This is an outdated version published on 2022-11-03. Read the most recent version.

Citizenship competencies in a flexible educational supported model by hypermedia narrative

Authors

  • Santiago Gómez Cadavid Universidad de Antioquia
  • Alejandro Uribe Zapata Pedagogía de la Universidad Pontificia Bolivariana

DOI:

https://doi.org/10.21803/penamer.15.30.489

Keywords:

civic education, diversification of education, educational technology, urban youth, Hypermedia

Abstract

Introduction: Flexible education models are proof that education is in constant transformation and requires meeting needs in context. Objective: This article explores the incidence of a didactic proposal, supported by hypermedia narrative, which allows working on citizenship competencies in a flexible education model designed for the urban context of the Mariscal Robledo Educational Institution in the city of Medellin, Colombia.  Materials and methods: The participants were (14) eighth-ninth grade extra-age students belonging to the Flexible Education Model: Walking in Secondary School. A qualitative design was used, with an exploratory scope, and the sources of information were the workshop, semi-structured interviews and participant observation. Results: The results illustrate that the use of hypermedia narratives, under specific didactic conditions, can be an interesting support resource; in addition, the process carried out gave them constant recognition and motivation, fundamental elements for their leveling based on the age-grade relationship, and that, with this, they continue with their studies. Conclusion: The hypermedia narratives in the teaching of citizenship competencies contribute to improve the permanence opportunities of the students in condition of extra-age and enhance their progress in the school system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcaldía de Medellín. (2019). Circular N. 201960000030 del 2019. https://medellin.edu.co/normatividad/circulares/1083-circular-201960000030/file

Barinaga López, B., Moreno Sánchez, I. y Navarro Newball, A. A. (2017). La narrativa hipermedia en el museo. El presente del futuro. Obra digital, 12, 101-121. https://doi.org/10.25029/od.2017.119.12

Bermúdez Grajales, M. M. (2015). Escritura(s) y modos de subjetivación: Del ciudadano moderno a la subjetividad juvenil contemporánea. Enunciación, 20(1), 56. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.enunc.2015.1.a04

Bisquerra Alzina, R. (Ed.). (2019). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.

Blevins, B., LeCompte, K. y Wells, S. (2016). Innovations in Civic Education: Developing Civic Agency Through Action Civics. Theory & Research in Social Education, 44(3), 344-384. https://doi.org/10.1080/00933104.2016.1203853

Bustos Jiménez, A. (2010). Aproximación a las aulas de escuela rural: heterogeneidad y aprendizaje en los grupos multigrado. Revista de Educación, (352), 353-378. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re352/re352_16.pdf

Calle Álvarez, G. Y. y Lozano Prada, A. (2019). La alfabetización digital en la formación de competencias ciudadanas en la básica primaria. Eleuthera, 20, 35-54. https://doi.org/10.17151/eleu.2019.20.3

Castro Valderrama, H. (2011). Un Mundo por Aprender. Educación sin Escuela (ESE), Autoaprendizaje (AC) y Educación en Familia (EF). Congresos de 2009 y 2010. Universidad Nacional de Colombia. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2016/01/Un-mundo-por-aprender-Garc%c3%ada-Erwin-2010-pdf.pdf

Chaux, E., Velásquez, A. M. y Lleras, J. (2012). Competencias ciudadanas: De los estándares al Aula. Universidad de los Andes. https://doi.org/10.7440/2004.01

Delgado Barrera, M. (2014). La educación básica y media en Colombia: retos en equidad y calidad. FEDESARROLLO. http://hdl.handle.net/11445/190

Departamento Nacional de Planeación. (2015). Colombia—Evaluación institucional y de resultados de la Estrategia Modelos Educativos Flexibles. https://anda.dnp.gov.co/index.php/catalog/36/study-description

Fitzgerald, J. C., Cohen, A. K., Maker Castro, E. y Pope, A. (2021). A Systematic Review of the Last Decade of Civic Education Research in the United States. Peabody Journal of Education, 96(3), 235-246. https://doi.org/10.1080/0161956X.2021.1942703

Galeano Marín, M. E. (2014). Estrategias de investigación social cualitativa: El giro de la mirada (Cuarta reimpresión). La Carreta.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill Interamericana.

ICFES. (2017). Estudio Internacional de Educación Cívica y Ciudadana ICCS 2016. Informe nacional para Colombia 2017. Ministerio de Educacion Nacional. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/179660/Informe+nacional+estudio+internacional+de+educacion+civica+y+ciudadana+iccs+2016.pdf

Japar, M., Kardiman, Y., Raharjo, R., Fadhillah, D. N. y Syarifa, S. (2021). Interactive Mobile Technologies on Civic Education Learning in Higher Education. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM), 15(03), 84. https://doi.org/10.3991/ijim.v15i03.17509

Kahne, J., Hodgin, E. y Eidman-Aadahl, E. (2016). Redesigning Civic Education for the Digital Age: Participatory Politics and the Pursuit of Democratic Engagement. Theory & Research in Social Education, 44(1), 1-35. https://doi.org/10.1080/00933104.2015.1132646

Kemmis, S. y MacTaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación—Acción. Laertes.

Latorre, A. (2005). La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa (3.a ed.). Graó.

Ley 115 de 1994. (1994, 8 de febrero). Congreso de Colombia. Ley general de educación. Diario Oficial n.º 41.214. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0115_1994.html

Literat, I. y Kligler-Vilenchik, N. (2018). Youth online political expression in non-political spaces: Implications for civic education. Learning, Media and Technology, 43(4), 400-417. https://doi.org/10.1080/17439884.2018.1504789

Lizarralde Gómez, C. F. y López Rojas, A. M. (2011). La comunicación y la estética en los procesos de virtualización. Signo y Pensamiento, 30(59), 248-263. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp31-59.cepv. file:///C:/Users/Americasys/Downloads/adminpujojs,+18-16Lopez59.pdf

Martín-Barbero, J. (2012). Ciudad educativa: De una sociedad con sistema educativo a una sociedad de saberes compartidos. En R. Díaz & J. Freire (Eds.), Educación expandida (pp. 103-129). ZEMOS98. http://www.zemos98.org/descargas/educacion_expandida-ZEMOS98.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2004). Estándares Básicos de Competencias Ciudadanas. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-75768_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2010). Manual de implementación. Caminar en secundaria. https://redes.colombiaaprende.edu.co/ntg/men/archivos/Referentes_Calidad/Modelos_Flexibles/Caminar%20en%20Secundaria/Guias_del_docente/Manual%20Implementacion_baja.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2014). Guía No. 48. Ruta de gestión para alianzas en el desarrollo de competencias ciudadanas. http://redes.colombiaaprende.edu.co/ntg/men/pdf/Guia%20No.%2048.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2020). Guía No. 48. Ruta de gestión para alianzas en el desarrollo de competencias ciudadanas. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-339478.html?_noredirect=1

Moreno, I. (2012). Narrativa hipermedia y transmedia. En V. Perales Blanco (Ed.), Creatividad y discursos hipermedia (pp. 21-40). Editum, Ediciones de la Universidad de Murcia. file:///C:/Users/Americasys/Downloads/creatividad_y_discursos_hipermedia.pdf

Navarro-Newball, A. A., López, B. B. y Sánchez, I. M. (2018). Hypermedia Narrative as a Tool for Serious Games. En N. Lee (Ed.), Encyclopedia of Computer Graphics and Games (pp. 1-3). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-08234-9_202-1

Plows, V. (2017). Reworking or reaffirming practice? Perceptions of professional learning in alternative and flexible education settings. Teaching Education, 28(1), 72-87. https://doi.org/10.1080/10476210.2016.1251416

Rueda Ortiz, R. (2014). Ciberciudadanías, multitud y resistencias. En A. I. Mora (Ed.), Comunicación educación un campo de resistencias (pp. 335-363). UNIMINUTO. https://mseducacion.files.wordpress.com/2014/08/comunicacic3b3n-educacic3b3n-un-campo-de-resistencias.pdf

Rueda Ortiz, R. y Uribe Zapata, A. (2021). Cyberculture and Education in Latin America. En K. Hytten (Ed.), Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.1503

Scolari, C. A. (2008). Hipermediaciones: Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Gedisa.

Slater, M. D., Zimmerman, D. E., Tipton, M. L., Halvorson, H., Kean, T. y Rost, J. D. (1994). Hypermedia use by the Disadvantaged: Assessing a Health Information Program. Hypermedia, 6(2), 67-86. https://doi.org/10.1080/09558543.1994.12031228

UNESCO. (2016). Educación para la ciudadanía mundial. Preparar a los educandos para los retos del siglo XXI. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000244957

Vadeboncoeur, J. A. y Padilla-Petry, P. (2017). Learning from teaching in alternative and flexible education settings. Teaching Education, 28(1), 1-7. https://doi.org/10.1080/10476210.2016.1265928

Vargas-Jiménez, I. (2012). La entrevista en la investigación cualitativa: Nuevas tendencias y retos. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 3(1), 119-139. https://doi.org/10.22458/caes.v3i1.436

Vitorelli Diniz Lima Fagundes, K., Almeida Magalhães, A. de, dos Santos Campos, C. C., Garcia Lopes Alves, C., Mônica Ribeiro, P. y Mendes, M. A. (2014). Hablando de la Observación Participante en la investigación cualitativa en el proceso salud-enfermedad. Index de Enfermería, 23(1-2), 75-79. https://doi.org/10.4321/S1132-12962014000100016

Vizcaíno-Verdú, A., Contreras-Pulido, P. y Guzmán-Franco, M.-D. (2021). YouTube musicians and self-perceived multimedia, hypermedia, intertextual and transmedia competencies. Learning, Media and Technology, 46(4), 515-530. https://doi.org/10.1080/17439884.2021.1941099

Downloads

Published

2022-10-08 — Updated on 2022-11-03

Versions

How to Cite

Gómez Cadavid, S., & Uribe Zapata, A. (2022). Citizenship competencies in a flexible educational supported model by hypermedia narrative. Pensamiento Americano, 15(30), 1-18. https://doi.org/10.21803/penamer.15.30.489