. https://doi.org/10.1037/pspp0000359

Super, D. E. (1990). Teoría del desarrollo vocacional. Editorial Pearson.

To'lanovich, E. S. (2021). Vocational Guidance in General Secondary Schools. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 25(2), 460-466. https://search.proquest.com/openview/4d7035b4ea934a9e525f01d6d550a757/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2031963

van Hai, D., Huong, N. T., van Son, P., & Le, H. (2022). Factors affecting career guidance and counselling activities for middle school students in the north central region of Vietnam. American Journal of Educational Research, 10(9), 553-559. https://edu.vinhuni.edu.vn/Upload/files/TLGD/Article/huong1.pdf

Vargas, C. R. (2020). Convenios para prácticas profesionales en empresas y su impacto en contratación. Revista Formación Docente, 3(2). https://doi.org/10.31876/rfd.v3i2.21

Vinader-Segura, R. (2021). Radiografía de la formación profesional en España. ReiDoCrea Revista Electrónica de Investigación Docencia Creativa. https://doi.org/10.30827/digibug.68145

hjrtj

Downloads

Published

2025-11-18

How to Cite

Hadechini-Meza, L. L. (2025). Vocational guidance programs in technical secondary education in Colombia: scoping review. Pensamiento Americano, 18(38), e-935. https://doi.org/10.21803/penamer.18.38.935