This is an outdated version published on 2024-07-02. Read the most recent version.

Family and school. Binding education: case of an Institution in Don Matías - Antioquia, Colombia

Authors

  • Alexander Rodríguez Bustamante Universidad Católica Luis Amigó. Medellín

DOI:

https://doi.org/10.21803/penamer.16.31.584

Keywords:

affectivity, education, family, implication, sexuality

Abstract

Introduction: this article presents a reflection on the family-school dyad, considering relevant and fundamental aspects for this relationship, such as family development as a precursor for school development and the cooperation process between the family and the school. Objective: for this, the experience of some of the teachers of the Rayuela Educational Institution located in the Municipality of Don Matías - Antioquia, who commented on the family-school link and its influence in natural scenarios where human beings develop, was taken into account. Reflection: a proposal was made about the types of families that are
found in the different scenarios that occur in the reality and daily life of education and some characteristics that become evident when interacting with each of the actors. Conclusion: it was found that it is necessary to make a call to both family groups and schools about the urgency of involvement as a form of accompaniment, given that it is necessary to continue thinking about this dyadic exercise from their forms of relationship and daily interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, A., Fernández, N. S., Herrero, E. T., Pérez, J. C. N., Arias, A. V., & Fernández, B. R. (2015). Implicación familiar, autoconcepto del adolescente y rendimiento académico. EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 5(3), 293-311. https://doi.org/10.3390/ejihpe5030027

Ariza, C. J. M. (2010). La implicación familiar en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista digital para profesionales de la enseñanza. 1(7), 1-6. https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd6976.pdf

de León, Sánchez, B. (2011, October). La relación familia-escuela y su repercusión en la autonomía y responsabilidad de los niños/as. In XXII Congreso Internacional de la Teoría de la Educación. https://extension.uned.es/archivos_publicos/webex_actividades/4440/larelacionfamiliaescuelaysurepercusionenlaautonomiay.pdf

Franco-Marín, K. V., Rodríguez-Triana, Z. E., Ospina-García, A. y Rodríguez-Bustamante, A. (2022). Sentido de las estrategias educativas para la promoción de la relación familia-escuela. Revista Eleuthera, 24(1), 86-105. http:// doi.org/10.17151/eleu.2022.24.1.5

Herrera Saray, Germán Darío, & López Montaño, Luz María, & Viveros Chavarría, Edison Francisco, & Rodríguez Bustamante, Alexander (2020). Método de intervención en desarrollo familiar: teoría, práctica, reflexividad y producción de conocimiento. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 11(1),100-122.[fecha de Consulta 27 de Febrero de 2022]. ISSN: Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=497864669004

Pizarro Laborda, Paulina; Santana López, Alejandra; Vial Lavín, Bernardita. (2013). La participación de la familia y su vinculación en los procesos de aprendizaje de los niños y niñas en contextos escolares Diversitas: Perspectivas en Psicología, 9(2), 271-287. https://www.redalyc.org/pdf/679/67932397003.pdf

Rodríguez Bustamante, A., López Arboleda, G., & Echeverri Álvarez, J. (2017). El aula de paz: familia y escuela en la Construcción de una cultura de paz en Colombia. Perseitas, 5 (1), 206-223. doi:https://doi.org/10.21501/23461780.2243

Rodríguez Bustamante, A., Parra Martínez, J., Gomariz Vicente, M. A., Zapata Posada, J. J., Rodríguez Triana, Z. E., &Echeverri Álvarez, J. C. (2021). Educación afectivo-sexual en las escuelas familiares: un asunto sobre la construcción vital. Poiésis, (41), 24-42. https://doi.org/10.21501/16920945.4185

Rodríguez Bustamante, A., Vicuña Romero, J. J., & Zapata Posada, J. J. (2021). Familia y escuela: educación afectivo-sexual en las escuelas de familia. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (63), 312–344. https://doi.org/10.35575/rvucn.n63a12

Rodríguez Bustamante, Alexander, & Agudelo Gallego, Carlos Mauricio, & Córdoba-Quintero, Luisa Fernanda (2021). Lo sistémico entre escuela y familia. Universos posibles. Revista Perseitas, (9),373-388. [fecha de Consulta 27 de Febrero de 2022]. ISSN: Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=498966652020

Rodríguez Bustamante, Alexander, López Arboleda, Gloria María, Bañol López, Walter, & Córdoba Quintero, Luisa Fernanda. (2021). Education, Family and School: Traces on Ethics and Aesthetics. Revista gestión de las personas y tecnología, 14(40), 60-77. https://dx.doi.org/10.35588/gpt.v14i40.4864

Suárez, N., Regueiro, B., Tuero, E., Cerezo Mendéndez, R., & Rodríguez, C. (2014). La implicación familiar en el ámbito educativo como herramienta para trabajar el éxito académico. Revista de Psicología y Educación, 9(4), 83-93. http://www.revistadepsicologiayeducacion.es/pdf/114.pdf

Published

2023-04-13 — Updated on 2024-07-02

Versions

How to Cite

Rodríguez Bustamante, A. (2024). Family and school. Binding education: case of an Institution in Don Matías - Antioquia, Colombia. Pensamiento Americano, 16(31), 1-14. https://doi.org/10.21803/penamer.16.31.584 (Original work published 2023)