Diagnosis and academic and socioeconomic evaluation of the first semesters students of the of the Systems Engineering program at CUA.
Keywords:
Test based on criteria, academic achievement, student desertionAbstract
Academic performance is an indicator of the level of learning achieved by the student, represents the level of effectiveness
in achieving curriculum goals for the various subjects, and in our country is expressed by a qualifier (based
Test Criteria) or weighted average, is how in national and international educational system is given greater importance
to this indicator and there is a need to study the determinants of academic performance of students by educational
institutions, as well as the drop to be achieved designing educational policies that enable them to reach them, the
highest academic performance and dropout rates low.
Downloads
References
CASTAÑO, E. et al. Deserción estudiantil universitaria: una aplicación de modelos de duración. Revista Lecturas de Economía. No. 60, p. 39-65. 2004.
CERCONI, L. ,Ortiz de Guevara, E.. Los estudios universitarios como determinantes del nivel de ingreso: Una aproximación econométrica. III Encuentro Internacional de Economía. Universidad Nacional de Córdoba-CIEC.1999.
ABARCA Rodríguez A, Sánchez Vindas, M. A. Revista electrónica Actualidades Investigativas en Educación, Vol. 5. Universidad de Costa Rica..p 10-31.2005.
CARRASCO, W. Autoestima en educadores: Un diaporama motivacional. Tesis para optar al Grado de Magíster en Diseño de Instrucción en la Pontificia Universidad Católica de Chile.1993.
BEAN, J. P. Dropouts and Turnover. The Synthesis and Test of a Causal Model of Student Attrition. Research in Higher Education. No. 12, Pp. 155 - 187.1980.
ESQUIVEL, L.A, Rojas, C.A . Motivos de estudiantes de nuevo ingreso para estudiar un post grado en educación. Revista Iberoamericana de Educación.p. 9-32,2005
BEDOYA Orozco, Mario. Motivación, Trabajo y Éxito. Colección Humanitas. Editorial Venezolana, C. A. Mérida. 1995.
GARDNER, H. Estructura de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples. (2ª Edición). México: Fondo de Cultura Económica.1994.
GIOVAGNOLI, P. I. Determinantes de la deserción y graduación universitaria: una aplicación, utilizando modelos de duración. Documento de trabajo No. 37. Departamento de Economía, Facultad de Economía, Universidad Nacional de la Plata.2004.
HERAN, K,Villarroel, J. Caracterización de algunos factores del alumno y su familia de escuelas urbanas y su incidencia en el rendimiento de Castellano y Matemática en el primer ciclo de Enseñanza General Básica. Editado por CPEIP 1987.
HIMMEL, E. Modelos de análisis de la deserción estudiantil en la educación superior. Revista calidad de la educación. Consejo Superior de Educación. Segundo semestre. Chile.2002.
PASCARELLA, E. Terenzini, P. Predicting Freshman Persistente and Voluntary Dropout Decisions from a Theorical Model. The Journal of Higher Education. Vol. 51, Nº.1, p. 60-75 .1980
MELLA O, Ortiz, I. Revista latinoamericana de Estudios Educativos sobre “Rendimiento Escolar, Influencias Diferenciales de Factores Externos e Internos”, Distrito Federal de México. 1999.
MIZALA Alejandra, Romaguera Pilar. Factores que Inciden en el Rendimiento Escolar en Bolivia. Centro de Economía Aplicada. Universidad de Chile. 1999.
PACHERRES N. en su artículo sobre las “Condiciones sociales familiares y el rendimiento académico”. Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo, Perú.2006.
PIZARRO, R. Rasgos y Actitudes del Profesor Efectivo. Tesis para optar al Grado de Magíster en Ciencias de la Educación. Pontificia Universidad Católica de Chile. 1985.
RYTKÖNEN, K., Aunola, K.,Nurmi, J.E. Parents´ causal attributions concerning their children´s school achievement: A longitudinal study. Merrill- Palmer Quarterl. 2005.
PORTO, A. , Di Gresia, L. Características y rendimiento de estudiantes universitarios. Caso de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional de La Plata. Documento de Trabajo. Nº. 24. 2004.
SINGER, L Willet, H. From whether to when: New methods for studying student dropout and teacher attrition. Review of Educational Research 61. 2004,p.12-18.
GRONLUND, N. E Preparing criterion-referenced tests for classroom instruction (Macmillan Co., New York).1978.
TORO, F. Desempeño y Productividad. Cincel Ltda. Medellín, Colombia.1990
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Pensamiento Americano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author or authors of an article accepted for publication in the Journal Pensamiento Americano will transfer all of the patrimonial rights to the American University Corporation free of charge, within which are included: the right to edit, publish, reproduce and distribute both print media as digital, in addition to include in article in international indexes and / or databases, likewise, the Editorial Seal is authorized to use the images, tables and / or any graphic material presented in the article for the design of covers or posters from the same magazine. By assuming the patrimonial rights of the article, it may not be partially or totally reproduced in any printed or digital media without its express permission.
AUTHORITY ASPECTS
For the Pensamiento Americano Journal, all the authors of an article have made substantial contributions to the research and the manuscript, and they share the responsibility when the article presents errors, fraud in some way or violations of copyright.
After submitting an article, the journal does not accept the addition, deletion or change in the order of the authors, in addition we reserve the right to release the article when it has been submitted to the journal and under no circumstances will American Thought accept the article. withdrawal of an article during any phase of the editorial process