Academic desertion among students at the coastal education corporation
Keywords:
Academic desertion, Students, School permanence, UndergraduateAbstract
Academic desertion has been a problem that has affected the country as time has passed
and has become an emerging problem not only for students but for corporate and university
institutions themselves; this leaves in evidence various problems that have arisen for students
which have made them drop out due to socio-economic and family situations, among others.
For this reason, the aim is to understand the causes and reasons for desertion in which statistics and surveys have been used for data collection to bring detailed information about this problem that afflicts many institutions. The results obtained show that the most common reason is the economic factor with a presence of 29.17%, concluding that the greatest tendency
in desertion is derived from economic and labour problems that affect the permanence of teachers in the institution.
References
Alban, G. P. G., Arguello, A. E. V. & Molina, N. E. C. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Recimundo, 4(3), 163-173.
Álzate García, O. & Collazos Fajardo, C. (2021). Proceso de Diseño para un modelo tecnológico de apoyo en las mediaciones comunicativas de un programa virtual en Colombia. Revista ADGNOSIS, 10(10).
p.11-27. https://doi.org/10.21803/adgnosis.10.10.466
Arias Gonzáles, J. L. & Covinos Gallardo, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Enfoques Consulting EIRL, 1, 66-78.
Cardeño Portela, N., Cardeño Portela, E. J. y Bonilla Blanchar, E. (2023). TIC y transformación académica en las universidades. Región Científica, 2(2), 202370. https://doi.org/10.58763/rc202370
Chacma-Lara, E. & Laura-Chávez, T. (2021). Investigación cuantitativa: buscando la estandarización de un esquema taxonómico. Revista médica de Chile, 149(9), 1382-1383.
Chalela-Naffah, S., Valencia-Arias, A., Ruiz-Rojas, G. A. & Cadavid-Orrego, M. (2020). Factores psicosociales y familiares que influyen en la deserción en estudiantes universitarios en el contexto de los países en desarrollo. Revista Lasallista de investigación, 17(1), 103-115.
Chalpartar Nasner, L. T. M., Fernández Guzmán, A. M., Betancourth Zambrano, S. & Gómez Delgado, Y. A. (2022). Deserción en la población estudiantil universitaria durante la pandemia, una mirada cualitativa. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (66), 37–62. https://doi.org/10.35575/rvucn.
n66a3
De La Cruz, P. T. S., Vásquez, C. A. M. & Esteban, J. J. O. (2022). Embarazo prematuro y deserción universitaria. Encuentro Educativo, 3(2).
Gonzales López, E. F. & Evaristo Chiyong, I. S. (2021). Rendimiento académico y deserción de estudiantes universitarios de un curso en modalidad virtual y presencial. RIED 24(2). 189-199. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.29103
Gutiérrez, D., Díaz, J. F. V. & López, J. (2021). Indicadores de deserción universitaria y factores asociados. EducaT: Educación virtual, Innovación y Tecnologías, 2(1), 15-26.
Martínez, L. A., Castellanos, V. L. C., Anguiano, N. E. N. & Romero, B. A. R. (2021). Expectativas, creencias e intereses en la elección de carrera. PsicoEducativa: reflexiones y propuestas, 7(13), 25-33.
Mercado Ospino, A., de la Cruz Almanza, S. & Morales González K. (2023). Análisis del acceso a educación superior de las personas con discapacidad en instituciones de Educación Superior y de Educación para el Trabajo y Desarrollo Humano en el Departamento del Atlántico. Ad-Gnosis, 7(7), 114-123. https://doi.org/10.21803/adgnosis.v7i7.299
Ministerio de Educación Nacional (2022). DESERCIÓN ESCOLAR EN COLOMBIA: ANÁLISIS, DETERMINANTES Y POLÍTICA DE ACOGIDA, BIENESTAR Y PERMANENCIA. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_34.pdf
Miño de Gauto, M. E. (2021). Factores condicionantes de la deserción universitaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 5316-5328.
Montes de Oca Sánchez, T. (2021). Educación superior: factores económicos que inciden en la deserción escolar. Caso de las licenciaturas de la UNID Tlalnepantla. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación
y el Desarrollo Educativo, 12(23).
Puente, R. T. (2020). El método de encuesta. En Sanchez, A. (Coord.). Los métodos de investigación para la elaboración de las tesis de maestría en educación. 51-60. PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DEL PERÚ. https://files.pucp.education/posgrado/wp-content/uploads/2021/01/15115158/libro-los-metodos-de-investigacion-maestria-2020-botones-2.pdf
Rincón, I. K., Suarez, S. A. & Suarez, A. (2020). Impacto del programa Jóvenes en Acción en la deserción estudiantil en tiempos de Covid-19. Espacios, 41(42), 304-315.
Rizo Rodríguez, M. (2020). Factores que inciden en la deserción estudiantil de la Carrera Ingeniería en Sistemas de Información en la FAREM-Estelí, UNAN-Managua. Nicaragua. Revista Científica de FAREM-Estelí, (33), 35–51. https://doi.org/10.5377/farem.v0i33.9607
Rodríguez-Urrego, M. (2019). La investigación sobre deserción universitaria en Colombia 2006-2016. Tendencias y resultados. Pedagogía y saberes, (51), 49-66.
Salcedo Escarria, A. (2010). Deserción universitaria en Colombia. Academia y virtualidad, 3(1), 50-60. https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/ravi/article/view/5461
Smulders Chaparro, M. E. (2018). Factores que influyen en la deserción de los Estudiantes Universitarios. Academo, 5(2), 127–132. https://doi.org/10.30545/academo.2018.jul-dic.5
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Americanista revista Académica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.