Plagiarism levels and use of standards for the presentation of works in an undergraduate program in the city of Barranquilla
DOI:
https://doi.org/10.21803/penamer.14.27.318Keywords:
graduate work, APA, plagiarism, educationAbstract
Introduction: A research study was conducted related to the accepted undergraduate work to opt for the academic degree at the university studied in the city of Barranquilla, Colombia between 2015 and 2020. Objective, Method and/or methodology: This research aimed to characterize the academic production of a program in the city of Barranquilla, emphasizing aspects such as the modality of degree, research methodology, use of standards for submission of papers established by the American Psychological Association (APA) by means of a quantitative methodological design and descriptive-documentary type. Results and conclusions: Of the 50 theses evaluated, 64% were monographs, 86% of the works were not presented under APA standards and 44% presented plagiarism levels between 10 and 15%. These results show the lack of rigour in the review of the degree projects, in violation of the criteria established in the grade work regulations of the studied program in terms of their structure, levels of plagiarism and use of APA standards.
Downloads
References
Cisneros-Estupiñán, M. (2012). ¿Cómo elaborar trabajos de grado? (Segunda ed.). ECOE Ediciones.
Cortés-Trujillo, J. (2015). Dificultades de la escritura de informes de investigación formativa en la educación superior en facultades de ingeniería. Revista Polisemia, 8(14), 12-23. doi:https://doi.org/10.26620/uniminuto.polisemia.8.14.2012.12-23
Escorcia-Otálora, T. (2008). El análisis bibliométrico como herramienta para el seguimiento de publicaciones científicas, tesis y trabajos de grado. (Tesis de Pregrado, Pontificia Universidad Javeriana). Archivo digital. https://www.javeriana.edu.co/biblos/tesis/ciencias/tesis209.pdf
Hernández-Islas, M. (2016). El plagio académico en la investigación cinetífica: consideraciones desde la óptica del investigador de alto nivel. Perfiles Educativos, 38(153), 120-135.
Merelles, M. (2017). El uso de recursos abiertos como apoyo en la implementación de las Normas APA. (Tesis de Pregrado. Tecnológico de Monterrey). Repositorio Institucional del Tecnológico de Monterrey. https://repositorio.tec.mx/handle/11285/622475
Murillo, J. (2011). Recomendaciones para escribir un ensayo: Normas APA. Colegio de Estudios Superiores de Administración. https://repository.cesa.edu.co/bitstream/handle/10726/301/Normas%20APA_web.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pérez-Jiménez, C., Cruz, O., García, G., Ocaña, J. & Hernández, S. (2020). Consideraciones en la enseñanza de la metodología de la investigación en las Ciencias Humanas. Revista Iberoamericana de Producción Académica y gestión Educativa, 7(13), 1-17.
Pérez-Saavedra, V., Zárate, M., Gonzáles, R. & Ampuero, E. (2008). Caracterización de las tesis de pregrado de la facutad de Enfermería de la Universidad Peruana Cayetano Heredia. Revista Enfermería Herediana, 1(1), 48-56.
Decreto 1377 del 2013. (2013, 27 de junio). Presidencia de la República de Colombia. Diario Oficial: 48.834
Reguera, A. (2008). Metodología de la investigación lingüistica: prácticas de escritura. Editorial Brujas.
Roig-Villa, R., Blasco, J., Lledó, A., & Pellín, N. (2016). Investigación e Innovación Educativa en Docencia Universitaria. Retos, Propuestas y Acciones. Universidad de Alicante. Instituto de Ciencias de la Educación
Ronda-Pérez, E., Seguí, M., Cayuela, A., Tauste, A. & Esteve, J. (2016). Plagio académico en el alumnado académico de máster en la universidad de Alicante. Universidad de Alicante. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/60520/1/Investigacion-e-Innovacion-Educativa-en-Docencia-Universitaria_105.pdf
Sanabria, L. (2014). Conceptualización jurídica del plagio en Colombia. Revista Colombiana de Cirugía, 29(2), 88-97.
Timal, S. & Sánchez, F. (2017). El plagio en el contexto del derecho de autor. Tla-melaua, 11(42), 48-66.
Torres, S., González, A. & Vavilona, I. (2013). La cita y referencia bibliográfica: guía basada en las Normas APA (Tercera ed.). Biblioteca UCES. https://www.revistaespacios.com/citasapa.pdf
Universidad del Atlántico. (2017). Reglamento de Trabajo de Grado del Programa. https://uniatlantico.edu.co/uatlantico/sites/default/files/docencia/facultades/pdf/ciencias- humanas/filosofia/NUEVO%20REGLAMENTO%20TG%20PROGRAMA %20DE%20FILOSOFI%CC%81A.pdf
Valderrama, J. (2016). ¿Cuánto debo plagiar para no ser acusado de plagiador? Formación Universitaria, 9(4), 1-2.
Venegas, R., Zamora, S. & Galdames, A. (2016). Hacia un modelo retórico-discrusivo del macrogénero Trabajo Final de Grado en Licenciatura. Revista Signos, 49(1), 247-279.
Downloads
Published
Versions
- 2021-05-01 (4)
- 2024-06-12 (3)
- 2021-06-01 (2)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Pensamiento Americano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author or authors of an article accepted for publication in the Journal Pensamiento Americano will transfer all of the patrimonial rights to the American University Corporation free of charge, within which are included: the right to edit, publish, reproduce and distribute both print media as digital, in addition to include in article in international indexes and / or databases, likewise, the Editorial Seal is authorized to use the images, tables and / or any graphic material presented in the article for the design of covers or posters from the same magazine. By assuming the patrimonial rights of the article, it may not be partially or totally reproduced in any printed or digital media without its express permission.
AUTHORITY ASPECTS
For the Pensamiento Americano Journal, all the authors of an article have made substantial contributions to the research and the manuscript, and they share the responsibility when the article presents errors, fraud in some way or violations of copyright.
After submitting an article, the journal does not accept the addition, deletion or change in the order of the authors, in addition we reserve the right to release the article when it has been submitted to the journal and under no circumstances will American Thought accept the article. withdrawal of an article during any phase of the editorial process