Critical expressions represented in the film discourses of the late sixties: 2001: A Space Odyssey, Planet of the Apes and Solaris
DOI:
https://doi.org/10.21803/pensam.v12i22.257Keywords:
Transformaciones, discurso, contracultura, 1968, representaciones, cine, imágenes, películasAbstract
El presente trabajo se ocupa de analizar tres obras cinematogra?ficas de finales de la de?cada de los sesenta sobre los viajes espaciales: 2001: Una Odisea del Espacio, El Planeta de los Simios y Solaris. Se analizan dia?logos, argumento principal y situaciones representadas en las ima?genes de cada una de estas producciones y se identifican discursos de la e?poca, que dan cuenta de un conjunto de tensiones, temores y expectativas. Asi?, los personajes, el paisaje y las situaciones terminan siendo recursos de expresio?n de las inquietudes generadas por los avances tecnolo?gicos, del rechazo a ciertas tradiciones, de las preocupaciones por la relacio?n hombre- naturaleza, y otros temas que se encontraban en el imaginario de los realizadores, pero que tambie?n dan cuenta del contexto en que se realizaron las obras cinematogra?ficas. Precisamente por eso e?stas constituyen, como vestigios de la actividad humana, recursos de ana?lisis del pasado.
Palabras Clave: Transformaciones, discurso, contracultura, 1968, representaciones, cine, ima?genes, peli?culas.
Abstract
In the present work three cinematographic works of the end of the sixties on space travel are analyzed: 2001: A Space Odyssey, The Planet of the Apes and Solaris. Dialogues, main argument and situations represented in the images of each of these productions are analyzed, and discourses of the time are identified, which account for a set of tensions, fears and expectations. Thus, the characters, the landscape and situations, end up being resources for expressing the concerns generated by technological advances, the rejection of certain traditions, concerns about the relationship between man and nature, and other topics that were in the imaginary of the filmmakers, but that also give an account of the context in which the cinematographic works were made. Precisely for this reason they constitute, as vestiges of human activity, resources for the analysis of the past.
Keywords: Transformations, discourse, counterculture, 1968, representations, cinema, images, films.
Resumo
O presente trabalho trata da ana?lise de tre?s obras cinematogra?ficas do final dos anos 60 sobre as viagens espaciais, 2001: Uma Odisseia no Espac?o, Planeta dos Macacos e Solaris. Analisando cada uma dessas produc?o?es cinematogra?ficas em va?rios de seus diferentes elementos constituintes, como dia?logos, enredo principal e situac?o?es representadas nas imagens, e? possi?vel identificar caracteri?sticas de um tempo de tenso?es e medos, mas tambe?m de expectativas elevadas. Assim, os personagens e situac?o?es acabam sendo recursos de expressa?o das preocupac?o?es geradas pelos avanc?os tecnolo?gicos, a rejeic?a?o de certas tradic?o?es, as preocupac?o?es sobre a relac?a?o homem-natureza e outras questo?es que, sem du?vida, estavam na mente dos cineastas, mas que tambe?m moldaram esse momento na histo?ria em que os filmes foram feitos. E? precisamente por isso que eles constituem, como vesti?gios da atividade humana, recursos de ana?lise do passado.
Palavras-chave: Transformac?o?es, discurso, contracultura, 1968, representac?o?es, cinema, histo?ria.
Downloads
References
Agel, J., & Agel, J. (Eds.). (1970). The making of Kubrick's 2001 (pp. 328-354). New York, NY: New American Library.
Barreira, C., González, R. & Trejos, L. F. (eds.). (2013). Violencia política y conflicto sociales en América Latina. Barranquilla, Colombia: Universidad del Norte y CLACSO.
Blum, A., Lalli, R., & Renn, J. (2015). The reinvention of general relativity: A historiographical framework for assessing one hundred years of curved space-time. Isis, 106(3), 598-620.
Boulle, P. (1963). La planète des singes (The planet of the apes). Paris: French & European Pubns.
Burckhardt, J. (2004). La cultura del Renacimiento en Italia (Vol. 106). Ediciones AKAL.
Burke, P. (2005). Visto y no visto: el uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: España, Crítica.
Burckhardt, J. (1869). Cultur der Renaissance in Italien ein Versuch von Jacob Burckhardt. Roma: EA Seemann.
Caparrós, L. J. M. (1997). 100 películas sobre Historia Contemporánea. Madrid, España: Alianza Editorial.
Clarke, A. (1951). Sentinel of Eternity. 10 Historias de Fantasía. The Avon Science Fiction and Fantasy Reader publicado por Avon Periodicals, Inc.
Delahaye, M. (2008). Cannes-1968: fin de un festival. Cahiers du cinema España, (12), 78-80.
De Meneses, U. T. B. (2002). A fotografia como documento-Robert Capa e o miliciano abatido na Espanha: sugestões para um estudo histórico. Tempo, (14), 131-151.
Díaz, J. J. (s.f.). Historia Contemporánea y Cine: La imagen fílmica como herramienta histórica y recurso didác- tico. Granada: Universidad de Granada. Recuperado de:
http://www.ugr.es/~histocon/html/historiacontemporaneaycine.html
Edwards, E. (2012). The Camera as Historian: Amateur Photographers and Historical Imagination, 1885– 1918. Duke University Press.
Ferro, M. (1995). Historia contemporánea y cine. España: Ariel.
Ferro, M. (2008). El cine, una visión de la historia. Madrid, España: Ediciones AKAL.
Filmaffinity. (s.f). 41 Edición de los Oscar (1969) - Películas de 1968. Recuperado de:
https://www.filmaffinity.com/co/awards.php?award_id=academy_awards&-year=1969
Gaviria, R. O. (2012). El discurso evolutivo de Nietzsche en la odisea espacial de Kubrick. Bogotá, Colombia: Master's thesis, Universidad EAFIT.
Gisbert, M. V. (2012). La intertextualidad fílmica en la audio descripción (AD). Intralinea on line translation journal, 14.
Hegel, G. W. F. (2017). Fenomenología del espíritu [versión original de 1807 en alemán]. México: Fondo de cultura económica.
Huizinga, J. (2001). El otoño de la Edad Media: estudios sobre la forma de la vida y del espíritu durante los siglos XIV y XV en Francia y en los Países Bajos. Alianza Editorial.
Kurlansky, M., & Antón, P. (2005). 1968, el año que conmocionó al mundo. Barcelona: Destino.
La Jornada. (25 de noviembre de 2015). Cumple 100 años la revolución de la teoría de la relatividad. Recuperado de: http://www.jornada.unam.mx/ultimas/2015/11/24/cumple-100-anos-revolucion-de-la-teoria-de-la-relatividad4644.html
Laurent, V. (2009). Mayo del 68, cuarenta años después. Entre herencias y controversias. Revista de estudios sociales, (33), 29-43.
Lázaro, J., Salcedo, L., Guerra, A., Jimenez, M., DAmato, G., Maldonado, C., Corena, E. (2017). 1968. Entre las tensiones del mundo bipolar y las esperanzas de que todo puede ser posible. Barranquilla: Sello editorial Coruniamericana.
Lem, S. (1961). Solaris, trans. Joanna Kilmartin and Steve Cox. Solaris, The Chain of Chance, A Perfect Vacuum (London: Penguin, 1981), 32.
MacGregor, D. (2009). 2001; or, How one film-reviews with a hammer. Visual-Memory. Retrieved September, 29.
Montero, J. & Paz, M. A. (1997). La historia que el cine nos cuenta: el mundo de la posguerra 1945-1995. Madrid,
España: Tempo.
Paz, M. A. & Montero, J. (1995). Historia y cine: realidad, ficción y propaganda. Madrid, España: Complutense.
Ponce, L. E. (2011). Papa chilena, el vodka y su influencia en la Segunda Guerra Mundial: frente ruso. Idesia (Ari- ca), 29(3), 117-124.
Rábago, D. M. (2013). Interculturalidad, universidad y movimientos sociales latinoamericanos: ideas desde la frontera norte. Sociedade e Cultura, 16(2).
Renier, G. J. (2016). History: its purpose and method (Vol. 34). Routledge.
Romero, M. T. (1999). Cultura de masas y cambio político: El cine español de la transición. Madrid: CIS.
Rubio, M. H. & Rubio, M. A. (2006). Breves comentarios sobre la historia del tabaco y el tabaquismo. Revista del Instituto Nacional de Enfermedades Respiratorias, 19(4), 297-300.
Schaffner, F. J. (1968). El Planeta de los Simios [DVD-Vídeo] = (Planet of the apes). Estados Unidos: APJAC Productions. 20th Century Fox.
Tal, T. (2005). Alegorías de memoria y olvido en películas de iniciación: Machuca y Kamchatka. Aisthesis: Revista chilena de investigaciones estéticas, 38, 136-51.
Tirado, M. Á. (2014). Los años 60: una revolución en la cultura.Bogotá, Colombia:Debate.
The Michigan Daily. (4 de junio de 1968). Parte superior de la portada de la revista. Michigan: Ann Arbor.
Voloshinov, V. (1993). El marxismo y la filosofía del lenguaje. Madrid, España: Alianza.
Wheat, L. F. (2000). Kubrick's 2001: A triple allegory. Boston: Scarecrow Press.
Zepke, S. (2007). Against Nihilism, Nietzsche and Kubrick on the Future of Man’in. Journal of French Philosophy: Bulletin de la Société Américaine de Philosophie de Langue Française, 17(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Pensamiento Americano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author or authors of an article accepted for publication in the Journal Pensamiento Americano will transfer all of the patrimonial rights to the American University Corporation free of charge, within which are included: the right to edit, publish, reproduce and distribute both print media as digital, in addition to include in article in international indexes and / or databases, likewise, the Editorial Seal is authorized to use the images, tables and / or any graphic material presented in the article for the design of covers or posters from the same magazine. By assuming the patrimonial rights of the article, it may not be partially or totally reproduced in any printed or digital media without its express permission.
AUTHORITY ASPECTS
For the Pensamiento Americano Journal, all the authors of an article have made substantial contributions to the research and the manuscript, and they share the responsibility when the article presents errors, fraud in some way or violations of copyright.
After submitting an article, the journal does not accept the addition, deletion or change in the order of the authors, in addition we reserve the right to release the article when it has been submitted to the journal and under no circumstances will American Thought accept the article. withdrawal of an article during any phase of the editorial process