Investigative competence as a pedagogical tool in the teaching of law
DOI:
https://doi.org/10.21803/penamer.13.26.425Keywords:
Pedagogy, Higher education, Right; Investigative Competences, High qualityAbstract
The discussion around the training and evaluation by competencies day by day becomes more relevant in the national academic panorama, today it ceased to be an exclusive concern of pedagogues to become a vital matter of training in the different academic programs in education higher education, particularly in the teaching of area law in which it is non-extendable to adopt measures that facilitate and contribute to the training of professionals who can respond to the paradigms of globalization, free trade and post-conflict. Thus generating the great challenge for the faculties and the responsibility for teachers to improve the teaching - learning process within the law faculties, being of great benefit for this purpose, the development of investigative competence in law students, with the purpose, that this pedagogical tool that facilitates and optimizes the quality of the training that is being imparted.
Downloads
References
Alarcón Lora, A. (2014). La investigación en la enseñanza del derecho para la formación de abogados. Caso universidad de Cartagena de indias periodo 1994–2014. Saber Ciencia y Libertad, 8(2), 171-178.
Arbeláez, N. Y. & Espinosa, B. (2002), Retos en la formación de abogados, propuestas desde la universidad. Revista Criterio Jurídico. 1(2). 161-186.
Atienza, M. (2012). El derecho como argumentación. España: Ariel.
Bastar, S. G. (2012). Metodología de la investigación. RED TERCER MILENIO S.C.
Bedoya Toro, M. E. (2002). La formación de la competencia investigativa en los estudiantes del Instituto Tecnológico Metropolitano. (Tesis de especialización, Universidad de Antioquia. Recuperado de: http://ayura.udea.edu.co:8080/jspui/bitstream/123456789/296/1/G0097.pdf
Benfeld, J. S. (2016). La discusión sobre la enseñanza del Derecho en Chile dentro del nuevo paradigma universitario: Una tarea pendiente. Revista de derecho (Coquimbo), 23(1), 143-171.
Bocanegra, H. (2005). Educación jurídica en Colombia: contexto, conflictos y posibilidades actuales. Bogotá, Universidad Pedagogía y Derecho.
Bocanegra, H. (2006). La investigación formativa. Diálogo de Saberes. 24. 7-10.
Bocanegra, H. (2015). LA ENSEÑANZA DEL DERECHO Y LA FORMACIÓN DE LOS ABOGADOS. Revista Republicana, (12). Recuperado de: http://ojs.urepublicana.edu.co/index.php/revistarepublicana/article/view/50
Cano, W. y Prada, A. (2013) Pertinencia de la enseñanza y aprendizaje del derecho, a partir de formas pedagógicas alternativas, y la correspondencia de éstas con el programa de derecho de la Institución Universitaria Salazar y Herrera. Revista QUID, (21) 37-44.
Cantillo, J. J. O. (2012). Estudio documental sobre la enseñanza del derecho. Memorias, 10(18), 148-158.
Cárcamo, H. 2005. Hermenéutica y Análisis Cualitativo. Cinta Moebio 23 (204-216), Recuperado de www.moebio.uchile.cl/23/carcamo.html
Castro, E. (2004). Perspectivas de la enseñanza clínica del derecho en Colombia. Opinión Jurídica 3(5). 161-168.
Churrea, N. (2002). Transformación en la enseñanza del derecho. Revista Criterio. 31. 173-181.
García, D., Sepúlveda, M. & Solano, N. (2008). Hacía una nueva enseñanza del Derecho. Misión Jurídica 1(1). 129-148.
Gette, S. (2007). El proceso de evaluación de los aprendizajes a nivel superior. Justicia Juris. 6. 7-11.
Godoy, A. (2005). Prolegómenos de una pedagogía del derecho. Alé Kumá. 25-26. 121-124.
Gómez Araujo, L. A. (2004). Reforma al plan de estudios del Programa de Derecho de la Universidad del Norte (Colombia): una experiencia liberadora. Revista de Derecho, (22), 238-253.
González, J. (2012). Pedagogía jurídica, Estado de derecho y derechos Humanos. El profesor, la toga del juicio de Baltasar Garzón y Miguel de Unamuno. ACDI 5. 11-28.
López, G. & Ceballos, B. (2005). La formación en la investigación jurídica aplicada: hacia un nuevo paradigma en el aprendizaje del derecho. Alé Kumá. 25-26. 125-129.
Maldonado, L. F., Landazábal, D. P., Hernández, J. C., Ruíz, Y., Claro, A., Vanegas, H. & Cruz, S. (2007). Visibilidad y formación en investigación. Estrategias para el desarrollo de competencias investigativas. Revista Studiositas 2(2). 43-56. file:///C:/Users/Estudiante/Downloads/Dialnet-VisibilidadYFormacionEnInvestigacion-2719652.pdf
Marqués, P. (2000). Los docentes: funciones, roles, competencias necesarias, formación. Universidad Autónoma de Barcelona. Recuperado de: http://www. uaa. mx/direcciones/dgdp/defaa/descargas/docentes_funciones. pdf.
MEN (2005). Competencias y reformas en la educación superior. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-92779.html
MEN (2009). Propuesta de lineamientos para la formación por competencias en educación superior. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-332_archivo_pdf_lineamientos.pdf
Parra, J. (2014). EL POR QUÉ DE LOS SEMILLEROS. Principia Iuris, 16(16). Recuperado de: http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/432
Pérez Lledó, J. A. (1992). La Enseñanza del Derecho en Estados Unidos. Doxa. Cuadernos de Filosofía del Derecho. 12. 41-93.
Plata, J. (2002), La investigación jurídica y sociojurídica en Colombia: avances, retos y perspectivas. Diálogo de Saberes. 17. 143-153.
Quiroz Monsalve, A. (2003). Método del Aprendizaje del Derecho por Talleres. Doctrina, Jurisprudencia e Investigación, 63-84.
Sepúlveda, M. (2004). Modelos pedagógicos en la enseñanza del derecho. Revista Alé Kumá. 22. 73-88.
Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias: pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá, Colombia: Ecoe Ediciones.
Tobón, S. (2008). La formación basada en competencias en la educación superior: el enfoque complejo. México: Universidad Autónoma de Guadalajara.
Tobón, S., Rial, A., García, J. & Carretero, M. (2006). Competencias, calidad y educación superior. Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.
Vanegas, D. G., López, M. S. & De Jinete, N. S. (2008). Hacía una nueva enseñanza en derecho. Misión Jurídica, 1(1), 129-146.
Villegas, C. (2009). Historia y derecho: la interdisciplinariedad del derecho y los retos de la historia del derecho. Revista de Derecho Público de la Universidad de los Andes, ed. 22, pp. 1-22.
Downloads
Published
Versions
- 2020-12-16 (3)
- 2020-12-12 (2)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Pensamiento Americano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author or authors of an article accepted for publication in the Journal Pensamiento Americano will transfer all of the patrimonial rights to the American University Corporation free of charge, within which are included: the right to edit, publish, reproduce and distribute both print media as digital, in addition to include in article in international indexes and / or databases, likewise, the Editorial Seal is authorized to use the images, tables and / or any graphic material presented in the article for the design of covers or posters from the same magazine. By assuming the patrimonial rights of the article, it may not be partially or totally reproduced in any printed or digital media without its express permission.
AUTHORITY ASPECTS
For the Pensamiento Americano Journal, all the authors of an article have made substantial contributions to the research and the manuscript, and they share the responsibility when the article presents errors, fraud in some way or violations of copyright.
After submitting an article, the journal does not accept the addition, deletion or change in the order of the authors, in addition we reserve the right to release the article when it has been submitted to the journal and under no circumstances will American Thought accept the article. withdrawal of an article during any phase of the editorial process