Investigative competence as a pedagogical tool in the teaching of law

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21803/penamer.13.26.425

Keywords:

Pedagogy, Higher education, Right; Investigative Competences, High quality

Abstract

The discussion around the training and evaluation by competencies day by day becomes more relevant in the national academic panorama, today it ceased to be an exclusive concern of pedagogues to become a vital matter of training in the different academic programs in education higher education, particularly in the teaching of area law in which it is non-extendable to adopt measures that facilitate and contribute to the training of professionals who can respond to the paradigms of globalization, free trade and post-conflict. Thus generating the great challenge for the faculties and the responsibility for teachers to improve the teaching - learning process within the law faculties, being of great benefit for this purpose, the development of investigative competence in law students, with the purpose, that this pedagogical tool that facilitates and optimizes the quality of the training that is being imparted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón Lora, A. (2014). La investigación en la enseñanza del derecho para la formación de abogados. Caso universidad de Cartagena de indias periodo 1994–2014. Saber Ciencia y Libertad, 8(2), 171-178.

Arbeláez, N. Y. & Espinosa, B. (2002), Retos en la formación de abogados, propuestas desde la universidad. Revista Criterio Jurídico. 1(2). 161-186.

Atienza, M. (2012). El derecho como argumentación. España: Ariel.

Bastar, S. G. (2012). Metodología de la investigación. RED TERCER MILENIO S.C.

Bedoya Toro, M. E. (2002). La formación de la competencia investigativa en los estudiantes del Instituto Tecnológico Metropolitano. (Tesis de especialización, Universidad de Antioquia. Recuperado de: http://ayura.udea.edu.co:8080/jspui/bitstream/123456789/296/1/G0097.pdf

Benfeld, J. S. (2016). La discusión sobre la enseñanza del Derecho en Chile dentro del nuevo paradigma universitario: Una tarea pendiente. Revista de derecho (Coquimbo), 23(1), 143-171.

Bocanegra, H. (2005). Educación jurídica en Colombia: contexto, conflictos y posibilidades actuales. Bogotá, Universidad Pedagogía y Derecho.

Bocanegra, H. (2006). La investigación formativa. Diálogo de Saberes. 24. 7-10.

Bocanegra, H. (2015). LA ENSEÑANZA DEL DERECHO Y LA FORMACIÓN DE LOS ABOGADOS. Revista Republicana, (12). Recuperado de: http://ojs.urepublicana.edu.co/index.php/revistarepublicana/article/view/50

Cano, W. y Prada, A. (2013) Pertinencia de la enseñanza y aprendizaje del derecho, a partir de formas pedagógicas alternativas, y la correspondencia de éstas con el programa de derecho de la Institución Universitaria Salazar y Herrera. Revista QUID, (21) 37-44.

Cantillo, J. J. O. (2012). Estudio documental sobre la enseñanza del derecho. Memorias, 10(18), 148-158.

Cárcamo, H. 2005. Hermenéutica y Análisis Cualitativo. Cinta Moebio 23 (204-216), Recuperado de www.moebio.uchile.cl/23/carcamo.html

Castro, E. (2004). Perspectivas de la enseñanza clínica del derecho en Colombia. Opinión Jurídica 3(5). 161-168.

Churrea, N. (2002). Transformación en la enseñanza del derecho. Revista Criterio. 31. 173-181.

García, D., Sepúlveda, M. & Solano, N. (2008). Hacía una nueva enseñanza del Derecho. Misión Jurídica 1(1). 129-148.

Gette, S. (2007). El proceso de evaluación de los aprendizajes a nivel superior. Justicia Juris. 6. 7-11.

Godoy, A. (2005). Prolegómenos de una pedagogía del derecho. Alé Kumá. 25-26. 121-124.

Gómez Araujo, L. A. (2004). Reforma al plan de estudios del Programa de Derecho de la Universidad del Norte (Colombia): una experiencia liberadora. Revista de Derecho, (22), 238-253.

González, J. (2012). Pedagogía jurídica, Estado de derecho y derechos Humanos. El profesor, la toga del juicio de Baltasar Garzón y Miguel de Unamuno. ACDI 5. 11-28.

López, G. & Ceballos, B. (2005). La formación en la investigación jurídica aplicada: hacia un nuevo paradigma en el aprendizaje del derecho. Alé Kumá. 25-26. 125-129.

Maldonado, L. F., Landazábal, D. P., Hernández, J. C., Ruíz, Y., Claro, A., Vanegas, H. & Cruz, S. (2007). Visibilidad y formación en investigación. Estrategias para el desarrollo de competencias investigativas. Revista Studiositas 2(2). 43-56. file:///C:/Users/Estudiante/Downloads/Dialnet-VisibilidadYFormacionEnInvestigacion-2719652.pdf

Marqués, P. (2000). Los docentes: funciones, roles, competencias necesarias, formación. Universidad Autónoma de Barcelona. Recuperado de: http://www. uaa. mx/direcciones/dgdp/defaa/descargas/docentes_funciones. pdf.

MEN (2005). Competencias y reformas en la educación superior. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-92779.html

MEN (2009). Propuesta de lineamientos para la formación por competencias en educación superior. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-332_archivo_pdf_lineamientos.pdf

Parra, J. (2014). EL POR QUÉ DE LOS SEMILLEROS. Principia Iuris, 16(16). Recuperado de: http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/432

Pérez Lledó, J. A. (1992). La Enseñanza del Derecho en Estados Unidos. Doxa. Cuadernos de Filosofía del Derecho. 12. 41-93.

Plata, J. (2002), La investigación jurídica y sociojurídica en Colombia: avances, retos y perspectivas. Diálogo de Saberes. 17. 143-153.

Quiroz Monsalve, A. (2003). Método del Aprendizaje del Derecho por Talleres. Doctrina, Jurisprudencia e Investigación, 63-84.

Sepúlveda, M. (2004). Modelos pedagógicos en la enseñanza del derecho. Revista Alé Kumá. 22. 73-88.

Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias: pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá, Colombia: Ecoe Ediciones.

Tobón, S. (2008). La formación basada en competencias en la educación superior: el enfoque complejo. México: Universidad Autónoma de Guadalajara.

Tobón, S., Rial, A., García, J. & Carretero, M. (2006). Competencias, calidad y educación superior. Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.

Vanegas, D. G., López, M. S. & De Jinete, N. S. (2008). Hacía una nueva enseñanza en derecho. Misión Jurídica, 1(1), 129-146.

Villegas, C. (2009). Historia y derecho: la interdisciplinariedad del derecho y los retos de la historia del derecho. Revista de Derecho Público de la Universidad de los Andes, ed. 22, pp. 1-22.

Published

2020-11-30 — Updated on 2020-12-16

Versions

Issue

Section

Reflection Articles

How to Cite

Palacios Hernández, A. A. ., & Córdoba Robledo, C. A. . (2020). Investigative competence as a pedagogical tool in the teaching of law. Pensamiento Americano, 13(26), 127-138. https://doi.org/10.21803/penamer.13.26.425 (Original work published 2020)