Respect and tolerance as promoting values to the Culture of Peace in parents of pre-school children in the city of San Nicola?s de los Garza, Nuevo Leo?n, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.21803/pensam.v10i18.47Keywords:
Respeto; Tolerancia; Cultura de Paz; Padres de familia; Respect; Tolerance; Peace Culture; Parents; Respeito; Tolerância; Cultura de paz; Pais de famíliaAbstract
La siguiente investigacio?n pertenece al proyecto Bene cios de la Cultura de Paz aplicada a las relaciones paterno liales, de la Facultad de Derecho y Criminologi?a de la Universidad Auto?noma de Nuevo Leo?n, auspiciado por el Concejo Nacional de Ciencia y Tecnologi?a (CONACYT). En este arti?culo se presentan los resultados de un preexperimento aplicado a una muestra de padres de familia con hijos en edad preescolar, los cuales participaron de manera voluntaria en un curso para formarlos como capacitadores de sus hijos en la Cultura de Paz en el municipio de San Nicola?s de los Garza, Nuevo Leo?n, Me?xico. Debido a que el respeto y la tolerancia son valores fundamentales para la convivencia paci? ca, la presente investigacio?n se centra en los resultados obtenidos respecto al aumento o disminucio?n de manifestaciones de dichos valores en los participantes del curso.
Palabras clave: Respeto, Tolerancia, Cultura de Paz, Padres de familia.
Abstract
is research belongs to the following Project “Beneficios de la Cultura de Paz aplicada a las relaciones paterno liales”, from the Facultad de Derecho y Criminologi?a de la Universidad Auto?noma de Nuevo Leo?n, supported by Concejo Nacional de Ciencia y Tecnologi?a (CONACYT). On this paper is presented the results of a first experience applied to a sample of parents whose children are in preschool age, those parents were volunteers in a course with the objective to make them trainers for a Peace Culture in the city of San Nicola?s de los Garza, Nuevo Leo?n, Me?xico. Respect and tolerance are fundamental values for a peaceful living, so this research is centered on the results upon the increase or decrease of those values manifestation between the volunteers on the course.
Keywords: Respect, Tolerance, Peace Culture, Parents.
Resumo
O seguinte projeto de pesquisa pertence ao projeto Benefi?cios da Cultura de Paz aplicado a?s relac?o?es paterno- liais, de Faculdade de Direito e Criminologia na Universidade Auto?noma de Nuevo Leon, patrocinado pelo Conselho Nacional Cie?ncia e Tecnologia (CONACYT). Este artigo descreve os resultados de uma experie?ncia aplicada a uma amostra de pais de fami?lia com crianc?as em idade pre?-escolar, que participaram voluntariamente em um curso de treinamento como capacitadores para seus lhos na Cultura de Paz no munici?pio de San Nicolas de los Garza, Nuevo Leon, Me?xico. Devido a que o respeito e a tolera?ncia sa?o valores fundamentais para a convive?ncia paci? ca, esta pesquisa se concentra em resultados referentes ao aumento ou diminuic?a?o na manifestac?a?o destes valores nos participantes do curso.
Palavras-chave: Respeito, Tolera?ncia, Cultura de paz, Pais de fami?lia.
Downloads
References
Bajo, I., Campillo, H., Pe?rez, G., Gener, B., Gallego, J. & Padrino, A. (2011). Agresividad infantil. Chimbote, Peru?: Editorial Universidad Ce?sar Vallejo.
Ca?rdenas-Flores, V., Cosiatado-Carrasco, G. & Livia-Vicente, S. (2011). Contenidos televisivos violentos asociados a la conducta agresiva de nin?os de 8 a 12 an?os. Revista de Enfermeri?a Herediana, 4(2), 49-55.
Cazau, P. (2006). Introduccio?n a la Investigacio?n en Ciencias Sociales (3a Ed.). Buenos Aires, Argentina.
Cea D’Ancona, M. (2001). Metodologi?a cuantitativa. Estrategias y te?cnicas de Investigacio?n Social (Sintesis Sociolo?gica ed.). Madrid, Espan?a.
Cornella i Canals, J. & Llusent i Guillament, A. (2010). Agresividad y violencia en el nin?o y en el adolescente. Programa “Salud i Escola”. Girona, Espan?a.
Flores Milla?n, L. (2011). Ana?lisis de una Problema?tica Educativa: Conducta agresiva en nin?os de preescolar. Me?xico, Me?xico.
Modelo de Desarrollo Econo?mico de Navarra (2010). Escuelas de Familia MODERNA Bloque III Documentacio?n de las Competencias. Escuelas de Familia MODERNA.
Mun?iz Muriel, C. (noviembre de 2012). Curso sobre Ana?lisis Bivariados y Multivariados con SPSS. Monterrey, Nuevo Leo?n, Me?xico: Universidad Auto?noma de Nuevo Leo?n.
ONU (1999). Resolucio?n A/53/243.
Pe?rez, G.J. (2009). La relacio?n entre e?tica y comunicacio?n en si? mismo como otro respecto a las categori?as de verdad, libertad y justicia. Acta Fenomenolo?gica Latinoamericana, III, 723-741.
PREAL (2006). Cultura de Paz en las escuelas. Santiago, Chile: Editorial San Marino.
Rodri?guez-Burgos, K. (2012). Investigacio?n cuantitativa: Disen?o, te?cnicas, muestreo y ana?lisis cuantitativo. En K.A. Sa?enz Lo?pez, F.J. Gorjo?n Go?mez, M. Gonzalo Quiroga & C.M. Di?az Barrado, Metodologi?a para investigaciones de alto impacto en las Ciencias Sociales y Juri?dicas. Madrid, Espan?a.
Samaniego, V.C. (2010). Escala de tolerancia parental hacia los comportamientos infantiles, elaboracio?n y validacio?n. Revista Latinoamericana de Psicologi?a, 42(2), 203-214.
Stifielman, S. (2015). Parenting with presence (1a Ed.). Novato, California, Estados Unidos: New World Library.
UNESCO (1995). Declaracio?n de Principios sobre la Tolerancia. Pari?s: UNESCO. UNESCO (2013). Sistematizacio?n de Experiencias en Escuelas de Ame?rica Latina y el Caribe. Educacio?n para la Paz, Convivencia Democra?tica y Derechos Humanos . Organizacio?n de las Naciones Unidas para la Educacio?n, la Ciencia y la Cultura. Santiago: UNESCO.
UNICEF Me?xico (2014). Violencia y maltrato. Recuperado el 27 de octubre de 2014, de UNICEF Me?xico: http://www.unicef.org/mexico/spanish/proteccion_6932.htm
von Hildebrand, D. (2004). La importancia del respeto en la educacio?n. Educacio?n y Educadores, (7), 221-228.
Downloads
Published
Versions
- 2016-01-27 (3)
- 2017-01-26 (2)
- 2017-01-26 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Pensamiento Americano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author or authors of an article accepted for publication in the Journal Pensamiento Americano will transfer all of the patrimonial rights to the American University Corporation free of charge, within which are included: the right to edit, publish, reproduce and distribute both print media as digital, in addition to include in article in international indexes and / or databases, likewise, the Editorial Seal is authorized to use the images, tables and / or any graphic material presented in the article for the design of covers or posters from the same magazine. By assuming the patrimonial rights of the article, it may not be partially or totally reproduced in any printed or digital media without its express permission.
AUTHORITY ASPECTS
For the Pensamiento Americano Journal, all the authors of an article have made substantial contributions to the research and the manuscript, and they share the responsibility when the article presents errors, fraud in some way or violations of copyright.
After submitting an article, the journal does not accept the addition, deletion or change in the order of the authors, in addition we reserve the right to release the article when it has been submitted to the journal and under no circumstances will American Thought accept the article. withdrawal of an article during any phase of the editorial process