Quality and relevance of professional training in Speech Therapy: opinions of graduates and employers
DOI:
https://doi.org/10.21803/penamer.18.38.905Keywords:
Quality of education, Speech-language pathology, Relevance of education, ProfessionalsAbstract
Introduction: The research examines whether the program addresses the needs of individuals and communities. Objective: To analyze the relevance of the
Speech-Language Pathology program at the University of Sucre. Methodology: A quantitative approach with a non-experimental, descriptive design. The population
consisted of graduates and employers from organizations where the graduates were employed. A questionnaire was administered to assess the quality and relevance of the training in the program. Results: Regarding the theoretical, theoretical-practical,
and attitudinal knowledge acquired, as well as the quality of teaching, class development, and the materials and equipment used during the training, graduates
expressed a high level of satisfaction. Employers, on the other hand, considered that the performance of competencies in the areas of scientific-humanistic, professional, and flexible training adequately aligned with the expected professional profile. Conclusions:
The high level of satisfaction among graduates regarding the competencies acquired in various relevant areas indicates the relevance of the curriculum. As
for the employers, the domains and competencies of knowledge, skills, and attitudes showed that the training provided by the program is pertinent, ensuring the professional performance of speech-language pathologists in the workplace.
Downloads
References
Abad, G., López, M. L., y Fernández, K. (2017). El sistema de educación superior ecuatoriano visto desde los principios de pertinencia y calidad. Universidad y Sociedad, 9(5), 46-53. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus
Águila, V. (2005). El concepto calidad en la educación universitaria: clave para el logro de la competitividad institucional. Revista Iberoamericana De Educación, 36(12), 1–7. https://doi.org/10.35362/rie36122886
Ángeles, S., Silva, L., y Aquino, O (2017). Los Estudios de Pertinencia y Factibilidad: Elemento indispensable en el diseño de un plan de estudios. Congreso Nacional de Investigación Educativa-COMIE: San Luis Potosí. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/1900.pdf
Argüello Vélez, P., Torres Arango, M., & Cruz Tascón, E. (2017). Egresados de Fonoaudiología de la Universidad Santiago de Cali: Percepción de los empleadores. Areté 17(2), 38 - 44. https://www.researchgate.net/publication/332337913_Egresados_de_Fonoaudiologia_de_la_Universidad_Santiago_de_Cali_Percepcion_de_los_empleadores/link/5caea12e92851c8d22e308d6/download?_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIn19
Cevallos, F. (2012). La responsabilidad social de las instituciones de educación superior: hacia una praxis de ciudadanía responsable. Revista Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior ISEES (11), 105-117. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4421618.pdf
Clavijo-Cáceres, D. (2020). La calidad y la docencia universitaria: algunos criterios para su valoración. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11 (1), 127-139. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n1.2020.11688
Consejo Nacional de Acreditación (2013). Lineamientos para la acreditación de programas de pregrado, Bogotá. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-342684_recurso_1.pdf
Consejo Nacional de Política Económica y Social República de Colombia (2010). Lineamientos de política para el fortalecimiento del sistema de formación de capital humano SFCH. Documento CONPES 3674. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/3674.pdf
Dejoy J., Siza, L., y Barburo, T (2018). Opinión de empleadores sobre la labor del fonoaudiólogo egresado de la Universidad del Cauca, Popayán, 2017 [Tesis de pregrado, Universidad del Cauca]. Archivo digital. http://repositorio.unicauca.edu.co:8080/handle/123456789/3632?show=full
Fernández-Lamarra, N. (2004). Hacia la convergencia de los sistemas de educación superior en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, 35, 39–71. https://doi.org/10.35362/rie350875
Garcés, J., & Montes, I. (2011). Análisis de la pertinencia del Programa Académico - Ingeniería Civil Características asociadas a los graduados y su articulación. 1–96. http://www.eafit.edu.co/institucional/calidad-eafit/investigacion/Documents/Análisisdelapertinencia del programa Ingeniería Civil-2011.pdf
García, F (2002) Currículo y Pertinencia. Revista docencia universitaria 3 (2), 107-123. http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/sadpro/Documentos/docencia_vol3_n2_2002/8_art._5_fernando_Garcia.pdf
García Rodríguez, L., Rangel Navia, H., Rodríguez Molina, E. y Sanabria Silva, A. (2021). Fenomenología de las percepciones de los empleadores aplicada a la práctica institucional del fonoaudiólogo en instituciones prestadoras de salud. Revista Científica Signos Fónicos, 1(1), 1-36. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/bitstream/20.500.12744/4947/1/Rodriguez_Sanabria_2021_TG.pdf
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. del P. (2014). Metodología de la Investigación (6th ed.). McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V.
Lozano, J., Monje, C., Ramírez, J., Quintero, A., Polanía, J., Barrero, M., López, G., Olivera, S., y Núñez, N (2023). Pertinencia en la Educación Superior: Una mirada rápida a los aportes en las últimas décadas. Aletheia: Revista de Desarrollo Humano, Educativo y Social Contemporáneo, 15(1), 1-30. https://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/711/393
Ministerio de Salud (2016). Perfil y competencias profesionales en salud: Perspectiva de las profesiones, un aporte al cuidado de la salud, las personas, las familias y las comunidades. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/TH/Perfiles-profesionales-salud.pdf
Ministerio de Salud (1993). Resolución 84309 de 1993 por la cual se establecen normas científicas y técnicas para investigación en salud. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/lists/bibliotecadigital/ride/de/dij/resolucion-8430-de-1993.pdf
Mogollón, M., Monroy, R., & Calderón, A. (s.f.). Percepción y desempeño laboral de los egresados del programa de Fonoaudiologia de la Universidad de Pamplona [tesis pregrado, Universidad de Pamplona]. Universidad de la Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/bitstream/20.500.12744/2636/1/Calder%c3%b3n_Sandoval_2019_TG%c2%a0.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (1998). La educación superior en el siglo XXI, visión y acción: Informe final. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000116345_spa
Pérez López, Esteban. (2023). Pertinencia, Calidad e Innovación en Educación Superior. InterSedes, 24 (49), 255-275. https://dx.doi.org/10.15517/isucr.v24i49.50180
Proyecto Educativo PEP Programa de Fonoaudiología. (2015). Facultad Ciencias de la Salud. https://unisucre.edu.co/facultad-de-ciencias-de-la-salud/
Rojas Gil, A. (2012). Impacto laboral del egresado del Programa de Fonoaudiología en la Fundación Universitaria María Cano, Medellín. Areté, 12(1), 102 – 110. https://arete.ibero.edu.co/article/view/369
Sevillano, G., y Calderón, M. (2012). Variables para evaluar la pertinencia de un programa académico de pregrado. https://repositorio.unibague.edu.co/server/api/core/bitstreams/8b7079cd-11c1-4a31-a24f-866dafeadcf5/content
Tamayo, M., y Cerda, M. (2017). El rol de la pertinencia en la evaluación de carreras universitarias en el Ecuador. Revista Ciencias Pedagógicas E Innovación, 5(3), 01-09. https://doi.org/10.26423/rcpi.v5i3.145
Tovar, J., Serrano, M. y Vélez, L. (2018). Calidad y pertinencia de los contenidos pedagógicos e investigativos y de desarrollo humano en la formación de licenciados. Barranquilla: Editorial Universidad del Atlántico. https://repositorio.uniatlantico.edu.co/bitstream/handle/20.500.12834/1109/admin%2C%2BLIBRO%2BCALIDAD%2BY%2BPERTINENCIA%2BDE%2BLOS%2BCONTENIDOS%2BPEDAGOGICOS%2B-%2BVersion%2BElectronica.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Torres-Flórez, D., Godoy-González, B. & Gallardo-Lichaá, N. (2019). Procesos de reclutamiento y selección en organizaciones de salud: Caso Villavicencio – Colombia. Desarrollo Gerencial, 11(1), 60-78. DOI: https://doi.org/10.17081/dege.11.1.3380
Universidad de Sucre (2018). Proyecto Educativo Institucional. https://www.unisucre.edu.co/revisionpoliticas/documentos/Propuesta-Proyecto-Educativo-Institucional-2018-V3.pdf
Vega, O. (2020). Calidad en educación superior y acreditación de alta calidad: contextualización. Avances en Enfermería, 38(1), 7-8. https://doi.org/10.15446/av.enferm. v38n1.83875
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pensamiento Americano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author or authors of an article accepted for publication in the Journal Pensamiento Americano will transfer all of the patrimonial rights to the American University Corporation free of charge, within which are included: the right to edit, publish, reproduce and distribute both print media as digital, in addition to include in article in international indexes and / or databases, likewise, the Editorial Seal is authorized to use the images, tables and / or any graphic material presented in the article for the design of covers or posters from the same magazine. By assuming the patrimonial rights of the article, it may not be partially or totally reproduced in any printed or digital media without its express permission.
AUTHORITY ASPECTS
For the Pensamiento Americano Journal, all the authors of an article have made substantial contributions to the research and the manuscript, and they share the responsibility when the article presents errors, fraud in some way or violations of copyright.
After submitting an article, the journal does not accept the addition, deletion or change in the order of the authors, in addition we reserve the right to release the article when it has been submitted to the journal and under no circumstances will American Thought accept the article. withdrawal of an article during any phase of the editorial process




