Plagiarism levels and use of standards for the presentation of works in an undergraduate program in the city of Barranquilla

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21803/penamer.14.27.318

Keywords:

graduate work, APA, plagiarism, education

Abstract

Introduction: A research study was conducted related to the accepted undergraduate work to opt for the academic degree at the university studied in the city of Barranquilla, Colombia between 2015 and 2020. Objective, Method and/or methodology: This research aimed to characterize the academic production of a program in the city of Barranquilla, emphasizing aspects such as the modality of degree, research methodology, use of standards for submission of papers established by the American Psychological Association (APA) by means of a quantitative methodological design and descriptive-documentary type. Results and conclusions: Of the 50 theses evaluated, 64% were monographs, 86% of the works were not presented under APA standards and 44% presented plagiarism levels between 10 and 15%. These results show the lack of rigour in the review of the degree projects, in violation of the criteria established in the grade work regulations of the studied program in terms of their structure, levels of plagiarism and use of APA standards.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cisneros-Estupiñán, M. (2012). ¿Cómo elaborar trabajos de grado? (Segunda ed.). ECOE Ediciones.

Cortés-Trujillo, J. (2015). Dificultades de la escritura de informes de investigación formativa en la educación superior en facultades de ingeniería. Revista Polisemia, 8(14), 12-23. doi:https://doi.org/10.26620/uniminuto.polisemia.8.14.2012.12-23

Escorcia-Otálora, T. (2008). El análisis bibliométrico como herramienta para el seguimiento de publicaciones científicas, tesis y trabajos de grado. (Tesis de Pregrado, Pontificia Universidad Javeriana). Archivo digital. https://www.javeriana.edu.co/biblos/tesis/ciencias/tesis209.pdf

Hernández-Islas, M. (2016). El plagio académico en la investigación cinetífica: consideraciones desde la óptica del investigador de alto nivel. Perfiles Educativos, 38(153), 120-135.

Merelles, M. (2017). El uso de recursos abiertos como apoyo en la implementación de las Normas APA. (Tesis de Pregrado. Tecnológico de Monterrey). Repositorio Institucional del Tecnológico de Monterrey. https://repositorio.tec.mx/handle/11285/622475

Murillo, J. (2011). Recomendaciones para escribir un ensayo: Normas APA. Colegio de Estudios Superiores de Administración. https://repository.cesa.edu.co/bitstream/handle/10726/301/Normas%20APA_web.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pérez-Jiménez, C., Cruz, O., García, G., Ocaña, J. & Hernández, S. (2020). Consideraciones en la enseñanza de la metodología de la investigación en las Ciencias Humanas. Revista Iberoamericana de Producción Académica y gestión Educativa, 7(13), 1-17.

Pérez-Saavedra, V., Zárate, M., Gonzáles, R. & Ampuero, E. (2008). Caracterización de las tesis de pregrado de la facutad de Enfermería de la Universidad Peruana Cayetano Heredia. Revista Enfermería Herediana, 1(1), 48-56.

Decreto 1377 del 2013. (2013, 27 de junio). Presidencia de la República de Colombia. Diario Oficial: 48.834

Reguera, A. (2008). Metodología de la investigación lingüistica: prácticas de escritura. Editorial Brujas.

Roig-Villa, R., Blasco, J., Lledó, A., & Pellín, N. (2016). Investigación e Innovación Educativa en Docencia Universitaria. Retos, Propuestas y Acciones. Universidad de Alicante. Instituto de Ciencias de la Educación

Ronda-Pérez, E., Seguí, M., Cayuela, A., Tauste, A. & Esteve, J. (2016). Plagio académico en el alumnado académico de máster en la universidad de Alicante. Universidad de Alicante. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/60520/1/Investigacion-e-Innovacion-Educativa-en-Docencia-Universitaria_105.pdf

Sanabria, L. (2014). Conceptualización jurídica del plagio en Colombia. Revista Colombiana de Cirugía, 29(2), 88-97.

Timal, S. & Sánchez, F. (2017). El plagio en el contexto del derecho de autor. Tla-melaua, 11(42), 48-66.

Torres, S., González, A. & Vavilona, I. (2013). La cita y referencia bibliográfica: guía basada en las Normas APA (Tercera ed.). Biblioteca UCES. https://www.revistaespacios.com/citasapa.pdf

Universidad del Atlántico. (2017). Reglamento de Trabajo de Grado del Programa. https://uniatlantico.edu.co/uatlantico/sites/default/files/docencia/facultades/pdf/ciencias- humanas/filosofia/NUEVO%20REGLAMENTO%20TG%20PROGRAMA %20DE%20FILOSOFI%CC%81A.pdf

Valderrama, J. (2016). ¿Cuánto debo plagiar para no ser acusado de plagiador? Formación Universitaria, 9(4), 1-2.

Venegas, R., Zamora, S. & Galdames, A. (2016). Hacia un modelo retórico-discrusivo del macrogénero Trabajo Final de Grado en Licenciatura. Revista Signos, 49(1), 247-279.

Published

2021-05-01 — Updated on 2021-05-01

Versions

Issue

Section

Education Sciences

How to Cite

Nieto Mendoza, I. . (2021). Plagiarism levels and use of standards for the presentation of works in an undergraduate program in the city of Barranquilla. Pensamiento Americano, 14(27), 137-144. https://doi.org/10.21803/penamer.14.27.318 (Original work published 2021)