This is an outdated version published on 2024-06-12. Read the most recent version.

Plagiarism levels and use of standards for the presentation of works in an undergraduate program in the city of Barranquilla

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21803/penamer.14.27.318

Keywords:

graduate work, APA, plagiarism, education

Abstract

A research study related to the accepted degree works was carried out to opt for the academic title at the studied university in the city of  Barranquilla, Colombia between 2015 and 2020. This research aimed to characterize the academic production of a program of the city ​​of Barranquilla, emphasizing aspects such as the degree modality, research methodology, use of standards for the presentation of works established by the American Psychological Association (APA), through a quantitative methodological design and descriptive-documentary type. Of the 50 theses evaluated, 64% were monographs, 86% of the papers were not submitted under APA standards, and 44% had plagiarism levels between 10 and 15%. These results show the lack of rigor in the revision of the degree projects, violating the criteria established in the degree work regulations of the studied program with regard to its structure, levels of plagiarism and use of APA standards.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cisneros-Estupiñán, M. (2012). ¿Cómo elaborar trabajos de grado? (Segunda ed.). ECOE Ediciones.

Cortés-Trujillo, J. (2015). Dificultades de la escritura de informes de investigación formativa en la educación superior en facultades de ingeniería. Revista Polisemia, 8(14), 12-23. doi:https://doi.org/10.26620/uniminuto.polisemia.8.14.2012.12-23

Escorcia-Otálora, T. (2008). El análisis bibliométrico como herramienta para el seguimiento de publicaciones científicas, tesis y trabajos de grado. (Tesis de Pregrado, Pontificia Universidad Javeriana). Archivo digital. https://www.javeriana.edu.co/biblos/tesis/ciencias/tesis209.pdf

Hernández-Islas, M. (2016). El plagio académico en la investigación cinetífica: consideraciones desde la óptica del investigador de alto nivel. Perfiles Educativos, 38(153), 120-135.

Merelles, M. (2017). El uso de recursos abiertos como apoyo en la implementación de las Normas APA. (Tesis de Pregrado. Tecnológico de Monterrey). Repositorio Institucional del Tecnológico de Monterrey. https://repositorio.tec.mx/handle/11285/622475

Murillo, J. (2011). Recomendaciones para escribir un ensayo: Normas APA. Colegio de Estudios Superiores de Administración. https://repository.cesa.edu.co/bitstream/handle/10726/301/Normas%20APA_web.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pérez-Jiménez, C., Cruz, O., García, G., Ocaña, J. & Hernández, S. (2020). Consideraciones en la enseñanza de la metodología de la investigación en las Ciencias Humanas. Revista Iberoamericana de Producción Académica y gestión Educativa, 7(13), 1-17.

Pérez-Saavedra, V., Zárate, M., Gonzáles, R. & Ampuero, E. (2008). Caracterización de las tesis de pregrado de la facutad de Enfermería de la Universidad Peruana Cayetano Heredia. Revista Enfermería Herediana, 1(1), 48-56.

Decreto 1377 del 2013. (2013, 27 de junio). Presidencia de la República de Colombia. Diario Oficial: 48.834

Reguera, A. (2008). Metodología de la investigación lingüistica: prácticas de escritura. Editorial Brujas.

Roig-Villa, R., Blasco, J., Lledó, A., & Pellín, N. (2016). Investigación e Innovación Educativa en Docencia Universitaria. Retos, Propuestas y Acciones. Universidad de Alicante. Instituto de Ciencias de la Educación

Ronda-Pérez, E., Seguí, M., Cayuela, A., Tauste, A. & Esteve, J. (2016). Plagio académico en el alumnado académico de máster en la universidad de Alicante. Universidad de Alicante. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/60520/1/Investigacion-e-Innovacion-Educativa-en-Docencia-Universitaria_105.pdf

Sanabria, L. (2014). Conceptualización jurídica del plagio en Colombia. Revista Colombiana de Cirugía, 29(2), 88-97.

Timal, S. & Sánchez, F. (2017). El plagio en el contexto del derecho de autor. Tla-melaua, 11(42), 48-66.

Torres, S., González, A. & Vavilona, I. (2013). La cita y referencia bibliográfica: guía basada en las Normas APA (Tercera ed.). Biblioteca UCES. https://www.revistaespacios.com/citasapa.pdf

Universidad del Atlántico. (2017). Reglamento de Trabajo de Grado del Programa. https://uniatlantico.edu.co/uatlantico/sites/default/files/docencia/facultades/pdf/ciencias- humanas/filosofia/NUEVO%20REGLAMENTO%20TG%20PROGRAMA %20DE%20FILOSOFI%CC%81A.pdf

Valderrama, J. (2016). ¿Cuánto debo plagiar para no ser acusado de plagiador? Formación Universitaria, 9(4), 1-2.

Venegas, R., Zamora, S. & Galdames, A. (2016). Hacia un modelo retórico-discrusivo del macrogénero Trabajo Final de Grado en Licenciatura. Revista Signos, 49(1), 247-279.

Published

2021-05-01 — Updated on 2024-06-12

Versions

Issue

Section

Education Sciences

How to Cite

Nieto Mendoza, I. . (2024). Plagiarism levels and use of standards for the presentation of works in an undergraduate program in the city of Barranquilla. Pensamiento Americano, 14(27), 137-144. https://doi.org/10.21803/penamer.14.27.318 (Original work published 2021)