Narratives of the Educational Community and the Institutional Horizon: Tensions and Convergences in the Construction of School Identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21803/penamer.18.38.926

Keywords:

educational narratives, institutional horizon,  school identity,  discourse analysis

Abstract

Introduction: This study addresses the relationship between the narratives of the educational community and the Institutional Framework (Horizonte Institucional) of the Rural Educational Institution Carbonera, located in the municipality of Andes (Antioquia). It seeks to understand how the perceptions and experiences of school actors relate to the formal principles established in the institutional document. Objective: To analyze the relationships between the narratives of students, teachers, and parents, and the postulates of the Institutional Framework, identifying convergences, dissonances, and discursive gaps. Methodology: The research adopts a qualitative approach within a hermeneutic paradigm, employing a design based on discourse analysis. Semi-structured interviews and conceptual matrices were used to compare community narratives with the institutional text. Results: The findings show that local narratives incorporate categories absent from the official document, revealing a gap between everyday experiences and normative discourse. This gap suggests a prioritization of external standards over contextual particularities. Conclusions: It is proposed that the Institutional Framework be reformulated from a polyphonic and inclusive narrative identity, capable of reflecting rural realities and strengthening the school as a democratic and contextually grounded space.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Althusser, L. (2013). Ideología y aparatos ideológicos del Estado. (F. Durand, Trad.). Siglo XXI Editores.

Audante Vicente y Soto Zedano, (2024). El proyecto educativo institucional y la gestión educativa en la I.E. Nuestra Señora del Carmen del distrito de Imperial. Igobernanza. Vol.7 / n°25, pp.120 - 135. ISSN: 2617-619X.

Bardin, L. (1986). Análisis de contenido. Akal.

Chávarro Ferrnandez, S. M. (2025). Aproximación al análisis del impacto generado por el proyecto educativo institucional “Petroglifos El Encanto” en la construcción de identidad cultural caqueteña. Debates Por La Historia, 13(1), 17–47. https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v13i1.1558

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2018). The SAGE handbook of qualitative research (5th ed.). SAGE Publications.

Díaz Moreno, D. M., & Arias Moreno, Á. J. (2021). Herramientas de mejora curricular para fortalecer las necesidades específicas del aula multigrado en la IED José Hugo Enciso – sede Naranjitos, ciclo de primaria [Tesis de maestría, Universidad La Gran Colombia]. Repositorio Institucional Universidad La Gran Colombia. https://repository.ugc.edu.co/server/api/core/bitstreams/394ea62f-42d3-42c4-ae1b-7aea897f4ea3/content

Díaz-Barriga, F. (2006). Enseñanza situada: Vínculo entre la escuela y la vida. México: McGraw-Hill.

Duran Acosta, (1994). El proyecto educativo institucional [PEI] : una alternativa para el desarrollo pedagógico-cultural. Colección mesa redonda 2.0. ISBN 9789582001919.

Foucault, (2010). Arqueología del saber. Siglo XXI editores.

Foucault, (2013). Vigilar y castigar. Siglo XXI editores.

Foucault, M. (2002). Hermenéutica del sujeto: Curso en el Collège de France (1981–1982) (H. Pons, Ed.; H. Valencia, Trad.). Fondo de Cultura Económica.

Gadamer, H.-G. (1998). Verdad y método I (J. Mardones, Trad., 2.ª ed.). Ediciones Sígueme. (Obra original publicada en 1960).

García, A. (2009). El Proyecto Educativo Institucional: construcción y desarrollo. Editorial Magisterio.

Hincapié (2024). Pedagogía anómala. Editorial aula de humanidades.

Ricoeur, P. (1995). Tiempo y narración I: Configuración del tiempo en el relato histórico (A. Neira, Trad.). Trotta.

Ricoeur, P. (1996). Sí mismo como otro (D. Schon, Trad.). Siglo XXI Editores. (Obra original publicada en 1990)

Runge Peña, A. K. (2008). Heterotopías para la infancia: reflexiones a propósito de su “desaparición” y del “final de su educación”. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, (6)1, 31-53.

Van Dijk, T. A. (2003). El discurso como estructura y proceso. Gedisa.

Van Dijk, T. A. (2005). Ideología y discurso: una introducción multidisciplinaria. Ariel.

Nussbaum, (2018). La monarquía del miedo. Ediciones Paidos.

gdgs

Downloads

Published

2025-11-12

How to Cite

Candelo Burgos, J. S., Cano, J. E. ., & Cifuentes, W. . (2025). Narratives of the Educational Community and the Institutional Horizon: Tensions and Convergences in the Construction of School Identity. Pensamiento Americano, 18(38), e-926. https://doi.org/10.21803/penamer.18.38.926