Working memory and academic performance, in university students of a private institution of the Municipality of Bello, Antioquia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21803/pensam.13.25.392

Keywords:

Academic performance, Working memory, Cognitive processes

Abstract

A non-probabilistic, correlational postfactual study was carried out, whose objective was the correlation between work memory and academic performance, in a group of 50 university students, belonging to a private university in the Municipality of Bello, Colombia. Median difference tests were performed, using Kruskal Wallis and association measures using Spearman's Rho. To this end, the statistical package Stata 15.0 is included in the results, the associations statistically include the academic average and the working memory index of the WAIS 3: with a Rho of 0.33; Associations were also found with the sub-scales Essays 1 and 3.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aronen, E. T., Vuontela, V., Steenari, M. R., Salmi, J. & Carlson, S. (2005). Working memory, psychiatric symptoms, and academic performance at school. Neurobiology of learning and memory, 83(1), 33-42.

Baddeley, A. (1992). Working Memory. Medical Research Council, 255-259. Recuperado de: http://psych.colorado.edu/~kimlab/baddeley.1992.pdf

Barceló Martínez, E., Lewis Harb, S. & Moreno Torres, M. (2006). Funciones ejecutivas en estudiantes universitarios que presentan bajo y alto rendimiento académico. Psicología desde el Caribe, (18). 109-138.

Barrera Moncayo, J. P. (2017). Rendimiento académico y memoria de trabajo en niños de 8 a 10 años de institución educativa de Bogotá DC–análisis correlacional. (Tesis de pregrado). Bogotá, Colombia: Corporación Universitaria Iberoamericana.

Barrouillet, P. & Lépine, R. (2005). Working memory and children’s use of retrieval to solve addition problems. Journal of Experimental Child Psychology, 91(3), 183-204.

Berlanga-Silvente, V. & Rubio-Hurtado, M. (2012). Clasificación de pruebas no paramétricas. Cómo aplicarla en SPSS. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 5 (2). 101-113.

Casal, J. & Mateu, E. (2003). Tipos de muestreo. Rev. Epidem. Med. Prev, 1(1), 3-7.

Caso-Niebla, J. & Hernández-Guzmán, L. (2007). Variables que inciden en el rendimiento académico de adolescentes mexicanos. Revista Latinoamericana de Psicología, 39(3). 487-501.

Chun, M. & Turk-Browne, N. (2007). Interactions between attention and memory. Current Opinión in Neurobiology, 17(2). 177-184.

Corporación Universitaria Minuto de Dios. (2014). Reglamento Estudiantil Acuerdo No. 215. Recuperado de: http://umd.uniminuto.edu/documents/941377/941434/Acuerdo%2B215%2Bdel%2B28%2Bde%2BFebrero%2Bde%2B2014%2BReglamento%2BEstudiantil.pdf/ee18bc64-fa4e-4a87-a0f8-51ab3f59d891

Erazo Santander, O. (2011). El rendimiento académico, un fenómeno de múltiples relaciones y complejidades. Vanguardia Psicológica, 2(2) 144-173.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Lázaro, J. C. F. & Ostrosky, F. (2012). Desarrollo neuropsicológico de lóbulos frontales y funciones ejecutivas. México: Editorial El Manual Moderno.

Lázaro, J. C. F., Ostrosky, F. & Lozano, A. (2008). Batería de funciones frontales y ejecutivas. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 8(1) 141-158.

López, M. (2011). Memoria de trabajo y aprendizaje aportes de la neuropsicología. Cuadernos de Neuropsicología, 5(1). 25-47.

López, M. (2013a). Diferencias en el desempeño de la memoria de trabajo: un estudio en niños de diferentes grupos sociales. Revista nacional e internacional de educación inclusiva, 6(3). 109-119.

López, M. (2013b). Rendimiento académico: su relación con la memoria de trabajo. Actualidades Investigativas en Educación, 13(3). 1-19.

Manso, A. J. & Ballesteros, S. (2003). El papel de la agenda visoespacial en la adquisición del vocabulario ortográfico. Psicothema, 15(3), 388-394.

Passolunghi, M. C. & Siegel, L. S. (2001). Short-term memory, working memory, and inhibitory control in children with difficulties in arithmetic problem solving. Journal of experimental child psychology, 80(1), 44-57.

St. Clair-Thompson, H. L. & Gathercole, S. E. (2006). Executive functions and achievements in school: Shifting, updating, inhibition, and working memory. Quarterly journal of experimental psychology, 59(4), 745-759.

Tirapu-Ustárroz, J., Muñoz-Céspedes, J. M. & Pelegrín-Valero, C. (2005). Memoria y funciones ejecutivas. Revista de neurología, 41(8), 475-484.

Wechsler, D. (1981). The psychometric tradition: Developing the wechsler adult intelligence scale. Contemporary Educational Psychology, 6(2), 82-85.

Zapata, L. F., De Los Reyes, C., Lewis, S. & Barceló, E. (2009). Memoria de trabajo y rendimiento académico en estudiantes de primer semestre de una universidad de la ciudad de Barranquilla. Psicología desde el Caribe, (23), 66-82.

Published

2020-04-08 — Updated on 2020-06-15

Versions

Issue

Section

Research Articles

How to Cite

Acosta-Echavarría, Álvaro A. ., & Mejía-Toro, W. A. (2020). Working memory and academic performance, in university students of a private institution of the Municipality of Bello, Antioquia. Pensamiento Americano, 13(25), 90-100. https://doi.org/10.21803/pensam.13.25.392 (Original work published 2020)