La interculturalidad en el aprendizaje y la comunicacio?n del disen?o social
DOI:
https://doi.org/10.21803/pensam.v11i21.150Palavras-chave:
Diseño social, aprendizaje y comunicación interculturalResumo
Se analizara?n las etapas del proceso de disen?o social desde el punto de vista acade?mico y la importancia de co?mo influye la comunicacio?n intercultural en el desarrollo del pai?s en donde e?ste se da y la relacio?n que se pudiese lograr haci?a con los dema?s. El hablar del proceso del disen?o social en un ambiente universitario nos puede ubicar en un a?rea de intere?s en la que se plantean las formas de co?mo se piensa, co?mo se hace y co?mo se comunica el disen?o. El disen?o social juega actualmente un papel muy importante en donde se involucra a la sociedad a partir de las necesidades y deseos expresados por esta, en donde se contempla que se optimice los recursos y las capacidades, y que se ve ma?s como un sistema social que productivo y en donde el objetivo final seri?a que se lograra una fa?cil, u?til y pra?ctica comunicacio?n global.
PALABRAS CLAVES: Disen?o social, aprendizaje y comunicacio?n intercultural.
Recibido: Octubre 12 de 2017 Aceptado: Marzo 16 de 2018
Abstract
Will analyze the stages of the social design process from the academic point of view and the importance of how intercultural communication influences the development of the country where it occurs and the relationship that could be achieved with others. Talking about the process of social design in a university environment can place us in an area of interest in which the ways of how people think, how they are done and how design is communicated are presented. Social design currently plays a very important role in which society is involved based on the needs and desires expressed by it, where it is contemplated that resources and capacities are optimized and that it is seen more as a social system than productive and where the ultimate goal would be to achieve an easy, useful and practical global communication.
KEYWORDS: State, public policies, human rights, rights-based approach
Resumo
Nesta pesquisa se analisara?o as etapas do processo de desenho social desde o ponto-de-vista acade?mico e a importa?ncia de como influencia a comunicac?a?o intercultural no desenvolvimento do pai?s onde se da?, e a relac?a?o que se pode conseguir aos demais. Falar do processo de desenho social num ambiente universita?rio nos pode localizar em uma a?rea de interesse nas quais se projetam as formas de como se pensa, como se faz e como se comunica o desenho. O desenho social representa atualmente um papel muito importante onde se envolve a sociedade a partir das necessidades e desejos expressos pela mesma, onde se contempla que se otimiza os recursos e as capacidades, e que se veja mais como um sistema social que produtivo, e onde o objetivo final seria que se conseguisse uma fa?cil, u?til e pra?tica comunicac?a?o global.
PALAVRAS CHAVE: Desenho social, aprendizagem e comunicac?a?o intercultural
Downloads
Referências
Asunción-Lande, N. (1986). Comunicación intercultural. Comunicación humana ciencia social, México: Mc Graw-Hill, 179-193.
Bastidas, A., & Martínez, H. R. (2016). Diseño social: Tendencias, enfoques y campos de acción. Arquetipo, (13), 89-113.
Buitrago, N. Q. (2014). Diseño con proyección social: Sinergia entre la academia y los procesos comunitarios.
Bruno, M. (1989). ¿Cómo nacen los objetos? GG Diseño.
Cordero, I. (2013). Didáctica y enseñanza del Derecho en las universidades. Pensamiento Americano. 6(11) 29-34
Cembellín, B. H. (2004). Bauhaus, la escuela que unió arte y técnica. Técnica industrial, (252), 68-75.
Elías, A. (2010). La Enseñanza y responsabilidad social en el diseño. Actas de Diseño. Facultad de Diseño y Comunicación. Universidad de Palermo. ISSN, 1850, 2032.
Margolin, V. (2015). Un “modelo social” de diseño: cuestiones de práctica e investigación. Revista Kepes, 61-71.
Munari, B., & Rodriguez, C. A. (1983). ¿Cómo nacen los objetos? GG.
Pérez, J. F. C. (2004). Interculturalidad y educación. Educatio siglo XXI, 22, 9-17.
Pérez, A. B., & Martínez, H. R. (2016). Diseño Social: Enfoques y proyectos de diseño industrial en la Universidad Autónoma de Colombia. InvestigiumIRE, 7(2), 48- 64.
Pérez, J. F., Pujades, N. V., Picas, J. T., & Orus, X. E. (2002). Recorrido Histórico en la metodología del diseño. In Santander, XIV Congreso Internacional de Ingeniería Gráfica, Universidad de Cantabria.
Rizo, M., & Romeu, V. (2006). Cultura y comunicación intercultural. Aproximaciones conceptuales. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, 6.
Roustan, M. (2017). Análisis de la comunicación grupal: un año de experiencia con un grupo terapéutico de ayudainteractiva.PensamientoAmericano,10(18),21- 30. http://dx.doi.org/10.21803%2Fpenamer.10.18.384
Scott Robert, G. I. L. L. A. M. (1969). Fundamentos del diseño. La Habana, Edición Revolucionaria.
Soto, C. (2016) Ponencia Pedagogía del Diseño: una responsabilidad Social en el II Congreso Latinoamericano de la Enseñanza del Diseño en la Universidad de Palermo, Buenos Aires, Argentina.
Vargas, E. C., & Oguri, L. E. (2013). El arte-objeto ¿es diseño industrial? Revista Legado de Arquitectura y Diseño, (14), 9-20.
Vilchis, L. (2002). Metodología del diseño: fundamentos teóricos. UNAM.
Thackara, J. (2013). Diseñando para un mundo complejo: acciones para lograr la sustentabilidad. DR Editorial Designio.
Wong, W. (1995). Fundamentos del diseño. Gustavo Gili.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2018 Pensamiento Americano
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author or authors of an article accepted for publication in the Journal Pensamiento Americano will transfer all of the patrimonial rights to the American University Corporation free of charge, within which are included: the right to edit, publish, reproduce and distribute both print media as digital, in addition to include in article in international indexes and / or databases, likewise, the Editorial Seal is authorized to use the images, tables and / or any graphic material presented in the article for the design of covers or posters from the same magazine. By assuming the patrimonial rights of the article, it may not be partially or totally reproduced in any printed or digital media without its express permission.
AUTHORITY ASPECTS
For the Pensamiento Americano Journal, all the authors of an article have made substantial contributions to the research and the manuscript, and they share the responsibility when the article presents errors, fraud in some way or violations of copyright.
After submitting an article, the journal does not accept the addition, deletion or change in the order of the authors, in addition we reserve the right to release the article when it has been submitted to the journal and under no circumstances will American Thought accept the article. withdrawal of an article during any phase of the editorial process